1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات آموزشی فنی
  4. شیشه اتومبیل و انواع آن

شیشه اتومبیل و انواع آن

31 مرداد 1402
  • 1

شیشه اتومبیل و انواع آن موضوع بحث ما در این مقاله می باشد. شیشه خودرو یکی از قطعات حساس در صنعت  خودروسازی است که توجه به کیفیت و جنس آن، برای امنیت سرنشینان خودرو بسیار حائز اهمیت است. شیشه برای امنیت بیشتر  به صنعت خودروسازی وارد شد تا سرنشینان خودرو را از انواع حوادث و آسیب های ناشی از محیط اطراف،  محافظت نماید. شیشه در اصل حکم عایق را بین کابین خودرو و فضای بیرون دارد و افراد داخل کابین خودرو  را در برابر گرما تابستان ، سرما زمستان ، باد و طوفان، باران ، تگرگ، برف و  گرد و غبار محافظت خواهد کرد . شیشه حتی حکم عایق صوتی را هم دارد.

در صورتی که شیشه خاصیت سولار داشته باشد ، می تواند از پوست سرنشینان داخل خودرو در برابر اشعه مضر uv  ماورا بنفش خورشید محافظت کند و محیطی خنک تر ایجاد کند. حتی باعث عمر بیشتر قطعات داخل کابین می شود.

 

نقش شیشه اتومبیل

در اوایل صنعت خودرسازی ، تنها از یک شیشه معمولی به عنوان یک حفاظ در قسمت جلویی خودرو  استفاده می‌شده که بسیار هم خطرناک بودند  ، اما امروزه حساسیت طراحی شیشه های خودرو در کنار طراحی بدنه غیرقابل اجتناب است . با پیشرفت صنعت ، از شیشه هایی در خودرو استفاده شد که ضریب امنیت خودرو را بالا برد .

در ادامه با انواع شیشه اتومبیل و جنس آن ها آشنا خواهیم شد.

انواع شیشه خودرو

در خودرو ، با چند نوع شیشه سروکار داریم. شیشه جلو ، شیشه عقب ، شیشه های درب خودرو ، شیشه لچکی و شیشه روستونی ، شیشه سانروف . حال هر کدام از این شیشه ها از چه جنسی ساخته می شوند؟

·       شیشه لمینت  laminated glass

 شیشه لمینت یا طلقی ، نوعی از شیشه چند لایه محسوب می شود که دو یا چند لایه شیشه معمولی به همراه یک یا چند لایه پلیمری،  P.V.B  ، طی یک فرآیند فشار و دما به هم کاملا فشرده شده و تشکیل شیشه لمینت را می دهند. نتیجه اینکه میزان ایمنی و مقاومت شیشه تولید شده ، در برابر ضربات شدید و وارد شدن تنش‌ به شدت افزایش می یابد. شیشه جلو خودرو دقیقا از این نوع شیشه ساخته می شود .

 شیشه جلو خودرو  همیشه از جنس لمینت بوده و دارای سه لایه است یعنی دو لایه شیشه به همراه یک لایه پلیمری در وسط. طلق وسط با ضخامتهای مختلف استفاده می شود که کاربردی ترین آن ، 0.38 و 0.76 و 1.52 میلیمتر است.

الگوی شکست این نوع شیشه به این صورت است که در صورت وارد شدن ضربات شدید، به دلیل یکپارچگی که بین سطح آن برقرار است، شیشه فرو نمی‌ریزد و از وارد شدن آسیب به سرنشینان جلوگیری می‌کند. حال اگر ضربه شدید نباشد و ترک جزئی به شیشه وارد شود ، این نوع شیشه خاصیت ترمیم نیز دارند.

علاوه بر این، عملکرد خوبی به عنوان یک عایق صوتی به منظور کاهش انتقال صدا‌های با فرکانس بالا را از خود نشان می‌دهد. از دیگر قابلیت‌های آن می‌توان به جلوگیری از وارد شدن اشعه فرابنفش خورشید به داخل کابین خودرو ( در صورت سولار بودن شیشه ) و هم‌چنین امکان ترمیم ترک شیشه اتومبیل نیز اشاره کرد.

2.jpg

شیشه جلو اتومبیل از لحاظ سطح امکانات نیز متنوع می باشد. بعضی شیشه ها بالارنگی و برخی تمام رنگ هستند. برخی شیشه ها فقط پایه آینه دارند و برخی دارای امکانات متنوعی مانند: سنسور باران ، دوربین رادار و هیتر هستند. حتی برخی شیشه های لوکس دارای هدآپ نیز می باشند.

 بطور مثال شیشه جلو اپتیما 2014  بالارنگی و دارای سنسور باران است و  لکسوس nx دارای آپشن سنسور باران و دوربین رادار و هیتر و حتی هداپ می باشد.  

·       شیشه سکوریت  

چرا شیشه های سکوریت خطر به مراتب کمتری نسبت به شیشه های معمولی دارند ؟ جواب : الگوی شکست این شیشه ها است. شیشه پس از انجام برشکاری و شکل‌پذیری‌های لازم در دمای 700 الی 800 درجه سانتیگراد، حرارت داده شده و به سرعت سرد می‌شوند. همین فرآیند باعث می شود که مقاومت شیشه  تا هفت برابر بالا رود . شیشه سکوریت تا 300 درجه حرارت را تحمل می کند در حالی که شیشه های معمولی تا 60 درجه را تحمل می کنند.  به این نوع شیشه ، نشکن نیز می گویند.

شیشه سکوریت  در هنگام ضربه دیدن، به قطعات کوچک بدون لبه تیز و برنده تبدیل می شود که همین کار باعث کاهش میزان آسیب‌دیدگی به سرنشینان می‌شود. در قسمت عقب و جانبی اتومبیل معمولا از شیشه های سکوریت یا نشکن استفاده می شود.

لازم به ذکر است که ،  در برخی خودروهای لوکس برای شیشه های جانبی از شیشه طلقی بجای سکوریت استفاده می شود. مانند جنسیس سدان و یا ولوو xc90

·       شیشه رفلکس دار

شیشه رفلکس‌دار، نوعی دیگر از انواع شیشه اتومبیل است که بیشتر در خودرو‌های تشریفاتی   مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله ویژگی‌های این نوع شیشه، می‌توان به ایجاد زیبایی ظاهری برای خودرو، محافظت قطعات و سرنشینان داخل کابین در برابر تابش اشعه مضر نور خورشید  اشاره کرد. در برخی موارد امنیتی به منظور جلوگیری از دیده شدن داخل اتومبیل در ماشین‌های تشریفاتی و دولتی به کار می‌رود.

·       شیشه‌عقب خودرو گرمکن دار

بیشترین کاربرد  خط های مشکی رنگی که بر روی شیشه عقب اتومبیل مشاهده می کنید، در مواقعی است که شیشه ماشین در اثر شرایط جوی نامساعد دچار یخ‌زدگی یا بخار شده باشد. به منظور افزایش دید راننده، در فصول سرد و مواقع بارش باران و برف،  هم‌ زمان با روشن شدن سیستم برق اتومبیل، جریان برق وارد این خطوط شده و با ایجاد گرما موجب می‌شود تا قطرات شبنم و باران محو شوند و دید راننده افزایش پیدا کند.

شیشه دودی یا دودی کردن شیشه ؟

 دودی کردن شیشه‌ خودرو  به دلایل داشتن ظاهر زیبا و هم‌چنین جلوگیری از تابش مستقیم اشعه مضر نور خورشید به قطعات داخلی کابین انجام می‌شود و بیشترین کاربرد آن در مناطق گرم است. به دو روش شیشه های خودرو دودی می شوند. روش اول استفاده از برچسب دودی سولار روی شیشه های اتومبیل و روش دوم ،  استفاده از شیشه دودی فابریک و جایگزینی با شیشه های سبز خودرو.

توجه داشته باشید که خرید شیشه های فابریک دودی سولار هزینه اولیه بالایی دارد ولی ماندگار است ولی استفاده از برچسب های دودی سولار ، هزینه اولیه پایینی دارد و البته طول عمر کمتری دارد و به مرور کمرنگ شده و خاصیت خود را از دست می دهد.

توجه داشته باشید که دودی و خاصیت سولار دو بحث جدا هستند. دودی رنگ است ولی سولار خاصیت. یک شیشه می تواند سبز سولار باشد و یا دودی سولار و همچنین شیشه می تواند دودی غیر سولار باشد و خاصیت آنتی یو وی نداشته باشد.

ترمیم سنگ خوردگی شیشه اتومبیل

شیشه جلو خودرو  از جنس لمینت است و در اثر وارد شدن نیروی خارجی و برخورد ‌اشیا مانند سنگ به شیشه جلو ترک می خورد.  ترمیم  شیشه اتومبیل به معنای   ترمیم سنگ خوردگی   و ترک آن است که از پیشرفت آن جلوگیری کند.

ترمیم شیشه با تزریق مواد رزین مخصوص ، با دستگاه انجام می شود و استفاده از اشعه یو وی برای خشک کردن این مواد است . این کار نیاز به تجربه و استفاده از وسایل مخصوص و حرفه ای دارد . توجه داشته باشید که اگر ترمیم به درستی انجام نشود ، امکان ترمیم مجدد وجود ندارد.

3.jpg

کلام آخر

شیشه اتومبیل با هدف جداسازی فضای داخلی کابین و محیط خارجی خودرو در بخش‌های مختلف آن به کار برده می‌شود. استفاده از انواع مختلف آن در اشکال و ابعاد متناسب با درب و قسمت جلو و عقب ماشین می‌تواند به راننده و سرنشینان کمک کند تا در برابر گرما، باران، سرما، برف و نور خورشید از خود محافظت کنند.

شرکت شیشه اتومبیل پرشین، یکی از برترین‌ها در زمینه فروش و ترمیم شیشه اتومبیل است. چنانچه شما هم قصد دارید شیشه ماشین خود را دودی کنید، یا قصد ترمیم ترک آن را دارید می‌توانید تنها با یک تماس از خدمات حضوری و سیار آن استفاده کنید.



نظرات

  • محمدآصف صمیم محمدآصف صمیم (24 مهر 1402 ساعت 10:03)

    تشکر از معلومات مفید تان دوست گرامی.
    من از افغانستان به شمال درتماس هستم
    درقسمت ترمیم شیشه همکاری شمارا میخواهم دوست گرامی تشکر