ورود
هنوز نتیجه ای وجود ندارد
تیگو ۵ یکی از محصولات موفق چری است که نخستین بار در نمایشگاه پکن 2013 رونمایی شد. این خودروی بلند قامت در سال 1394 برای اولین بار توسط مدیران خودرو در ایران معرفی و به فروش رسید.
تیگو ۵ اولین محصول چری است که در ایران نیز با برند خود چری به بازار عرضه شد و توانست در مدت عرضه به علل مختلفی فروش بسیار خوبی را تجربه کند. این خودروی کراس اوور در سالهای 95، 97 و 1400 دستخوش تغییرات متعددی شده و بروزرسانی های مثبتی بر روی آن اعمال گردید.
+ طراحی ظاهری قابل قبول
+ امکانات رفاهی متعدد
+ کابین جادار
+ شرایط فروش منعطف
- توانایی های حرکتی ضعیف
- کیفیت متوسط متریال به کار رفته در کابین
- سواری خشک
- یکی از بزرگترین نکات منفی تیگو ۵ قدرت کم پیشرانه و به تبع آن کشش این خودرو است. تیگو ۵ به هیچ وجه قدرت مناسب و کشش قابل قبولی نداشته و اکثر مالکان این خودرو انتقاد بسیار زیادی نسبت به این مورد دارند. حتی این مشکل در مقایسه با رقبای دیگر این خودرو که اتفاقا چینی نیز هستند بیشتر به چشم می خورد. لازم به ذکر است به غیر از قدرت کم پیشرانه، جعبه دنده CVT که بر روی آن استفاده شده هم به تشدید این مشکل کمک شایانی کرده است چراکه در ترکیب با پیشرانه ضعیف سبب شده تا در سراشیبی و سربالایی ها تیگو 5 خودروی کم توانی شود. این مشکل با افزودن شدن توربوشارژ به پیشرانه این خودرو در مدل TE تا حدی برطرف شده است.
این خودرو را می توان اولین نسل از تیگو 5 دانست که برای اولین بار در سال 1394 معرفی شد. تیگو 5 معمولی در تیپ های مختلفی از جمله تیگو ۵ اکسلنت، تیگو ۵ اسپرت لاکچری، تیگو ۵ IL و تیگو ۵ IE تولید شد که این تیپ ها تنها از نظر ظاهری و تعداد امکانات رفاهی و ایمنی تفاوت داشتند. تولید تیگو 5 تا سال 1397 ادامه داشت تا اینکه مدیران خودرو تصمیم گرفت نسخه فیس لیفت این خودروی کراس اوور را به بازار عرضه کند. با عرضه نسخه های جدید چری تیگو۵ فروش این خودرو جهش بیشتری پیدا کرد و موفق شد تا در میان رقبای قدرتمند حضور خود در بازار ایران را تثبیت کند.
این نسل از تیگو 5 از نظر مشخصات فنی مجهز به یک پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی بود که توانایی تولید 139 اسب بخار قدرت و 147 نیوتن متر گشتاور را داشت. قدرت این پیشرانه از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک CVT با شبیه سازی 7 سرعته به چرخ های جلو منتقل می شد. این مشخصات چندان قابل قبول برای یک خودروی کراس اوور با ابعاد نسبتا بزرگ به نظر نمی رسد. تیگو 5 به غیر از ترمز های نسبتا قوی مورد جذاب دیگری ندارد و تر و فرزی برخی از رقبای خود را ندارد.
حجم موتور | ۲ لیتر |
نوع موتور | بنزین سوز تنفس طبیعی |
قدرت | 139 اسب بخار |
گشتاور | 182 نیوتون متر |
مشخصات گیربکس |
|
نوع جعبه دنده | CVT |
سیستم حرکتی | موتور جلو گیربکس جلو |
سیستم ترمزها |
|
نوع سیستم ترمز | مجهز به ABS / EBD |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب | کاسه ای |
سیستم تعلیق و فرمان |
|
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | چندگانه با فنر پیچشی |
فرمان | برقی و تلسکوپی |
عملکرد خودرو |
|
حداکثر سرعت | 165 کیلومتر |
شتاب 0 تا 100 | 13.9 ثانیه |
مصرف سوخت | 8.9 لیتر |
روغن موتور مناسب | 5w40 SL / 10w40 SL / 5w40 SM |
ابعاد و اندازه ها |
|
طول | 4506 میلیمتر |
عرض | 1841 میلیمتر |
ارتفاع | 1740 میلیمتر |
فاصله محورری | 2610 میلیمتر |
وزن خالص | 1753 کیلوگرم |
حجم باک | 55 لیتر |
حجم صندوق عقب | - |
تعداد سرنشین | 5 نفر |
چرخ جلو و عقب | 225/65R17 |
در بخش طراحی ظاهری تیگو 5 همانطور که اشاره شد یک بار زیر تیغ جراحی رفت و اندکی تغییرات مثبت در ظاهر آن ایجاد شد. طراحی چری تیگو 5 با همکاری طراحان سابق چند شرکت بزرگ خودروساز صورت گرفت. از این جهت تیگو 5 ظاهر بسیار بهتری از محصولات آن زمان چینی دارد و نمره قابل قبولی می گیرد. نسخه فیس لیفت این خودرو نیز تفاوت های اندکی با نسخه قبلی دارد. چراغ ها و جلوپنجره بازطراحی شدند و ظاهر بروزتر و بهتری پیدا کردهاند. سپر ها هم مجددا طراحی شده و چراغ های مخصوص روز هم اکنون در این خودرو حضور دارند. در کل هماهنگی نسبتا خوبی میان نماهای این خودرو وجود دارد.
در بخش کابین باز هم با یک طراحی قابل قبول و عامه پسند روبرو هستیم. از نظر ظاهری داشبورد و کابین تیگو 5 زیبایی قابل قبولی دارند و کمتر نقدی به آن می شود. در نسخه های جدیدتر تیگو 5 برخی اجزا بروز شدند، مانند سیستم مالتی مدیا که با سیستم تهویه مطبوع خودرو یکی شده و به صورت یک مانیتور بزرگ عمودی طراحی شدهاند. از نظر ارگونومی هم کابین این خودروی کراس اوور مناسب بوده و نظم خوبی درون داشبورد حاکم است. اما از طرف دیگر کیفیت متریال به کار رفته چندان مطلوب نیست که جا داشت بهتر باشد.
در بخش امکانات رفاهی و آپشن ها تیگو ۵ اکسلنت به کیسه هوا جلو و جانبی برای سرنشینان جلو (جمعاً 4 عدد)، سیستمهای ترمز و پایداری شامل ABS, EBD, ESP, TCS، سیستم کنترل حرکت در شیب، امکان انتخاب دو حالت رانندگی اقتصادی و اسپرت، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت، آینههای جانبی تاشو برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، تهویه مطبوع الکتریکی، کروز کنترل، سانروف برقی، کامپیوتر سفری، سنسور باران، مانیتور 7 اینچی، سیستم تهویه دوگانه مجهز است. این خودرو موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP شده است.
در بخش امکانات رفاهی و آپشن ها تیگو 5 اسپرت لاکچری به کیسه هوا جلو و جانبی برای سرنشینان جلو (جمعاً 4 عدد)، سیستمهای ترمز و پایداری شامل ABS, EBD, ESP, TCS، سیستم کنترل حرکت در شیب، امکان انتخاب دو حالت رانندگی اقتصادی و اسپرت، گرمکن صندلیهای جلو، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت، آینههای جانبی تاشو برقی مجهز به گرمکن، سیستم ورود و استارت بدون کلید، تهویه مطبوع الکتریکی، کروز کنترل، سانروف برقی، کامپیوتر سفری، نشانگر فشار و دمای باد تایرها، سنسور باران، مانیتور 7 اینچی، سیستم تهویه دوگانه مجهز است. این خودرو نیز توانسته 5 ستاره ایمنی از موسسه چاینا انکپ دریافت کند.
در بخش امکانات و آپشن ها تیگو ۵ IL مجهز به کیسه هوا جلو و جانبی برای سرنشینان جلو (جمعاً 4 عدد)، سیستمهای ترمز و پایداری شامل ABS, EBD, ESP, TCS، سیستم کنترل حرکت در شیب، امکان انتخاب دو حالت رانندگی اقتصادی و اسپرت، چراغ های رانندگی در روز LED، گرمکن صندلیهای جلو، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت، آینههای جانبی تاشو برقی مجهز به گرمکن، سیستم ورود و استارت بدون کلید، تهویه مطبوع الکتریکی، کروز کنترل، سانروف برقی، کامپیوتر سفری، نشانگر فشار و دمای باد تایرها، سنسور باران، مانیتور 8 اینچی، سیستم تهویه دوگانه می باشد. این خودرو نیز 5 ستاره ایمنی موسسه تست تصادف چین را دارا است.
از امکانات رفاهی و آپشنن های تیگو ۵ آی ای نیز میتوان به کیسه هوا جلو و جانبی برای سرنشینان جلو (جمعاً 4 عدد)، سیستمهای ترمز و پایداری شامل ABS, EBD, ESP, TCS، سیستم کنترل حرکت در شیب، امکان انتخاب دو حالت رانندگی اقتصادی و اسپرت، چراغ های رانندگی در روز LED، گرمکن صندلیهای جلو، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت، آینههای جانبی تاشو برقی مجهز به گرمکن، سیستم ورود و استارت بدون کلید، تهویه مطبوع الکتریکی، کروز کنترل، سانروف برقی، کامپیوتر سفری، نشانگر فشار و دمای باد تایرها، سنسور باران، سیستم صوتی و تصویری جدید با نمایشگر 10 اینچی مجهز به رهیاب ماهوارهای، بلوتوث، سیستم چند رسانهای با قابلیت اتصال مستقیم به موبایل، دوربین عقب داینامیک (قابلیت نمایش خطوط کمکی با حرکت فرمان)، سنسورهای پارک جلو و عقب و تریم جدید چرمی دو رنگ اشاره کرد.
این تیپ از تیگو ۵ ساده ترین تیپ آن است که همزمان با نسخه های اولیه اتوماتیک به بازار عرضه شد. از نظر مشخصات فنی این خودرو مجهز به یک پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی بود که توانایی تولید 139 اسب بخار قدرت و 147 نیوتن متر گشتاور را داشت. قدرت این پیشرانه از طریق یک جعبه دنده 5 سرعته به چرخ های جلو منتقل می شد.
همچنین این خودرو از نظر طراحی ظاهری هیچ تفاوتی با نسخه های اتوماتیک فیس قدیمی تیگو 5 نداشت و کاملا شبیه به دیگر برادرانش بود. از نظر کابین و داشبورد هم شرایط به همین صورت بود و تیگو ۵ دنده ای تنها در بخش لیور دنده متفاوت بود.
از امکانات تیگو ۵ دنده ای میتوان به کیسه هوا جلو و جانبی برای سرنشینان جلو (جمعاً 4 عدد)، سیستمهای ترمز و پایداری شامل ABS, EBD, ESP, TCS، سیستم کنترل حرکت در شیب، امکان انتخاب دو حالت رانندگی اقتصادی و اسپرت، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت، آینههای جانبی تاشو برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، تهویه مطبوع الکتریکی، کروز کنترل، سانروف برقی، کامپیوتر سفری، سنسور باران، مانیتور 7 اینچی، سیستم تهویه دوگانه اشاره کرد. این تیپ نیز ۵ ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP را کسب کرده است.
تیگو 5 توربو جدیدترین نسخه از تیگو 5 است که مدیران خودرو آن را در نسخه هایی محدود از سال 1400 روانه بازار ایران کرد. تا قبل از این خودرو تمامی تیپ های تیگو 5 از پیشرانه تنفس طبیعی 2 لیتری بهره می بردند و از نظر شتاب و قدرت اصلا وضعیت مناسب و قابل قبولی نداشتند. سرانجام مدیران خودرو تصمیم گرفت نسخهای جدید از این خودروی کراس اوور را روانه بازار کند تا در برابر رقبای توربو شارژ حرف هایی برای زدن داشته باشد.
تیگو ۵ توربو که با نام تیگو ۵ TE نیز شناخته می شود در بخش مشخصات فنی نسبت به نسخه های قدیمی خود کاملا دگرگون شده و اکنون تبدیل به خودرویی قدرتمند و پر شتاب نسبت به قبل شده است. این خودرو مجهز به یک پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ شده که توانایی تولید 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور را داراست. همچنین جعبه دنده تیگو 5 TE نیز از نوع اتوماتیک CVT با شبیه سازی 9 سرعته شده که نیروی پیشرانه را به محور جلو خودرو منتقل می کند. این مشخصات دقیقا مشابه به کراس اور دیگر چری یعنی تیگو 7 پرو است.
حجم موتور | 1.5 لیتر |
نوع موتور | بنزینی توربو شارژ |
قدرت | 147 اسب بخار |
گشتاور | 147 نیوتون متر |
حداکثر سرعت | 190 کیلومتر |
شتاب 0 تا 100 | 10.5 ثانیه |
مصرف ترکیبی | 6.9 لیتر |
تیگو ۵ توربو در بخش امکانات رفاهی و ایمنی به کیسه هوا جلو و جانبی برای سرنشینان جلو (جمعاً 4 عدد)، سیستمهای ترمز و پایداری شامل ABS, EBD, ESP, TCS، سیستم کنترل حرکت در شیب، امکان انتخاب دو حالت رانندگی اقتصادی و اسپرت، چراغ های رانندگی در روز LED، گرمکن صندلیهای جلو، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت، آینههای جانبی تاشو برقی مجهز به گرمکن، سیستم ورود و استارت بدون کلید، تهویه مطبوع الکتریکی، کروز کنترل، سانروف برقی، کامپیوتر سفری، نشانگر فشار و دمای باد تایرها، سنسور باران، سیستم صوتی و تصویری جدید با نمایشگر 10 اینچی مجهز به رهیاب ماهوارهای، بلوتوث، سیستم چند رسانهای با قابلیت اتصال مستقیم به موبایل، دوربین عقب داینامیک (قابلیت نمایش خطوط کمکی با حرکت فرمان)، سنسورهای پارک جلو و عقب و تریم جدید چرمی دو رنگ مجهز است.
قیمت تیگو ۵ و شرایط بازار
قیمت تیگو ۵ در بازار خودرو تقریبا با دیگر رقبای هموطن خود مانند هایما S5 و جک S5 در یک رنج قیمتی بوده و همین مورد سبب شده تا رقابت میان این خودروها تنگاتنگ شود. بازار این خودرو از ابتدای زمان عرضه به کشور تاکنون دستخوش تغییرات زیادی شده. این خودرو را می توان یکی از با سابقه ترین کراس اوورهای بازار ایران دانست که طی این مدت به علل مختلفی طرفداران زیادی پیدا کرد. اما شرایط اکنون بازار برای این خودرو چندان مناسب نیست چراکه دیگر رقبای هموطنش به علت شتاب و مشخصات فنی بهتر از این خودرو توانستهاند نظر افراد بسیاری را به خود جلب کنند.
چری تیگو ۵ همانطور که اشاره شد یک خودروی کراس اوور با ابعاد نسبتا بزرگ است که طی این مدتی که در بازار ایران حضور داشت بواسطه نکات مثبتی مانند امکانات رفاهی و چهره قابل قبول توانست به فروش قابل قبولی دست پیدا کند. اما متاسفانه نسخه های تنفس طبیعی این خودرو چندان از نظر فنی و شتاب راضی کننده نیستند و از آنها اصلا نباید انتظار یک رانندگی پرشتاب و جذاب را داشت. تنها نکته مثبت آن ترمز های قوی است که حس اطمینان را به راننده القا می کند. تیگو 5 به درد افرادی می خورد که به دنبال خرید یک خودروی کم استهلاک و خانوادگی هستند و رانندگی آرام و به دور از هیجانی دارند.