میتسوبیشی اکلیپس کراس فیس لیفت، یک خودروی کراس اور کامپکت ساخت کمپانی میتسوبیشی ژاپن است که برای اولین بار در سال 2017 در نمایشگاه خودروی ژنو معرفی و سپس روی خط تولید رفت. اکلیپس کراس از نظر ابعادی خودرویی بزرگ تر از ASX و کوچک تر از اوتلندر است. این خودرو در سال 2021 یک فیس لیفت دریافت کرد که شامل تغییراتی در ظاهر و کابین خودرو بود.
داستان ورود میتسوبیشی اکلیپس کراس به ایران به سال 1397 باز می گردد؛ در آن سال آرین موتور برای اولین بار اقدام به رونمایی از این خودرو کرد تا مقدمات واردات آن را فراهم کند. اما تصویب قانون ممنوعیت واردات خودرو مانع از انجام این کار شد.
اما با گذشت چند سال در سال 1401 قانون مذکور لغو شد و اکنون نسخه فیس لیفت اکلیپس کراس دوباره به عنوان گزینه ای برای واردات به ایران توسط آرین موتور در نظر گرفته شده است.
براساس شنیده ها، میتسوبیشی اکلیپس کراس 2024 در نمایشگاه خودروی تهران 1402 در ماه بهمن به طور رسمی رونمایی خواهد شد.
مشخصات فنی میتسوبیشی اکلیپس کراس
میتسوبیشی اکلیپس کراس در بازار های جهانی از پیشرانه های مختلف تنفس طبیعی، توربو، دیزلی و هیبریدی بهره می برد. در سال 97، آرین موتور نسخه 1.5 لیتری توربوشارژ و AWD این خودرو را برای ورود به بازار ایران در نظر گرفته بود و احتمالا این بار نیز همان پیشرانه را برای این محصول در نظر خواهد گرفت. البته ممکن است با توجه به محدودیت قیمت برای ورود خودرو، شاهد ورود نسخه دیفرانسیل جلوی این خودرو به بازار ایران باشیم!
پیشرانه 1.5 لیتری توربو اکلیپس کراس توانایی تولید 163 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و 250 نیوتن متر گشتاور از 1800 تا 4500 دور در در دقیقه را دارد. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس CVT با 8 دنده مجازی به هر چهار چرخ خودرو منتقل شده و اکلیپس کراس را طی 10.3 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت می رساند. حداکثر سرعت قابل دستیابی با این خودرو نیز 205 کیلومتر بر ساعت است.
میتسوبیشی اکلیپس کراس در محور جلو از سیستم مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک و ترمز های دیسکی بهره می برد. همچنین ترمز های این خودرو به سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز اضطراری BA نیز مجهزند.
مصرف سوخت میتسوبیشی اکلیپس کراس به طور میانگین برابر با 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی است که برای یک خودروی کراس اور 1507 کیلوگرمی عدد بسیار خوبی به نظر می رسد. همچنین این خودرو از استاندارد آلایندگی یورو 6 نیز پشتیبانی می کند.
ایمنی میتسوبیشی اکلیپس کراس
میتسوبیشی اکلیپس کراس از 7 ایربگ بهره می برد (سرنشینان جلو، زانویی راننده، جانبی های جلو، پرده ای جلو و عقب). همچنین این کراس اور خوش قیافه با شرکت در تست های تصادف موسسه یورو انکپ موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از این سازمان شده و خودرویی کاملا ایمن در حوادث رانندگی به شمار می رود.
وجود سیستم های کمک رانندگی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC، رادار تصادف جلو و رادار هشدار بین خطوط نیز به افزایش ایمنی این خودرو در هنگام رانندگی کمک می کنند.
امکانات رفاهی میتسوبیشی اکلیپس کراس
میتسوبیشی اکلیپس کراس در چند تریم مختلف تولید شده که تریم High-Line فول ترین تیپ این خودرو حساب می شود. اکلیپس کراس های-لاین به امکاناتی نظیر شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی تاشونده برقی، سقف پانوراما، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، هدآپ دیسپلی، سنسور نور، تنظیم ارتفاع اتوماتیک چراغ های جلو، سنسور باران، سیستم مولتی مدیا با کلید های کنترل از روی فرمان، سیستم صوتی راکفورد فازگیت، کروز کنترل آداپتیو، صندلی های جلو برقی، گرمکن صندلی های جلو، گرمکن غربیلک فرمان، سیستم تهویه اتوماتیک دو منطقه ای، درایو مود، ترمز پارک برقی و اتوهلد مجهز است. این امکانات اکلیپس کراس را تبدیل به یکی از کامل ترین خودرو های بازار از نظر امکانات رفاهی می کند.
طراحی ظاهری میتسوبیشی اکلیپس کراس
میتسوبیشی اکلیپس کراس طراحی نسبتا مدرن و آینده نگری دارد که در نگاه اول می تواند بیننده را به خود جذب کند. این خودرو در نمای جلو از چراغ هایی بسیار باریک و کشیده استفاده می کند که در واقع نقش دی لایت را دارند و چراغ های اصلی در کنار سپر ها کار شده اند. در دو طرف سپر جلو همان خطوط کرومی C شکلی معروف دیده می شوند که اکنون تبدیل به امضای محصولات میتسوبیشی شده اند. جلوپنجره بزرگ این خودرو نیز خبر از اسپرت بودن آن می دهد.
در نمای کناری میتسوبیشی تلاش کرده تا با استفاده از خطوط برجسته و متعدد روی درب ها و رکاب محصول خود را عضلانی تر جلوه دهد. نصب شدن آینه های جانبی روی درب نیز با طراحی اسپرت این خودرو هماهنگی خوبی دارد.
نمای عقب اکلیپس کراس در فیس لیفتی تجربه کرده کاملا تغییر کرده و اکنون به جای چراغ های به هم پیوسته قبلی، میتسوبیشی از دو چراغ Z شکل استفاده کرده در امتداد ستون بالا رفته اند. سپر عقب نیز یک دیفیوزر مشکی رنگ بزرگ دارد.
کابین و فضای داخلی میتسوبیشی اکلیپس کراس
میتسوبیشی در کابین اکلیپس کراس از پلاستیک نرم، پلاستیک خشک، قطعات کرومی و چرم دوزی استفاده کرده تا در مجموع کابین با کیفیتی را در اختیار سرنشینان قرار دهد. در نمای روبروی راننده یک فرمان 3 شاخه دیده می شود که کلید های کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل آداپتیو روی آن قرار دارند و دو پدل شیفتر ثابت در پشت آن به چشم می خورد. خوشبختانه صفحه کیلومتر خودرو نیز از نوع آنالوگ است.
در بالای داشبورد یک مانیتور برای استفاده از سیستم مولتی مدیای خودرو دیده می شود و پایین تر از آن پنل تهویه سیستم تهویه مطبوع نصب شده. در کنسول میانی نیز شاهد حضور کلید ها گرمکن صندلی و فرمان، تنظیم حالت سیستم 4WD و ترمز پارک دکمه ای است. برخی دیگر از آپشن های خودرو شامل رادار های جانبی و هشدار تصادف نیز از سمت چپ راننده کنترل می شوند.
میتسوبیشی اکلیپس کراس در بازار؛ قیمت و رقبا
میتسوبیشی اکلیپس کراس در بازار های جهانی قیمتی در حدود 19 الی 25 هزار دلار دارد که مربوط به نوع دیفرانسیل و تریم آپشن های این خودرو است. با این اوصاف به نظر می رسد که نسخه پایه این خودرو امکان ورود به بازار ایران را داشته باشد.
میتسوبیشی اکلیپس کراس در بازار ایران رقبایی مانند کیا اسپورتیج 2023، رنو آرکانا و هیوندای توسان 2023 را در مقابل خود خواهد داشت. با توجه به سابقه خوب شرکت آرین موتور پوویا در عرضه محصولات میتسوبیشی و محبوبیت ذاتی این برند در ایران، موفقیت نسبی این خودرو در بازار ایران محتمل به نظر می رسد.