سوزوکی فرانکس

کشور
ژاپن ژاپن
شرکت خدمات دهنده
راسا موتور خاورمیانه
نوع عرضه
وارداتی
قیمت کارخانه
2,000,000,000 (تومان)
قیمت بازار
2,510,000,000 (تومان)

مزایای سوزوکی فرانکس

  • کاملا سازگار با سوخت ایران
  • عملکرد بی نقص گیربکس
  • تسلط عالی و رانندگی بسیار راحت

معایب سوزوکی فرانکس

  • سواری خشک ردیف دوم
  • 100 اسب برای این قیمت کم است!
  • جای خالی سانروف و روکش چرمی برای مشتری ایرانی حس می‌شود
دریافت کاتالوگ

مشخصات فنی سوزوکی فرانکس

160 KM/H
حداکثر سرعت
11 ثانیه
شتاب 0 تا 100
کلاس بدنه
کراس اور
حجم موتور
1500 سی سی
نوع موتور
هیبرید
تعداد سیلندرها
4
نوع جعبه دنده
اتوماتیک
مصرف سوخت ترکیبی
5.4 لیتر در 100 کیلومتر
مشخصات فنی بدنه
کلاس اتومبیلB Segment
وزن1060 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو195/60R16
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب195/60R16
مشخصات فنی موتور
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری با پاشش چند نقطه ای
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)101 اسب بخار
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)137 نیوتن متر
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)63.33 اسب بخار بر لیتر
ظرفیت باک37 لیتر بنزین + لیتر گاز + لیتر باک سوخت دوم
تکنولوژی باتریلیتیوم پلمیر
مجموع توان موتور برقی2
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
تعداد دنده (جلو)6
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی و پدالهای پشت فرمان
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمزدارای ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبکاسه ای
سیستم تعلیق و فرمان
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبنیمه مستقل محور پیچشی
کمک فنرهای جلوگازی روغنی
کمک فنرهای عقبگازی روغنی
نوع سیستم فرمانفرمان کمکی برقی
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت160 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)11 ثانیه
استاندارد آلایندگییورو 6
امکانات رفاهی سوزوکی فرانکس
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )2 عدد، راننده، سرنشین
سیستم های پایداری و کمک رانندهسیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش
سیستم های امنیتی و حفاظتیسیستم ضد سرقت ایموبلایزر، ورود و استارت خودرو بدون کلید
نوع غربیلکدارای روکش چرمی، کلید های کنترلی مولتی مدیا و کروز کنترل، شیفتر های تعویض دنده
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه خودکار تک منطقه ای
سیستم صوتی و تصویریدارای 6 عدد بلندگو، سیستم اپل کار پلی بدون سیم
سیستمهای مولتی مدیادارای صفحه نمایش لمسی 9 اینچی، دارای GPS، بلوتوث، USB و WIFI، شارژر بدون سیم موبایل
سیستم صندلیهای جلودارای روکش پارچه‌ای و تنظیمات دستی در 6 جهت
سیستم صندلیهای عقبدارای روکش پارچه ای
سیستم آیینه هاآیینه های جانبی با تنظیم برقی، دارای تاشو برقی، آیینه وسط الکتروکرومیک
سیستم شیشه هاشیشه بالابرهای برقی، دارای Anti-Trap برای راننده
سیستم های سقفسقف فلز
سیستم روشنایی جلوچراغ های جلو LED دارای چراغ روشنایی در روز و سنسور نور، قابلیت تنظیم دستی ارتفاع چراغ ها، دارای چراغ خوشامد گویی
سیستم روشنایی عقبدارای مه شکن
سنسورهای پیش فعالدارای سیستم پایش باد تایرها TPMS و سنسور پارک عقب
سیستم های کمک رانندگیهداپ دیسپلی(HUD)، دوربین 360 درجه

سوزوکی فرانکس بخریم؟

فرض کنید خانمی جوان قصد دارد هیوندای I20، کیا پیکانتو، مزدا2 یا خودرویی با همین حال و هوا را ارتقا دهد و به دنبال جایگزین است. اینجاست که فرانکس به عنوان یک هاچبک کراس با ارتفاع کمی بیشتر، آپشن هایی مثل دوربین 360 و هدآپ، ظاهری بانمک با لوگوی سوزوکی روی جلو پنجره در حالی که هیچ حساسیتی به سوخت ندارد و رانندگی با آن بواسطه ابعاد مناسب و شعاع گردش خوب بسیار راحت است چشمک می‌زند!
قابل توجه است که گزینه‌هایی مثل فونیکس Fx یا کرولا 1200 نیز در همین بازه قیمتی قابل دستیابی هستند اما هیچ یک ترکیبی که فرانکس ارائه می‌دهد را ارائه نمی‌دهند...

اگر به دنبال یک کراس‌اوور جمع‌وجور در میان وارداتی‌های جدید بازار باشید، قطعاً سوزوکی فرانکس یکی از گزینه‌های روی میز شماست. اکثر ما ایرانی‌ها سوزوکی را با مدل گرند ویتارا که از دهه ۸۰ توسط ایران‌خودرو به کشور راه یافت، به یاد می‌آوریم؛ اما این بار مدل فرانکس در کنار سوزوکی بالنو توسط راساموتور خاورمیانه به ایران راه یافته و هم‌اکنون در خیابان های کشور در حال تردد هستند.

005.webp

فرانکس در واقع یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت اقتصادی است که برای نخستین بار در آوریل ۲۰۲۳ به بازار عرضه شد. این خودرو تنها در مدت دو سال حضور در بازار هند توانسته بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه فروش داشته باشد و حتی یکی از سریع‌ترین رکوردهای صادراتی در صنعت خودروی هند را به دست آورد. فرانکس به‌طور اختصاصی در هند توسط شرکت ماروتی سوزوکی تولید می‌شود و هیچ خط تولید دیگری در جهان ندارد؛ تمام نسخه‌های داخلی و صادراتی این خودرو از خطوط تولید هند خارج می‌شوند.

با در اختیار گذاشتن چند روزه سوزوکی فرانکس راسا موتور، فرصتی داشتیم تجربه رانندگی چندصد کیلومتری با این کراس‌اوور جمع‌وجور داشته باشیم و عملکرد آن را در شرایط شهری و جاده‌ای بررسی کنیم. این تست چند روزه، دید کاملی از توانایی‌های این خودرو و نقاط قوت و ضعف آن به ما ارائه داد.

 

مشخصات فنی و تجربه رانندگی سوزوکی فرانکس

شتاب‌گیری فراتر از انتظار با پیشرانه ۱.۵ لیتری

وقتی برای اولین بار مشخصات فنی سوزوکی فرانکس را روی کاغذ دیدیم، کمی ناامید شدیم؛ موتور ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۰۱ اسب‌بخار و گشتاور ۱۳۷ نیوتون‌متر، همراه با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، اعداد چشمگیری به نظر نمی‌رسیدند و حتی نسبت به خودرویی مانند تارا اتوماتیک ضعیف‌تر به‌نظر می‌آیند.

009.webp اما در تست رانندگی همه چیز تغییر کرد. شتاب‌گیری در سبقت‌ها، کشش در سربالایی‌ها و پاسخ‌دهی موتور همگی فراتر از انتظار ظاهر شدند. وزن پایین خودرو، پیشرانه و گیربکس هماهنگ و سیستم مایلد هیبرید، نقطه قوت اصلی فرانکس را شکل می‌دهند. هرچند در نهایت با یک خودروی 100 اسب بخاری طرف هستیم که معجزه رقم نمی‌زند، اما بهترین راندمان را به نمایش می‌گذارد.

گیربکس ۶ سرعته آیسین؛ دقیق و هوشمند

گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک آیسین فرانکس عملکردی دقیق و هوشمند دارد. تعویض دنده‌ها به‌موقع انجام می‌شوند و معکوس‌کشی‌های سریع آن در شرایط مختلف رانندگی رضایت‌بخش بود. وجود شیفترهای پشت فرمان نیز تجربه‌ای اسپرت‌تر و جذاب‌تر به راننده می‌دهد و سرعت واکنش این شیفترها کاملاً قابل قبول است. تعویض دستی دنده‌ها فقط با پدال‌های پشت فرمان میسر است و روی دسته دنده خودرو، این امکان وجود ندارد.

027.webp

کمک سیستم مایلد هیبرید به رانندگی نرم‌تر

سیستم مایلد هیبرید یا همان هیبرید خفیف فرانکس از یک موتور الکتریکی با توان ۲ کیلووات و دور ۹۰۰ RPM، دو باتری لیتیوم-یونی ۱۲ ولتی و قابلیت بازیابی انرژی بهره می‌برد. همچنین این سیستم جایگزین موتور استارت (ISG) شده و مجهز به سیستم بازچرخانی گاز اگزوز (EGR) است. این موتور در زمان‌هایی مانند شتاب‌گیری، تعویض دنده‌ها یا توقف در ترافیک به کمک پیشرانه اصلی می‌آید و باعث کاهش مصرف سوخت و بهبود نرمی رانندگی می‌شود.

 

مصرف سوخت اقتصادی با باک کوچک

استفاده از سیستم پاشش سوخت با دو انژکتور برای هر سیلندر، مصرف ترکیبی رسمی ۵.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را به همراه دارد. در تست‌های پرفشار تیم ما، این مصرف بین 7 تا 8 لیتر نوسان داشت که همچنان اقتصادی به نظر می‌رسد. با این حال ظرفیت ۳۷ لیتری باک ممکن است در سفرها محدودیت ایجاد کند، هرچند مصرف پایین خودرو تا حدی این مسئله را پوشش می‌دهد.

011.webp

شعاع گردش مناسب برای مانورهای شهری

شعاع گردش مناسب یکی از نقاط قوت فرانکس محسوب می‌شود. در مقایسه با کراس‌اوورهای هم‌رده مانند پژو ۲۰۰۸، این خودرو چابکی بیشتری در مانورهای شهری دارد و رانندگی در مسیرهای پرتراکم یا پارک در فضاهای محدود را ساده‌تر می‌کند.

موتور مطمئن بدون حساسیت به کیفیت سوخت

یکی از نکات مثبت پیشرانه ۱.۵ لیتری فرانکس، مقاومت آن در شرایط مختلف است. حتی در سربالایی‌های تهران با کولر روشن و فشار سنگین رانندگی، هیچ صدای ناکی از موتور شنیده نشد. این ویژگی دغدغه حساسیت به کیفیت سوخت یا نیاز به بنزین با اکتان بالا را کاملا از بین می‌برد. علاوه بر آن، تحت شدیدترین فشارها نیز آمپر آب تکان نخورد که نشان از طراحی اصولی و کارآمد سیستم خنک‌کاری دارد.

008.webp

سواری قابل قبول کنار لاستیک‌های مرغوب

سیستم تعلیق جلو از نوع مک‌فرسون و عقب با محور پیچشی، به همراه لاستیک‌های گودیر، سواری معقول و متعادلی برای فرانکس فراهم کرده‌اند. این خودرو توانایی حفظ تعادل مناسب در مسیرهای شهری و جاده‌ای را دارد، هرچند با سیستم تعلیق نیمه مستقل عقب نباید از آن انتظار عملکرد اسپرت یا هیجان‌انگیز در پیچ‌ها داشت. باید اضافه کنیم که سرنشینان ردیف دوم تکان‌های بیشتری حس می‌کنند و تجربه یک سواری بی‌نقص در مسافت‌های طولانی‌تر نخواهند داشت.

004.webp

006.webp

طراحی جوان‌پسند اما با یک ضعف

ابعاد سوزوکی فرانکس شامل طول ۳۹۹۵ میلی‌متر، عرض ۱۷۶۵ میلی‌متر و ارتفاع حدود ۱۵۵۰ میلی‌متر است. این ابعاد شباهت زیادی به خودروهایی چون پژو ۲۰۰۸ و رنو کپچر دارد، با این تفاوت که طول فرانکس کمی کوتاه‌تر است  و تقریبا با خودرویی مانند کوییک برابری می‌کند.

فرانکس پلتفرم یکسانی با سوزوکی بالنو دارد، اما طراحان سوزوکی با استفاده از خطوط تیز بدنه، چراغ‌های LED مدرن و جلوپنجره‌ای خاص، توانسته‌اند ظاهری متفاوت و جوان‌پسند برای این کراس‌اوور اقتصادی خلق کنند. طراحی جمع‌وجور و چهره بانمک فرانکس به‌خوبی نشان می‌دهد که هدف اصلی، جذب مخاطبان جوان و خانواده‌های هم‌جمعیت بوده است.

با این حال طراحی ظاهری این خودرو خالی از ایراد نیست. یکی از ضعف‌هایی که در استفاده روزمره مشخص می‌شود، مربوط به باز شدن صندوق عقب است؛ در صورتی که خودرویی خیلی نزدیک به پشت فرانکس پارک کرده باشد، درِ صندوق به‌طور کامل باز نمی‌شود و حتی امکان برخورد با خودروی پشتی وجود دارد. این مسئله می‌تواند در موقعیت‌های عادی و حتی هنگام تصادفات جزیی از عقب آزاردهنده باشد.

 

فضای داخلی؛ ترکیب رنگ‌ها و سلیقه‌ها

با ورود به کابین سوزوکی فرانکس، اولین چیزی که جلب توجه می‌کند، ترکیب متنوع رنگ‌ها و خطوط متعدد است. داشبورد و رودری‌ها با رنگ‌های نسکافه‌ای، قهوه‌ای، نقره‌ای مات، مشکی مات و مشکی پیانویی ترکیب شده‌اند و طراحی لایه‌لایه داشبورد کمی شلوغ به نظر می‌رسد؛ چیزی که کاملاً سلیقه‌ای است و ممکن است برای برخی جذاب و برای برخی دیگر گیج‌کننده باشد.

014.webp

018.webp

تمام داشبورد از پلاستیک خشک ساخته شده و تنها بخش‌هایی مانند کنسول وسط، زیر آرنجی و کنار زیر آرنجی رودری‌ها با روکش چرم مصنوعی و فوم نرم پوشانده شده‌اند اما نکته قابل توجه مونتاژ قطعات دقیق و درزهای یکدست این داشبورد است که حس بی‌کیفیتی به کابین نمی‌دهد.

صندلی‌های جلو راحت طراحی شده‌اند، هرچند تنظیماتشان دستی بوده و با روکش پارچه‌ای تریم پوشیده شده‌اند.

ردیف دوم فرانکس برخلاف ظاهر جمع‌وجور خودرو، فضای پای مناسبی ارائه می‌دهد و وجود دریچه‌های تهویه در کنار درگاه شارژ، نکته‌ای مثبت محسوب می‌شود. همچنین سیستم روشنایی برای ردیف عقب، امکانی است که در برخی کراس‌اوورهای اقتصادی دیده نمی‌شود. با این وجود صندلی‌های ردیف دوم راحتی کمتری دارند و نبود زیرآرنجی در این ردیف قابل ذکر است.

صندوق عقب فرانکس عمق مناسبی دارد و حجم ۳۰۸ لیتری آن در این سگمنت قابل قبول است. باتری‌های سیستم هیبرید فضایی از صندوق را اشغال نکرده‌اند و زاپاس خودرو نیز استاندارد و از نوع موقتنیست.

 

امکانات رفاهی کاربردی اما محدود

سوزوکی فرانکس مجموعه‌ای از امکانات رفاهی کاربردی را ارائه می‌دهد که تجربه رانندگی راحت و مدرن‌تری را فراهم می‌کند. از جمله این امکانات می‌توان به هدآپ دیسپلی، تهویه اتوماتیک، کیلس استارت، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک عقب، اتصال وای‌فای و بلوتوث، جی‌پی‌اس، شارژر وایرلس، کامپیوتر سفری، سنسور نور، آینه فتوکرومیک، چراغ‌های LED، اندروید اتو و اپل کارپلی بدون سیم، سیستم استاپ-استارت، سنسور فشار باد (TPMS)، کروز کنترل و ۶ بلندگو اشاره کرد.

002.webp

با این حال فرانکس فاقد برخی امکانات تکمیلی است که در برخی رقبای هم‌رده دیده می‌شود؛ از جمله صندلی‌های برقی و گرم‌کن، تریم چرمی صندلی‌ها، سانروف، صندوق برقی و ترمز پارک برقی. با وجود این محدودیت‌ها، تجهیزات کاربردی مانند دوربین ۳۶۰ درجه با کیفیت مناسب، کامپیوتر سفری کامل، سیستم استاپ-استارت دقیق، شارژر وایرلس و هدآپ دیسپلی کاربردی، نقاط قوتی برای این کراس‌اوور اقتصادی به شمار می‌روند.

 

بررسی امکانات ایمنی فعال و غبرفعال

سوزوکی فرانکس در سال ۲۰۲۴ توانست با ۶ کیسه هوا شامل سرنشینان جلو، جانبی و پرده‌ای، موفق به کسب ۴ ستاره ایمنی از موسسه NCAP شود که نشان‌دهنده ایمنی مناسب این کراس‌اوور است. 

فرانکس همچنین به سیستم‌های ترمز ABS،EBD و کنترل پایداری (ESP) و کنترل کشش (TCS)مجهز است که این تجهیزات جزو امکانات پایه‌ای در میان رقبا محسوب می‌شوند. برخلاف بسیاری از رقبای چینی که مجموعه‌ای کامل از رادارها و سیستم‌های کمک‌راننده دارند، فرانکس در این زمینه محدود است و به هیچ‌یک از این فناوری‌های ADAS مجهز نیست. لذا می‌توان گفت این خودرو ایمنی غیرفعال خوبی دارد، اما در زمینه امکانات ایمنی فعال توانای رقابت با خودروهای چینی همرده را ندارد.

003.webp

سوزوکی فرانکس و رقبا

نگاهی اجمالی به بازار خودرو کافی است تا با تعداد زیادی کراس‌اوور با امکانات، پیشرانه‌ها و قیمت‌های متنوع روبه‌رو شوید. در بازه قیمت ۲ تا ۳ میلیارد تومان، رقابت جذاب‌تر می‌شود. رقبای چینی مانند جی‌ای‌سی GS3، جتا VS5، فونیکس FX پرمیوم، تیگو 7 پرو پرمیوم، بیجینگ X55، دیگنیتی پرستیژ، لاماری ایما، ونوسیا وی آنلاین و فیدلیتی الیت مقابل خودروهایی ژاپنی و کره‌ای از جمله کیا سونت، کیا کرتا، نیسان کیکس و سوزوکی فرانکس قرار گرفته‌اند. در این میان حتی رقابت جذابی بین دو خودروی ژاپنی کیکس و فرانکس شکل گرفته است. در نهایت بهترین انتخاب میان این خودروها کاملاً وابسته به نیاز و سلیقه خریدار است.

007.webp

سوزوکی فرانکس مناسب چه کسانی است؟

فرانکس گزینه‌ای مناسب برای افرادی است که به دنبال خودرویی جمع‌وجور، شهری و با امکانات کاربردی هستند، به‌ویژه کسانی که ظاهر جوان‌پسند و رانندگی راحت را می‌پسندند. حتی خانم‌های جوانی که می‌خواهند خودرویی مانند هیوندای i20، کیا پیکانتو یا مزدا 2 را ارتقا دهند و جایگزین مناسبی پیدا کنند، می‌توانند به فرانکس فکر کنند؛ در بازار فعلی شاید بد نباشد کسانی که بدنبال خرید خودرویی مانند نیسان جوک اسکای پک کارکرده هستند، نگاهی به فرانکس نیز داشته باشند.

فرانکس یک کراس‌اوور جمع‌وجور با ارتفاعی کمی بیشتر از هاچبک‌های شهری است که امکاناتی چون دوربین ۳۶۰ درجه و هدآپ دیسپلی را در اختیار راننده قرار می‌دهد. طراحی جذاب و تعلق آن به برند معتبر سوزوکی، حس اعتماد و اطمینان بیشتری به خریداران القا می‌کند. رانندگی با این خودرو ساده و لذت‌بخش است؛ ابعاد مناسب و شعاع گردش کم باعث می‌شوند استفاده روزمره از آن آسان و بی‌دردسر باشد. همچنین، مقاومت بالای پیشرانه در برابر کیفیت سوخت پایین را می‌توان از مزیت‌های مهم فرانکس برای شرایط جاده‌ای و شهری کشور دانست.

 

خودروهای هم‌رده
نظرات کاربران
حمید شريف زاده
حمید شريف زاده
26 آذر 1403
سلام ممنون از زحمتتون آیا این خودرو در بالا رفتن از سربالایی کم نمیاره؟ هیچ فیلمی از آزمایش خودرو در سربالایی پیدا نکردم.