بی ام و سری ۵ سدان لوکس و بزرگ مشهور این کمپانی آلمانی است که با هدف جایگزینی سدان های سری "نیو کلاس" از سال 1972 به بازار عرضه شد. سری ۵ یکی از پرفروش ترین محصولات ماشین بی ام دبلیو بوده که رقابت آن با بنز E–Class یکی از جذاب ترین رقابت ها در دنیای خودرو است.
بی ام و سری ۵ تاکنون در 7 نسل مختلف تولید شده که خوشبختانه بجز نسخه LCi یا همان فیس لیفت نسل هفتم، تمامی نسخه های آن در بازار ایران وجود دارد.
نسل اول bmw سری ۵ از سال 1972 با کد اتاق E12 به بازار های جهانی عرضه شد و تولید آن تا سال 1981 ادامه پیدا کرد. E12 در بازار های جهانی با پیشرانه های مختلفی به فروش رسید اما در ایران تنها ضعیف ترین نسخه آن یعنی 518 به طور گسترده وارد شد.
نسل بی ام و سری 5 در سال 1981 با کد اتاق E28 جایگزین E12 شد. E28 امکانات جذابی نظیر ترمز ضد قفل یا همان ABS را به صورت آپشن ارائه می کرد. همچنین، اولین M5 تاریخ به طور رسمی در این نسل رونمایی شد که با موتور 6 سیلندر S38 جذابیت فراوانی برای جوانان داشت.
سومین نسل از بی ام و اتاق ۵ با کد اتاق E34 در سال 1988 معرفی شد. E34 به مانند پدران خود از چراغ های گرد دوقلو در جلو استفاده می کرد. اما نمای عقب آن مزین به چراغ های کشیده و L مانندی شده بود که در سال های آتی تبدیل به یکی از امضا های BMW در طراحی شد.
نسخه استیشن واگن سری 5 برای اولین بار در این نسل رونمایی شد. همچنین این اتاق از سیستم 4 چرخ متحرک و سیستم کنترل پایداری یا همان ESP نیز پشتیبانی می کرد.
نسل چهارم سری ۵ بی ام و یا همان E39 در سال 1995 روی خط تولید ب ام و رفت. ب ام و سری 5 اتاق E39 به واسطه طراحی نرم و جذاب و همچنین حضور در فیلم های سینمایی و بازی های ویدئویی یکی از یونیک ترین و جذاب ترین اتاق های سری 5 به شمار می آید.
پنجمین نسل بی ام دبلیو سری ۵ که با کد E60 شناخته می شود در سال 2003 جایگزین E39 شد. اتاق E60 در بازار ایران حضور پررنگی داشت و نسخه های مختلف آن به طور گسترده توسط شرکت های نوریانی و پرشیا خودرو به ایران وارد شدند. ب ام و 520i E60، ب ام و 525i E60، ب ام و 530i E60 و نسخه جذاب و قدرتمند 535xi مجهز به سیستم XDrive نسخه های مختلف E60 در ایران هستند. همچنین مدل M5 این خودرو با موتور 10 سیلندر خورجینی S85 و 500 اسب بخار قدرت یکی از جذاب ترین M5 ها در دنیا محسوب می شود.
نسل ششم بی ام و سری۵ با کد اتاق F10 در سال 2010 جایگزین اتاق 5 قبلی شد. این اتاق در ایران بسیار محبوب شد… F10 در بازار ما چندین برابر سری 3 فروش داشت! در ابتدا ب ام و 523i F10 با موتور 6 سیلندر 3 لیتری تنفس طبیعی به ایران آمد. اما پس از مدتی واردات آن متوقف شد و ب ام و 520i F10 و ب ام و 528i F10 جای آن را در لیست واردات پرشیا خودرو گرفتند. این دو نسخه هر دو از موتور N20B20 استفاده می کردند. با این تفاوت که 528i با بهره گیری از پیستون های قوی تر و بوست بالاتر توربو، قدرت بیشتری را فراهم می کرد. تعداد بسیار محدودی از نسخه 535i و همچنین ورژن فست بک یا همان گرن توریسموی سری 5 (با کد F07) نیز به ایران وارد شدند.
آخرین نسل ازبی ام و سری پنج، نسل هفتم آن است. این اتاق که با کد G30 شناخته می شود در سال 2017 به بازار های جهانی معرفی شد و تولید آن تاکنون ادامه دارد. پیش از بسته شدن واردات خودرو در سال 2018، تعدادی ب ام و 530i G30 توسط پرشیا خودرو در تریم های مختلف به بازار ایران وارد شدند.