معرفی مانیان ترا
مانیان ترا برای اولین بار در نمایشگاه خودرو شیراز رونمایی شد؛ این خودرو در سال گذشته با نام لئو mx8 توسط ایستا موتور رونمایی شد اما تولید آن به سر انجام نرسید و مانیان خودرو مونتاژ این خودروی آفرودی را بر عهده گرفت. این محصول نخستین خودروی مونتاژی مانیان خودرو است که بازوی تولیدی پرشیا خودرو محسوب می شود. مانیان ترا نسل آخر نیسان ترای بازار جهانی نیست و مختص بازار چین تولید می شود. این خودرو در بازار چین در یک برهه زمانی با لوگوی نیسان عرضه میشد و به همین دلیل لقب نیسان ترا را گرفت. اما در بازار ایران، به دلیل استفاده از لوگوی مانیان بر روی فرمان، جلوپنجره و درب صندوق خودرو، آن را مانیان ترا مینامیم.
مانیان ترا در واقع همان نیسان ترا است که در چین توسط ژنگژو نیسان به تولید میرسد. این خودرو که در سال 2018 معرفی شد و بر پایه پلتفرم وانت نیسان ناوارا ساخته شده است قصد داشته تا جایگاه خود را در بازارهای آسیایی خودروهای شاسی بلند تقویت کند. پس ما با خودرویی که ذاتا ژاپنی است روبرو هستیم.
مشخصات فنی مانیان ترا
مانیان ترا یک شاسی بلند سایز متوسط با شاسی مستقل است که با پیشرانه های مختلفی در بازارهای جهانی عرضه شده اما ترای بازار ایران مجهز به پیشرانه ی 4K31 میتسوبیشی است. این پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربو شارژ با سیستم سوخت رسانی TGDI که به صورت طولی داخل محفظه موتور قرار گرفته توان 228 اسب بخار و 360 نیوتن متر گشتاور را تولید میکند.
قدرت پیشرانه از طریق یک گیربکس 8 سرعته AT ساخت ZF چین در حالت عادی به چرخ های عقب منتقل میشود. اما حالت چهار چرخ محرک به صورت سنگین و سبک توسط یک کلید چرخان قابل تنظیم است.
در سیستم تعلیق جلو، دوجناغی دوبل و در سیستم تعلیق عقب مولتی لینک یا چند اتصاله بکار رفته است. این خودرو به ترمز های دیسکی با سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز بین چرخ ها (EBD) مجهز است.
مانیان ترا به صورت خالص 2025 کیلوگرم وزن دارد و باک سوخت آن 73 لیتر است. مصرف سوخت اعلامی این خودرو بصورت ترکیبی 8.6 لیتر در هر 100 کیلومتر است که البته این مصرف سوخت در شرایط پرفشار و حین حرکت با دندههای سنگینتر، قطعا بیش از عدد اعلام شده خواهد بود.
ایمنی مانیان ترا
نیسان ترا به طور کلی یک شاسیبلند سایز متوسط ایمن محسوب میشود وتوانسته در سال 2018 از دو موسسه A ncap و C ncap پنج ستاره ایمنی دریافت کند. نیسان ترای بازار ایران مجهز به 8 کیسه هوا برای سرنشینان جلو، جانبی های جلو، پرده ای و زانویی است.
این خودرو همچنین به سیستم های ایمنی مختلفی همچون سیستم کنترل پایداری (ESP)، سیستم کنترل دینامیک خودرو (VDC)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کنترل حرکت در سرازیری (HDC)، سیستم کمکی ترمز اضطراری (HBA)، سیستم ضد واژگونی (RMI)، دستیار حرکت در سربالایی (HSA)، نمایشگر هشدار آسیب دیدگی لاستیک (HAZ)، سیستم ترمز و توقف هوشمند (AVH)، سیستم کنترل سرعت هنگام پارک خودرو (CDP)، سیستم کشش موتور (EDC) ، کروز کنترل، 4 رادار عقب، سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS) و دوربین عقب با رادار خطوط مجهز است.
امکانات رفاهی مانیان ترا
مانیان ترا در زمینه امکانات رفاهی به مواردی همچون قفل دیفرانسیل محور عقب و قفل دیفرانسیل مرکزی، سانروف، تنظیم صندلی برقی راننده در 8 جهت، شارژر وایرلس، نمایشگر 10 اینچی، درب صندوق عقب برقی، قابلیت انتخاب 8 حالت مختلف رانندگی، دسته دنده الکتریکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کروز کنترل، ورود و استارت بدون کلید و سیستم استارت استاپ مجهز است.
یکی از ویژگی های جذاب نیسان ترا قابلیت چرخش درجا Tank Turn است. این قابلیت در وضعیت دو دیفرانسیل سنگین 4L فعال میشود و با کمک سیستم ترمز هوشمند، خودرو را قادر می سازد تا در وضعیت درجا به طور کامل به دور خود بچرخد. این ویژگی باعث میشود در مسیر های بسیار باریک که فضایی برای جابجایی کامل خودرو نیست بتواند به سادگی به دور خود بچرخد.
طراحی ظاهری مانیان ترا
اگر علاقمند و پیگیر صنعت خودرو باشید در اولین نگاه به نمای جلویی این خودرو به نیسان بودنش پی میبرید، جلو پنجره V شکل این خودرو شما را یاد نیسان ایکس تریل، پاترول و تمامی خودرو های نیسان میندازد که در واقع از زبان طراحی نیسان بهره مند هستند. چراغ های جلو نیز چسبیده به جلوپنجره اند و گرافیک جذابی دارند. در قسمت کرومی چراغ ها شاهد نوشتهی پالادین هستیم. همچنین سپر این خودرو فرمی عضلانی و ساده دارد. در ضمن لوگوی مانیان خودرو داخل این جلوپنجره جانمایی شده است.
در نمای جانبی برجستگی گلگیر ها چهره ای عضلانی و جذاب به خودرو بخشیده است، که امکان استفاده از تایرهای بزرگتر آفرودی را ممکن میسازد. همچنین قسمت پشتی نمای جانبی فرم ستون و درب عقب بیننده را به یاد نیسان رونیز می اندازد.
طراحی ساده در گرافیک و فرم چراغ ها باعث بی هویتی و سردرگمی در نمای پشتی این خودرو شده و در تناسب با بخش های دیگر جذابیت لازم را ندارد. در نسخه فیس لیفت 2021 این ایراد کاملا بر طرف شده و نمونه قبل از فیس لیفت در مقایسه با نسخه فیس لیفت این خودرو کاملا بی روح و ساده به نظر میرسد.
در قسمت پایینی سپر عقب دیفیوزر با خروجی اگزوز قرار گرفته است.
کابین و فضای داخلی مانیان ترا
نمای داخلی مانیان ترا از نسخهی فیس لیفت شده نیسان ترا گرفته است. در کابین این خودرو از تریم کرم و طرح چوب استفاده شده است که در کنار قسمت های پیانویی و ترکیب رنگ روکش های داخلی حسی نسبتاً لوکس به سرنشینان منتقل میکند. مانیان ترا در نمای داخلی به مراتب به روز تر و زیباتر از نمای خارجی به چشم می آید.
در نمای روبروی راننده کلاستر آنالوگ با اعداد خوانا در کنار کامپیوتر سفری 3.5 اینچی و فرمان 3 شاخه دی کات به چشم می خورد.
در قسمت میانی داشبورد یک مانیتور 10 اینچی قرار گرفته که قابلیت های زیادی از جمله نمایش تنظیمات سیستم تهویه، مود های رانندگی، تنظیمات سیستم صوتی و ... را ارائه میدهد. در کنسول میانی نیز دسته دنده الکتریکی، شارژر وایرلس، دو محفظه برای قرار دادن وسایل و ... قرار گرفته است.
فضای اتاق در دو بخش عقب و جلو کاملا راضی کننده است و صندلی های ردیف دوم نسبت به ردیف اول کمی مرتفع تر جا نمایی شده. پیش از این، چنین سبکی در چیدمان صندلی های نیسان رونیز نیز به کار رفته بود. ترا در دو نسخه 5 و 7 نفره در بازار جهانی عرضه می شود اما نمونه مونتاژی بازار ایران تنها در نسخه 5 نفره قابل خریداری هستند. فضای بار این خودرو برابر با 1027 لیتر می باشد که برای سفر های طولانی کاملا جوابگو است.
نکته قابل توجهی که در کابین و قطعات بدنه این خودرو به چشم می آید، درج لوگوی نیسان روی آن هاست که یادآوری میکند با یک خودرویی که اصالت ژاپنی دارد روبرو هستیم.
مانیان ترا در بازار قیمت و رقبا
در سال های اخیر پیکاپ های دو دیفرانسیل زیادی وارد کشور شدند اما تعداد کمی از این خودروها از جمله دایونY7 یا یواز پاتریوت به صورت شاسی مستقل عرضه شدند. با این تفاسیر جای خالی SUV های واقعی در بازار ایران همواره خالی بوده و مانیان ترا میتواند در این رنج قیمتی، این کمبود را تا حدی کمرنگ کند. مانیان ترا با ورود به بازار ایران وارد رقابت با خودروهای کارکرده آفرودی از جمله پرادو، لندکروزر اتاق 100، پاجرو و... می شود.
اما رقیب اصلی این خودرو در بازار فعلی(آذر 1403) تانک 300 است که رده قیمتی مشابه با مانیان ترا قرار میگیرد. این 2 خودرو به لحاظ مشخصات فنی و امکانات رفاهی نیز شباهت های فراوانی با یکدیگر دارند. مانیان ترا و تانک 300 هر دو روی خط تولید مشترک مونتاژ میشوند.
اولین پیش فروش مانیان ترا در فروردین ماه 1403 انجام داده شد و قیمت اعلام شده توسط کارخانه در آبان ماه 1403 سه میلیارد و دویست و پنجاه میلیون تومان می باشد.
این خودرو مناسب افرادیست که به دنبال خودرویی آفرودی و البته صفر کیلومتر هستند.