جی ای سی امپو (GAC EMPOW) که در بازار چین با نام ترامپچی امپو نیز شناخته می شود، یک سدان اسپرت سگمنت C ساخت کمپانی GAC کشور چین است. کانسپت امپو برای نخستین بار در نمایشگاه اتومبیل گوانژو سال 2020 رونمایی شد. سپس نسخه اصلی این خودرو در سال 2021 به نمایش درآمد.
جی ای سی امپو در بازار چین در دو نسخه بنزینی و هیبریدی به فروش می رسد. در حال حاضر نسخه بنزینی این خودرو برای واردات به ایران توسط شرکت راسا موتور انتخاب شده است.
راسا موتور یکی از شرکت هایی است که پس از آزادسازی واردات خودرو در سال 1401، مشغول به فعالیت شد. این شرکت با اخذ نمایندگی سوزوکی ژاپن و GAC چین، واردات محصولات این دو برند به ایران را برعهده دارد. امپو نیز یکی از محصولات جذابی است که توسط این شرکت به بازار ایران عرضه می شود.
مشخصات فنی جی ای سی امپو
جی ای سی امپو از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو با سیستم سوخت رسانی GDi بهره می برد که توانایی تولید حداکثر 167 اسب بخار قدرت و 270 نیوتن متر گشتاور را دارد. توان تولیدی این موتور از طریق یک گیربکس 7 دنده دو کلاچه تر (Wet DCT) به چرخ های جلو منتقل می شود. GAC امپو با این قوای محرکه شتاب صفر تا صد 7 ثانیه ای داشته و تا حداکثر 200 کیلومتر برساعت به شتاب گیری خود ادامه می دهد.
گک امپو در محور جلو به سیستم تعلیق مک فرسون و ترمزهای دیسکی خنک شونده مجهز است. در محور عقب نیز یک سیستم تعلیق مولتی لینک به همراه ترمزهای دیسکی برای این خودرو در نظر گرفته شده است.
سدان وارداتی راسا موتور مصرف سوخت میانگین 9.2 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی را ثبت می کند. عددی که هرچند در ظاهر زیاد بوده، اما با توجه به بازدهی موتور و وزن 1420 کیلوگرمی خودرو چندان دور از تصور نیست.
ایمنی جی ای سی امپو
GAC امپو در هیچ تست تصادفی شرکت نکرده و ایمنی آن نامشخص است. با این حال این خودرو به 6 کیسه هوا مجهز شده که مقداری اوضاع را بهبود می بخشند.
گک امپو در زمینه تجهیزات کمک رانندگی عملکرد خوبی دارد، این خودرو مجهز به مواردی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، کروز کنترل هوشمند، ترمز اضطراری خودکار، دوربین 360 درجه، سیستم هشدار برخورد از جلو، رادار تابلوخوان، رادار کمکی در ترافیک، نوربالای هوشمند، محدودکننده هوشمند سرعت، رادار بین خطوط و هشدار خروج از خط است.
امکانات رفاهی جی ای سی امپو
امکانات رفاهی موجود در جی ای سی امپو برای مشتریان این خودرو کاملا راضی کننده خواهد بود. تجهیزات رفاهی و آپشن های این خودرو شامل این موارد هستند:
شیشه بالابرهای برقی اتوماتیک، آینه های جانبی تاشونده برقی، سقف پانوراما، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای، کیت اگزوز، سنسور نور، سنسور باران، دستگیره های مخفی درب، چراغ های جلو LED، فرمان تلسکوپی، گرمکن صندلی های جلو، تنظیم برقی صندلی های جلو، نورپردازی 32 رنگ کابین، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 10.25 اینچی، شارژر وایرلس گوشی موبایل، درب صندوق هوشمند، سیستم استارت از راه دور، ترمز پارک برقی و اتوهلد.
طراحی ظاهری جی ای سی امپو
طراحی بیرونی گک امپو احتمالا بزرگترین نقطه قوت این خودرو در مقابل رقبا است. با نگاهی اجمالی به امپو به سادگی می توان متوجه شد که با محصولی اسپرت مواجهیم. طراحان GAC برای رسیدن به هدف خود،در تمام نقاط بدنه از حجم پردازی های زیاد و خطوط تیز و شکسته استفاده کرده اند.
در نمای جلو، چراغ های LED با طراحی شبه تلفنی دیده می شوند. سپر جلو نیز میزبان یک جلوپنجره شبکه خطی به همراه 4 ورودی هوا است که رنگی متفاوت از بدنه دارند. کاپوت با خطوط تیز و حجیم نیز به اسپرت تر شدن این نما کمک کرده است.
در نمای کناری، خطوط تیز روی درب ها به همراه فرم فست بک سقف و رینگ های 18 اینچی جلب توجه می کنند. همچنین تغییر رنگ قاب آینه های جانبی و رینگ ها به رنگ مشکی نیز به افزایش زیبایی این نما کمک کرده است.
نمای عقب GAC امپو نیز کاملا اسپرت طراحی شده؛ چراغ های دو تکه ذوزنقه ای شکل در ترکیب با سپر حجیم و خطوط تیز هارمونی مناسبی را بوجود آورده اند. دیفیوزر بزرگ در قسمت پایینی سپر عقب و 4 خروجی اگزوز واقعی نیز گیلاس روی کیک طراحی این خودرو محسوب می شوند.
کابین و فضای داخلی جی ای سی امپو
کابین GAC امپو نیز طراحی اسپرتی دارد؛ تودوزی اصلی کابین به رنگ مشکی است و دوخت های زرد رنگ نیز در نقاط مختلف استفاده شده اند. فرمان 3 شاخه D-Cut با طراحی اسپرت، صندلی های جلو یکپارچه و کنسول میانی با طرح فیبرکربن کمک شایانی به افزایش زیبایی بصری کابین کرده اند. ای کاش که طراحان این خودرو با صرف هزینه بیشتر، کلاستر و مانیتور یکپارجه این خودرو را نیز تبدیل به طرحی جذاب تر می کردند!
گک امپو در بازار؛ قیمت و رقبا
GAC امپو با ورود به بازار ایران وارد رقابت مستقیم با فونیکس آریزو 6 GT، سدان اسپرت مدیران خودرو خواهد شد. در مقایسه این دو خودرو با یکدیگر، طراحی جذاب تر، برند قوی تر (در سطح بین المللی)، سیستم تعلیق مولتی لینک و کیت اگزوز برتری های امپو را تشکیل می دهند. با این حال آریزو 6 GT نیز به واسطه برند بسیار شناخته شده در ایران، خدمات پس از فروش مناسب و بازار خرید و فروش قوی شانس بسیاری برای رقابت با سدان وارداتی راسا موتور دارد.
من جی ای سی دارم رنگش سفید داخل سفید و فیروزه ایی هست یبار تست سرعت از همدان تا کنگاور کرمانشاه 270 سرعت غیر مجاز میره
خدمات وقطعات این خودرو هم مثل بقیه تولیداتش در ایران باید با سختی پیدا کنیم با نه فکری برای این داستان کرده اید اخهمن خودم الان گک جی ۳ دارم ماشین خوبی هست اما مشکل لوازم دارم خیلی هم اوضاع لوازمش داغونه