ورود
در بازار پر شده از کراس اورهای چینی، نشستن پشت فرمان یک کراس اور خوش قیافه از برندی اصیل لذت خاص خودش را دارد! هرچند طراحی و رابط کاربری خودرو ممکن برای برخی دِمده به چشم آید...
میتسوبیشی اکلیپس کراس فیس لیفت، یک خودروی کراس اور کامپکت ساخت کمپانی میتسوبیشی ژاپن است که برای اولین بار در سال 2017 در نمایشگاه خودروی ژنو معرفی و سپس روی خط تولید رفت. اکلیپس کراس از نظر ابعادی خودرویی بزرگ تر از ASX و کوچک تر از اوتلندر است. این خودرو در سال 2021 یک فیس لیفت دریافت کرد که شامل تغییراتی در ظاهر و کابین خودرو بود.
داستان ورود میتسوبیشی اکلیپس کراس به ایران به سال 1397 باز می گردد؛ در آن سال آرین موتور برای اولین بار اقدام به رونمایی از این خودرو کرد تا مقدمات واردات آن را فراهم کند. اما تصویب قانون ممنوعیت واردات خودرو مانع از انجام این کار شد.
اما با گذشت چند سال در سال 1401 قانون مذکور لغو شد و اکنون نسخه فیس لیفت اکلیپس کراس دوباره به عنوان گزینه ای برای واردات به ایران توسط آرین موتور در نظر گرفته شده است.
پس از سالها انتظار، میتسوبیشی اکلیپس کراس بار دیگر در نمایشگاههای خودروی ایران حضور پیدا کرد و این بار با برند آرینا درایو بازوی وارداتی گروه آرین موتور، وارد بازار کشور شد. نکته مهم درباره این کراساوور آن است که برخلاف بسیاری از خودروهای وارداتی پس از آزادسازی واردات در سال ۱۴۰۲ که سفارش چین بودند، اکلیپس کراس از بهصورت سفارش ژاپن عرضه شده است؛ موضوعی که توانسته اطمینان خاطر بیشتری برای خریداران از نظر کیفیت ساخت و اصالت محصول ایجاد کند.
میتسوبیشی اکلیپس کراس در بازار های جهانی از پیشرانه های مختلف تنفس طبیعی، توربو، دیزلی و هیبریدی بهره می برد. آرین موتور در سال 97 نسخه 1.5 لیتری توربوشارژ و AWD این خودرو را برای ورود به بازار ایران در نظر گرفته بود اما متاسفانه به دلیل محدودیت قیمت برای ورود خودرو، شاهد ورود نسخه دیفرانسیل جلوی این خودرو به بازار ایران هستیم.
پیشرانه 1.5 لیتری توربو اکلیپس کراس توانایی تولید 152 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور را دارد. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس CVT با 8 دنده مجازی به هر چرخ های جلو خودرو منتقل شده و اکلیپس کراس را طی 10.3 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت می رساند. حداکثر سرعت قابل دستیابی با این خودرو نیز 205 کیلومتر بر ساعت است.
میتسوبیشی اکلیپس کراس در محور جلو از سیستم مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک و ترمز های دیسکی بهره می برد. همچنین ترمز های این خودرو به سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز اضطراری BA نیز مجهزند.
مصرف سوخت میتسوبیشی اکلیپس کراس به طور میانگین برابر با 7.3 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی است که برای یک خودروی کراس اور 1540 کیلوگرمی عدد معقولی به نظر می رسد. همچنین این خودرو از استاندارد آلایندگی یورو 6 نیز پشتیبانی می کند.
میتسوبیشی اکلیپس کراس از 7 ایربگ بهره می برد (سرنشینان جلو، زانویی راننده، جانبی های جلو، پرده ای جلو و عقب). همچنین این کراس اور خوش قیافه با شرکت در تست های تصادف موسسه یورو انکپ موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از این سازمان شده و خودرویی کاملا ایمن در حوادث رانندگی به شمار می رود.
وجود سیستم های کمک رانندگی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC، رادار تصادف جلو و رادار هشدار بین خطوط نیز به افزایش ایمنی این خودرو در هنگام رانندگی کمک می کنند.
اکلیپس کراس به امکاناتی نظیر شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی تاشونده برقی، سقف پانوراما، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، هدآپ دیسپلی، سنسور نور، تنظیم ارتفاع اتوماتیک چراغ های جلو، سنسور باران، سیستم مولتی مدیا با کلید های کنترل از روی فرمان، سیستم صوتی با 6 بلندگو ، کروز کنترل ،صندلی های جلو برقی، گرمکن صندلی های جلو، سیستم تهویه اتوماتیک دو منطقه ای، ترمز پارک برقی و اتوهلد مجهز است.
میتسوبیشی اکلیپس کراس طراحی نسبتا مدرن و آینده نگری دارد که در نگاه اول می تواند بیننده را به خود جذب کند. این خودرو در نمای جلو از چراغ هایی بسیار باریک و کشیده استفاده می کند که در واقع نقش دی لایت را دارند و چراغ های اصلی در کنار سپر ها کار شده اند. در دو طرف سپر جلو همان خطوط کرومی C شکلی معروف دیده می شوند که اکنون تبدیل به امضای محصولات میتسوبیشی شده اند. جلوپنجره بزرگ این خودرو نیز خبر از اسپرت بودن آن می دهد.
در نمای کناری میتسوبیشی تلاش کرده تا با استفاده از خطوط برجسته و متعدد روی درب ها و رکاب محصول خود را عضلانی تر جلوه دهد. نصب شدن آینه های جانبی روی درب نیز با طراحی اسپرت این خودرو هماهنگی خوبی دارد.
نمای عقب میتسوبیشی اکلیپس کراس در نسخه فیسلیفت تغییرات چشمگیری به خود دیده است. چراغهای بههمپیوستهی نسخه قبلی جای خود را به دو چراغ Zشکل دادهاند که در امتداد ستونها کشیده شدهاند. سپر عقب نیز با یک دیفیوزر مشکیرنگ بزرگ طراحی شده است. با این حال، طراحی این بخش هماهنگی کامل با نمای جذاب جلوی خودرو ندارد و کمی سادهتر به نظر میرسد؛ گویی تمرکز اصلی طراحان بیشتر بر بخش جلویی بوده تا انتهای خودرو.
میتسوبیشی در کابین اکلیپس کراس ترکیبی از پلاستیک نرم، پلاستیک خشک، قطعات کرومی و روکش چرمی را بهکار گرفته تا فضایی با کیفیت قابلقبول برای سرنشینان فراهم کند. در مقابل راننده یک فرمان سهشاخه قرار دارد که کلیدهای کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل تطبیقی روی آن تعبیه شده و پشت آن نیز دو پدل شیفتر ثابت به چشم میخورد. صفحه کیلومتر خودرو بهصورت آنالوگ طراحی شده که حس کلاسیکتری را منتقل میکند.
در بالای داشبورد یک نمایشگر برای سیستم مالتیمدیا قرار گرفته و کمی پایینتر پنل تنظیمات سیستم تهویه مطبوع دیده میشود.
با این حال، هرچند همه چیز کاربردی و خوشچینش بهنظر میرسد، طراحی کلی کابین در سال ۲۰۲۵ قدیمی جلوه میکند و همین موضوع میتواند بهعنوان نقطه ضعفی برای اکلیپس کراس در رقابت با رقبا مطرح شود.
میتسوبیشی اکلیپس کراس در بازهای از بازار قرار گرفته که کراساوورهای متنوعی از برندهای مطرح آلمانی، کرهای، ژاپنی و حتی چینی حضور دارند. در این رده میتوان به رقبایی همچون رنو آرکانا، تویوتا کرولا کراس، هیوندای کونا، سوزوکی ویتارا دو دیفرانسیل، هوندا وزل، فولکسواگن تی-راک، نیسان قشقایی، تیگو ۸ پرومکس، اکستریم TX و لوکانو L8 اشاره کرد.
انتخاب بهترین گزینه میان این خودروها کاملاً به نوع استفاده و نیاز مصرفکننده بستگی دارد؛ بااینحال، آنچه اکلیپس کراس را از بسیاری رقبا متمایز میکند، مجموعهای از ویژگیهای کلیدی است: سیستم تعلیق قدرتمند و نرم، حساسیت بسیار کم به کیفیت سوخت پایین در ایران، سابقه درخشان محصولات میتسوبیشی در کشور، استهلاک پایین، کیفیت ساخت و مونتاژ مناسب و توانایی حرکتی قابلاعتماد. همین عوامل باعث شده اکلیپس کراس برای کسانی که بهدنبال یک کراساوور مطمئن با دوام طولانیمدت هستند، گزینهای جدی به شمار بیاید.