تویوتا کرولا 2023، یک خودروی شهری سگمنت C است که در سال 2018 معرفی شده و تاکنون روی خط تولید تویوتا قرار دارد. این خودرو نسل دوازدهم تویوتا کرولا محسوب شده و در چند کلاس بدنه متفاوت، سدان، هاچبک و استیشن واگن به بازارهای جهانی عرضه می شود. نسخه سدان تویوتا کرولا نسل 12 خود با چند فیس متفاوت برای بازارهای هدف مختلفی تولید شده است. یکی از این نسخه های کرولا، تویوتا کرولا آلتیس یا کرولا پرستیژ است که برای اولین بار در سال 2019 در کشور ترکیه رونمایی شد. آلتیس در واقع کرولای مخصوص بازارهای ضعیفتر نظیر چین، تایوان، کشورهای جنوب شرق آسیا، شمال آفریقا شرق اروپا و آمریکای جنوبی است. پس از آزادسازی واردات خودرو این نسخه از کرولا در رادار شرکت معین خودرو قرار گرفت؛ شرکتی که در سال های دور با نام معین موتور به واردات محصولات پورشه مشغول بود.
عرضه تویوتا در ایران برای مدتی طولانی برعهده شرکت ایرتویا بود. اما پس از وقفه چند ساله واردات خودرو و حواشی بوجود آمده برای ایرتویا، اکنون شرکت معین موتور که قبلا محصولات پورشه را به ایران وارد می کرد، واردات تویوتا را نیز برعهده گرفته و کرولا 2023 سدان را به عنوان اولین محصول به ایران آورده است. بهتر است بدانید که کرولای وارداتی معین خودرو ساخت کشور چین بوده و در کارخانه FAW به صورت اختصاصی برای بازار این کشور تولید شده است.
مشخصات فنی تویوتا کرولا 2023
تویوتا کرولا 2023 از یک موتور 4 سیلندر 1.2 لیتری توربو بهره می برد که توانایی تولید 116 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن متر گشتاور را دارد. توان تولیدی این موتور از طریق یک گیربکس CVT به چرخ های جلو منتقل می شود. تویوتا کرولا وارداتی با این قوای محرکه می تواند شتاب صفر تا صد اعلامی 12 ثانیه ای دارد. این مشخصات فنی نوید یک محصول بسیار حساس به کیفیت بنزین را می دهد.
تویوتا کرولا جدید در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک بهره می برد. ترمز های این خودرو نیز در هر دو محور از نوع دیسکی بوده و به سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD مجهزند.
شایان ذکر است که در کاتالوگ منتشر شده در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی، تویوتا کرولا به عنوان یک خودروی تنفس طبیعی معرفی شده. اما بررسی های تیم Car.ir نشان می دهد که اطلاعات منتشر شده اشتباه بوده و کرولای جدید مجهز به سیستم توربوشارژر است.
ایمنی تویوتا کرولا 2023
نسل دوازدهم تویوتا کرولا با شرکت در تست های تصادف موسسه IIHS ایالات متحده موفق به کسب نمره G شده که بهترین امتیاز برای ایمنی خودرو محسوب می شود. این خودرو همچنین مجهز به 7 ایربگ برای سرنشینان جلو، زانویی راننده، جانبی های جلو و پردهای است.
کرولا 1200 در زمینه سیستم های کمک رانندگی به سیستم کنترل پایداری ESP و سیستم کنترل کشش TCS نیز مجهز است.
امکانات رفاهی تویوتا کرولا 2023
تویوتا کرولا در واقع یک خودروی اقتصادی با عمر بالا است و هیچ گاه به داشتن آپشن های فراوان مشهور نبوده است؛ نسل جدید کرولا نیز از این قائله مستثنی نبوده، به خصوص که با توجه به محدودیت های قیمتی تصویب شده توسط وزارت صمت، عملا امکان واردات نسخه فول آپشن کرولا از شرکت واردکننده سلب شده است.
لیست آپشن های کرولا 2023 معین موتور نسبتا محدود است؛ مواردی نظیر شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی برقی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، کروز کنترل هوشمند، سیستم مولتی مدیا با صفحه نمایش 9 اینچی و دوربین دنده عقب، سنسور های پارک جلو و عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و سنسور باران امکاناتی هستند که در تویوتا کرولا 2023 به چشم می خورند.
طراحی ظاهری تویوتا کرولا 2023
تویوتا در طول سالیان گذشته همواره به طراحی های ساده و اصطلاحا پیرمردی مشهور بوده است. اما چند سالی است که این روند تغییر کرده و غول خودروسازی ژاپنی روی به طراحی های جوان پسند و سیال آورده است. نسخه اصلی کرولا نسل 12 نیز چهره ای بسیار جذاب و جوان پسند دارد. با این حال کرولا آلتیس وارداتی به بازار ایران، چهره ای متفاوت از کرولای اصلی داشته و اصطلاحا پیرمردی تر است.
در نمای جلو چراغ ها باریک و ساده بوده و توسط یک جلوپنجره باریک به یکدیگر متصل شده اند. ترکیب این چراغ ها و جلوبنجره با یک ورودی هوای بزرگ در قسمت پایینی سپر که مه شکن ها نیز در اطراف آن قرار گرفته اند چهره ای قابل قبول را برای سدان جدید تویوتا بوجود آورده اند.
در نمای عقب نیز چراغ ها باریک و ساده بوده و هارمونی خاصی با چراغ های جلو دارند. محل قرارگیری پلاک روی درب صندوق طراحی شده و سپر عقب نیز کاملا حجیم است. برخلاف نسخه های اصلی، کرولای وارداتی معین موتور به دیفیوزر عقب تجهیز نشده است.
در مجموع می توان گفت که ظاهر تویوتا کرولا 2023 ساده و موجه است. با این حال، شباهتی به کرولای جذاب تولید شده در ژاپن هم ندارد!
کابین و فضای داخلی تویوتا کرولا 2023
خوشبختانه برخلاف ظاهر خودرو، کابین تویوتا کرولا آلتیس وارداتی معین موتور تفاوتی با کرولای ژاپنی ندارد. همان تحول صورت گرفته در طراحی ظاهری کرولا، در طراحی کابین آن نیز تکرار شده است. برخلاف تصورات قبلی که از کرولا داشتیم، کرولای جدید داشبوردی حجیم و اغراق آمیز دارد که می توان نمره بالایی به جذابیت آن داد. یک فرمان سه شاخه در ترکیب با صفحه کیلومتر دیجیتال و مانیتوری که از وسط داشبورد به بالا رفته، احساس خوبی را به سرنشینان کرولا منتقل می کنند. کنسول میانی نیز طراحی اسپرتی دارد و همان طور که از تویوتا انتظار می رود، متریال داخل کابین کرولا نیز کیفیت بالایی دارند که نوید عمری طولانی و سواری بدون سر و صدا را می دهند. نکته جالب دیگر، لچکی اضافه ای روی درب جلو است که دید راننده را افزایش می دهد.
تویوتا کرولا 2023 در بازار؛ قیمت و رقبا
تویوتا کرولا 2023 با ورود به بازار ایران وارد رقابت با محصولاتی نظیر هیوندای النترا 2023 و کیا سراتو 2023 می شود. در سال های گذشته افرادی که انتظار کیفیت و عمر بالا از خودروی خود داشتند به سراغ خرید کرولا می رفتند و افرادی که خودرویی با ظاهر جذاب و آپشن های فراوان می پسندیدند، خرید محصولات کره ای را ترجیح می دادند، اما هم اکنون شرایط بازار بسیار متفاوت است. محصولات کره ای وارداتی به ایران همگی از نوع لوآپشن بوده و از این نظر هیچ برتری این نسبت به تویوتا کرولا ندارند. اما شرایط از این هم پیچیده تر می شود؛ کرولاهای جدید از یک موتور 1.2 لیتری توربو با استهلاک بالا و حساسیت زیاد به بنزین بهره می برند که احتیاج به نگهداری دقیقی دارد، موضوعی که چندان خوشایند مشتریان بالقوه این محصول نخواهد بود. همچنین، فروختن یک محصول ساخت FAW و مختص بازار چین به عنوان خودرویی که سال ها نماد اصالت و کیفیت ژاپن در ایران بود نیز توسط شرکت معین خودرو چندان جالب به نظر نمی رسد.
من پارسال یه تویوتا کرولا ثبت نام کردم بعد از یکسال ماشینو بهم دادن اگه اون 2 میلیارد و خوردهای رو جای دیگه مثلا تو دلار و سکه سرمایه گذاری کرده بودم خیلی بیشتر سود میکردم الان اختلاف قیمت بازار با نمایندگی نهایت 200 تومنه پس اگه پولمو نگه داشته بودم کلی ازش در میآوردم اونوقت بدون این همه استرس و دردسر الان میرفتم از بازار میخریدم خیلی به نفعم بود، تازه من سال 1401 که پولمو وکالتی کردم بعدم ثبت نام اصلا شرایط مملکت اینطوری نبود بخدا فقط خودش میدونه اونهایی که الان ثبت نام میکنن تو چه شرایطی میتونن ماشینو تحویل بگیرن یا اصلا ماشینی وارد میشه که تحویل بگیرن، باز من دلم خوشه که ماشینمو تحویل گرفتم و یا الان با یه سود جزئی میفروشم یا نگه میدارم در آینده حتما قیمتها سر به فلک میکشه ولی واقعا الان باید واسه ثبت نام و واریز وجه به حساب این شرکتها تو این شرایط کمی حساب شده و از روی عقلانیت اقدام کرد چون اونی که مصرف کننده است داره میبینه اگر الان از بازار بخره همون قیمت نمایندگی در میاد یا اونی هم که میخواد سرمایه گذاری کنه باید نگران این باشه که نکنه وضعیت مملکت و ارز جوری بشه که ماشین به موقع وارد کشور نشه پس اگر همین الان بخره با این افزایش قیمت دلار چند ماهه دیگه گرونتر میفروشه ماهممون تجربه کردیم ماشینی رو تو این سالها خریدیم ازش استفاده کردیم ولی باز هم دوسه برابر فروختیم پس چیزی ارزون نمیشه
سلام. من خودم کرولا 1200 دارم. ماشین خوبیه.. اما آینه برقی نداره.. سنسور های پارک جلو و عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و سنسور باران امکاناتی هستند که در تویوتا کرولا 1200 وجود نداره
من حدود 3 ماهه یه نسخه 1200 توربو مدل 2024 رو از معین خودرو تحویل گرفتم تو تابستون دوسه بار باهش رفتیم شمال و برگشتیم و ساعتها باهش رانندگی کردم و میخوام نظرمو نسبت به مقایسه دو سه تا ماشین قبلی یعنی سراتو 2009 فول، جک S5 مدل 96 با کرولا بگم، اول از همه در مورد مطالبی که تو فضای مجازی خیلی در مورد این ماشین مطرح میشد بگم چون من هم قبل از این که پشتش بشینم فکر میکردم که شاید انتخاب خوبی نکردم و یکی از نسخه چینی های پرذرق و برق و با همین قیمت یا کمتر میخریدم بهتر بود ولی وقتی پشتش بشینی میفهمی کرولا چرا بهترین،بی دردسر باکیفیت ترین و پرفروشترین خودرو دنیاست. اول از همه آقا اصلا شتاب پایینی نداره هرجا تو سربالایی کردنه تو جاده هراز یا چالوس خیلی راحت با فشار پدال راضبتون میکنه اصلا ماشین کندی نیست، واقعا واقعا ماشین نرم و بیصداییه یکی از فامیلا به شوخی میگفت ماشین شما بقیه اصلا موتور داره! تعلیق عقب مولتی لینکش واقعا بین یره حتی من تو ریسپکت بهمن سوار شدم قبلا این میزان نرمی رو تو سیستم عقب نداره، خیلی خوش دسته و ماشین حسابی تو کنترل خودتونه اصلا حرکات عرضی نداره ساعتها پشتش بشینی خسته نمیشی بهخاطر ارگونومی. صندلی ها و خود ماشین اصلا از رانندگی خسته نمیشی فضای دید واقعا عالیه، خیلی تیز وقتی تو دروه نیش گاز میدی ماشین بغلی جا میمونه، فضای پا و کلا سرنشین چه جلو و عقب خیلی عالیه فصای صندوق خیلی بزرگی داره، به لحاظ آپشن فقط ای کاش دوربین 360 داشت ولی خوب بجاش ارادهای متنوعی داره همون کاربرد رو داره کلا تویوتا به ایمنی افراد داخل کابین بیشتز ا چینیها ها اهمیت میده من تو جک هم گرمکن صندلی داشتم هم تنظیم برقی صندلی کرولا نداره به خدا شاید باورتون نشه ولی من تو 3 سالی که جک داشتم همون اوایل واسه جذابیت اولش دو سه بار صندلی گرمکن بچهها روشن میکردن بعد اصلا استفاده نشد و کلا بخاری بهتر گرم میکنه تازه کو اون زمستون، صندلی برقی هم والا من فقط خودم پشت جک میشستم و تو کرولا هم همینطور تو جک یادم نمیاد قبل از اینکه بفروشم کلا چند بار صندلیش تنظیم شده بود چون حداقل یه سالی بود جابجا نکرده بودم و به نظرم اصلا تو کرولا احساس نمیکنم جاش خالیه ولی عوضش وقتی کرولا آمد دستم و سوار شدم دیدم با این همه ایربگ حتی زانو و این همه رادارهای متنوع جونم بیشتر در امانه بارها تو همین جادههای شمال این نیسان آبیها چندبار با مسافرها تصادف های مرگبار داشتن، در مورد دستیار صوتیش بگم که تو این چینی ها هم که اینقدر تبلیغ آپشن میکنن تو همشون نیست، الان قلقش دستم آمده میشه تمام فرامین رو بهش بگی و وقتی داری رانندگی میکنی برات انجام میده خیلی جالبه کافیه بگی Hey, Toyota در جواب میگه هستم و با زبان انگلیسی و لهجهای که تو ستابش تنطیم شده فرامین رو بهش بگی انجام میده مثلا کولر بخاری شیشه ظبط چراغ و خلی کارهای دیگه رو اصلا لازم نیست نگاهت رو از جلو برداری، باز هم میگم ایمنی باید همیشه حرف اول باشه و کمپانیهای بزرگ دنیا اینطور فکر میکنن، امیدوارم واسه کسی که تو فکر خرید کرولا هست تونسته باشم کمکی کرده باشم