1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. جنرال‌موتورز: فروش اپل به پژو فرانسه نهایی شد

جنرال‌موتورز: فروش اپل به پژو فرانسه نهایی شد

13 مرداد 1396
  • 0

شرکت جنرال موتورز، اکنون که از تلاش برای سود بردن از بازار اروپا و چند بازار در سراسر جهان در شرایط رقابتی دشوار دست کشیده‌، پا روی پدال گاز گذاشته تا به حرکت درآید و دستورکاری را که برای رشد در شرایط تازه برای خود در نظر گرفته است، به اجرا درآورد.

جنرال‌موتورز سه‌شنبه (یکم اوت ۲۰۱۷- ۱۰ مرداد ۹۶) اعلام کرد مراحل فروش واحد Opel AG به پژو فرانسه را تکمیل کرده است. با این اقدام غول خودروسازی آمریکا، پایان ۸۸ سال حضور آن به‌عنوان یک خودروساز عمده در اروپا و تقریبا دو دهه زیان‌های سنگین با وجود تجدید ساختارهای مدام رقم خورد. اولین خبر در مورد این قرارداد در تاریخ ۶ مارس (۱۶ اسفند ۹۵) اعلام شده بود.

فروش شرکت و برند خودرویی اوپل مهم‌‌‌‌‌ترین حرکت در مجموعه اقدامات جنرال موتورز است که به منظور کنار گذاشتن عملیات غیرسودآور و تمرکز بیشتر بر فعالیت‌های پول‌ساز، از جمله بخش مهم تولید خودروهای بزرگ و تجاری برای بازار ایالات متحده انجام شده است.

دن آمان، رئیس جنرال موتورز در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد که این شرکت «بیشتر یا همه مسیر» لازم برای کاهش موانع بازدارنده آن شرکت در سطح جهان را پیموده است؛ مشکلاتی که نزدیک بود جنرال موتورز را از جدول ۳ خودروساز برتر جهان از لحاظ حجم فروش خارج کند.

دنیل آمان گفت: «طی چهار یا پنج سال گذشته مجبور شدیم بخش بزرگی از زمان خود را به‌جای جست‌وجو برای فرصت‌های بهتر، صرف برطرف کردن مشکلات کنیم.» وی اعلام کرد خروج اروپا «مهم‌ترین گام» برای سرعت دادن به برنامه‌های رشد جنرال موتورز است.

«ما امیدواریم که اکنون وقت و انرژی خود را برای رشد بیشتر صرف کنیم.» برای شرکت پژو به دست آوردن برندهای اوپل و واکسهال و تحویل گرفتن آن از جنرال‌موتورز، اقدامی جسورانه به‌شمار می‌آید چون این شرکت خودروسازی هنوز در مراحل اولیه اصلاح ساختارهای مالی خود است.

کارلوس تاوارز، مدیر عامل گروه PSA (پژو-سیتروئن) قول داده است که گردش مالی موفقیت‌آمیزی برای این برندها رقم بزند. او چنین کاری را از سه سال پیش که به عنوان مدیر عامل به گروه پیوسته، انجام داده است.

آقای تاوارز در بیانیه‌اش اعلام کرد: «امروز شاهد تولد قهرمان واقعی اروپایی هستیم. ما به اوپل و واکسهال کمک خواهیم کرد سودآور شود و هدفمان این است که معیارهای جدیدی را در صنعت برقرار کنیم.»

مری بارا، مدیر عامل جنرال موتورز از زمان بر عهده گرفتن این مسئولیت در ژانویه ۲۰۱۴ مدام با عقب‌نشینی از بازارهایی روبه‌رو بود که در آن جنرال موتورز برای چندین دهه در آنها خودرو می‌فروخت.

فروش سهام اوپل باعث شد جنرال موتورز تنها خودروساز بزرگ محروم از حضور تاثیرگذار در بازار اروپای غربی باشد. این شرکت همچنین از هند، روسیه و سایر بازارهایی که رقبایش در آنها رشد بلندمدت را تجربه کرده‌اند، بیرون رانده شده است.

تحلیلگران معتقدند استراتژی جنرال موتورز با ریسک همراه است. بزرگ‌ترین خودرو‌ساز آمریکایی در برابر رکود در بازار داخلی، همچنین چین و آمریکای لاتین، (مناطقی که معمولا از لحاظ حجم فروش در میان دو شرکت اول قرار دارد) آسیب‌پذیرتر است.

جنرال موتورز اعلام کرده که موقعیت متزلزل اوپل در بازار اروپا با توجه به قوانین سخت اروپا پس از رسوایی انتشار گازهای گلخانه‌ای فولکس‌واگن و رفراندوم برگزیت سال گذشته عوامل اصلی تصمیم آن شرکت برای خروج از این بازار بوده است. این خودروساز گفته است که به این ترتیب سالانه یک میلیارد دلار سرمایه را برای سرمایه‌گذاری در بازارها و خطوط تولید امیدوارکننده‌تر آزاد خواهد کرد.

خانم بارا در یک کنفرانس تلفنی با تحلیلگران هفته گذشته از چند پروژه نام برد که به منابع اضافی و توجه بیشتر نیاز دارند. از‌جمله این موارد می‌توان به کامیون برای بازار آمریکای شمالی که بخش عمده‌ای از سود عملیاتی جهانی جنرال موتورز را به وجود می‌آورد و یک تلاش برای ارتقای برند لوکس کادیلاک اشاره کرد.

جنرال موتورز و سایر خودرو‌سازان با فشار روزافزون برای سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری خودران، اتومبیل‌های برقی و روش‌های حمل‌ونقل جایگزین مواجه هستند که احتمالا سال‌ها طول می‌کشد تا سودآور شوند.

اوپل با فروش سالانه حدود ۱٫۲ میلیون دستگاه از فروش سالانه جنرال موتورز بیرون آمد و رتبه آن شرکت را احتمالا از ۳ به ۴ در زمینه فروش خودرو در تنزل خواهد داد که نامش باید پشت سر فولکس‌واگن، تویوتا موتور و رنو-نیسان بیاید.

مدیران اجرایی قبلی جنرال موتورز افتخار می‌کردند که بزرگ‌ترین و اولین سازنده خودرو در سراسر جهان هستند اما آقای آمان، رئیس فعلی، امیدی به بازیابی سهم بازار از دست رفته ندارد.

او می‌گوید: «ما به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توانیم همه‌چیز را برای همه مردم در همه مکان‌ها فراهم بیاوریم.»



نظرات