دانگ فنگ، یکی از بزرگترین شرکتهای خودروسازی چینی که چند سالی از عرضه و مونتاژ محصولاتش در ایران میگذرد اکنون طبق تصاویر و خبرهای منتشر شده قرار است چند محصول خود از جمله دانگ فنگ 500 را از طریق یکی از شرکای ایرانی خود به بازار ایران آورده و به فروش برساند.
دانگ فنگ 500 یک خودروی کراس اوور کوچک شهری است که برای اولین بار در سال 2020 معرفی و به بازارهای هدف دانگ فنگ عرضه شد. این خودروی چینی در بازارهای مختلف تحت عناوینی همچون فنگون 500 و گلوری 500 عرضه شده و با استقبال نسبتا خوبی نیز مواجه شده است.
بررسی طراحی ظاهری
دانگ فنگ 500 با توجه به معرفی در سال 2020 از نظر طراحی شرایط خوبی دارد و از ظاهر و طراحی بروز و خصوصا جوان پسندی بهره میبرد.
در بخش جلوی این خودروی کراس اوور کوچک شاهد یک طراحی مناسب با چراغهای جلو بزرگ، پهن و کشیده هستیم که تا بالای گلگیر جلوی خودرو آمدهاست. در طراحی چراغهای جلوی این خودرو از خطوط شکسته کمی استفاده شده و گرافیک داخلی آنها نیز قابل قبول و مناسب است. جلو پنجره خودرو بزرگترین و پهنترین عضو نمای جلوی این خودرو است که با خطوط افقی و عمودی مشکی رنگ تزئین شده و لوگوی دانگ فنگ نیز در قسمت بالای آن قرار گرفته است. سپر خودرو جذابترین قسمت نمای جلوی این خودرو است. در دو طرف سپر یک شکل مربعی با خطوط خمیده طراحی شده که این دو قسمت بواسطه یک خط قرمز رنگ به یکدیگر وصل شدهاند. زیر این خط قرمز نیز در درون قسمت مربعی دو طرف سپر چراغهای روز خودرو تعبیه شده است. همچنین یک قسمت پلاستیکی مشکی رنگ به صورت سرتاسری در پایینترین قسمت سپر قرار گرفته است.
به بخش جانبی خودرو که میرسیم با طراحی سادهای روبرو نیستیم. بلکه یک ظاهر با خطوط عمیق و شکسته به همراه رنگ مشکی ستونها، سقف و رینگهای خودرو در کنار خط نازک قرمز رنگ که پایین دربها تعبیه شده همگی نوید یک خودروی جوان پسند را میدهند. اندازه شیشههای جانبی خصوصا برای سرنشینان جلو مناسب است و از این رو فضای کابین نور کافی دارد.
نمای عقب این خودرو کاملا هماهنگ با سایر بخشهای خودرو است و از نظر ظاهری و طراحی نیز خودرویی نسبتا ساده اما جذاب به نظر میرسد که شباهت نسبتا زیادی با دیگر محصول دانگ فنگ یعنی IX5 که در ایران با نام دیگنیتی شناخته میشود، دارد. چراغهای عقب برخلاف چراغهای جلو با خطوط شکسته زیادی طراحی شده که هارمونی خوبی با دیگر بخشهای خودرو دارد. ضمن اینکه این چراغها به صورت یک تکه طراحی شده و بخاطر عریض و پهن بودن درب صندوق خودرو کاملا روی درب صندوق قرار گرفته اند. یک باله مشکی رنگ نسبتا بزرگ به همراه چراغ سوم ترمز نیز در بالاترین قسمت درب صندوق در امتداد سقف خودرو قرار گرفته است. سپر این خودرو نیز علاوه بر پلاک خودرو،چراغ های راهنما و چراغ ترمز را نیز در خود جای داده است.
یک دیفیوزر ساده مشکی رنگ نیز در پایین ترین قسمت سپر قرار گرفته.
مشخصات فنی دانگ فنگ 500
گلوری 500 از نظر قوای محرکه با دو پیشرانه به بازارهای خودرو عرضه شده است. هر دو پیشرانه 1/5 لیتر حجم دارند که نسخه تنفس طبیعی آن توانایی تولید 116 اسب بخار قدرت و 147 نیوتن متر گشتاور را دارد. نسخه توربو نیز در اصل از همان پیشرانه دیگنیتی گروه بهمن با 150 اسب بخار قدرت و 220 نیوتن متر گشتاور بهره می برد.
جعبه دندهای که برای این خودرو در نظر گرفته شده از نوع اتوماتیک CVT است که البته در نسخههای پایه نیز امکان سفارش خودرو با جعبه دنده شش سرعته دستی نیز وجود دارد.
همچنین طبق اطلاعات منتشر شده نسخه تنفس طبیعی این خودرو مصرف سوخت ترکیبی در حدود 6/4 لیتر در هر 100 کیلومتر و نسخه توربو نیز حدود 6/6 لیتر در هر 100 کیلومتر را دارد.
بررسی طراحی کابین
طراحی کابین دانگ فنگ 500 مانند طراحی بیرونی آن بروز و قابل قبول است. در بالاترین بخش داشبورد یک صفحه نمایش بزرگ مانند محصولات BMW از داشبورد بیرون زده و زیر آن نیز دریچههای سیستم تهویه مطبوع به صورت دایرهای شکل تعبیه شدهاند. قسمت زیرین داشبورد میزبان تنظیمات سیستم تهویه مطبوع خودرو است که خوشبختانه لمسی نیستند و با کلیدهای مختلف کنترل میشود. غربیلک فرمان کاملا شبیه به دیگنیتی است و طراحی بروز و خوبی دارد. همچنین فرمان خودرو به صورت D کات طراحی شده که علاوه بر جنبههای ظاهری، فضای پا برای راننده را نیز بیشتر میکند. این غربیلک 3 شاخه با خطوط کرومی تزئین شده است.
ارگونومی کابین مناسب است و داشبورد نیز با زاویه خیلی کمی به سمت راننده کشیده شده است. همچنین یکی از دیگر نکات مثبت کابین این خودرو چند رنگ بودن آن و استفاده از خطوط کرومی است.
امکانات رفاهی و ایمنی
دانگ فنگ 500 از نظر امکانات رفاهی و ایمنی شرایط نسبتا قابل قبولی دارد و به امکاناتی نظیر سانروف، تریم داخلی چرم مصنوعی با ترکیب دو رنگ، بدنه دو رنگ، سنسور نور، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، فرمان کمکی برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، استارت دکمه ای، دوربین ثبت وقایع، سنسور باد تایرها، دو کیسه هوا، آینه های تاشو برقی، سامانه کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی، ترمز پارک برقی، گرمکن صندلی های جلو، اتوهلد، تنظیم حالت رانندگی، نمایشگر لمسی با قابلیت اتصال مستقیم به تلفن همراه و سامانه کنترل پایداری الکتریکی مجهز است.