آیا تا به حال برایتان پیش آمده که در حین رانندگی، سنگی به شیشه خودروی شما برخورد کند و باعث ترک خوردگی یا شکستگی شود؟ آیا در چنین شرایطی شیشه خودرو را تعویض یا آن را ترمیم کردهاید؟ البته ترمیم شیشههای ترک خورده برای هر نوع شکستگی مقدور نیست، چون در صورتی که ترک شیشه بزرگ باشد، در آینده احتمال پیشروی ترک در محل شکستگی وجود دارد و از نظر هزینه هم برای صاحب خودرو مقرون به صرفه نیست. توصیه میشود هر چه زودتر برای ترمیم شیشه سنگ خورده اقدام کنید، زیرا بهدلیل عدم پیشرفت ترک، احتمال بهبود و ترمیم شیشه بیشتر خواهد بود و برای شما هزینه کمتری خواهد داشت.
یکی از روشهای ترمیم شیشههای سنگ خورده و دارای ترک، استفاده از چسبهای سیلیکون ویژهای بوده که توسط اشعه ماوراء بنفش (UV) پخته و سفت میشود. هزینه ترمیم، به نسبت بزرگی ترک یا سنگ خوردگی و مقدار چسب مصرف شده متغیر است. ابزار ترمیم شیشه خودرو معمولاً ساخت ایالات متحده، ایتالیا و آلمان هستند اما اخیراً کشورهایی مانند چین نیز مبادرت به ساخت آن کردهاند! اگر ترک یا سنگ خوردگی شیشه بیشتر از حد معمول نباشد، اپراتورها ترمیم شیشه خودرو را با تضمین 100 درصد انجام میدهند که در چنین مواردی اثر ناشی از برخورد سنگ تا حدود 70 درصد محو میشود و احتمال پیشروی ترک روی شیشه کمتر از یک درصد خواهد بود. دستگاه ترمیم ترک و سنگ خوردگی شیشه در مدلهای مختلف تولید میشود که همگی یک کار را انجام میدهند و تنها تفاوت آنها در نوع مواد چسب یا رزین مصرفی جهت ترمیم شیشه است.
رزین از طریق یک دستگاه نسبتاً ساده به محل ترک یا شکستگی شیشه تزریق میشود و با تاباندن اشعه UV روی رزین مصرفی و خشک شدن آن، کار ترمیم شیشه پایان مییابد. در خصوص ترمیم سنگ خوردگیهای کوچک که یک شکستگی به شکل ستاره ایجاد میکنند، نحوه انجام کار بدین صورت است که اپراتورهای ماهر در وسط محل ترک خورده روی شیشه، با استفاده از ابزارهای پیشرفته یک حفره کوچک سوزنی ایجاد کرده و توسط دستگاههای مخصوصی، رزینهای ویژه ترمیم را به داخل حفره و ترکهای جانبی آن تزریق میکنند. سپس رزین اضافه را توسط کاردک برمیدارند. رزین داخل ترکها پس از تابش اشعه UV خشک و مستحکم میشود و رزینهای تزریق شده که در موضع آسیب دیده خشک شدهاند، با ظاهر شفاف و شیشهای خود، تا حد زیادی ترک و حفره ناشی از سنگ خوردگی را از بین میبرند.
در مورد شکستگیها و ترکهای بلندتر روی شیشه نیز روش کار تقریباً مشابه ترمیم سنگخوردگیهای کوچک است، با این تفاوت که جهت جلوگیری از پیشرفت ترک و شکستگی در جلوی هرکدام از ترکها، یک حفره سوزنی ایجاد میکنند و توسط دستگاه تزریق ثابت و متحرک، کل ترک را پُر کرده و سپس مواضع ترمیم شده را در معرض تابش اشعه ماورای بنفش قرار میدهند.
اکثر رانندگان و مالکان خودروها ترجیح میدهند که به جای تعویض کامل شیشه خودروی خود، آن را ترمیم کنند، زیرا فکر میکنند در صورتی که شیشه خودرو تعویض شود، اتصال آن از حالت فابریک یا کارخانهای خارج شده و با نصب مجدد، نحوه اتصال شیشه جدید به کیفیت نصب شیشه اولیه نخواهد رسید، هر قدر هم این کار با دقت انجام شود. حقیقت این است که تعویض شیشه در بیشتر خودروها معایبی هم دارد که برخی از آنها عبارتند از:
- ممکن است پس از تعویض شیشه بهصورت دستی، آببندی اتاق بههم بخورد و در هنگام بارندگی یا شستشو، آب به داخل کابین خودرو نشت کرده و به قسمتهای داخلی اتاق نفوذ کند.
- امکان دارد پس از تعویض شیشه، در سرعتهای بالاتر صدای زوزه باد از درزهای آن شنیده شود.
- در صورت پیدا نشدن شیشه فابریک خودرو (برای مدلهای قدیمی)، علاوه بر تغییر در کیفیت دید راننده، ممکن است قیمت خودرو افت شدیدی پیدا کند.
- هزینه تعویض شیشه، بالاتر از هزینه ترمیم آن است.
- پس از تعویض شیشه، پلیس یا نمایندگی فروش خودرو، گواهی سلامت یا برگه معاینه فنی را بهراحتی تأیید نمیکنند.
یکی از ویژگیهای ترمیم شیشه، این بوده که اینکار بدون درآوردن آن امکانپذیر است و تنها باید بهخاطر داشته باشیم که بعد از برخورد سنگ با شیشه خودرو و ترک خوردن آن، قبل از اقدام به ترمیم، باید از ورود آب به داخل منفذهای ترک، جلوگیری کنیم تا باعث کاهش استحکام، مات شدن، جرم گرفتن وکاهش کیفیت و شفافیت شیشه، در قسمت ترمیم شده نشود. لذا به این منظور باید روی ترک را بهوسیله چسبهای نواری عریض شفاف، پوشاند. قبل از ترمیم شیشه، هرگز نباید خودرو را به کارواش برد. همچنین باید از بروز شوکهای گرمایی یا سرمایی به شیشه جلوگیری کرد تا باعث زیاد شدن و گسترش ترک نشود و لذا قبل از ترمیم، باید از کاربرد کولر یا بخاری زیر شیشه خودداری کرد.
هر چه ترمیم زودتر و سریعتر انجام شود، نتیجه وکیفیت بهتری خواهد داشت. البته پس از ترمیم شیشه و خشک شدن رزین، دیگر نیازی به نگهداری و مراقبت از محل ترمیم شده وجود ندارد و تمام محدودیتهای عنوان شده، برداشته خواهند شد. نکته مهم در مورد ترمیم شیشه این است که هرگز نباید این عمل تحت تابش خورشید انجام گیرد، چراکه اشعه ماوراء بنفش موجود در نور آفتاب باعث خشک شدن سریع رزین خواهد شد. جالب اینجاست که «ترمیم شیشه خودرو» در ایالات متحده دارای یک انجمن بینالمللی به نام «انجمن ملی ترمیم شیشه خودرو» (NWRA) بوده که در سراسر دنیا بهعنوان یک منبع حرفهای در خصوص اطلاعات مربوط به این صنعت شناخته میشود. این انجمن به اعضای خود نشریه «تعویض و ترمیم شیشه خودرو» (AGRR) را همراه با آخرین اخبار مربوط به این صنعت ارسال میکند!
اخیراً شرکتی به نام Corning اعلام کرده که قصد دارد شیشههایی به نام Gorilla Glass برای خودروها تولید کند که از شیشههای معمول، سبکتر است و در عین حال مقاومت بیشتری دارند. این شیشهها محکمتر از انواع معمولی بوده و در برابر ضربه و برخورد سنگریزهها مقاومتر هستند. با کاربرد این نوع شیشهها، شیشه جلوی خودرو در تصادفات، خسارات کمتری به سرنشینان وارد خواهد کرد. همچنین این شرکت محصول دیگری در دست طراحی و توسعه دارد که به شیشههای انعطافپذیر معروف هستند و پیشبینی میشود با ورود آنها به بازار، خسارات ناشی از شکستن شیشه و خرد شدن آن، کاهش چشمگیری پیدا کند.
در این روش لایهای محافظ از بیرون شیشه خودرو روی آن چسبانده میشود که ضد خش بوده و ضخامتی حدود 3/0 میلیمتر دارد. این لایه شیشه جلو را حدود 4 برابر مقاومترکرده و از شکستن و خرد شدن احتمالی آن بهدلیل برخورد سنگریزه، ممانعت به عمل میآورد.
این نوع شیشهها دارای یک لایه نازک انعطافپذیر از پلاستیک شفاف «پلی وینیل بوتیرال» (PVB) هستند که بین دو لایه شیشه قرار میگیرد و باعث مقاوم شدن آن میشود. با وجود این شیشه در خودروها، در صورت برخورد سنگ، غشاء پلاستیکی مانع از شکستن و ریخته شدن قطعات شیشه شده، آن را در جای خود نگه میدارد و بدین ترتیب، جراحات ناشی از پرتاب شیشه کاهش مییابد. از طرفی این شیشهها از عبور صداهای با فرکانس بالا جلوگیری میکند و تا 97 درصد از اشعه ماوراء بنفش خورشید را نیز جذب کرده و مانع عبور آن به داخل اتاق خودرو میشوند.
استفاده از تکنولوژی نانو در ساخت شیشه خودرو، باعث شده تا علاوه بر بهبود خواص عبور نور و خاصیت خود تمیز شوندگی، مقاومت و استحکام آنها در برابر ضربه و خط و خش افزایش یابد. مواد نانو با رسوخ در خلل و فرج شیشه باعث افزایش خاصیت پیوستگی مولکولی شیشه خواهد شد و آن را در برابر برخورد احتمالی سنگریزهها مقاومتر خواهد ساخت. اضافه کردن «اکسید تیتانیوم» به شیشه خودروها، علاوه بر قابلیت دفع آلودگی و رطوبت، آنها را در برابر خط و خش و ضربه نیز مقاوم میکند. همچنین این شیشهها در برابر شویندههای شیمیایی و اسیدهای ملایم نیز مقاومت بیشتری داشته و تحمل درجه حرارت تا 250 درجه سانتیگراد را دارند. قیمت این نوع شیشهها با پوشش اکسید تیتانیوم، فقط 10 درصد بیشتر از نمونههای معمولی است.
شیشه ضد گلوله که تا به حال برای خودروهای خاص و اتومبیلهای اسکورت اشخاص مهم بهکار میرفت، امروزه در دسترس افراد معمولی نیز قرار گرفته است. این شیشهها که معمولاً بین 7 تا 5/7 میلیمتر ضخامت دارند، با لایههای مقاوم پلاستیک شفاف «پلیکربنات»، از خود مقاومت مناسبی را در برابر برخورد سنگ و گلوله نشان میدهند.
منبع:
مجله ماشین