ورود
چانگان CS35 یک خودروی کراس اور جمع و جور شهری است که نسخه رسمی آن برای اولین بار در سال 2012 در پکن توسط شرکت چانگان رونمایی شد. پس از استقبال خوبی که از این خودرو شد، در سال 1393 شرکت سایپا به عنوان شریک تجاری سایپا در ایران تصمیم گرفت تا چانگان سی اس 35 را به ایران بیاورد.
نسل دوم این خودرو اما چند سال بعد و در سال 1402 به صورت وارداتی به ایران آمد، چانگان CS35 2023 با نام چانگان CS35 پلاس به بازار ایران راه یافت.
CS35 ابتدا در دو تیپ تحت عنوان چانگان CS35 دندهای و چانگان CS35 اتوماتیک به صورت وارداتی به ایران عرضه شد اما چندی بعد سایپا تصمیم گرفت این خودرو را به صورت مونتاژی به دست مشتریانش برساند و در نتیجه تنها تیپ اتوماتیک مونتاژ شد و فروش نسخه دندهای متوقف گردید. معرفی کامل هر نسخه در صفحه مختص به همان تیپ وجود دارد.
این خودرو در ابتدا به علت وارداتی بودن قیمت بالایی داشت و از طرف دیگر قطعات آن نیز در بازار به سختی پیدا می شد. به همین سبب در ابتدای عرضه، مردم تمایلی برای خرید آن نداشتند اما پس از شروع مونتاژ این خودرو توسط سایپا کاشان، قیمت آن در بازار کاهش پیدا کرد و به لطف طراحی قابل قبول، امکانات رفاهی مناسب و استهلاک کم، چانگان CS35 در نهایت مورد استقبال مردم قرار گرفت.
چانگان CS35 در کلاس کراس اور های ساب کامپکت قرار می گرد و طبق اعلام کمپانی چانگان، طراحی ماشین CS35 توسط یک تیم ایتالیایی انجام شده بود. نمای جلوی خودرو میزبان چراغ هایی با طراحی بزرگ و کشیده به همراه جلوپنجرهای 6 ضلعی با خطوط افقی کروم است که در دل خود لوگوی چانگان را جای داده است. همچنین بر روی سپر جلو نیز دو چراغ مه شکن و چراغ های مخصوص روز به همراه یک زیر سپر نقرهای تعبیه شده است.
نمای کناری خودرو طراحی نسبتا سادهای دارد. از انتهای چراغ های عقب یک خط برجسته شروع شده و با عبور از دستگیره درب ها تا انتهای درب جلو کشیده شده است. هر دو گلگیر خودرو نیز کمی بیرون زده از بدنه طراحی شدهاند تا حس عضلانی بودن را به بیننده القا کنند. رینگ ها نیز به صورت پنج پره جفت طراحی شده و اندازه مناسبی دارند.
در نمای عقب خودرو شاهد طراحی جسورانهتر و خشنتر از نمای جلوی جلو هستیم. چراغهای اصلی به صورت دو تکه طراحی شده و فرمی اخم آلود دارند. روی درب صندوق محل نصب پلاک تعبیه شده که بالای آن یک بخش کرومی به همراه نشان چانگان طراحی شده است. سپر عقب نیز میزبان چراغهای مهشکن، یک دیفیوزر بزرگ و نسبتا ساده کرومی و یک خروجی اگزوز است.
طراحی کابین و داشبورد چانگان سی اس 35 نسبت به سال عرضه آن نسبتا بروز و مناسب است. در داشبورد میانی خبری از مانیتور بصورت فابریک نیست و تنها یک نمایشگر دیجیتالی برای نمایش برخی اطلاعات به همراه کلیدهای کنترلی برای این خودرو در نظر گرفته شده است. در دو طرف این نمایشگر خروجیهای تهویه مطبوع به صورت عمودی داخل یک قاب بلند کرومی قرار گرفتهاند. قسمت زیری نیز کلیدها دکمههای سیستم تهویه مطبوع خودرو قرار دارند. غربیلک فرمان به صورت 3 شاخه به همراه قطعات دکوراتیو کرومی طراحی شده و همچنین پشت آمپر خودرو نیز به صورت آنالوگ به همراه یک کامپیوتر سفری می باشد.
فضای پا و سر برای سرنشینان هر دو ردیف مناسب ارزیابی میشود اما ردیف عقب به علت عرض کم خودرو تنها برای دو سرنشین راحت و کافی است. همچنین متریال به کار رفته درون اتاق این خودرو از کیفیت متوسط رو به بالایی بهره برده و کابین نیز از نظر ارگونومی مناسب ارزیابی می شود.
لازم به ذکر است که تفاوتهایی جزئی میان کابین چانگان CS35 دندهای و چانگان CS35 اتوماتیک وجود دارد که در صفحه هر تیپ میتوانید آنها را مطالعه فرمایید.
چانگان CS35 در هر دو تیپ خود از یک پیشرانه 4 سیلندر 1/6 لیتری تنفس طبیعی استفاده کرده که توانایی تولید 113 اسب بخار قدرت و 160 نیوتنمتر گشتاور را دارد. اما در بخش جعبه دنده، تیپ دندهای CS35 از یک گیربکس 5 سرعته و تیپ اتوماتیک از یک گیربکس 4 سرعته ساخت شرکت آیسین ژاپن بهره میبرند. اطلاعات بیشتر درباره مشخصات فنی این خودرو در صفحات تیپ آن قابل مطالعه است.
سیستم تعلیق چانگان CS35 در هر دو تیپ یکسان است. در چرخهای جلوی این خودرو از سیستم تعلیق مک فرسون و در چرخهای عقب از سیستم تعلیق غیر مستقل بازوهای کشنده (Trailing Arm) استفاده شده که نرمی خوبی را به همراه دارند اما در کنار نرمی به علت سگمنت خودرو شاهد بادی رول خواهیم بود.
تیپ دندهای این خودرو در واقع نسخه پایه آن محسوب میشود که از امکانات رفاهی و ایمنی کمتری نیز نسبت به تیپ فول خودرو که همان نسخه اتوماتیک است، بهره میبرد. در صفحات هر تیپ امکانات رفاهی و ایمنی خودرو به صورت کامل ذکر شده است.
نسل جدید این خودرو اما با نام چانگان CS35 پلاس به بازار آمد، این خودرو در سال 1402 توسط سایپا به صورت وارداتی به بازار ایران عرضه شد.