چیزی تا شروع فصل زمستان نمانده و با وجود اینکه در بسیاری از نقاط کشور زمستان دیگر آن سرما و بارش های گذشته را با خود به همراه ندارد، اما باز هم در بسیاری از مناطق هوای سرد و بارش موجب به وجود آمدن شرایطی می شود که نیاز به دقت بیشتری در رانندگی و همچنین نحوه نگهداری از خودرو دارد.
به این علت که دمای پایین تاثیر مستقیمی روی بسیاری از بخش های خودرو می گذارد و همچنین شرایط متفاوت زمستان احتیاج به خودرویی آماده دارد؛ مقاله ای برای شما تدارک دیدیم تا با خواندن آن و انجام دادن اقدامات ذکر شده بتوانید خودروی خود راه به خوبی برای زمستان آماده کرده و رانندگی بی خطری در این فصل سرد داشته باشید.
بخشهای مهم خودرو را پیش از شروع زمستان بررسی کنید. در اولین قدم میزان روغنموتور را نگاه کرده و در صورت نیاز آن را تعویض نمایید. همچنین مطمئن شوید ضدیخ به اندازه کافی در رادیاتور وجود دارد. بررسی میزان باد لاستیکها قدم بعدی خواهد بود. به یاد داشته باشید در فصل زمستان روزها کوتاه و شبها بلند است و به همین خاطر باید هم ببینید و هم دیده شوید. توصیه میکنیم چراغها را چک کرده و در قدم بعدی نیز نگاهی به روغن ترمز بیندازید و اگر از موعد تعویض آن زمان زیادی گذشته آن را هم تعویض کنید.
کنار آمدن با یک مشکل فنی بجای تعمیر و رفع آن گزینه خوبی نیست. شما پول خرج نمیکنید و یا حداقل آن را به مدت بیشتری در حساب خود نگه میدارید اما این استراتژی خوبی نیست یک صدای نه چندان حساسیتبرانگیز یا روشن بودن یک چراغ هشدار در پشت آمپرها میتواند در نهایت به بدترین موضوع بدل شود. در فصل زمستان این مشکلات نمود بیشتری خواهند یافت و شاید خودتان را کنار جاده و داخل خودرویی خاموش شده ببینید.
اهمیت استفاده از لاستیکهای مناسب فصل زمستان را اصلاً نمیتوان نادیده گرفت. قبل از آنکه هوا کاملاً سرد شود به دنبال لاستیک مناسب خودروی خود باشید. چیزی که لازم دارید عمدتاً به نوع رانندگی و مقصد شما بستگی دارد. شاید لاستیکهای چهارفصل گزینه خوبی باشند و یا اینکه در مناطق پربارش از لاستیکهای برفی استفاده کنید و یا حتی به فکر زنجیر چرخ باشید.
به یاد داشته باشید که سیستم خنککننده خودرو فصل تابستان را پشت سر گذاشته و استهلاک قطعات آن در ماههای گرم سال میتواند در فصل زمستان مشکلساز باشد. در ابتدا پیشرانه را گرم کرده و سپس بررسی بصری بخشهای کلیدی همچون رادیاتور، بست ها و واترپمپ را انجام دهید. در این بخشها به دنبال نشتی، بوی غیرعادی و هرگونه آسیب ظاهری باشید. نکته مهم اینکه در زمان بررسی موتور خودرو حتماً مواردی همچون کاپشن و شال خود را از قطعات متحرک دور نگه دارید.
این موضوع به ویژه زمانی که در مناطق پربارش زندگی میکنید اهمیت بیشتری خواهد داشت. خرید کفپوشهای لاستیکی باکیفیت ارزشش را دارد تا به این ترتیب از کف خودرو حفاظت کنید. در غیر این صورت نمک وارد کف خودرو شده و در درازمدت به آن و بخشهای دیگر صدمه خواهد زد.
همه ما تأثیر منفی دماهای بسیار پایین روی باتری خودرو را میدانیم. در دمای پایین روغن سفت تر شده و بنابراین استارتر انرژی بیشتری را صرف روشن کردن پیشرانه خواهد کرد. این حقیقت که باتری در دمای پایین عملکرد ضعیفتری دارد اوضاع را پیچیدهتر میکند. درحالیکه باتری باید قویتر کار کند ضعیفتر میشود. به همین خاطر باید از مولتی متر برای بررسی باتری در زمان خاموش و روشن بودن استفاده شود تا از وضعیت مطلوب سیستم شارژ خودرو اطمینان حاصل شود. این تست ساده و دو دقیقهای را همه میتوانند انجام دهند.
حتی اگر از بهترین لنزهای داخلی چراغهای خودرو استفاده کنید هم نمیتوانید روشنایی خوبی را با کاسهچراغهای مات شده داشته باشید. به همین خاطر شفافیت آنها اهمیت بالایی دارد و شما میتوانید آنها را بهصورت شخصی تمیز کرده یا کار را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید. البته در صورتی که از نظر مالی مشکلی نداشته باشید خرید چراغهای جدید نیز گزینه دیگر خواهد بود.
لرزشهای عجیب، صداهای غیرعادی و پدال ترمز نرم نشانههای وجود مشکل در سیستم ترمز بوده و شما سریعاً باید به دنبال رفع آن باشید. در زمان بارش برف و باران فاصله توقف خودرو بهطور قابلتوجهی افزایش مییابد و ترمزهای معیوب نیز اوضاع را بدتر خواهند کرد. هر تعمیرکاری میتواند ترمزهای خودروی شما را بررسی کند اما خودتان نیز میتوانید با ابزارهای ساده در خانه این کار را در عرض ۱۵ دقیقه انجام دهید.
حتماً با آغاز فصل زمستان تیغههای برفپاککنها را بررسی کنید. تا رسیدن فصل زمستان چندین ماه سپری از تابستان داغ سپری شده و در فصل پاییز نیز استهلاک آنها بیشتر بوده است؛ اما در زمستان اوضاع فرق میکند و بنابراین بهتر است به فکر تعویض تیغهها و خرید نمونههای اصل باشید. همچنین قبل از شروع به حرکت در زمستان اقدام به تمیز کردن آینهها و شیشههای خودرو بکنید. برای پاک کردن برف روی سقف و بدنه از برس نرم استفاده کنید چراکه برف مانده روی سقف میتواند برای دیگر رانندگان جاده خطرناک باشد.
نمکپاشی جادهها میتواند باعث خوردگی بدنه خودرو شود. اگر خراشی در بدنه وجود دارد آن را رفع کنید تا از عدم زنگزدگی در ماههای آینده اطمینان حاصل شود. برای تمیز کردن بخشهای زیرین بدنه خودرو میتوانید از آب پرفشار استفاده کنید. همچنین داخل چرخ ها و گلگیرها را نیز بهصورت کامل بشویید تا نمک در آنها باقی نماند.
گل پخشکنها را میتوان برای فصل زمستان توصیه کرد. این قطعات توسط خودروسازان و فروشندگان متفرقه عرضه میشوند و باعث میشوند برف و یخ فاصله بین چرخ ها و گلگیر را پر نکند. همچنین نصب گل پخشکن میتواند میزان نمک پاشیده شده روی رنگ بدنه را کاهش دهد. علاوه بر این گل پخشکنها از بخشهای زیرین بدنه در برابر سنگریزهها نیز محافظت میکنند.
شکستگیهای کوچک موجود در شیشه جلو منتظر یک فرصت مناسب هستند تا شیشه جلوی خودرو را به دو نیم تقسیم کنند. آب در نهایت راهی را به این شکستگیهای کوچک خواهد یافت و با یخ زدن در فصول سرد سال شاهد بزرگ شدن ترکها خواهید بود. اگرچه حل کردن این شکستگیهای کوچک کار راحتی خواهد بود اما تعویض شیشه جلو اینطور نیست!
لوبریکانت سیلیکونی را بخشهایی همچون لولاها، قفلها و اتصالات مختلف بدنه اسپری کنید تا با کاهش دما چیزی به آنها نچسبد. همچنین مکانیسم باز شدن کاپوت را فراموش نکنید. ما همچنین استفاده از سیلیکون در زههای لاستیکی را نیز توصیه میکنیم چراکه در این صورت دربها یخ نخواهند زد.
هرچقدر دمای کابین کمتر باشد پلاستیکهای شکننده بیشتر به چشم خواهند آمد. اگر حس میکنید قطعاتی همچون دستگیره دربها در آستانه شکستن هستند به احتمال زیاد این اتفاق رخ خواهد داد. اگر امکانپذیر باشد تا گرم شدن کابین صبر کرده و سپس بخشهایی همچون دستگیرهها، دکمهها و اهرمها را لمس کرده و هرگز با نیروی زیاد آنها را جابجا نکنید.
جدای از فصول مختلف سال همراه داشتن کیت اضطراری همواره ایده خوبی خواهد بود. قطعاتی همچون لامپ، فیوز، کابل اتصال، آچار و پیچگوشتی، تسمه یدکی و… را در کیت اضطراری داشته باشید. همچنین در فصل زمستان دستکش را نیز به این مجموعه اضافه کنید.
تا زمانی که خودروی شما کاربراتوری نباشد نیازی به گرم کردن طولانیمدت پیشرانه نیست اما در چند کیلومتر اولیه رانندگی در فصل زمستان بهتر است با پیشرانه مدارا کنید. از شتاب و ترمز گیری سنگین در این فصل اجتناب کنید. همواره چشمتان به دمای آب پیشرانه باشد و اگر امکانپذیر باشد تا زمان گرم شدن پیشرانه شتاب گیری یکنواخت و سنگین نداشته باشید.
رانندگی در برف و یخ امری خطرناک است اما غیرممکن نیست. به نرمی از پدال گاز و ترمز استفاده کنید و فاصله خود با خودروی جلویی را بیشتر کنید تا در صورت ترمز کردن حادثهای پیش نیاید. همچنین از کروز کنترل در جادههای برفی استفاده نکنید و زمان بیشتری را نسبت به حد معمول برای رسیدن به مقصد در نظر داشته باشید. اگر جاده یخی باشد رسیدن به مقصد ۱۵ دقیقهای در نیم یا یک ساعت غیرمعمول نخواهد بود.
در فصل زمستان حیوانات وحشی معمولاً برای یافتن غذا نزدیک شهرها میشوند و این موضوع در شبهای سرد نمود بیشتری دارد. در شبها دیدن این حیوانات سختتر میشود و بنابراین در زمان رانندگی در جادههای روستایی و به ویژه با سرعتهای بالاتر مراقب باشید. همواره جاده را بررسی کنید تا از عدم حضور حیوانات در وسط آن مطمئن شوید.
سیستمهای دو دیفرانسیل و چهار چرخ محرک کمک شایانی به رانندگی در جادههای برفی میکنند اما هیچکدام از آنها شما را به راننده رالی تبدیل نخواهند کرد. اگرچه وجود چهار چرخ متحرک به شما اجازه خواهد داد با راحتی بیشتری به کشش موردنظر دست پیدا کنید اما فاصله ترمز گیری یا توقف در خط مستقیم را کاهش نخواهد داد. حتی اگر خودروی روزمره شما جیپ رانگلر هم باشد برای حرکت بعدی خود در فصل زمستان برنامهریزی کنید و مانورهای ناگهانی و سریع انجام ندهید.
واقعیت این است که رانندگی در برف و یخ خطرناکتر از رانندگی در جادههای خشک یا یک روز تابستانی است. اگرچه انجام برخی سفرهای زمستانی اجتنابناپذیر است اما باید بدانید که کدام فعالیتها میبایست لغو شوند. ما نمیگوییم با دیدن اندکی ابر در روز فعالیتهای خود را متوقف کنید اما رفتن به خرید در یک شب سرد زمستانی کار عاقلانهای نیست مخصوصاً اینکه میتوان صبح روز بعد نیز این کار را انجام داد.