1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات مربوط به نحوه رانندگی
  4. تمهیداتی برای مقابله با برف و یخبندان

تمهیداتی برای مقابله با برف و یخبندان

30 شهریور 1394
  • 1

 تمهیداتی برای مقابله با برف و یخبندان

قطعا برای همه پیش اومده که روزهایی از سال رو در برف و یخ به همراه خودروی شخصی خودمون سپری کنیم . و گاهی این لحظات زیبا و بعضی اوقات تلخ هست ! قبل از اینکه راه هایی که میشه در برف و یخ توسط ابزار هایی رانندگی کرد رو براتون توضیح بدم بهتره بدونیم که باید کاملا از حرکت خودرو مایوس شده باشیم و اگر با کارهایی از قبیل :

کم کردن باد لاستیک ها / حرکت با دنده دوم از نقطه سکون . فشار گاز بسیار ملایم در حد خاموش نشدن خودرو / انتخاب مسیر های بدون شیب و … نتیجه نگرفتیم اون وقت میشه به یکی از گزینه های زیر فکر کرد :

۱- زنجیر چرخ :

شاید ارزان ترین وسیله برای سفر های داخل و خارج زنجیر چرخ باشه . برای هر خودرو بر حسب ارتفاع رینگ زنجیر چرخ مخصوص مورد استفاده قرار میگیره . مثلا زنجیر چرخ پژو ۴۰۵ با رینگ ۱۴ با زنجیر زانتیا با رینگ ۱۵ متفاوت هست .

زنجیر چرخ رو به چه شکل میشه بست ؟

الف ) به صورت درجا : میتونید زنجیر رو در امتداد لاستیک ها به درازا پهن کنید و به طوری که میخ های اون به سمت اسفالت و یخ ها باشه ( در غیر این صورت لاستیک ها پاره میشه ) سپس با خودرو در خئی حرکت میکنید که لاستیک ها وسط زنجیر قرار بگیرند و بعد توقف و سپس زنجیر ها رو از ۲ طرف میکشید و به هم قلاب میکنید و از کش یا فنر برای محکم کردن محیط لاستیک ها استفاده میکنید.

ب) زیر لاستیک جک بزنید و بیارید بالا و در حالتی که چرخ به راحتی در فضا میچرخه زنجیر رو به دورش بپیچید و سپس با کمک کش یا فنر یا طناب محکمش کنید .

ج) لاستیک خودرو رو باز کرده و به راحت ترین شکل ممکن زنجیر را به دورش میبندیم و سپس با طناب و یا فنر آن را محکم میکنیم .

مزایا : در واقع در بدترین شرایط میتونید از کولاک و یخبندان نجات پیدا کنید . و اطمینانی ترین وسیله محسوب میشه .

معایب : لرزش بسیار زیاده خودرو – در همه جا نمیشه از اون استفاده کرد مثلا در جاهایی که برف ان چنانی نیست و یا مخصوصا در روی اسفالت فوق العاده چرخ ها و سیستم انتقال نیرو رو مختل میکنه . به ماشین در کل فشار زیادی وارد میکنه .محدودیت سرعت به شکلی که در ۹۰ درصد انواع زنجیر چرخ بیش از ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر در ساعت نمیشه راه رفت و نصب بسیار سخت و طاقت فرسا مخصوصا اگر که در یخبندان بخوای بیای پاینن و زنجیر ببندی که دستات یخ میزنه و قفل میشه این بلا سر من اومد و بهتون یه راه معرفی میکنم که من رو دعا کنید :

در شرایط برف و یخ میشه با یک لاستیک که زنجیر داره از معرکه در رفت . خوب بهترین کار ممکن اینه که شما قبل از حرکت در روز هایی برفی و جاهایی که احتمال وجود برف داره در خونه لاستیک زاپاس رو باز کنید و به راحتی زنجیر رو به دور اون ببندید . و زاپاس رو سر جای خودش بگذارید . کافیه احساس کنید جایی گیر کردید . فقط کافیه اون لاستیک زاپاس رو با — از لاستیک های محور اصلی خودرو عوض کنید .

۲- زنجیر چرخ پلاستیکی :

نحوه کارکردش مانند زنجیر چرخ معمولی هست منتهی یه سری مزایایی بیشتر داره : نصب راحت تر / امکان حرکت با سرعتب یشتر / فشار کمتر به محور انتقال نیرو و اما معایب هم میشه به قیمت بیشتر ( ر حدود ۴ برابر زنجیر چرخ ) اشاره کرد .

۳-لاستیک های یخ شکن :

لاستیک هایی هستند که توسط کارخانه سازنده مخصوص مناطق کوهستانی ساخته شده اند که به صورت فابریک میخ هایی بر روی چرخ تعبیه شده . اون لاستیک ها قیمتی بیشتر از قیمت لاستیک های عادی دارند .از مهمترین مزایای این مورد میشه به فابریک بودن و فشار تیامدن به محور انتقال نیرو و همچنین توانایی رسیدن به سرعت های زیاد اشاره کرد / بنا به گفته بعضی ها در بعضی از این مدل های لاستیک میشه در مواقع غیر ضروری اون میخ ها رو بیرون کشید .

در نهاین بهترین انتخاب برای مناطق کوهستانی و برف خیز محسوب میشه و در اتوبان هایی که برف اومده هم بهترین محسوب میشه چون میشه با بیشترین سرعت رانندگی کرد .

۴- میخ های یخ شکن

یه سری میخ های مخصوص هست که بعضی لاستیک فروش ها دارند و اون میخ ها رو به لاستیک میزنند تا به فرم لاستیک های یخ شکن در بیاد و اون میخ ها رو میشه مجددا از میخ بیرون کشید ( اما خیلی کمتر در ایران پیدا میشه )

۵- جوراب !! لاستیک !

این مورد از اختراعات یک مازندرانی بوده اما شرکت ایران خودرو تر زد به تولید اون از لحاظ کیفی و پیشنهاد میکنم اصلا نخرید مگر جز ایران خودرو : قیمت ۸۵ هزار تومن !

این هم خبری در اون مورد :

اختراع جوراب چرخ به جای زنجیر چرخ در ایران!!!

این یک بخش از موضوع اختراع جوراب چرخ به جای زنجیر چرخ در ایران!!! است که در انجمن خبرهای داخلی خودرو مطرح گردیده و این انجمن نیز زیر مجموعه‌ی اخبار جهان خودرو است: جوراب چرخ خودرو به جای زنجیر چرخ به همت یک دانش آموخته دانشگاه مازندران طراحی و ساخته شد. به گزارش ایسنا منطقه خزر، حسن باقر نیا جلودار، مخترع جوراب چرخ خودرو درباره اختراع خود گفت: نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده نشان داد که الیاف طبیعی به خصوص مو دارای جذب سطحی آب به مقدار زیاد است به همین دلیل در ساخت جوراب چرخ از موی طبیعی که دارای قدرت جذب بالایی بوده استفاده شده است. وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین عوامل سر خوردن خودرو در جاده های برفی عدم جذب آب توسط لاستیک خودرو است چرا که مولکول‌های آب بر روی هم لغزیده و اصطکاک کاهش می یابد، درنتیجه تماس لاستیک با کف جاده اصلی کم و موجب سرخوردگی می‌شود، ولی با استفاده از جوراب خودرو، پوششی را که دارای سطح جذب سریع آب است ایجاد و این مشکل برطرف می شود. باقرنیا در مورد اجزا تشکیل دهنده و مزایای استفاده از این وسیله گفت: برای استحکام و جلوگیری از باز شدن موی طبیعی الیاف آن، با استفاده از نخهای بسیار قوی پلی استر به هم بافته شده اند و از مزایای آن می توان به وزن کم، نصب آسان، نرمی درحرکت، عدم لغزش خودرو اشاره کرد. وی گفت: با جوراب خودرو می توان با سرعت ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر درسطوح به نرمی حرکت کرد. باقرنیا درباره بعضی معایب زنجیر چرخهای فعلی اظهار داشت: ضخامت حلقه های فلزی زنجیر چرخهای معمول در کشور باعث صدمه زیاد به لاستیک می شود همچنین در بسیاری از موارد، ضربه های وارده به لاستیک در طول حرکت باعث خارج شدن رینگ و جلو بندی خودرو از حالت بالانس می‌شود؛ علاوه بر آن به دلیل مشکلات بستن زنجیر چرخ در هوای سرد بسیاری از رانندگان از بستن آن امتناع می کنند که حوادث بسیاری را بدنبال دارد.

منبع:

Renaultsport.ir



نظرات

  • 12 12 (24 مهر 1395 ساعت 09:13)

    جوراب !! لاستیک !

    این مورد از اختراعات یک مازندرانی بوده اما شرکت ایران خودرو***** زد به تولید اون از لحاظ کیفی و پیشنهاد میکنم اصلا نخرید مگر جز ایران خودرو : قیمت ۸۵ هزار تومن !
    .
    .
    .
    متنی که نوشتید دقیقاً چه معنی داره :|