1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات آموزشی فنی
  4. هر آنچه که باید در مورد لاستیک خودرو باید بدانید

هر آنچه که باید در مورد لاستیک خودرو باید بدانید

لاستیک خودرو
24 آذر 1399
  • 12
  • 17068

شاید اولین و مهمترین نکته ای که در نگاه اول ، همه ما از خودرو انتظار داریم ، داشتن چهار چرخ است. هر چرخ شامل 2 بخش ظاهری ( آنچه که ما میبینیم ) میشود. اول بخش پلیمری یا همان لاستیک و سپس بخش رینگ که اکثرا از مواد فلزی ساخته شده است . البته در این میان هستد خودروسازان و تولید کنندگان رینگ خودرویی که از موادی به مانند فیبر کربن نیز برای ساخت رینگ لاستیک استفاده نمودهاند . لاستیک‌های جدیدی نیز در دست تولید قرار دارند که در مقاله‌های دیگر به شرح کامل آن خواهیم پرداخت .

لاستیک خودرو

 

 

اندازه لاستیک


اندازه تایرها معمولا بر حسب میلى متر شناخته شده است ( البته برخی موارد با ابعاد اینچ نیز شناخته میشود ) ، در این میان چند بخش وجود داشته که برای همه ما سوال برانگیز بوده .

لاستیک خودرو


این چند بخش به مانند این اعداد لاستیک 255/50ZR19 ( در مورد نمونهای که عکس آن در بالا قرار دارد صحبت نمیکنیم ) ، دارای 3 عدد ( 2 عدد ، 2 رقمی و یک عدد 3 رقمی ) و یک بخش که شامل 2 حرف میگردد ، میباشد .

بیشتر بخوانید: قیمت خودرو امروز

عدد سه رقمی اول: ( اولین عدد از سمت چپ ) ، نشان دهنده عرض یا همان پهنای لاستیک میباشد . این پهنا یا همان عرض لاستیک را خودروسازان با توجه به پارامترهای بسیاری برای خودروهایشان مشخص مینمایند ، به عنوان مثال یکی از این موارد نوع سیستم ترمز و میزان جذب انرژی این سیستم در ترمزها و ترمزگیری یا همان شتاب منفی خودرو میباشد .

عدد دوم میزان یا درصد ( نسبت موردی ) تناسب دیواره جانبی ، در تناسب با درصد عرض شیارها بوده و به ازای هر 5 میلی متر کاهش یا افزایش مییابد . به بیان سادهتر و بهتر ، عدد دوم ( از سمت چپ ) ، به میلیمتر نشان از اندازه دیواره تایر داشته که از محل تماس رینگ تا کف تایر یا همان عرض تایر میباشد .

2 حرف انگلیسی که در میان اعداد مشاهده میگردد نشان از نوع لاستیک و میزان تحمل سرعت خودرو بوده است . حرف اول نشان از تحمل لاستیک در بازه سرعت خاص بوده و حرف دوم نشان از نوع و جنس لاستیک است . این موارد شامل بخشهای زیر میباشد :

لاستیک خودرو


حرف دوم نشان از ساختار لاستیک میدهد که به دو گروه رادیال و بایاس تقسیم میشوند .

تایرهای بایاس : در این دسته از تایر ها امتداد نخهای لایه با خط مرکزی تایر زاویه مورب می سازد و قرار گیری لایه ها روی یکدیگر به صورت ضربدری می باشد . جنس نخ لایه ها از نایلون است و در بدنه تایر بجز در ناحیه طوقه ها از سیم فولادی استفاده نمیشود .

لاستیک خودرو

تاایر های رادیال


تایر های رادیال : در تایر رادیال امتداد نخهای لایه با خط مرکزی تایر زاویه ای در حدود ۹۰ درجه می سازد و به عبارت دیگر امتداد نخها در جهت شعاعی قرار گرفته است .

جنس نخ لایه ها عموما از ریون یا پلی استر است در تایر های رادیال به منظور ایجاد پایداری حرکتی از لایه هایی به عرض عاج و زاویه مورب نسبت به خط مرکزی تایر با نام کمربند یا بلت استفاده می شود . الیاف مصرفی در کمربند از جنس نخ یا سیم فولادی است .

لاستیک خودرو


در صورتی که کمربند نخی باشد تایر را رادیال نخی و در صورتی که سیمی باشد تایر را رادیال سیمی (استیل بلت ) می‌نامند .

عدد نهایی و شناسه آخر ، نشان از قطر لاستیک برای رینگ داشته ، یا به زبان ساده تر اندازه یا همان قطر رینگ به اینچ را در اختیار ما قرار می دهد . این عدد هر آنچه باشد به اینچ بوده و در هیچ موردی مشاهده نشده است که عدد فوق به میلیمتر نمایش داده شده باشد .

همچنین براى آنکه گروه بندى تایر از نظر دسته بندی به گروه سوارى ، وانتى و یا .... مشخص گردد ، قبل از اندازه تایرهاى سوارى حروفP که مخفف Passengerبه معناى سوارى و در انتهاى اندازه تایرهاى مخصوص وانت که باید دارای حد تحمل باری باشند ، حروفLT مخفف Light Truck به معناى مخصوص وانت میباشد ، درج مىشود .

بیشتر بخوانید: 
مشخصات و قیمت سمند ال ایکس

مشخصات و قیمت سورن پلاس

قیمت پژو پارس tu5

جدیدترین اخبار خودرو




نظرات

  • دامون دامون (19 اردیبهشت 1394 ساعت 20:07)

    خیلی جالبه!!!

  • رخش جاده رخش جاده (7 دی 1393 ساعت 20:59)

    ممنون از مطالب مفید و سایت خوبتون

  • یوونتوس یوونتوس (2 آبان 1393 ساعت 21:15)

    این مقاله بسیار کاربردی بود. مخصوصا اون قسمت معرفی اعداد و حروف.

  • بوگاتی بوگاتی (6 مهر 1393 ساعت 19:00)

    بسیار عالی

  • امیررضا عابدینی امیررضا عابدینی (5 مهر 1393 ساعت 17:38)

    بسیار عالی بود...ممنون

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (3 مهر 1393 ساعت 14:42)

    وااااای من دنبال همچین مقاله ای بودم. تشکرررررر

  • آفرین آفرین (29 شهریور 1393 ساعت 08:26)

    اطلاعات بسیار کامل است متشکرم

  • مرتضی عباسی مرتضی عباسی (19 اردیبهشت 1393 ساعت 18:48)

    عالی بود

  • علی علی (15 فروردین 1393 ساعت 17:29)

    من که لذت بردم بدنبود از پتانسیل اعضای سایت استفاده بشه

    عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (5 مهر 1393 ساعت 22:21)

    آره اگه بشه از پتانسیل اعضای سایت هم استفاده بشه خیلی خوبه...

  • حامد حامد (8 فروردین 1393 ساعت 07:15)

    دمتون گرم بااین مطالبتون

  • امیر امیر (13 اسفند 1392 ساعت 07:48)

    ممنون از مطالب مفید