1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات نگهداری خودرو
  4. عواقب سهل انگاری در تعویض تسمه تایم

عواقب سهل انگاری در تعویض تسمه تایم

25 آبان 1393
  • 32
  • 99718

عواقب سهل انگاری در تعویض تسمه تایم

دانستنی هایی در مورد تسمه تایم

برخی افراد معمولا به خاطر صرفه جویی در هزینه ها برخی سرویس های دوره ای خودرو را نادیده می گیرند ‏یا به تاخیر می اندازند. این قبیل افراد از عواقب سنگین کار خود بی اطلاع هستند و نمی دانند که ‏خودروهایی که سرویس های آنها نادیده گرفته شده پس از مدتی خرابی های زیادی به صاحب خود تحمیل ‏می کنند. حتی اگر خوش شانس باشید و آسیب جدی به خودروی شما وارد نشود حداقل ضرری که متحمل ‏خواهید شد این است که عمر خودروهای بسیار کمتر از حد نرمال خواهد بود و زودتر مجبور به عوض کردن ‏آن خواهید شد.‏

اکثر خودروهای امروزی از تسمه تایم لاستیکی برای به گردش در آوردن میل سوپاپ (ها) و واتر پمپ ‏استفاده می کنند. در گذشته خودروها به جای تسمه از زنجیر استفاده می کردند که جز در مواقعی که آسیب ‏جدی به موتور وارد نشده بود نیازی به سرویس نداشتند ولی تسمه تایم در فواصل زمانی معینی نیاز به ‏تعویض دارد. البته هنوز در بعضی خودروها مانند مزدا 3 و ماکسیما زنجیر تایم به جای تسمه استفاده می ‏شود. بنابراین در صورتی که تسمه تایم پاره شود دو حالت پیش می آید: ‏

 

 

عواقب سهل انگاری در تعویض تسمه تایم

‏1 – اگر موتور خودرو از نوع ‏Interference ‎‏ (تداخلی) باشد پس از بریدن تسمه پیستون به سوپاپ ‏برخورد کرده و آسیب جدی به موتور وارد می کند.‏

‏2 – اگر موتور خودرو از نوع ‏Non-Inteference‏ (غیر-تداخلی) باشد پس از بریدن تسمه پیستون به ‏سوپاپ برخورد نمی کند زیرا این نوع موتورها طوری طراحی شده اند که پیستون وارد قلمرو باز شدن سوپاپ ‏ها نمی شود.‏

اکثر موتورها از نوعاول هستند زیرا در نوع دوم دست طراح برای بالا بردن نسبت تراکم موتور بسته است.‏

در حالت کلی اکثر خودروسازان زمان تعویض تسمه تایم را هر 160 هزار کیلومتر اعلام کرده اند ولی نکته ‏مهمی که اغلب به آن توجه نمی شود این است که رانندگی در شرایط سخت این زمان را به نصف کاهش ‏می دهد. به عنوان مثال اگر استفاده شما از خودرو به نحوی است که با دور موتور بالا زیاد رانندگی می کنید ‏یا معکوس های پیاپی و سنگین به موتور تحمیل می کنید یا در ترافیک سنگین رفت و آمد دارید باید زمان ‏اعلام شده برای تعویض تسمه را کاهش دهید در غیر اینصورت در صورت بریدن تسمه هزینه گزاف تعمیر ‏موتور بر عهده شماست.‏

بنابراین پیشگیری بهتر از درمان است. برای اینکه از وضعیت تسمه تایم و سلامت آن مطمئن باشید قبل از ‏هر چیز لازم است که هنگام تعویض تسمه حتما کیلومتر کارکرد خودرو و تاریخ تعویض تسمه را یادداشت ‏کنید تا در صورت لزوم در اطلاع باشید که چند کیلومتر یا چند سال از زمان تعویض گذشته است. در صورتی ‏که این کار را نکرده اید ولی احساس می کنید زمان خیلی زیادی از تعویض نگذشته است بهتر است خودرو ‏خود را پیش افراد اهل فن ببرید تا وضعیت تسمه را برای شما بررسی کنند. علائم شایع خرابی تسمه ‏پوسیدگی، ترک خوردگی، ساییدگی و از بین رفتن دندانه ها هستند. ‏

 

عواقب سهل انگاری در تعویض تسمه تایم

علاوه بر علائم ظاهری برخی علائم دیگر نیز ممکن است اتفاق بیفتد که نشانه خراب بودن تسمه تایم یا ‏تنظیم نبودن تایم خودرو است. علائمی از قبیل بد استارت خوردن موتور، لرزش بیش از اندازه موتور هنگام ‏کارکرد در دور آرام، سر و صدای اضافی از قسمت نزدیک قاب تسمه تایم، افزایش مصرف سوخت و کاهش ‏محسوس شتاب و قدرت موتور. در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده در اسرع وقت تسمه را عوض ‏کنید یا حداقل مطمئن شوید که ایرادهای فوق مربوط به تسمه تایم یا تایمینگ موتور نیست؛ شاید هزینه ‏تعویض تسمه مقداری گران باشد ولی بسیار کمتر از هزینه تعمیر موتور خواهد بود! ‏

در صورتی که خودروی شما نیاز به تعویض تسمه تایم پیدا کرد برای انجام این کار فقط نزد افراد با تجربه و ‏مطمئن بروید زیرا هنگام تعویض تسمه، تایم موتور باید مجددا از نو تنظیم شود و تسمه باید در جهت مناسب ‏روی پولی میل سوپاپ قرار گیرد و سفتی تسمه باید در حد استاندارد (مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو) ‏باشد تا میزان کشش تسمه از حد مجاز بیشتر و کمتر نشود. در صورت رعایت نکردن هر کدام از موارد فوق ‏توسط افراد آماتور خطر بزرگی موتور خودروی شما را تهدید خواهد کرد.‏

بهتر است هر بار که تسمه تعویض می شود وضعیت واتر پمپ نیز بررسی شود زیرا واتر پمپ توسط تسمه ‏چرخانده می شود و در صورتی که خراب باشد ریسک بریدن تسمه وجود دارد. همچنین تمام قسمتهایی که ‏توسط تسمه به حرکت در می آیند یا تسمه آنها را به حرکت در می آورد در هر بار تعویض تسمه نیازمند ‏بررسی دقیق هستند. قسمتهایی مانند هرزگردها، تسمه سفت کن، میل سوپاپ، پولی میل سوپاپ و پولی میل ‏لنگ.‏

در تصاویر دو مورد اسیب جدی به موتور که در اثر بریدن تسمه تایم رخ داده اند را مشاهده می کنید (کج ‏شدن سوپاپ ها و خورد شدن پیستون ها).‏

عواقب سهل انگاری در تعویض تسمه تایم

عواقب سهل انگاری در تعویض تسمه تایم

منابع:‏

http://www.aaautowichita.com
http://www.mhnetwork.com
http://pro-techautorepair.com




نظرات

  • Sirus Sirus (3 اردیبهشت 1399 ساعت 01:00)

    دوستان تسمه تایم که پاره کنه تو سرعت بالا که هیچ شانسی نداری میزنه سوپاپو کج میکنه ، تو سرعت پایین هم اگه پاره بشه سعی کنید اصلا به هیچ وجه حتی یه استارت هم نزنید، تازه این موقع شاید شاااااید شانس بیارین سوپاپا کج نشن که احتمالش فقط ۵٪ هستش،تو خرید جنس خیلی دقت کنین و همیشه قبل اینکه به اون کیلومتری که قراره برسه و عوض کنین دست ب جیب شین، مثلا ۵۰ تا قرار بود برین تو ۴۰ تا عوض کنین ، متاسفانه امروز تسمه تایم ماشینم پاره کرد و زد سوپاپو کج کرد هزینه گزافی باید پرداخت کنم، ۲۰ تا بیشتر باهاش نرفته بودم ب خاطر کیفیت بد تسمه تایم اینجوری شد، البته به اسم اصل و جنس خوب بهم انداخته بودن

  • مهدی مهدی (11 بهمن 1398 ساعت 18:44)

    سلام، من ماشینم پارس موتورمعمولی86هست توپمپ وایستادم بنزین بزنم اماوقتی که خواستم روشن کنم دیگه روشن نشدو وقتی که استارت میزدم صدای قرج قرج میداد نگاه کردم تسمه ازجاش دررفته ولی پاره نشده وقتیم استارت میزنم یه مقدارم اون چرخ دندهه به همراه تسمه میچرخه اماروشن نمیشه میخاستم بدونم به موتوریم ومیل سوپاپام آسیب رسیده ازیه هفته قبلش یه صدای تلق تلق میدادولی قطع شد تسمه روهم یه ماهه انداختم استارتم زیادزدم ممنون میشم پاسخ بدین؟

  • علیرضا علیرضا (27 دی 1398 ساعت 04:45)

    سلام تسمه تایم چه مارکی خوبه برای پراید سوپاپ چی بعد سر سیلندر هم باید کف تراشی بشه زمانی که تسمه پاره کنه

    کیانی کیانی (12 مهر 1400 ساعت 22:38)

    تسمه تایم پاره شده

  • محمد محمد (28 آذر 1398 ساعت 23:35)

    تسمه تایم تو نمایندگی عوض کردم هنوز 30 هزار تانشده تسمه دندونه هاش صاف شده و مجبور به هزینه شدم
    توصیه من به همه
    اول از سلامت جنس و گارانتی و بیمه تسمه آگاه شوید
    دوم به مکانیک مطمئن بسپرید
    سوم بالا سر مکانیک باشید چون بعضیا عوض نمیکنن
    هرگونه علامت که این مقاله گفته رو هم جدی بگیرید

  • محسن محسن (23 اسفند 1397 ساعت 05:08)

    سلام تو اتوبان یهو تسمه تسمه تایم پاره کردم ماشین خاموش شد سریع خلاص کردم آیا ممکنه سوپاپ کج کرده باشه ؟
    ماشین تیبا هست

  • وحید دیناروند وحید دیناروند (20 دی 1397 ساعت 21:08)

    سلام من امروز با پژو پارس با سرعت ۷۰ میرفتم که تسمه دینام پاره شد تسمه تایم پاره نشده.ماشین روشن نمیشه ممکن از تایم خارج شده باشه وسوپاپ کج شده باشه لطفا راهنمایی کنید

  • ارمین ارمین (24 آبان 1397 ساعت 21:37)

    سلام امروزماشینم خودبه خودتسمه تایمش پاره شدخاموش شددوبارراستاردزدم،،،آیابه سوپاپهایش آسیب میزنه یانه؟؟؟دوستان لطفاراهنمایی کنید

  • منوچهر منوچهر (24 آبان 1397 ساعت 01:20)

    با سلام لطفا به سوال من پاسخ بدهید
    آیا بر اثر شکسته شدن دسته موتور و کج شدن موتور ماشین پژو 405 می تواند عامل ریش ریش شدن تسمه تایم گردد
    با کمال تشکر

  • امیر امیر (23 شهریور 1396 ساعت 00:38)

    امروز میخاستم یه پراید بخرم مدلش ۹۴ازین موتور تقویت شده هاسHp-خلاصه دوستم میگفت تو ۷۰ هزار تسمه تایم پاره کرده .و نمایندکی درس کرده .
    در کل میخاستم بپرسم این قضیه موتور رو معیوب میکنه یا مشکلی برا موتور نداره. الاننم ب گفته خودش ماشین مشکلی نداره.
    خوهشا یکی جواب بده
    قیمتش هم ۱۸۵۰۰ زده

  • امیر امیر (23 شهریور 1396 ساعت 00:37)

    امروز میخاستم یه پراید بخرم مدلش ۹۴ازین موتور تقویت شده هاسHp-خلاصه دوستم میگفت تو ۷۰ هزار تسمه تایم پاره کرده .و نمایندکی درس کرده .
    در کل میخاستم بپرسم این قضیه موتور رو معیوب میکنه یا مشکلی برا موتور نداره. الاننم ب گفته خودش ماشین مشکلی نداره.
    خوهشا یکی جواب بده
    قیمتش هم ۱۸۵۰۰ زده

  • کتابدار کتابدار (25 مرداد 1396 ساعت 17:27)

    پراید 131 مدل 94 با کارکرد 57000 دارم. در اتوبان با سرعت 120 میرفتم که تسمه تایم پاره شد و ماشین خاموش شد و دیگه استارت نخورد. وسط بیابون با زن و بچه گیر کردیم. درست 12 ساعت طول کشید تا تسمه تایم و سوپاپها تعویض بشن. حدود 650 هزار تومن هم هزینش شد. جالبش اینه که یه هفته قبل از این اتفاق، تسمه تایم خریده بودم که تعویض کنم. ولی مکانیک گفت تا 80 هزار کار میکنه . حیفهکه عوض کنی.

  • مرتضی مرتضی (12 فروردین 1396 ساعت 00:32)

    وستان میگم اگه ٢٠٦ تیپ دو مدل ٨٨ تسمه رد کنه با دو سه بار استارته کوتاه موتور مشکل پیدا میمیکنه؟

  • کم شنوا کم شنوا (25 اسفند 1395 ساعت 12:41)

    با سلام خدمت دوستان عزیر: من نمیدونم این چه دردیه که ما فناوری که بدست آمده را به بهانه فناوری روز کنار بگزاریم عرض میکنم خدمتتون من یک کم شنوا هستم ودارای یک خودرو405مدل1380 با موتور فرانسوی بلبرینگ تسمه نایم ماشین صدا میداد که متوجه نشدم و توی دور بالا بلبرینگ ریخت و تسمه روجمع کرد و ماشین خاموش شد ولی من چون متوجه نشدم مدام استارد میزدم سر آخر به تعمیرگاه بردم که در همان تشخیص اولیه گفتن نسمه پاره کرده و مشغول بازکردن تسمه شدن و به من سفارش تسمه و بلبرینگ تسمه رو دادند که تهیه کردم و 1ساعته روی ماشین بسته و با اولین استارد ماشین روشن شد ازشون پرسیدم شنیده بودم تسمه پاره بشه باید سرسیلندر پائین بیاد پس چی شد گفتن درست شنیدی اون واسه ماشینای امروزیه که با تعمیرکارا قرارداد دارند نه این مدل فرانسوی که نونی به تعمیرکار نمیده

    ارمین ارمین (26 اسفند 1395 ساعت 00:09)

    فرمایشتون صحیح نیست، ماشین های قدیم توی محل پیستون جای سوپاپ هارو یک قسمتی خالی میکردند و فکرشون هم این بود که اگر تسمه تایم پاره شد به سوپاپ اسیب نرسه
    اما بعدها که موتورها و طراحی اون بهینه شد دیدند این کار باعث میشه از حداکثر سطح پیستون برای ایجاد فشار و احتراق مناسب استفاده نشه و این کار باعث کاهش راندمان موتور میشه و منسوخ شد
    در نهایت خیلی از خودروهای روز دنیا هم اگه تسمه تایم پاره بشه پیستون به سوپاپ میخوره و سوپاپ کج میشه
    من یکی از دوستام با هینودای توسان به علت عدم صداقت صاحب قبلی خودرو برای تعویض تسمه، تسمه تایم پاره کرد حدود 10 میلون تومن خرج براش گذاشت

  • احمد احمد (25 اسفند 1395 ساعت 12:18)

    با سلام من 405 مدل 88دارم 51000کار کرده ایا لازم است تسمه تایم را عوض کند هیچ عیب ونقصی نداره موتور وفنی خوبه ممونو میشم راهنمایی کنید

    سینا سینا (5 دی 1397 ساعت 17:12)

    فقط و فقط یک درصد فکر کن که خدای نکرده کیلومتر دستکاری شده باشه یا عدد واقعی رو نشون نده، به واسطه هر سال فقط و فقط۱۰هزارتا کارکرد هم در نظر بگیری الان وقتشه،
    در ضمن فراموش نکن هر نوع لاستیکی توی اما و سرما با توجه به گذشت چند سال از عمرش حتی اگر ماشین خواب بوده باشه هم قطعا اون لاستیک خاصیت خودش رو از دست میده

  • محمد محمد (25 اسفند 1395 ساعت 09:59)

    سلام خودرو سازها باید تسمه تایم طوری طراحی کنن که به راحتی قابل رویت باشه و یا از قاب شیشه ای استفاده کنن که مدام بازدید بشه .

  • حامی حامی (7 بهمن 1395 ساعت 12:45)

    سلام.یک هفته پیس بردم بازدید تسمه تایم گفت خوبه.توی اتوبان با سرعت ۸۰ ماشین خاموش کرد.امداد اومد گفت موتور قفل کرده چند بار هم استارت زد.بردم تعمیرگاه گفت تایم پاره کرده.هیچی دیگه ۲ میلیون هزینه شد.ماشین هم سمند موتور ملی دوگانه.دم عیدی اعصابم داغون شد.

    کاظم کلاهدرازی کاظم کلاهدرازی (16 آبان 1399 ساعت 13:21)

    سلام‌ببخشیدموتورef7اگرتسمه تایم‌پاره‌بشه‌سوپاپ‌کج‌میکنه‌یانه

  • حمید حمید (17 تیر 1395 ساعت 19:49)

    با سلام من هم چند بار ماشینم بین راه ناگهانی خاموش میکرد و یا بد استارت میخورد ولی امداد خودرو گفت مربط به پمپ بنزین است و دو تا باطری ساز حرفه ای هم شمع و وایر و سنسور ماشین را عوض کردند خلاصه بعد از پرداخت پانصدهزارتومان خرید قطعات و دستمزد بالاخره تازه فهمیدند که تسمه تایم پاره شده است امروز جمعه است فردا باید ببینم این پاره گی تسمه تایم چه خساراتی به بار آوزده اشت

  • رخش جاده رخش جاده (21 دی 1393 ساعت 12:57)

    با تشکر از مطالب مفید و اطلاعات خوب سایت تون

  • عزت عزت (3 آذر 1393 ساعت 15:06)

    متون گرم بچه ها .من یه ایی اف 7 تازه خریدم .45 تا کار کرده .لازم شد منم عوض کنم .مگه 100 تومن بیشتر خرج داره؟؟

  • زاده زاده (29 آبان 1393 ساعت 21:00)

    من 405 دارم تسمه تایمم پاره شد 700 تومن پیاده شدم
    هنوزم بدهکارم :(