ورود
فرض کنید خانمی جوان قصد دارد هیوندای I20، کیا پیکانتو، مزدا2 یا خودرویی با همین حال و هوا را ارتقا دهد و به دنبال جایگزین است. اینجاست که فرانکس به عنوان یک هاچبک کراس با ارتفاع کمی بیشتر، آپشن هایی مثل دوربین 360 و هدآپ، ظاهری بانمک با لوگوی سوزوکی روی جلو پنجره در حالی که هیچ حساسیتی به سوخت ندارد و رانندگی با آن بواسطه ابعاد مناسب و شعاع گردش خوب بسیار راحت است چشمک میزند!
قابل توجه است که گزینههایی مثل فونیکس Fx یا کرولا 1200 نیز در همین بازه قیمتی قابل دستیابی هستند اما هیچ یک ترکیبی که فرانکس ارائه میدهد را ارائه نمیدهند...
اگر به دنبال یک کراساوور جمعوجور در میان وارداتیهای جدید بازار باشید، قطعاً سوزوکی فرانکس یکی از گزینههای روی میز شماست. اکثر ما ایرانیها سوزوکی را با مدل گرند ویتارا که از دهه ۸۰ توسط ایرانخودرو به کشور راه یافت، به یاد میآوریم؛ اما این بار مدل فرانکس در کنار سوزوکی بالنو توسط راساموتور خاورمیانه به ایران راه یافته و هماکنون در خیابان های کشور در حال تردد هستند.
فرانکس در واقع یک کراساوور سابکامپکت اقتصادی است که برای نخستین بار در آوریل ۲۰۲۳ به بازار عرضه شد. این خودرو تنها در مدت دو سال حضور در بازار هند توانسته بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه فروش داشته باشد و حتی یکی از سریعترین رکوردهای صادراتی در صنعت خودروی هند را به دست آورد. فرانکس بهطور اختصاصی در هند توسط شرکت ماروتی سوزوکی تولید میشود و هیچ خط تولید دیگری در جهان ندارد؛ تمام نسخههای داخلی و صادراتی این خودرو از خطوط تولید هند خارج میشوند.
با در اختیار گذاشتن چند روزه سوزوکی فرانکس راسا موتور، فرصتی داشتیم تجربه رانندگی چندصد کیلومتری با این کراساوور جمعوجور داشته باشیم و عملکرد آن را در شرایط شهری و جادهای بررسی کنیم. این تست چند روزه، دید کاملی از تواناییهای این خودرو و نقاط قوت و ضعف آن به ما ارائه داد.
وقتی برای اولین بار مشخصات فنی سوزوکی فرانکس را روی کاغذ دیدیم، کمی ناامید شدیم؛ موتور ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۰۱ اسببخار و گشتاور ۱۳۷ نیوتونمتر، همراه با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، اعداد چشمگیری به نظر نمیرسیدند و حتی نسبت به خودرویی مانند تارا اتوماتیک ضعیفتر بهنظر میآیند.
اما در تست رانندگی همه چیز تغییر کرد. شتابگیری در سبقتها، کشش در سربالاییها و پاسخدهی موتور همگی فراتر از انتظار ظاهر شدند. وزن پایین خودرو، پیشرانه و گیربکس هماهنگ و سیستم مایلد هیبرید، نقطه قوت اصلی فرانکس را شکل میدهند. هرچند در نهایت با یک خودروی 100 اسب بخاری طرف هستیم که معجزه رقم نمیزند، اما بهترین راندمان را به نمایش میگذارد.
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک آیسین فرانکس عملکردی دقیق و هوشمند دارد. تعویض دندهها بهموقع انجام میشوند و معکوسکشیهای سریع آن در شرایط مختلف رانندگی رضایتبخش بود. وجود شیفترهای پشت فرمان نیز تجربهای اسپرتتر و جذابتر به راننده میدهد و سرعت واکنش این شیفترها کاملاً قابل قبول است. تعویض دستی دندهها فقط با پدالهای پشت فرمان میسر است و روی دسته دنده خودرو، این امکان وجود ندارد.
سیستم مایلد هیبرید یا همان هیبرید خفیف فرانکس از یک موتور الکتریکی با توان ۲ کیلووات و دور ۹۰۰ RPM، دو باتری لیتیوم-یونی ۱۲ ولتی و قابلیت بازیابی انرژی بهره میبرد. همچنین این سیستم جایگزین موتور استارت (ISG) شده و مجهز به سیستم بازچرخانی گاز اگزوز (EGR) است. این موتور در زمانهایی مانند شتابگیری، تعویض دندهها یا توقف در ترافیک به کمک پیشرانه اصلی میآید و باعث کاهش مصرف سوخت و بهبود نرمی رانندگی میشود.
استفاده از سیستم پاشش سوخت با دو انژکتور برای هر سیلندر، مصرف ترکیبی رسمی ۵.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را به همراه دارد. در تستهای پرفشار تیم ما، این مصرف بین 7 تا 8 لیتر نوسان داشت که همچنان اقتصادی به نظر میرسد. با این حال ظرفیت ۳۷ لیتری باک ممکن است در سفرها محدودیت ایجاد کند، هرچند مصرف پایین خودرو تا حدی این مسئله را پوشش میدهد.
شعاع گردش مناسب یکی از نقاط قوت فرانکس محسوب میشود. در مقایسه با کراساوورهای همرده مانند پژو ۲۰۰۸، این خودرو چابکی بیشتری در مانورهای شهری دارد و رانندگی در مسیرهای پرتراکم یا پارک در فضاهای محدود را سادهتر میکند.
یکی از نکات مثبت پیشرانه ۱.۵ لیتری فرانکس، مقاومت آن در شرایط مختلف است. حتی در سربالاییهای تهران با کولر روشن و فشار سنگین رانندگی، هیچ صدای ناکی از موتور شنیده نشد. این ویژگی دغدغه حساسیت به کیفیت سوخت یا نیاز به بنزین با اکتان بالا را کاملا از بین میبرد. علاوه بر آن، تحت شدیدترین فشارها نیز آمپر آب تکان نخورد که نشان از طراحی اصولی و کارآمد سیستم خنککاری دارد.
سیستم تعلیق جلو از نوع مکفرسون و عقب با محور پیچشی، به همراه لاستیکهای گودیر، سواری معقول و متعادلی برای فرانکس فراهم کردهاند. این خودرو توانایی حفظ تعادل مناسب در مسیرهای شهری و جادهای را دارد، هرچند با سیستم تعلیق نیمه مستقل عقب نباید از آن انتظار عملکرد اسپرت یا هیجانانگیز در پیچها داشت. باید اضافه کنیم که سرنشینان ردیف دوم تکانهای بیشتری حس میکنند و تجربه یک سواری بینقص در مسافتهای طولانیتر نخواهند داشت.
ابعاد سوزوکی فرانکس شامل طول ۳۹۹۵ میلیمتر، عرض ۱۷۶۵ میلیمتر و ارتفاع حدود ۱۵۵۰ میلیمتر است. این ابعاد شباهت زیادی به خودروهایی چون پژو ۲۰۰۸ و رنو کپچر دارد، با این تفاوت که طول فرانکس کمی کوتاهتر است و تقریبا با خودرویی مانند کوییک برابری میکند.
فرانکس پلتفرم یکسانی با سوزوکی بالنو دارد، اما طراحان سوزوکی با استفاده از خطوط تیز بدنه، چراغهای LED مدرن و جلوپنجرهای خاص، توانستهاند ظاهری متفاوت و جوانپسند برای این کراساوور اقتصادی خلق کنند. طراحی جمعوجور و چهره بانمک فرانکس بهخوبی نشان میدهد که هدف اصلی، جذب مخاطبان جوان و خانوادههای همجمعیت بوده است.
با این حال طراحی ظاهری این خودرو خالی از ایراد نیست. یکی از ضعفهایی که در استفاده روزمره مشخص میشود، مربوط به باز شدن صندوق عقب است؛ در صورتی که خودرویی خیلی نزدیک به پشت فرانکس پارک کرده باشد، درِ صندوق بهطور کامل باز نمیشود و حتی امکان برخورد با خودروی پشتی وجود دارد. این مسئله میتواند در موقعیتهای عادی و حتی هنگام تصادفات جزیی از عقب آزاردهنده باشد.
با ورود به کابین سوزوکی فرانکس، اولین چیزی که جلب توجه میکند، ترکیب متنوع رنگها و خطوط متعدد است. داشبورد و رودریها با رنگهای نسکافهای، قهوهای، نقرهای مات، مشکی مات و مشکی پیانویی ترکیب شدهاند و طراحی لایهلایه داشبورد کمی شلوغ به نظر میرسد؛ چیزی که کاملاً سلیقهای است و ممکن است برای برخی جذاب و برای برخی دیگر گیجکننده باشد.
تمام داشبورد از پلاستیک خشک ساخته شده و تنها بخشهایی مانند کنسول وسط، زیر آرنجی و کنار زیر آرنجی رودریها با روکش چرم مصنوعی و فوم نرم پوشانده شدهاند اما نکته قابل توجه مونتاژ قطعات دقیق و درزهای یکدست این داشبورد است که حس بیکیفیتی به کابین نمیدهد.
صندلیهای جلو راحت طراحی شدهاند، هرچند تنظیماتشان دستی بوده و با روکش پارچهای تریم پوشیده شدهاند.
ردیف دوم فرانکس برخلاف ظاهر جمعوجور خودرو، فضای پای مناسبی ارائه میدهد و وجود دریچههای تهویه در کنار درگاه شارژ، نکتهای مثبت محسوب میشود. همچنین سیستم روشنایی برای ردیف عقب، امکانی است که در برخی کراساوورهای اقتصادی دیده نمیشود. با این وجود صندلیهای ردیف دوم راحتی کمتری دارند و نبود زیرآرنجی در این ردیف قابل ذکر است.
صندوق عقب فرانکس عمق مناسبی دارد و حجم ۳۰۸ لیتری آن در این سگمنت قابل قبول است. باتریهای سیستم هیبرید فضایی از صندوق را اشغال نکردهاند و زاپاس خودرو نیز استاندارد و از نوع موقتنیست.
سوزوکی فرانکس مجموعهای از امکانات رفاهی کاربردی را ارائه میدهد که تجربه رانندگی راحت و مدرنتری را فراهم میکند. از جمله این امکانات میتوان به هدآپ دیسپلی، تهویه اتوماتیک، کیلس استارت، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک عقب، اتصال وایفای و بلوتوث، جیپیاس، شارژر وایرلس، کامپیوتر سفری، سنسور نور، آینه فتوکرومیک، چراغهای LED، اندروید اتو و اپل کارپلی بدون سیم، سیستم استاپ-استارت، سنسور فشار باد (TPMS)، کروز کنترل و ۶ بلندگو اشاره کرد.
با این حال فرانکس فاقد برخی امکانات تکمیلی است که در برخی رقبای همرده دیده میشود؛ از جمله صندلیهای برقی و گرمکن، تریم چرمی صندلیها، سانروف، صندوق برقی و ترمز پارک برقی. با وجود این محدودیتها، تجهیزات کاربردی مانند دوربین ۳۶۰ درجه با کیفیت مناسب، کامپیوتر سفری کامل، سیستم استاپ-استارت دقیق، شارژر وایرلس و هدآپ دیسپلی کاربردی، نقاط قوتی برای این کراساوور اقتصادی به شمار میروند.
سوزوکی فرانکس در سال ۲۰۲۴ توانست با ۶ کیسه هوا شامل سرنشینان جلو، جانبی و پردهای، موفق به کسب ۴ ستاره ایمنی از موسسه NCAP شود که نشاندهنده ایمنی مناسب این کراساوور است.
فرانکس همچنین به سیستمهای ترمز ABS،EBD و کنترل پایداری (ESP) و کنترل کشش (TCS)مجهز است که این تجهیزات جزو امکانات پایهای در میان رقبا محسوب میشوند. برخلاف بسیاری از رقبای چینی که مجموعهای کامل از رادارها و سیستمهای کمکراننده دارند، فرانکس در این زمینه محدود است و به هیچیک از این فناوریهای ADAS مجهز نیست. لذا میتوان گفت این خودرو ایمنی غیرفعال خوبی دارد، اما در زمینه امکانات ایمنی فعال توانای رقابت با خودروهای چینی همرده را ندارد.
نگاهی اجمالی به بازار خودرو کافی است تا با تعداد زیادی کراساوور با امکانات، پیشرانهها و قیمتهای متنوع روبهرو شوید. در بازه قیمت ۲ تا ۳ میلیارد تومان، رقابت جذابتر میشود. رقبای چینی مانند جیایسی GS3، جتا VS5، فونیکس FX پرمیوم، تیگو 7 پرو پرمیوم، بیجینگ X55، دیگنیتی پرستیژ، لاماری ایما، ونوسیا وی آنلاین و فیدلیتی الیت مقابل خودروهایی ژاپنی و کرهای از جمله کیا سونت، کیا کرتا، نیسان کیکس و سوزوکی فرانکس قرار گرفتهاند. در این میان حتی رقابت جذابی بین دو خودروی ژاپنی کیکس و فرانکس شکل گرفته است. در نهایت بهترین انتخاب میان این خودروها کاملاً وابسته به نیاز و سلیقه خریدار است.
فرانکس گزینهای مناسب برای افرادی است که به دنبال خودرویی جمعوجور، شهری و با امکانات کاربردی هستند، بهویژه کسانی که ظاهر جوانپسند و رانندگی راحت را میپسندند. حتی خانمهای جوانی که میخواهند خودرویی مانند هیوندای i20، کیا پیکانتو یا مزدا 2 را ارتقا دهند و جایگزین مناسبی پیدا کنند، میتوانند به فرانکس فکر کنند؛ در بازار فعلی شاید بد نباشد کسانی که بدنبال خرید خودرویی مانند نیسان جوک اسکای پک کارکرده هستند، نگاهی به فرانکس نیز داشته باشند.
فرانکس یک کراساوور جمعوجور با ارتفاعی کمی بیشتر از هاچبکهای شهری است که امکاناتی چون دوربین ۳۶۰ درجه و هدآپ دیسپلی را در اختیار راننده قرار میدهد. طراحی جذاب و تعلق آن به برند معتبر سوزوکی، حس اعتماد و اطمینان بیشتری به خریداران القا میکند. رانندگی با این خودرو ساده و لذتبخش است؛ ابعاد مناسب و شعاع گردش کم باعث میشوند استفاده روزمره از آن آسان و بیدردسر باشد. همچنین، مقاومت بالای پیشرانه در برابر کیفیت سوخت پایین را میتوان از مزیتهای مهم فرانکس برای شرایط جادهای و شهری کشور دانست.