هایما 7X، یک خودروی مینی ون یا همان MPV ساخت کمپانی هایما کشور چین است که برای اولین بار در سال 2019 در نمایشگاه خودروی گوانژو معرفی شد تا از سال 2020 جایگزین خودروی قدیمی هایما F7 شود.
در ایران اما این خودرو با تاخیری 2 ساله در اوایل سال 1401 پا به نمایشگاه خودروی تهران گذاشت؛ آبی پوشان جاده مخصوص که حضور بسیار پررنگی در آن نمایشگاه داشتند اقدام به رونمایی از محصولاتی جدید و مدرن از شریک تجاری چینی خود یعنی هایما کردند. هایما 7X یکی از این محصولات بود که در کنار هایما 8S در غرفه ایران خودرو از آن ها رونمایی شد. نکته جالب دیگر در مورد آن نمایشگاه، رونمایی از خودروی MPV سوبا M4 در غرفه فردا موتورز بود؛ رونمایی همزمان از دو مینی ون در حالی که هیچ رقیب دیگری در بازار نداشتند!
مشخصات فنی هایما 7X
هایما 7X مشخصات فنی یکسانی با هایما 8S دارد؛ این خودرو از یک موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو با سیستم سوخت رسانی GDi بهره می برد که توانایی تولید حداکثر 192 اسب بخار قدرت در 5000 دور در دقیقه و 293 نیوتن متر گشتاور از 1500 تا 4500 دور در دقیقه را دارد. وظیفه انتقال این توان تولیدی به چرخ های جلو را نیز یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک AT بر عهده دارد.
مینی ون جدید ایران خودرو در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک و ترمز های دیسکی بهره می برد. همچنین ترمز های این خودرو به سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز اضطراری BA نیز مجهزند.
هایما 7X خودرویی سنگین بوده و 1670 کیلوگرم وزن دارد. مصرف سوخت این خودرو نیز در 8.3 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی از سوی کمپانی سازنده اعلام شده، اما انتظار می رود که در شرایط واقعی مصرف این خودرو بالاتر از عدد اعلامی باشد.
ایمنی هایما 7X
هایما 7X به 6 کیسه هوا مجهز است، شامل کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کیسه هوای جانبی سرنشینان جلو و کیسه هوای پرده ای ردیف جلو و عقب. با این وجود این خودرو در هیچ تست تصادفی شرکت نکرده و همین موضوع باعث می شود تا ایمنی MPV جدید هایما در هاله ای از ابهام قرار بگیرد.
با این حال، وجود انبوهی از سیستم های کمک رانندگی در این خودرو نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی HDC، سیستم ترمز اضطراری هوشمند (AEB)، کروز کنترل هوشمند، اخطار باز کردن درب ها در هنگام پارک در صورت وجود مانع (DOW)، هشدار برخورد از جلو (FCW)، سیستم کمکی حرکت بین خطوط (LKA)، سیستم هشدار عبور از خطوط (LDW)، سیستم تشخیص نقاط کور (BSD)، سیستم کمکی جابجایی بین خطوط (LCA) و سیستم کمکی پارک اتوماتیک باعث می شوند تا مالک رانندگی ایمن تری را با خودروی خود تجربه کند.
امکانات رفاهی هایما 7X
هایما 7X از لحاظ خودرویی نسبتا کامل به شمار می آید زیرا کمپانی هایما تلاش کرده تا برای لوکس تر نشان دادن مینی ون خود، سطح خوبی از آپشن ها را روی این خودرو به مشتریان عرضه کند.
امکاناتی نظیر شیشه بالابر های برقی به همراه پاور ویندوز و آنتی ترپ، آینه های جانبی تاشونده برقی، سقف پانوراما، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی های جلو برقی با تنظیم 6 جهته برای راننده و 4 جهته برای شاگرد، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 12.3 اینچی به همراه 4 پورت USB در هر 3 ردیف، میرورلینک و کلید های کنترل از روی فرمان، سنسور نور، سنسور باران، شارژر وایرلس گوشی موبایل، ترمز پارک برقی و اتوهلد از جمله مواردی هستند که در مینی ون جدید ایران خودرو قابل دسترسی هستند.
طراحی ظاهری هایما 7X
نکته جالب توجه در مورد هایما این است که این خودروی عجیب و غریب توسط شرکت معروف پینین فارینا طراحی شده، برای همین ظاهرش با اکثر چینی های بازار متفاوت است. این خودرو برای اولین بار در سال 2019 رونمایی شده که در نتیجه با خودرویی بروز و جدید روبرو هستیم.
در نمای جلوی خودرو شاهد یک طراحی عجیب و غریب و تهاجمی هستیم که توجهات را جلب میکند. چراغهای جلو کمی نازک با زوایای تیز طراحی شده که چسبیده به جلوپنجره هستند. جلوپنجره این مینی ون نیز به صورت شش ضلعی و کشیده به همراه خطوط کرومی طراحی شده و شبیه به یک دهان باز است. قسمت پایین سپر خودرو نیز در دو طرف میزبان چراغ های مه شکن است و پایین سپر نیز یک فلاپ مشکی رنگ نصب شده است. روی کاپوت خودرو نیز خطوط عمیق و حجم دهی های مختلفی را شاهد هستیم که به عضلانی تر شدن خودرو کمک کردهاند.
به بخش جانبی خودرو که میرسیم باز هم با یک طراحی بروز و مناسبی مواجه هستیم. یک خط نسبتا عمیق از بالای چراغ های جلو شروع شده و پس از عبور از دستگیره درب ها با یک تغییر زاویه نسبتا زیاد تا انتهای چراغ عقب کشیده شده است. خط دیگری نیز از پایین درب جلو به صورت مورب شروع شده و تا وسط درب عقب کشیده شده است. رکاب خودرو نیز با یک خط کرومی تزئین شده است. اندازه شیشه دربهای خودرو مناسب است که البته از یک مینی ون نیز انتظار دیگری نمی توان داشت. ستون های خودرو به رنگ مشکی درآمدهاند اما سقف خودرو همرنگ با بدنه خودرو می باشد و تا روی ستون D خودرو نیز کشیده شده است. رینگ های خودرو طراحی مناسبی دارند و به نمای خودرو می آیند اما اگر اندازه رینگ ها و فاق لاستیک خودرو بیشتر بود بهتر می شد.
نمای عقب 7X نیز میزبان یک طراحی عجیب و نسبتا جذاب است که به دو رنگ تقسیم شده است. قسمت بالای نمای عقب که میزبان چراغهای عقب، محل نصب پلاک، شیشه عقب و لوگوی خودرو می باشد به رنگ مشکی درآمده است. چراغ های عقب خودرو به صورت دو تکه طراحی شده و گرافیک خوبی نیز دارند. یک باله عقب نسبتا بزرگ به همراه چراغ سوم ترمز کشیده نیز بالای شیشه عقب تعبیه شدهاند. قسمت همرنگ بدنه نیز که از وسط درب صندوق شروع شده و تا پایین خودرو کشیده شده است میزبان چراغ های شب نما و مه شکن خودرو به همراه یک دیفیوزر بزرگ است.
کابین و فضای داخلی هایما 7X
با ورود به کابین هایما 7X با یک طراحی بروز، نسبتا لوکس و زیبا روبرو هستیم. شبیه به بسیاری از چینی های این روز های بازار، صفحه کیلومتر شمار خودرو که به صورت کاملا دیجیتالی طراحی شده و با صفحه مولتی مدیای خودرو بهم پیوسته هستند. وسط داشبورد خودرو نیز داخل یک بخش مشکی رنگ دریچه های سیستم تهویه مطبوع خودرو به همراه کلیدهای کنترل سیستم تهویه مطبوع تعبیه شدهاند. انتهای داشبورد وسط نیز خروجی فندکی قرار گرفته است. نکته جالب توجه این خودرو استفاده از چرم مصنوعی در قطعات دکوراتیو کابین است که نمای کابین را لوکس کرده است. فرمان خودرو به صورت دو شاخه و دی کات طراحی شده که با خطوط کرومی نیز تزئین شده است. صندلی های خودرو و زیر آرنجی وسط تماما از چرم مصنوعی تشکیل شده و صندلی ها نیز دربرگیرندگی خوبی دارند. از آنجایی که این خودرو در کلاس MPV ها قرار دارد چینش صندلی های آن به صورت 2+2+3 می باشد که مجموعا هفت سرنشین در آن جای می گیرند.
نکات منفی کابین هایما 7X اما مواردی مانند کیفیت ضعیف چرم ها و متریال پلاستیکی و همچنین خساست کمپانی سازنده در موارد جزئی کابین هستند؛ برای مثال در خودرویی با این سطح قیمتی خبری از بک لایت کلید های شیشه بالابر نیست!
هایما 7X در بازار؛ قیمت و رقبا
بزرگ ترین و تنها رقیب هایما 7X در بازار ایران، خودروی MPV لوکس فردا موتورز یعنی سوبا M4 است. این دو خودرو از قوای حرکتی شبیه به یکدیگر بهره می برند، اما اکسل عقب مولتی لینک هایما 7X یک مزیت در مقابل اکسل یکپارچه M4 محسوب می شود. اما از سوی دیگر، سوبا M4 با کابین لوکس تر، متریال با کیفیت تر و آپشن های رفاهی بیشتر دست بالاتر را در مقابل هایما دارد.
اما در نهایت، تجربه های قدیمی خودرو های MPV در بازار ایران مانند کیا کارنیوال و کیا کارنز نشان داده که مشتریان اقبال چندانی به این خودرو ها نشان نمی دهند. اما ممکن است پس از گذشت سال ها، سلیقه بازار اندکی تغییر کرده باشد.
سلام ببخشید ویدیو کامل تر از بررسی خودرو میشه قرار بدهید