ورود
راین R3 یا همان لارک R3 جدیدترین محصول شرکت خودروسازان راین است. پس از چند سال از عدم حضور شرکت خودروسازان راین در بازار خودروی کشور، این شرکت خودروساز خصوصی با معرفی یک خودروی هاچ بک که البته شباهت زیادی نیز به خودروهای MINI MPV دارد، به عرصه تولید خودرو بازگشته است.
راین R3 در اصل یکی از محصولات شرکت نام آشنای چانگان بوده و CX20 نام داشته که در سال 2011 رونمایی شد. پس از چند سال تولید این خودرو متوقف شد و شرکت نوپای چینی دیگری مالکیت آن را به عهده گرفت. شرکت لارک اتوچین پس از چانگان به تولید این خودرو با نام لارک Q1 ادامه داد. اکنون خودروسازان راین این محصول را با نام تجاری خود قرار است در ایران عرضه کند.
+ امکانات مناسب
+ کابین جادار
- ایمنی پایین
- طراحی قدیمی
- بازار دست دوم ضعیف
راین R3 به یک پیشرانه 4 سیلندر 1.3 لیتری تنفس طبیعی مجهز شده که توانایی تولید 90 اسب بخار قدرت و 116 نیوتن متر گشتاور را دارد. همچنین قدرت تولید شده توسط پیشرانه این خودرو از طریق یک جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود. حداکثر سرعت این خودروی اقتصادی 175 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است! همچنین مصرف سوخت ترکیبی این خودرو حدود 7 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است.
حجم موتور | 1298 cc |
تنفس موتور | طبیعی |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
حداکثر قدرت | ۹۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه |
آرایش قرارگیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرارگیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری با پاشش چند نقطه ای |
مصرف سوخت ترکیبی | ۷.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر |
ظرفیت باک | ۴۱ لیتر بنزین |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | - |
حداکثر سرعت | ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت |
جعبه دنده | چهار سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک AT |
طول | ۳۹۷۰ mm |
عرض | ۱۷۳۰ mm |
ارتفاع | ۱۶۱۵ mm |
فاصله بین دو محور | ۲۴۵۰ mm |
وزن | ۱۰۶۰ kg |
تعداد سرنشین | ۵ نفر |
سایز رینگ | ۱۵ اینچ |
سایز و مشخصات تایرهای جلو و عقب | ۱۸۵/۵۵R۱۵ |
از نظر امکانات رفاهی راین R3 اوضاع خوبی نسبت به رده قیمتی خود دارد. این خودرو به امکاناتی نظیر فرمان کمکی برقی، چراغ روشنایی روز، سنسور باد تایرها، سانروف برقی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، دوربین و سنسور پارک عقب، نمایشگر ۹ اینچی لمسی اندروید، دو کیسه هوا، تهویه دستی الکتریکی مجهز شده است.
اما در بخش ایمنی محصول جدید شرکت خودروسازان راین وضعیت چندان خوبی ندارد. این خودرو در سال 2011 تنها موفق به دریافت 3 ستاره ایمنی آن هم از موسسه تست تصادف چینی CNCAP شده که اکنون با گذشت این سالها دیگر نمی توان روی آن ستاره ها نیز حساب باز کرد.
ترمز و پایداری | ترمز جلو دیسکی خنک شونده، ترمز عقب کاسه ای، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC، |
کیسه هوا | ۲ عدد برای راننده و سرنشین جلو |
دیگر تجهیزات | سامانه کنترل فشار باد تایرها، قفل کودک درب های عقب، صفحه نمایش ۹ اینچی، آینه های جانبی با قابلیت تنظیم برقی، چراغ مه شکن جلو، کلید های کنترل پخش بر روی فرمان، دیلایت، سانروف ۲ حالته، دوربین دنده عقب، سنسور دنده عقب، صندلی های عقب تاشو، نویگیشن، بلوتوث |
راینR3 از نظر طراحی ظاهری خودرویی تخم مرغی شکل بوده که ظاهر ان نسبت به خودروهای روز قدیمی شده است. با اینکه شرکت سازنده این خودرو اعلام کرده که راین آر۳ یک خودروی هاچ بک محسوب می شود اما ظاهر آن شباهت زیادی به خودروهای MINI MPV دارد.
در نمای جلو اولین موردی که به چشم می خورد طراحی بزرگ و پهن چراغ های جلو است. جلو پنجره نیز به صورت کشیده و نسبتا بزرگ طراحی شده که درون آن با خطوط کرومی تزئین شده است. بر روی سپر جلو نیز چراغ های مه شکن داخل یک قاب مشکی رنگ به همراه یک ورودی هوای بزرگ تعبیه شده.
در بخش جانبی ظاهر تخم مرغی شکل R3 راین کاملا مشهود است. در این بخش از خطوط نسبتا برجسته زیادی استفاده شده تا ظاهر خودرو ساده به نظر نرسد. یکی از نکات منفی این بخش اندازه رینگ هاست که کوچکتر از حد معمول هستند. آینه های جانبی نیز بر روی بدنه خودرو تعبیه شدهاند. همچنین روی سقف دو روف ریل قرار گرفته است.
در نمای عقب این خودروی اقتصادی چراغ های اصلی به صورت عمودی و یک تکه با خطوط شکسته زیاد طراحی شدهاند. درب صندوق ظاهر بسیار سادهای داشته و سپر عقب نیز تنها میزبان دو شب نمای باریک و یک دیفیوزر کرومی است.
با ورود به کابین راین R3 با یک طراحی نسبتا ساده اما قابل قبول مواجه می شویم. در قسمت میانی داشبورد دریچه های سیستم تهویه مطبوع خودرو قرار گرفته و پس از آن یک صفحه نمایش بزرگ لمسی تعبیه شده است. قسمت بعدی مربوط به کلید های تنظیمات سیستم تهویه مطبوع خودرو است و در انتها نیز چند فضا برای قرار دادن اشیا وجود دارد.
غربیلک فرمان بزرگ و 3 شاخه طراحی شده که کلیدهای کنترلی نیز بر روی آن قرار دارد. صفحه کیلومتر شمار R3 نیز به صورت کاملا آنالوگ با استفاده از 3 دایره کرومی تشکیل شده که با توجه به اقتصادی بودن خودرو امری طبیعی است. داشبورد محصول جدید خودروسازان راین کاملا از پلاستیک خشک ساخته شده که قطعا حس خوبی را به سرنشینان خودرو القا نمی کند. اما فضای کابین جادار و مناسب بوده و شاید از معدود نکات مثبت این خودرو نیز همین باشد.
قیمت راینR3 در شهریورماه 1401 هنگام رونمایی از این خودرو 449 میلیون تومان اعلام شد. این خودرو همانطور که اشاره کردیم در دسته خودروهای اقتصادی قرار دارد. از نقاط قوت این خودرو میتوان به تنفس طبیعی بودن پیشرانه، فضای قابل قبول کابین و امکانات رفاهی مناسب اشاره کرد.