نیسان کیکس یک کراس اور کوچک شهری ساخت کمپانی نیسان کشور ژاپن است. کیکس برای اولین بار در سال 2015 در نمایشگاه خودروی سائوپائولوی کشور برزیل معرفی شد و سپس در سال 2016 روی خط تولید نیسان قرار گرفت. البته کیکس در کارخانه ژاپنی نیسان تولید نمی شود و مونتاژ این کراس اور کوچک به خطوط تولید نیسان در برزیل، مکزیک، چین، تایوان و تایلند سپرده شده است.
نیسان کیکس تاکنون هیچ تغییر نسلی را تجربه نکرده، با این حال شرکت نیسان یکبار اقدام به فیس لیفت کردن این خودرو در سال 2021 کرده است. نسخه فیس لیفت نیسان کیکس اکنون در اکثر بازار های جهانی از جمله ایالات متحده به فروش می رسد.
مشخصات فنی نیسان کیکس
نیسان کیکس در بازار های جهانی با دو مدل موتور بنزینی و یک مدل هیبریدی عرضه می شود. نسخه های بنزینی این خودرو شامل یک مدل 1.5 لیتری و یک مدل 1.6 لیتری هستند. نسخه هیبریدی نیز از ترکیب یک موتور برقی با یک موتور بنزینی 1.2 لیتری بهره می برد.
گیربکس نیسان کیکس از نوع X-Tronic CVT است و نیرو را تنها به چرخ های جلو منتقل می کند.
ایمنی نیسان کیکس
نیسان کیکس موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه تست تصادفات آسیا انکپ شده (که سطح اعتباری مشابهی با یورو انکپ دارد). سیستم های امنیتی و کمک رانندگی این خودرو نیز شامل مواردی مانند سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم ایموبلایزر و همچنین قفل مرکزی هستند.
امکانات رفاهی نیسان کیکس
امکانات رفاهی و آپشن ها، نقطه قوت نیسان کیکس محسوب نمی شود زیرا که کیکس، کراس اوری اقتصادی و ارزان قیمت است. با این حال، اکثر امکانات رفاهی پایه ای در این محصول نیسان وجود دارند. امکاناتی نظیر شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی برقی، سانروف، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم تهویه مطبوع خودکار، کروز کنترل، سیستم مولتی مدیا و سنسور TPMS از جمله آپشن های قابل دسترسی در کراس اور اقتصادی نیسان هستند.
طراحی ظاهری نیسان کیکس
کیکس از زبان طراحی جدید محصولات نیسان استفاده می کند که اکنون در بسیاری از خودرو های این شرکت دیده می شود؛ این کراس اور کوچک شهری در نمای جلو از یک جلوپنجره بزرگ مزین به لوگوی نیسان بهره می برد و در دو طرف آن چراغ هایی باریک و کشیده قرار گرفته اند که البته خبری از لنز در داخل آن ها نیست. دو نوار باریک کرومی رنگ در قسمت پایین چراغ ها نیز به کاهش سادگی در نمای جلو کمک کرده اند.
نمای کناری نیسان کیکس از فرم طراحی خاصی بهره می برد که در آن از زوایای تیز بجای خطوط نرم استفاده شده. هرچند خط شانه روی درب ها فرم نرمی دارد، اما در شکل سقف و نوع اتصال آن به درب صندوق و همچنین طراحی شیشه ها کاملا از زوایای تیز استفاده شده.
طراحی عقب نیسان کیکس نیز کاملا حجیم و پر از خطوط تیز است. این سبک از طراحی باعث شده تا کراس اور شهری نیسان بزرگ تر از ابعاد واقعی خود به نظر برسد.
کابین و فضای داخلی نیسان کیکس
کابین نیسان کیکس طراحی اسپرت و گاها متفاوتی دارد و البته به علت وجود دکمه های فراوان و لمسی نشدن همه چیز، آسایش بیشتری برای راننده در پی دارد. در نمای مقابل راننده یک فرمان 3 شاخه D کات به چشم می خورد که فرم اسپرتی داشته و کلید های کروز کنترل و اینترفیس روی آن قرار گرفته اند. صفحه کیلومتر نیز طراحی خاص و نیمه دیجیتالی دارد و هم از مانیتور و هم از عقربه سرعت سنج آنالوگ در آن استفاده شده. داشبورد پوششی چرمی دارد و در میان آن یک مانیتور برای استفاده از سیستم مولتی مدیا دیده می شود. پنل تهویه مطبوع نیز خوشبختانه از نوع غیر لمسی است.
نکته منفی در مورد کابین نیسان کیکس، استفاده از ترمز دستی قدیمی در مدل های لو آپشن است. اما مدل های فول تر از ترمز پارک برقی بهره می برند. دسته دنده نیز از نوع مکانیکی بوده و خبری از سیستم تیپ ترونیک در آن نیست.
نیسان کیکس در بازار؛ قیمت و رقبا
نیسان کیکس در نسخه پایه قیمتی 20 هزار دلاری دارد و این عدد در نسخه فول به 24 هزار دلار می رسد. بنابراین این محصول برای ورود به ایران مشکلی از بابت قیمت ندارد. در میان وارداتی های جدید بازار می توان کیا سلتوس را به عنوان رقیب جدی نیسان کیکس معرفی کرد.