ورود
رنو آرکانا، یک خودروی کراس اور کوپه کوچک (سگمنت C) است که سال 2020 روی خط تولید شرکت رنو-سامسونگ در کره جنوبی رفته و تولید آن تاکنون ادامه دارد. این خودرو که با نام رنو-سامسونگ XM3 نیز شناخته می شود، روی پلتفرم CMF-B رنو-نیسان ساخته شده که با محصولات مشهور دیگری از جمله نیسان جوک و رنو کلیو مشترک است.
در سال 1401 با آزادسازی واردات خودرو، شایعاتی درباره وارد شدن رنو آرکانا به کشور نیز شنیده می شد؛ در نهایت شرکت سروش دیزل مبنا در نمایشگاه خودروی 1401 شهر آفتاب از دو محصول رنو سامسونگ XM3 و QM6 رونمایی کرد و مونتاژ این کراس اور کوپه را اعلام کرد.
رنو آرکانا در بازارهای جهانی با دو گزینه پیشرانه، شامل موتور ۱.۳ لیتری توربوشارژ و ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی عرضه میشود. شرکت سروش موتور برای بازار ایران نسخهای را انتخاب کرده که از پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی بهره میبرد.
این پیشرانه چهار سیلندر توان تولید ۱۲۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتنمتر گشتاور را دارد و نیروی آن از طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT به چرخهای جلو منتقل میشود. وزن خالص خودرو حدود ۱۳۳۶ کیلوگرم است.
خوشبختانه این موتور به سوخت کم کیفیت ایران حساسیت زیادی ندارد و از نظر دوام و نگهداری گزینهای قابل اعتماد به شمار میآید.
سیستم تعلیق در رنو آرکانا شامل مک فرسون در محور جلو و تورشن بیم (محور نیمه صلب) در عقب است که برای یک کراساوور شهری عملکردی متعادل و مناسب فراهم میکند. این ترکیب فنی، رنو آرکانا را به گزینهای اقتصادی، کم استهلاک و مناسب برای استفادههای روزمره شهری تبدیل کرده است.
رنو آرکانا به 6 کیسه هوا مجهز است. (سرنشینان جلو، جانبی های جلو، پرده ای جلو و عقب) همچنین این خودرو با شرکت در تست های تصادف موسسه یورو انکپ موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از این سازمان شده تا خیال سرنشینان خود را از بابت ایمنی خودرو در حوادث رانندگی راحت کند. آرکانا با بهره گیری از سیستم های کمک رانندگی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC و رادار بین خطوط، از ایمنی خوبی در هنگام رانندگی نیز بهره مند است.
رنو آرکانا در زمینه امکانات رفاهی نیز خودروی نسبتا کاملی است؛ این خودرو به آپشن هایی نظیر آینه جانبی با تاشوندگی برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم مولتی مدیا با مانیتور و کلید های کنترل از روی فرمان، اندورید اتو و اپل کارپلی، کروز کنترل، سنسور نور، سنسور باران، نور بالای خودکار، صندلی های جلو برقی، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، دوربین 360 درجه، سیستم صوتی bose، شیفتر پشت فرمان، ترمز پارک برقی و اتوهلد مجهز است.
در یک جمله کوتاه؛ رنو آرکانا یک تالیسمان کراس اور کوپه است! در واقع رنو چند سالی است که از یک زبان طراحی مشترک برای تمام محصولات خود استفاده می کند و به نظر می رسد که قصدی برای تغییر دادن آن ندارد. این موضوع باعث شده تا تمامی محصولات رنو از فاصله بسیار دور هم کاملا متمایز از سایر خودرو ها باشند. این زبان طراحی در ایران برای اولین بار با رنو تالیسمان شناخته شد و با آزادسازی واردات روی تمامی محصولات رنو دیده خواهد شد.
رنو آرکانا نیز از از همان چراغ های C شکل در جلو و چراغ های عینکی به هم پیوسته در عقب استفاده می کند. مهم ترین نکته در طراحی آرکانا، فرم سقف کوپه مانند این خودرو است که بیننده را به یاد BMW X4 خواهد انداخت. در مجموع به نظر می رسد کراس اوری با طراحی ترکیبی تالیسمان و X4 کاملا با سلیقه ایرانی ها جور باشد!
رنو برای محصول خود از یک فرمان 3 شاخه و یک صفحه کیلومتر دیجیتالی استفاده کرده که بر خلاف بسیاری از کیلومتر های دیجیتالی، طراحی خوبی دارد. در وسط داشبورد یک مانیتور به صورت بیرون زده قرار دارد که سیستم مولتی مدیا و اکثر سیستم های کنترلی خودرو روی آن قرار گرفته اند. پایین تر از آن یک ردیف کلید قرار دارد که برخی امکانات خودرو از طریق آن ها قابل دسترسی است. سپس پنل تهویه مطبوع خودکار خودرو دیده می شود. پایین تر از دسته دنده نیز کلید ترمز پارک دکمه ای و اتوهلد قرار دارد.
ردیف عقب رنو آرکانا نیز میزبان دو دریچه تهویه مطبوع و دو خروجی USB برای سرنشینان است. در این ردیف فضای پای مناسبی وجود دارد و فضای سر نیز با وجود شیب زیاد سقف قابل قبول است.
رنو ارکانا در بازاری رقابتی پا گذاشته که پر از گزینههای چینی پرآپشن و جذاب است. هرچند ارکانا از نظر سطح امکانات و برخی مشخصات فنی نسبت به رقبایی مثل اکستریم TXL ضعیفتر عمل میکند، اما پشتوانهی برند معتبر و کیفیت مونتاژ قابل قبول، برگ برندهی اصلی آن محسوب میشود.
یکی از اصلی ترین رقبای ارکانا در بازار ایران تویوتا کرولا کراس است؛ خودرویی که از نظر فنی بهخصوص در بخش پیشرانه قدرت بیشتری دارد، اما از نظر تجهیزات رفاهی و ایمنی پایین تر از رنو آرکانا قرار دارد. همچنین میتوان به هیوندای کونا بهعنوان یکی دیگر از رقبای این کراساوور اشاره کرد که بسته به نسخه، میتواند در برخی زمینهها عملکرد بهتری نسبت به ارکانا داشته باشد.