1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات
  4. قلدرهای چینی! آیا چینی‌ها خودروی آفرودی واقعی هم دارند؟

قلدرهای چینی! آیا چینی‌ها خودروی آفرودی واقعی هم دارند؟

9 مرداد 1403
  • 0

طی سال های گذشته خودروهای چینی موفق شده اند تا سهم بسیار خوبی از بازار خودروی ایران را در اختیار بگیرند. علت فروش بسیار زیاد چینی ها در بازار ایران را می توان در مواردی نظیر ممنوعیت واردات خودرو، انحصاری بودن و بازار، گرانی بیش از اندازه ارز و صد البته فاصله قیمتی شدید میان محصولات داخلی و خودروهای با کیفیت خارجی جستجو کرد.

خودروهای چینی با استفاده از انحصار بوجود آمده در اثر ممنوعیت واردات، تحریم ها و سیاست های حکومت، سهم بسیار خوبی از بازار ایران بدست آوردند. با این حال، محصولات چینی مونتاژی در این سال ها نیز هیچ کدام از برندهای مطرح چینی در جهان نبودند و عملا این بازار در دست درجه دوم های چینی بود. علاوه بر آن، تنوع محصولات نیز چندان زیاد نبوده و عملا چینی ها در بازار ایران نیز کاملا محدود ظاهر شده اند.

به همین علت، صنعت خودروی چین در ایران تنها به سه چیز معروف است؛ سدان های اقتصادی با تنوع بسیار پایین و کراس اورهای پر زرق و برق که تنها نام شاسی بلند را یدک می کشند و تنها کاربرد آن ها استفاده های شهری و سفرهای خانوادگی است.

دسته سوم نیز پیکاپ تراک هایی هستند که شرکت های عرضه کننده و طرفداران متعصب آن ها اصرار دارند آفرودی اند. با این حال، استفاده اصلی آن ها برای طبیعت گردی، آفرود های سبک و البته دور دورهای شهری است. مواردی که انصافا در آن ها نیز موفق ظاهر شده اند.

با این حال، می دانیم که صنعت خودروی چین بسیار گسترده تر از چیزی است که ما در ایران میبینیم. بسیاری از برندهای درجه 1 چینی که در بازارهای جهانی حضور دارند به علت منافع خود در آن بازارها، تمایلی به مونتاژ خودرو در ایران نشان ندادند. اما اکنون که درب های واردات باز شده، ممکن است شاهد حضور این برندها در ایران باشیم.

در این بین، خودروهای آفرودی در ایران همواره بسیار محبوب بوده اند… و گران! انواع مدل های تویوتا نظیر لندکروز، پرادو و هایلوکس قیمت هایی نجومی در بازار کنونی دارند و البته سن و سال آن ها نیز زیاد شده است. پیکاپ های چینی مونتاژی که تلاش می کنند خود را در حد گزینه های ژاپنی نشان دهند نیز اختلاف فنی اسفباری با آنچه می خواهند باشند دارند.

g9.webp

در اینجا سوالی مطرح می شود، اینکه آیا صنعت خودروسازی چین هیچ خودروی آفرودی واقعی و توانمندی ندارد؟ البته ما انتظار تولید خودرویی در سطح آفرودر های قهار دنیا از چین نداریم، اما جالب است بدانید که خودروسازان چینی بیکار ننشسته و در این سال ها به تولید SUV هایی با توانایی های آفرود واقعی مشغول بوده اند. برخی از این خودرو بسیار گران قیمت اند و شانسی برای ورود به بازار ایران ندارند. اما برخی دیگر ممکن است در آینده نه چندان دور سر از این بازار تشنه به خودروهای آفرودی در آورند، البته اگر واردکنندگان خوش سلیقه صلاح بدانند!

300.webp

اما کدام خودروهای چینی در بازار چین با توانایی های آفرودی حضور دارند؟ در ادامه این مطلب با برخی از این خودروها آشنا می شویم، خودروهایی که تاکنون نزدیک به حضور در ایران و شناخته شدن در این بازار نیز نبوده اند!

 

بایک BJ80

بایک BJ80 که با نام بیجینگ BJ80 نیز شناخته می شود یک SUV میدسایز چینی است که از سال 2017 روی خط تولید این شرکت قرار گرفته. BJ80 طراحی جعبه ای شکل خود را به طور واضحی از بنز G کلاس الهام گرفته و بسیار شبیه به این خودروی مشهور آلمانی است.

بایک BJ80 در زیر کاپوت خود از یک موتور 3 لیتری 6 سیلندر تویین توربو بنزینی بهره می برد که توانایی تولید 280 اسب بخار قدرت و 420 نیوتن متر گشتاور را دارد. توان تولیدی این موتور از طریق یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک AT به هر چهار چرخ خودرو منتقل می شود. بایک BJ80 با استفاده از شاسی مستقل نردبانی، دف لاک و سیستم تعلیق مناسب خود توانایی های آفرودی مناسبی دارد. وزن این خودرو 2295 کیلوگرم بوده و با زاویه ورود 39 درجه و زاویه خروج 33 درجه، می توان در مسیرهای سخت خارج از جاده نیز به خوبی روی آن حساب باز کرد.

0101.webp

BYD Yangwang U8

محصول جدید شرکت BYD که یکی از برترین سازنده های خودروهای برقی در دنیا است شما را شگفت زده خواهد کرد! این خودروی 150 هزار دلاری یک SUV فول سایز است که از 4 موتور برقی (هرکدام برای یک چرخ) و یک موتور بنزینی 2 لیتری توربو برای تامین برق باتری مجهز شده است. این مجموعه توانی خیره کننده معادل 1198 اسب بخار قدرت و 1280 نیوتن متر گشتاور را برای این غول چینی فراهم می کنند. این خودرو با بهره بردن از سیستم تعلیق بادی با قابلیت تنظیم ارتفاع و حالت های مختلف رانندگی در شرایط مختلف، توانایی های آفرودی مناسبی را نیز در اختیار راننده قرار می دهد. به طور مثال، این خودرو می تواند تا عمق 1.5 متر در داخل آب فرو رفته و به مسیر خود ادامه دهد. زاویه ورود 36.5 و زاویه خروج 35.4 نیز وضعیت بسیار خوبی در آفرود را برای این غول 2520 کیلوگرمی رقم می زنند.

u8.webp

بایک BJ60

بایک BJ60 یک SUV مید سایز آفرودی است که از 2022 روی خط تولید کمپانی بایک قرار گرفته. این خودرو با بهره بردن از شاسی مستقل نردبانی، آشکار ترین شاخصه یک SUV آفرودی را دارد.

این خودرو از یک موتور 2 لیتری توربو با سیستم Mild Hybrid بهره می برد که توانایی تولید 267 اسب بخار قدرت و 460 نیوتن متر گشتاور را دارد. این خودروی 2300 کیلوگرمی، از سیستم 4WD استفاده می کند و در نتیجه توان تولیدی موتور می تواند از طریق یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک با کمک سبک و سنگین به هر چهار چرخ خودرو منتقل شود.

بایک BJ60 مجهز به 3 قفل دیفرانسیل جلو، عقب و مرکزی است. حداقل ارتفاع این خودرو از سطح زمین 215 میلیمتر بوده و زاویه ورود و خروج از شیب این خودرو به ترتیب 30.7 و 26 درجه است.

bj60.webp

تانک 500

تانک یک زیر برند جدید از خودروسازی گریت وال موتور چین است که محصولاتی آفرودی و لوکس را به بازار عرضه می کند. تانک 500 یک SUV فول سایز است که از سال 2021 توسط این کمپانی تولید می شود.

این SUV از یک شاسی نردبانی مستقل بهره می برد و در محورهای جلو و عقب به سیستم قفل دیفرانسیل الکترونیکی مجهز شده تا توانایی های خارج از جاده آن به حداکثر میزان ممکن برسند.

تانک 500 فاصله 223.5 میلیمتری از سطح زمین داشته و در مسیری با حداکثر 800 میلیمتر عمق آب امکان حرکت دارد. زاویه ورود به شیب این خودرو نیز 29.6 درجه و زاویه خروج از شیب آن نیز 24 درجه است.

تانک 500 از یک موتور 3 لیتری تویین توربو بهره می برد که 355 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس 9 دنده اتوماتیک AT به هر چهار چرخ خودرو منتقل می کند. وزن این خودرو نیز 2535 کیلوگرم اعلام شده است.

500.webp

تانک 300

تانک 300، دیگر محصول آفرودی از برند تانک، یک SUV مید سایز با شاسی مستقل نردبانی است که از سال 2020 وارد بازار شده و نخستین محصول برند تانک محسوب می شود.

تانک 300 از یک موتور 2 لیتری توربو بهره می برد که 227 اسب بخار قدرت و 387 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. توان تولیدی این موتور از طریق یک گیربکس 8 دنده اتوماتیک AT به هر چهار چرخ خودرو منتقل می شود.

تانک 300 از سیستم انتقال قدرت Part Time 4WD بهره می برد که سیستم مورد علاقه آفرود سواران است. در این سیستم نیروی موتور به طور عادی به چرخ های عقب منتقل شده و راننده می تواند در صورت صلاحدید با استفاده کمک سبک و سنگین این نیرو را به هر چهار چرخ انتقال دهد.

این خودرو مجهز به 3 قفل دیفرانسیل الکترونیکی است (جلو، عقب و مرکزی). همچنین با استفاده از کمک های دارای تنظیم ارتفاع، تانک 300 می تواند تا عمق 700 میلیمتر داخل آب پیشروی کند.

زاویه ورود به شیب در این خودرو 36.3 درجه و زاویه خروج نیز 37.2 اعلام شده است. این خودرو می تواند شیب تا 45 درجه را طی کند. وزن این خودرو نیز 2155 کیلوگرم اعلام شده است.

3000.webp

جمع بندی

نگاهی گذرا به لیست خودروهای آفرودی چینی نشان می دهد که بجز محصول جدید BYD، تمام SUV چینی با قابلیت های آفرودی، محصولات برندهای گریت وال و بایک هستند. بنظر می رسد که سایر خودروسازان چینی علاقه چندانی به تولید محصولات آفرودی ندارد و کراس اورهای پرفروش تر را ترجیح می دهند.

با توجه به قیمت بالای این محصولات، دیدن یک خودروی آفرودی چینی در ایران و با قوانین کنونی بعید بنظر می رسد. با این حال، محصولی نظیر تانک 300 می تواند با استفاده از سهمیه واردات جانبازان به این بازار آشفته راه پیدا کند.

منبع Car.ir


نظرات