1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات مربوط به نحوه رانندگی
  4. اگر ترمز اتومبیل نگرفت، بهترین اقدام چیست؟

مقالات مرتبط

اگر ترمز اتومبیل نگرفت، بهترین اقدام چیست؟

9 تیر 1393
  • 124
  • 498400

تصور کنید که در یک اتوبان در حال رانندگی هستید و می خواهید وارد فرعی شوید. پدال ترمز را فشار می دهید و ناگهان متوجه می شوید ترمز ندارید! با خود تصور می کنید که با سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت به گارد ریل بزنید و داخل رودخانه شیرجه بزنید یا به هر نحوی به جایی بکوبید و اتومبیل را متوقف کنید. این سناریو چندان بعید نیست. واقعیت این است که یکی از اتفاقات وحشتناک در هنگام رانندگی، بریدن ترمز است. بیایید یاد بگیریم در این شرایط چه کاری از دست ما ساخته است:

راهکارهای پیشنهادی:

۱. عصبانی نشوید. از حرکت زیادی خودداری کنید. حرکت زیادی باعث می شود که شرایط را برای خود خطرناک تر سازید. پس زیاد مانور ندهید و سعی کنید حرکات کمی داشته باشید. کنترل اعصاب و جسمتان را در دست داشته باشید.

۲. پدال گاز را رها کنید و اگر کروزکنترل دارید، حتماً مطمئن شوید آن را خاموش کرده اید.

۳. بررسی رفتار پدال ترمز:

اگر ترمز اتومبیل نگرفت، بهترین اقدام چیست؟

اگر پدال ترمز نرم است، ممکن است که روغن ترمز کم کرده اید یا سیلندر اصلی آن خراب شده باشد. در این حالت شاید بتوانید با چندبار فشار دادن ترمز، کنترل وسیله را بدست آورید. اگر پدال ترمز سفت است، سریعاً بررسی کنید که چیزی(مثل بطری آب) در زیر پدال گیر نکرده باشد. سعی کنید از پای خود و یا دیگر مسافران برای چک کردن این مورد استفاده کنید. از جاده چشم بر ندارید.

۴. پدال ترمز را فشار دهید: پدال ترمز را چندین بار پشت سرهم فشار دهید تا مقدار فشار لازم برای توقف اتومبیل را فراهم آورید. این کار ممکن است مدتی طول بکشد. حتی اگر سیستم ترمز اتومبیل شما از نوع ABS باشد، باز هم این کار را انجام دهید. چرا که ترمز ABS تنها زمانی فعال می شود که به شدت ترمز بگیرید. به هر حال به شدت و تا آخرین حد چندین بار پدال ترمز را فشار دهید.

۵. معکوس بکشید: به دنده پایین تر شیفت کنید. اگر اتومبیل شما اتومات است، آن را در حالت دستی قرار داده و دنده را ۱ یا ۲ کنید. اگر اتومبیل شما دنده دستی است، سعی کنید کم کم دنده را کم کنید. یعنی اول دنده را ۳ و پس از کمی حرکت و کم شدن سرعت، دنده را ۲ کنید. دقت کنید که بطور ناگهانی به دنده پایین (۱ و ۲) شیفت نکنید چون ممکن است کنترل اتومبیل را از دست بدهید.

۶. از ترمز دستی استفاده کنید: سعی کنید ترمز دستی را کم کم بکشید و سرعت اتومبیل را کاهش دهید. البته در نوع اتوماتیک، باید پدال ترمز اضطراری را کم کم فشار دهید. دقت کنید که به ناگهان ترمز دستی را تا انتها نکشید. زیرا چرخ های عقب اتومبیل قفل می کند و ممکن است کنترل اتومبیل را از دست بدهید. اگر احساس کردید که چرخ های عقب قفل شده و صدا می دهد، کمی ترمز دستی را رها کنید تا چرخ ها حرکت کند؛ سپس در همین نقطه ترمز دستی را نگه دارید تا به کاهش سرعت اتومبیل شما کمک کند و شما هم کنترل مناسبی روی وسیله نقلیه داشته باشید.

۷. چشمان خود را به جاده بدوزید: به چیزهایی که در جلوی شماست، نگاه کنید. از ترافیک سنگین و موانع خطرناک دوری کنید

اگر ترمز اتومبیل نگرفت، بهترین اقدام چیست؟

۸. به دیگر راننده ها هشدار دهید: چراغ های خطر(فلاشرها) اتومبیل را روشن کنید. بوق بزنید و چراغ بزنید و به دیگر رانندگان اطلاع دهید که در چه وضعیتی هستید. چون آنها ممکن است متوجه وضعیت شما نشوند. شیشه ها را پایین داده و با سر و صدا به عابران پیاده و دیگر رانندگان در صورت لزوم هشدار دهید. هرچند که با پایین دادن شیشه ها، اصطکاک هوا نیز به توقف اتومبیل شما کمک می کند.

۹. از اصطکاک جاده استفاده کنید: اگر جاده پیش روی شما، دارای حاشیه است(مثل هاشیه های این شکلی |||||||| )، بر روی آنها حرکت کنید و فرمان را کمی به چپ و راست جابجا کنید تا در اثر اصطکاک سرعت شما کم شود. کار دیگری که می توانید انجام دهید، تغییر لاین از سمت چپ جاده به سمت راست و بالعکس می باشد تا سرعت شما در اثر اصطکاک کاهش یابد. البته این کار در سرعت بالا ممکن است باعث واژگونی اتومبیل شود. پس دقت کنید.

۱۰. از موانع محیطی استفاده کنید: اگر هیچکدام از روش های بالا موثر واقع نشد، و یا اگر مجبور بودید به سرعت توقف کنید، باید از موانع طبیعی بهره بگیرید. این کار به هیچ عنوان راه حل مناسبی نیست و کنترل اتومبیل را به شدت کاهش می دهد. اما اگر مجبور هستید، به عنوان آخرین راه حل از آن استفاده کنید:

الف: استفاده از عوارض زمین: به دنبال پستی و بلندی های جاده باشید. سرعت گیرها، دست اندازها، حاشیه های جاده همه می تواند در کاهش سرعت موثر باشد. اگر این موارد موثر واقع نشد، سعی کنید معکوس بکشید و با ترمز دستی سرعت را کاهش دهید.

ب: استفاده از کیسه های سیمان یا بشکه های آب: در برخی مواقع این نوع بازدارنده ها در جاده وجود دارند. تلاش کنید تا لاستیک اتومبیل را از بغل به آنها تماس دهید تا سرعت شما کاهش یابد. دقت کنید که با سر یا بدنه به آن برخورد نکنید. چرا که باعث رسیدن آسیب به اتومبیل و خود شما می شود. تا حد امکان لاستیک را با آنها تماس دهید.

۱۱. تماس با موانع کوچک مثل درختچه ها: موانعی همچون بوته ها و درختچه های کوچکتر از ۱ متر می تواند اتومبیل شما را متوقف سازند. همواره باید درختچه ها و بوته های کوچک را انتخاب کنید زیرا اگر طول آنها بزرگتر از ۱ متر باشد و یا خیلی محکم و استوار باشند، ممکن است با خطر مرگ مواجه شوید.

راهکارهایی اظطراری:

۱. برخورد با پشت اتومبیل های دیگر:

اگرچه به عنوان اولین راه حل پیشنهاد نمی شود، اما برخورد به پشت دیگر اتومبیل های جاده، سرعت شما را کاهش می دهد. در این حالت اتومبیلی را انتخاب کنید که هم سرعت با شماست و از استحکام خوبی برخوردار است( البته ضربه زدن به اتومبیل هایی با سرعت کمتر، باعث توقف اتومبیل و کاهش سرعت شدید شما می شود). قبل از برخورد با بوق زدن آنها را متوجه خطر سازید. ضربه را به طور مستقیم وارد کنید و از زدن ضربه های کشیدنی و ظریف خودداری کنید. چرا که اگر از گوشه ضربه بزنید، باعث منحرف شدن هر دو اتومبیل از مسیر شده و وضعیت خطرناکی را خلق می کنید. تا جایی که می توانید سرعت شما باید آهسته باشد. شاید کیسه هوای اتومبیل شما خاموش باشد!

۲. یافتن مکانی مناسب برای ساییدن یا تصادف: جاده را بررسی کنید تا یک نقطه ایمن برای سایش پیدا کنید. اگر قادر نیستید تا اتومبیل خود را بطور کامل متوقف سازید، بدنبال یک محیط باز باشید؛ جایی که بتوانید بدون برخورد با چیزی به حرکت ادامه دهید.

۳. اگر تمام گزینه های ذکر شده در بالا موثر واقع نشد، بدنبال چیزی برای تصادف باشید. بهترین چیز پیدا کردن یک برآمدگی پرپشت است که با ساییدن به آن سرعت اتومبیل را تا نصف کاهش دهید. اگر این برآمدگی را پیدا نکردید، دنبال علف های پرپشت باشید و در طول آنها رانندگی کنید تا سرعت شما کاهش یابد.

۴. اگر هیچکدام از این موارد پیدا نشد، به خاکی بکشید. هرچند که جاده خاکی(شنی یا ماسه ای) ناپایدار است و سرعت شما را به شدت کاهش می دهد. پس مراقب باشید.

اگر به دنبال یک محیط ایمن می گردید، جدول ها را انتخاب کنید اما به چند نکته توجه داشته باشید:

جدول کم عمق را انتخاب کنید که پس از برخورد با آن دوباره به ترافیک باز نگردید

فرمان را سفت بگیرید زیرا در اثر برخورد، کنترل اتومبیل از دست شما خارج می شود

توصیه ها:

۱. تنها با تعویض لنت های ترمز در زمان مناسب و همچنین بازدید دوره ای سطح روغن ترمز، می توانید از بسیاری از این موارد دوری کنید. در واقع بهترین راه حل، بازدید به موقع سیستم کنترل و اهمیت دادن به تغییرات آن است.

۲. ترمز گرفتن در سرازیری: اگر در سرازیری حرکت می کنید، از گرفتن ترمز بیش از حد خودداری کنید. زیرا لنت های ترمز بیش از حد داغ می شود و سیستم ترمز از دست می رود. لذا اگر نیاز به ترمز دارید، کمی ترمز کنید، معکوس بکشید و ترمز را رها کنید؛ بعد از آنکه کمی جلوتر رفتید دوباره ترمز بگیرید و سرعت را کم کنید. هیچ وقت بصورت پیوسته ترمز را نگه ندارید. در سرازیری از معکوس کشیدن و ترمز دستی بیشتر استفاده کنید.

۳. اگر موتور اتومبیل در ترمز گیری به شما کمک نکرد و همچنان با همان سرعت به حرکت ادامه داد، اتومبیل را به مسیری رهنمایی کنید که موتور دود کند. دنده را هم خلاص کنید. هرچند این کار باعث آسیب رسیدن به موتور می شود، اما شما مشکل بزرگتری دارید.

۴. بسیاری از مشکلات سیستم ترمز در اثر گیر کردن چیزی در زیر پدال ها اتفاق میفتد. بطری های آب معدنی، اسباب بازی، لیوان و … . همیشه اتومبیل خود را تمیز نگاه دارید. از ریختن و قرار دادن وسایل بخصوص نزدیک به صندلی راننده اجتناب کنید. همیشه جایی برای قرار دادن وسایل مورد نیاز خود در نظر بگیرید. همانند سبدهای مخصوص نگهداری لیوان و بطری آب و تلفن همراه.

۵. در هنگام حرکت هرگز اتومبیل های دنده اتومات را در وضعیت (P) یعنی “پارک” قرار ندهید. این کار باعث قفل شدن خودکار فرمان می شود و دیگر قاد به کنترل وسیله نقلیه نخواهید بود.

۶. چراغ ترمز عقب علاوه بر نشان دادن اینکه شما در حال ترمز گرفتن هستید، نکته های دیگری را بازگو می کند. قبل از شروع به رانندگی حتماً این چراغ ها را کنترل کنید. اگر با گرفتن ترمز روشن می شوند، سیستم ترمز مشکلی نخواهد داشت. البته دقت کنید که اگر مجبور هستید به شدت ترمز را بگیرید تا این چراغ ها روشن شوند، نصف قدرت سیستم ترمز شما از دست رفته است. احتمالاً یا لنت های ترمز سایییده شده و یا روغن ترمز کم شده است. نکته بعدی در خصوص چراغ های ترمز این است که اگر در حین رانندگی به طور خودکار روشن شدند، نشان از وجود نقص در سیستم ترمز است. بنابراین کار عاقلانه، توقف اتومبیل در کم ترین زمان ممکن و در مکانی ایمن است.

۷. لنت ترمز خیس، قدرت ترمز گیری را به شدت کاهش می دهد. بنابراین در روزهای بارانی یا رد شدن از مکان های خیس، بهترین کار روشن کردن چراغ های عقب، حرکت با دنده سنگین و گرفتن ترمز کم می باشد. وقتی از منطقه خیس خارج شدید( و یا باران بند آمد) جهت خشک کردن لنت ها، کافی است تا کمی ترمز را فشار دهید( پدال را تا ته فشار ندهید. فقط کمی که آن را تا نزدیک نقطه ترمز گرفتن فشار دهید). این عمل را جند بار تکرار کنید و پدال را رها کنید تا لنت ها خشک شوند.

هشدارها:

۱. معکوس کشیدن نامناسب باعث صدمه زدن به موتور می شود. بخصوص اگر دنده عقب را جا بزنید. شما کاری را که لازم است باید انجام دهید؛ نه هر کاری را.

۲. هنگامیکه موفق به توقف اتومبیل شدید، تا زمانیکه مطمئن نشده اید که مشکل حل شده، به هیچ وجه دوباره شروع به حرکت نکنید.

۳. هرگز در هنگام رانندگی و ترمز گرفتن، اتومبیل را خاموش نکنید چرا که سیستم هیدرولیک و ترمز به موتور وابسته هستند. اگر اتومبیل را خاموش کنید، سیستم هیدرولیک قدرت پمپینگ ترمز را سه برابر افزایش می دهد. بنابراین در شرایط اظطرار، فقط سوئیچ را در حالت دوم(چرخش مرحله دوم سوئیچ) قرار دهید. بدین ترتیب سیستم تعلیق قفل نخواهد شد.

ترجمه و تنظیم: بامداد روزگار

منبع : پارک دوبل



نظرات

  • ارش ارش (10 دی 97 ساعت 06:06)

    حتما زیر صندلی ها پناه بگیرید .شاید که زیر شما دود کند اما نسوزد

  • ارش ارش (10 دی 97 ساعت 05:52)

    اگر خودرو ترمز نگرفت حتما ایراد از روغن موتور هستش لطفا با تعویض به موقع اب شیشه شور و رادیاتور از تکرار چنین تصادفاتی جلوکیری کنیم????

  • reza reza (22 مهر 97 ساعت 11:10)

    داداچ اول کدوم پا رو بذاریم بیرون؟راست؟چپ؟

  • تارا تارا (7 شهریور 97 ساعت 09:12)

    وقتی مطلبی را ترجمه و تحویل ملت دیگری می دهید نتیجه همین می شود. ایرانی بسیار نسبت به خودی ها نقاد و طناز و آزار دهنده است.

  • ناشناس ناشناس (10 خرداد 97 ساعت 17:11)

    از راهنمائیتان ممنون
    بعضی از هموطنان شوخ هستند امیدوارم از نوشتن متن پشیمان نشده باشید.
    خدارو شکر میکنم که ماشین ندارم
    گواهینامه دارم اما بخاطر رانندگی بعضی ها میترسم رانندگی کنم
    اگر خودم هم بخوام آهسته رانندگی کنم آنقدر بوق میزنند که مجبور بشی تند بری
    ضرب المثلی هست که میگه : آسوده کسیست که خر ندارد - از کاه و جویش خبر ندارد -

  • خلیل خلیل (8 اردیبهشت 97 ساعت 01:12)

    همیشه با سرعت مجاز حرکت کنید متاسفانه اکثرا با بیشتر از سرعت مجاز حرکت میکنن ،اکر سرعتت بالا نباشه ،با ترمز دستى و معکوس میشه ماشین رو نگه داشت حداقلش تلفات جانى نداره

  • رسول رسول (19 فروردین 97 ساعت 01:32)

    خخخخخخخخخخخ با دنده باید ماشین رو نگه داره کاری نداره صد بار این کارو کردم با دنده و ترمز دستی کم کم بکشه تمومه

  • دریفتر دریفتر (18 اسفند 96 ساعت 12:25)

    بهترین روش تو سرعت بالا اینه که ترمز دستی رو بکشی و فرمونتو کاملا بچرخونی اینطور ماشین180درجه جهتشو تغییر میده زودتر می ایسته

  • سعید سعید (13 اسفند 96 ساعت 11:39)

    ببین این ها همش بستگی داره به ماشینت و خودت. مثلا اگر پراید بود کلا از همپن اول که خربدی اشهدت رو بخون. اگر سانتافه داری میتونی اشهدت رو تا بریدن ترمز به تاخیر بندازی. اگه الگلی ملکلی هستی یا مواد میزنی فرقی نداره چی سوار میشی سوار الاغ هم که شدی هم برا خودت هم بقیه مردم اشهد بخون.

  • رضا رضا (5 اسفند 96 ساعت 06:51)

    باسلام و عرض درود به هم وطنی های عزیز اولا چرا ما ایرانیها ها نظر کارشناسان خودمان را باور نداریم اینها مگر بیکار و مریض هستند که بیان مطالب الکی به مردم تحویل دهند پس بیایم با احترام گذاشتن به ایشان وتشکر قدردانی از زحمات وی هر چه گویند بپذیریم شما یکی از کارهایی که گفتند رو ازمایش کنید ببینید اگر پاسخ نداد بعد شکایات وگله کنید.

  • رضا میرپنج رضا میرپنج (12 دی 96 ساعت 08:43)

    من از این مطلب و نظر ها به این نتیجه رسیدم که یه قرص سیانور از ناصر خسرو بخریم همیشه همراهمون باشه تا در مواقع این چنینی فوران ازش استفاده کنیم تا قیل از به فنا رفتن راحت کنیم خودمون رو...انقدر که ما رو ترسوندن!!!؟؟؟!!!

  • Memoll Memoll (28 آذر 96 ساعت 01:54)

    با سلام،ممنون از سایت و مطالب مفیدتون،،،،فقط فکر کنم یه اشتباه!!!توی آخرین راهکارتون،یعنی شماره۳-در آخرش گفته شده:>>>>. (اگر اتومبیل را خاموش کنید،

  • محمود محمود (22 آذر 96 ساعت 07:09)

    ای بابا چقد سخت میگیرین...
    اصلا دقت کردین یه همچین مسله ای رو نمیشه اومد براش توصیه قرار داد...
    چون دقیقا ازون سری مسائله که حتما برخلاف عرف جمعی ک میگن تجربه رو تحربه نکنید...
    اینو برعکس حتما باید تجربه کرد تا فهمید.
    چون ادما از نظر سرعت تصمیم گیری منطق تخمین تفکر و تعقل بسیار متفاوت هستن و هرکسی ممکنه در شرایط حادی مثل این عکس العمل خاص خودش رو داشته باشه..
    وچون ب لحاظ روانشناختی اغلب در چنین مواردی مستقیم به غریزه شون هدایت میشن درواقع کار اصلی رو ضمیرناخوداگاهشون انجام میده نه خوده شون اونم از قبل فکرشده...
    پس با توصیه فایده ای نمیشه داشت
    حالا نمیدونم ماشینو فوت کن دود کنه ترمزو بکش سوئیچ قر بده... لازم نیست
    درثانی کل ماجرا شاید چند ثانیه طول نکشه پس ب نظرم بهترین راه اینه که به ناخوداگاهتون اعتماد کنین تا کارشو انجام بده
    و خب شانس حرف اول رو میزنه...
    مطمینا خیلیها دیدن اون صحنه تصادفی که توی جاده شیراز یه ۴۰۵ حدود یک کیلومتر وارد گارد ریل میشه...
    طوری که انگاری یهه ۴۰۵ سیخ کشیده باشیش به گارد ریل
    و هردو سرنشین کاملا سالم

  • محمود محمود (22 آذر 96 ساعت 06:44)

    ای بابا چقد سخت میگیرین...
    اصلا دقت کردین یه همچین مسله ای رو نمیشه اومد براش توصیه قرار داد...
    چون دقیقا ازون سری مسائله که حتما برخلاف عرف جمعی ک میگن تجربه رو تحربه نکنید...
    اینو برعکس حتما باید تجربه کرد تا فهمید.
    چون ادما از نظر سرعت تصمیم گیری منطق تخمین تفکر و تعقل بسیار متفاوت هستن و هرکسی ممکنه در شرایط حادی مثل این عکس العمل خاص خودش رو داشته باشه..
    وچون ب لحاظ روانشناختی اغلب در چنین مواردی مستقیم به غریزه شون هدایت میشن درواقع کار اصلی رو ضمیرناخوداگاهشون انجام میده نه خوده شون اونم از قبل فکرشده...
    پس با توصیه فایده ای نمیشه داشت
    حالا نمیدونم ماشینو فوت کن دود کنه ترمزو بکش سوئیچ قر بده... لازم نیست
    درثانی کل ماجرا شاید چند ثانیه طول نکشه پس ب نظرم بهترین راه اینه که به ناخوداگاهتون اعتماد کنین تا کارشو انجام بده
    و خب شانس حرف اول رو میزنه...
    مطمینا خیلیها دیدن اون صحنه تصادفی که توی جاده شیراز یه ۴۰۵ حدود یک کیلومتر وارد گارد ریل میشه...
    طوری که انگاری یهه ۴۰۵ سیخ کشیده باشیش به گارد ریل
    و هردو سرنشین کاملا سالم
    نهایتا امیدوارم همه از حادثه های این چنینی در امان باشن

  • انگروش بابا انگروش بابا (16 آذر 96 ساعت 07:55)

    این مقاله بیشتر با دید مردسالارانه بود یه نکته بسیار جدی برای خانمها که بهش توجه نمیکنن حتما هنگام رانندگی از کفشهای پاشنه بلند استفاده نکنن چون احتمال پاشنه اینکه زیر پدال گیر کنه و باعث قفل شدن پدال بشه زیاد هست.

  • لطفعلی لطیفی لطفعلی لطیفی (30 مهر 96 ساعت 08:52)

    بسم الله الرحمن الرحیم

    من خودم در چنین موقعیت دشواری گیر افتادم. سرعتم پایین بود اما داشتم وارد یک خیابان شلوغ می شدم که دیدم ترمز ندارم. در آخرین لحظات بفکرم رسید ماشین را خاموش کنم ... ماشین ایستاد الحمد لله رب العالمین
    بنا بر این یک ایده جالب این است که ماشین را به سمت جایی ببرید که مناسب باشد سپس آن را خاموش کنید خواهد ایستاد.

  • رضا آزاد رضا آزاد (30 مهر 96 ساعت 04:05)

    واقعا مسخره بود و من از خنده روده بر شدم، مخصوصا وقتی نوشتید : “...سعی کنید از پای خود و یا دیگر مسافران برای چک کردن پدال ترمز استفاده کنید...”... فکرشو بکنید، ترمز بریده، استرس بالا و شما از یکی از سرنشینان ماشین درخواست می کنید که پدال ترمز رو چک کنه با پاش....
    واقعا مسخره و امر هستش...

    111 111 (12 آبان 96 ساعت 01:51)

    نگفته دیگران با پا کنترل کنند بلکه خودش با پا کنترل کنه یا یا دیگران با نگاه کردن

    محمد محمد (16 اسفند 96 ساعت 09:18)

    ای کیو منظورش اینه که نگاه از جاده بر ندارید و با پا چک کنید چیزی زیر پدال ترمز گیر نکرده باشه.

    اشکان اشکان (24 فروردین 97 ساعت 03:23)

    شما کلا فکر نکن

  • بزن دنده عقب بزن دنده عقب (12 مهر 96 ساعت 11:43)

    بزن دنده عقب یکی از بچه ها زده بود.

  • جعفر جعفر جعفر جعفر (8 مهر 96 ساعت 08:00)

    من یه بار ترمز بریدم داشتم سکته میکردم ماشینمم لامبورگینی یه دفعه اینقدر پامو محکم رو ترمز فشار دادم که پتو پاره شد و از خواب بیدار شدم

  • خنده خنده (2 مهر 96 ساعت 09:50)

    من هم داشتم با وسیله نقلیه ام می رفتم که ترمز برید هرچی خواستم نگهش دارم نشد که نشد تا اینکه خودمو از روی خر پرت کردم پایین. بهترین راهکار استفاده از حیوانات کم خطر مانند شتر و اسب و قاطر است با اینکارها به آلودگی هوا هم کمک میکنیم. میگی نه امتحان کن ببین چه حالی داره خر سواری در م انقلاب نه طرح ترافیک میخواد نه زوج و فرد کسی همنمی تونه بهت حرفی بزند.