1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات آموزشی فنی
  4. بلبرینگ های خودرو: هرآنچه باید بدانید

بلبرینگ های خودرو: هرآنچه باید بدانید

29 آذر 1402
  • 0

بلبرینگ ها، یکی از قطعات قدیمی، مهم و پرکاربرد در صنایع مختلف میباشند که به هیچ عنوان نمیتوان از کاربرد و استفاده آن ها در عملکرد صحیح تجهیزات و دستگاه های متنوع چشم پوشی کرد. بلبرینگ ها با توانایی یاتاقان کشی، کاهش اصطکاک، کاهش خوردگی و انتقال نیرو به صورت محوری و شعاعی توانسته اند به یکی از پرکاربرد ترین و مهم ترین قطعات در صنایع مختلف تبدیل بشوند.

بلبرینگ های خودرو نیز متعاقبا یک جز مهم و حیاتی در کار خودرو هستند و مهم است که صاحبان خودرو، نحوه عملکرد و نگهداری صحیح از بلبرینگ های متنوع خودرو خود را بشناسند. بنابراین در این مقاله علاوه بر معرفی کامل انواع بیرینگ های به کار رفته در خودرو، مشکلات رایج، روش های نگهداری و نشانه های خرابی یا فرسودگی این بلبرینگ ها را معرفی می کنیم.

استفاده بلبرینگ ها در خودرو بسیار متنوع است و استفاده آنها در خودرو ها تنها به یک یا دو نوع از بلبرینگ ها محدود نمیشود  به صورتی که به صورت میانگین حدود 100 تا 150 بلبرینگ در خودرو های شما استفاده میشود. هرکدام از این بلبرینگ ها با طراحی ها و کاربرد های متفاوتی که دارند توانسته اند نقش مهمی در کیفیت امروزی خودرو ها داشته باشند.

 همزمان با پیشرفت خودرو ها بلبرینگ ها نیز نیاز به پیشرفت داشتند و یکی از اصلی ترین دلایل تنوع زیاد در انواع بلبرینگ ها، الزامات خودرویی می باشد. برای شناخت بیشتر بلبرینگ های خودرویی و کاربرد آنها تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

انواع مختلف بلبرینگ خودرو و کارکرد آنها

همانطور که گفتیم بلبرینگ های خودرویی انواع و استفاده های مختلفی دارند؛ ما قصد داریم تا در این مقاله شما را با مهم ترین و پرکاربرد ترین و البته دردسرساز ترین آنها آشنا کنیم. پر استفاده ترین و مهم ترین انواع بلبرینگ خودرویی به شرح زیر می باشد:

بلبرینگ دینام:

دینام یکی از اجزای مهم خودرو ها می باشد که وظیفه اصلی آن برق رسانی به خودرو است. دینام نیروی مکانیکی را از موتور خودرو دریافت می کند و با استفاده از بلبرینگ و تسمه این نیرو را به نیروی الکتریکی تبدیل می کند. نقش بلبرینگ در دینام بسیار مهم می باشد و دینام خودرو بدون بلبرینگ نمیتواند به کار خود ادامه دهد. بلبرینگ دینام عموما یک بلبرینگ شیار عمیق است که به اصطلاح به این بلبرینگ ها، بلبرینگ های سری شش هزار نیز می گویند.

بلبرینگ چرخ:

همانطور که از اسم آن مشخص است بلبرینگ چرخ، در چرخ خودرو ها استفاده می شود و کاربرد اصلی آن کاهش اصطکاک و خوردگی میان شفت و چرخ ها می شود. احتمالا شما نام این بلبرینگ خودرو را بیش از سایر بلبرینگ ها شنیده باشید، چرا که احتمال خرابی در آنها بیش از سایر بلبرینگ های خودرویی است. بلبرینگ چرخ یک بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه می باشد که توانایی خاصی در تحمل نیرو های محوری دارد.

بلبرینگ پلوس:

یکی از اعضای مهم در دیفرانسیل ها پلوس می باشد. پلوس ها نقش مهمی در انتقال نیرو دارند. بلبرینگ پلوس نیز یکی از اعضای مهم و اصلی این قطعه است که مشخصا خرابی در آنها می تواند به راحتی برای خودرو شما مشکلات زیادی را ایجاد کند. بلبرینگ پلوس معمولا یک بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه میباشد. سیستم انتقال قدرت خودرو بارهای شعاعی و محوری قابل توجهی به بلبرینگ وارد می کند که این نوع بلبرینگ به خوبی از پس تحمل این دو نوع بار بر می آید.

مشکلات رایج در بلبرینگ خودرو – روانکاری

یکی از رایج ترین مشکلات در بلبرینگ های خودرویی خرابی زود هنگام آنهاست که علاوه بر متوقف کردن کار قطعه مربوطه می تواند به سایر قطعات سیستم خودرو آسیب های هزینه بر وارد کند.

یکی از شایع ترین علل آسیب به بلبرینگ های خودرو به دلیل نداشتن روغنکاری مناسب است. بلبرینگ ها برای کارکرد هرچه بهتر خود نیاز به روغن کاری دارند تا بتوانند انتقال نیرو را به بهترین شکل انجام بدهند. روغنکاری بلبرینگ ها توسط روغن بلبرینگ و یا انواع مختلفی از گریس ها میتواند طول عمر مفید بلبرینگ ها را افزایش بدهد.

مشخص است که ممکن نیست تمامی بلبرینگ های خودرو را هر چند وقت یکبار از جای خود خارج کرد و آنها را روغنکاری کرد. به همین دلیل خرید بلبرینگ هایی که از پیش روغن کاری و آب بندی شده اند برای خودرو ها به کار می روند. بلبرینگ هایی که از قبل روغن کاری شده اند اکثرا دارای کاسه نمد ها برای جلوگیری از خارج شدن روغن بلبرینگ/گریس ها می باشد.

 البته این تنها وظیفه کاسه نمد ها نیست و دیگر وظیفه مهم و اساسی کاسه نمد ها جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل بلبرینگ هاست. ورود گرد و غبار باعث افزایش خوردگی در بلبرینگ ها و خرابی هرچه زودتر آنها می شود.

خرابی بلبرینگ های خودرو سایر علل

دیگر عوامل خرابی بلبرینگ ها، اتفاقات متعددی هستند که به بلبرینگ ها ضربه های یکباره و یا مدامی وارد می کنند. اتفاقاتی مثل رانندگی طولانی مدت در جاده های غیر استاندارد و نا هموار، تصادف، نصب اشتباه، عدم تعادل در تایر های خودرو و ... که همه بلبرینگ های خودرو خصوصا بلبرینگ های چرخ را در معرض بار شعاعی یا محوری اضافه یا خارج از تحمل قرار می دهد که باعث تغییر شکل و یا خرابی بلبرینگ ها می شود. البته کیفیت بلبرینگ و برند انتخابی نیز بسیار مهم و موثر است.

2.jpg

کاهش خرابی بلبرینگ خودرو ها با استفاده از برند های با کیفیت

همانطور که گفتیم مشکلات در روغن کاری به واسطه وجود اشکال در کاسه نمد و شکستگی بلبرینگ ها شایع ترین علت های خرابی بلبرینگ ها هستند. در واقع دو مشکل اصلی بلبرینگ های خودرو ها خرابی کاسه نمد ها و از جا در رفتن و یا دیفرمیشن (تغییر شکل) آنهاست.

 

هر دو این عارضه ها می تواند آسیب های مالی و جانی به همراه داشته باشد، بنابراین مهم است که تا حد امکان از ایجاد این مشکلات جلوگیری کنید. یکی از روش های جلوگیری از این اتفاق خرید بلبرینگ ها از برند های معتبر میباشد. بلبرینگ های برند های معتبر معمولا می توانند کارکرد و بازدهی بهتری در طولانی مدت داشته باشند و استفاده از آنها همیشه توانسته است رضایت مشتریان را به همراه داشته باشد. یکی از بهترین و شناخته شده ترین برند های بلبرینگ، برند سوئدی SKF میباشد. در واقع بلبرینگ با کیفیت با این نام در ذهن مخاطبین نقش بسته است که البته در صورتی که نوع اورجینال آن خریداری شود می تواند همان رضایتی که از آن انتظار می رود به ارمغان بیاورد. شما عزیزان میتوانید جهت اطلاع از لیست قیمت بلبرینگSKF  به وبسایت معتبر، خوب و قدیمی https://digibearings.com/ مراجعه کنید.

3.png

نشانه های فرسودگی در بلبرینگ خودرو

با انجام دادن هر آنچه برای پیشگیری از خرابی بلبرینگ لازم است، هنوز نیاز است که برای اقدام به موقع نشانه های خرابی بلبرینگ را بشناسید و در اسرع وقت اقدام کنید. نشانه های فرسودگی در بلبرینگ بسیار متنوع میباشد که شناختن بسیاری از آنها نیازمند سالها تجربه می باشد و نمی توان به راحتی آنها را تشخیص داد و پیشنهاد ما این است که اگر به خرابی بلبرینگ های خود مشکوک شده اید در اولین فرصت به تعمیرگاه مراجعه کنید.

با این حال یکی از معمول ترین نشانه های خرابی بلبرینگ ها، نویز پیدا کردن آنها در هنگام کار می باشد. معمولا بلبرینگ هایی که آسیب دیده اند و نزدیک به خرابی هستند و یا خراب شده اند در هنگام کار دارای نویز و یا همان سروصدای اضافه و غیر معمول می باشند. این یکی از معمول ترین نشانه های خرابی بلبرینگ هاست که سرعت عمل شما در مراجعه به تعمیرگاه می تواند تا حد زیادی از آسیب و هزنیه جلوگیری کند. دیگر نشانه ها مانند لرزش فرمان، انحراف یا کشش فرمان به یک سمت نیز می تواند یک زنگ خطر برای خرابی بلبرینگ ها از جمله بلبرینگ چرخ باشد.

اهمیت تعمیر و نگهداری بلبرینگ ماشین

عملیات نت (نگهداری و تعمیرات) یکی از مهم ترین کار هایی است که در افزایش طول عمر بلبرینگ ها موثر است. البته سرویس های دوره ای برای بلبرینگ های خودرویی که هزینه آنچنان بالایی ندارند انجام نمی شود و تنها باید به نگهداری درست از بلبرینگ ها توجه شود تا بتوان طول عمر مفید بلبرینگ ها را افزایش داد. نگهداری از بلبرینگ ها نیز نمی تواند طول عمر بلبرینگ ها را نا محدود کند و تنها می تواند به بهبود کارکرد آنها کمک کند و از خرابی زودرس بلبرینگ ها جلوگیری کند و حتی با نگهداری درست باز هم بلبرینگ ها باید بعد از دوره های مشخص تعویض شوند.



نظرات