ورود
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی تازه، جزئیات میزان ارزبری خودروهای تولیدی ایرانخودرو را منتشر کرد؛ موضوعی که میتواند تصویر روشنتری از وابستگی این محصولات به واردات قطعات و هزینههای ارزی ارائه دهد.
بر اساس این گزارش، بخش عمدهای از محصولات پرتیراژ ایرانخودرو در دسته خودروهای با کمتر از ۵ هزار دلار ارزبری قرار میگیرند. این گروه شامل رانا پلاس، سمند EF7، پژو 206 تییو3، سورن پلاس، پژو پارس سال، تارا دستی، دنا پلاس دستی و پژو 207 دستی است.
در رده بالاتر، خودروهای تارا اتوماتیک و دنا پلاس اتوماتیک با حدود ۸ هزار دلار ارزبری معرفی شدهاند.
اما بیشترین وابستگی ارزی به محصولات شاسیبلند اختصاص دارد. بر اساس دادههای منتشرشده، هایما S5 و هایما S7 هرکدام بیش از ۱۰ هزار دلار ارزبری دارند. این رقم برای هایما S8 به بیش از ۱۵ هزار دلار میرسد و در نهایت هایما 7X با نزدیک به ۲۰ هزار دلار ارزبری، بالاترین میزان وابستگی ارزی را در میان محصولات ایرانخودرو به خود اختصاص داده است.
این آمار نشان میدهد خودروهای اقتصادی و پرتیراژ داخلی سهم کمتری از منابع ارزی را مصرف میکنند، در حالی که شاسیبلندهای وارداتی-مونتاژی مانند خانواده هایما همچنان بیشترین فشار ارزی را به خطوط تولید ایرانخودرو وارد میکنند.