آریسان یک خودروی وانت است که برای اولین بار در سال 1393 توسط ایران خودرو رونمایی شد. آریسان نسخه وانت شده پژو RD، با ظاهری شبیه به پژو پارس است که از ابتدای تولید با مشکلات فراوانی روبرو شد که عجیب و غریب ترین آن شکستن کمر این خودرو زیر بارهای سنگین بود! شاسی این خودرو بسیار ضعیف بود و اگر کمی بیشتر از ظرفیت اندک آن بار می زدید خودرو از وسط نصف می شد! با تمام این تفاسیر تولید آریسان حدود 6 سال ادامه داشت تا زمانی که این خودرو نتوانست استاندارد یورو 5 را پاس کند بالاخره ایران خودرو مجبور شد تولید آن را متوقف کند.
اکنون در تابستان 1401 با گذشت 2 سال از توقف تولید نسل اول آریسان پرحاشیه، ایران خودرو تصمیم گرفت نسل جدید آریسان را با برطرف کردن مشکلاتش به نام آریسان ۲ مجددا تولید کند.
تفاوت های آریسان 2 با آریسان قدیمی
ظرفیت ها، ابعاد و اندازه
مشخصات فنی آریسان ۲
آریسان دو در بخش فنی برخلاف طراحی و کابین کاملا دگرگون شده و تغییرات زیاد و البته مثبتی را به همراه داشته است. پیشرانه این خودرو اکنون از نوع XU7P است که به صورت دوگانه سوز بوده و توانایی تولید حدود 103 اسب بخار قدرت و 157 نیوتن متر گشتاور را داراست. پیشرانه قبلی این خودرو تنها 86 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور را می توانست تولید کند. استفاده از پیشرانه جدید سبب شده تا شتاب و قدرت خودرو افزایش چشمگیری داشته باشد.
جعبه دنده این خودرو از نوع 5 سرعته دستی است که برخلاف نسخه قبلی اکنون قدرت پیشرانه را به چرخ های جلوی خودرو منتقل می کند. البته برای یک وانت، دیفرانسیل عقب بودن مورد بهتری است اما با توجه به اقتصادی بودن و ظرفیت بار کم این خودرو نسبت به خودروهای هم رده دیگر این مورد چندان آزاردهنده نیست. لازم به ذکر است که ظرفیت بار این خودرو از 600 به 750 کیلوگرم افزایش پیدا کرده است.
گنجایش مخزن گاز وانت آریسان 2 از 70 به 75 لیتر تغییر کرده اما از طرف دیگر باک بنزین آن کمی کوچکتر شده و ظرفیت آن از 52 به 40 لیتر کاهش پیدا کرده است. همچنین استاندارد آلایندگی پیشرانه آریسان2 اکنون یورو 5 بوده که نسبت به نسخه قبلی ارتقا پیدا کرده است. همچنین شاسی این خودرو نیز قوی تر شده تا دیگر شاهد خم شدن کمر آن نباشیم!
مشخصات کلی
امکانات رفاهی و ایمنی آریسان دو
نسل قبلی آریسان از امکاناتی نظیر: ترمزهای جلو دیسک و عقب کاسهای مجهز به ABS و EBD، کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری، فرمان تلسکوپی هیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع (دستی)، مهشکن عقب، قفل مرکزی با ریموت، رادیو پخش، شیشهبالابرهای برقی، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر برخوردار بود و اکنون وانت آریسان2 تنها سنسور پارک عقب و مه شکن های جلو را اضافه تر از نسل قبلی دارد.
طراحی ظاهری و کابین آریسان2
آریسان دو از نظر ظاهری برخلاف بخش فنی تغییرات محسوسی نداشته است. تنها مه شکن های جلو به این خودرو اضافه شده و همچنین بر روی قسمت های جانبی خودرو اکنون خطوط طرح دار دیده می شود. نمای جلو تا حدود زیادی شبیه به پژو پارس است و سپر خودرو به همراه جلوپنجره نیز به صورت مشکی رنگ طراحی شدهاند.
نمای عقب آریسان۲ هم تشکیل شده از چراغ های ستونی نسبتا ساده و بزرگ به همراه سپر مشکی رنگ است. درب قسمت بار طراحی بی آلایشی داشته که دیگر با توجه به طراحی های امروزه بسیار ساده و بی روح به نظر می رسد.
در بخش کابین آریساندو مانند ظاهر بیرونی خودرو تغییر خاصی نسبت به نسل قبلی رخ نداده است. داشبورد و کابین این خودرو کاملا مشابه با پژو پارس بوده و طراحی داشبورد آن با توجه به اینکه این خودرو یک خودروی کار محسوب می شود قابل قبول است. یکی از تغییرات کابین منتقل شدن تایر زاپاس از زیر صندلی شاگرد به زیر بدنه است که این مورد به بهبود فضای کابین کمک کرده است.
قیمت آریسان ۲
هنوز قیمت قطعی وانت جدید ایران خودرو از سوی این خودروساز اعلام نشده است، اما بر اساس اظهارات مدیرعامل ایران خودرو پیش فروش این وانت بزودی انجام خواهد شد و مشتریان میتوانند برای خرید آن اقدام نمایند. برای مشاهده قیمت محصولات ایران خودرو از این لینک و برای مشاهده تمامی آگهی های فروش محصولات ایران خودرو از این لینک میتوانید استفاده کنید.
جمع بندی
یکی از برگ برنده های آریسان قدیمی که باعث شد در کنار تمام مشکلاتش باز هم مورد توجه خریداران باشد قیمت و در نتیجه بی رقیب بودن آن بود. پس از اینکه تولید آریسان متوقف شد فرصت خوبی به خودروهایی نظیر پراید وانت یا همان سایپا 151 و نیسان آبی رسید و حالا آریسان ۲ بازگشته تا خلاء یک خودروی کار و تجاری را در این رنج قیمتی پر کند. با توجه به رفع ایراداتی که در آریسان دو صورت گرفته اگر مشکلات عجیب دیگری پس از تحویل این خودرو در آریسان دو رخ ندهد قطعا موفق خواهد بود.
سلام ممنون میشم تخفیف ویژه واسه معلولین بهزیستی لحاظ کنند یااقساط بلندمدت درنظربگیرند چون بعضی ازمعلولین شغل تولیدی دارندونیازبه وانت دارند
سلام چرا درعرض ۴۸ساعت آریسان ۱۰۰میلیون افزایش قیمت باید داشته باشه آخه این ماشین قشر ضعیف وکارگر هست لطفا پیگیری کنید
درود آقای نمایندگی. ببخشید من یک اعتراضی دارم. چرا ثبت نام وانت آریسان دو اصلا اعلام نمیکنند فقط ثبت نام دلال کار میکنند این چیه کارا میکنند من میخوام وانت آریسان دو بخرم حالا چیکار میکنم هیچی اعلام نمیکنند فقط پژو پارس همین