شرکتهای مهم آلمانی به طور فزایندهای مورد توجه سرمایهداران چینی قرار گرفتهاند. شرکت خودروسازی چینی جیلی بزرگترین سهامدار دایملر آلمانی شده است. جیلی میخواهد از این طریق اتحادی در برابر تسلا، گوگل و اوبر تشکیل دهد.
شرکتهای مهم آلمانی به طور فزایندهای مورد توجه سرمایهداران چینی قرار گرفتهاند. شرکت خودروسازی چینی جیلی بزرگترین سهامدار دایملر آلمانی شده است. جیلی میخواهد از این طریق اتحادی در برابر تسلا، گوگل و اوبر تشکیل دهد.
لی شوفو همزمان با اعلام خبر آغاز کارش با دایملر، به تسلا و گوگل و اوبر اعلان جنگ داد.
لی تأکید کرد: «رقیبانی که ما را در قرن بیست و یکم به چالش میکشند از عرصه خودروسازی نیستند.» او گفت که دوستان و شریکانی لازم هستند تا بتوان با این "مزاحمهایی که از بیرون میآیند" با نیرویی متحد مقابله کرد.
جیلی میخواهد همراه با دایملر که مرکز آن در اشتوتگارت است اتحادی را به وجود بیاورد که بتواند در مقابل رقبایی مانند تسلا، گوگل و اوبر بایستد که در زمینه خودرو، روبات و سیستمنقل و انتقال مستقل و بدون راننده کار میکنند.
لی در هفتههای گذشته شمار زیادی از سهام دایملر را به بهای در مجموع ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو خریده و در حال حاضر ۹ و ۷ دهم درصد سهام دایملر را در اختیار دارد.
بدین ترتیب چینیها به یکباره به جایگاه بزرگترین سهامدار خودروسازی دایملر دست یافتهاند.
تا کنون صندوق حکومت کویت با ۶ و ۸ دهم درصد مهمترین سهامدار دایملر به شمار میرفت. دایملر سهامداری که بیشتر سهام این شرکت را خریده باشد، ندارد.
از جمله شرکتهایی که متعلق به جیلی هستند، ولوو است که خودرویی سوئدی است. به گزارش رسانهها، لی شوفو بیش از هرچیز به فنآوری باتری دایملر علاقه دارد و میخواهد که به وسیله آن بازار خودروی الکترونیک در چین را تسخیر کند.
اما مشکل این است که دایملر دو شریک دیگر هم در چین دارد: یکی BAIC و دیگری BYD. دایملر با BAIC در پکن قرار تولید Elektro-SUV EQC را برای سال ۲۰۱۹ گذاشته است.
سخنگوی دایملر گفته است که دایملر از هر سرمایهداری که علاقه به سرمایهگذاری طولانیمدت در این شرکت داشته باشد، استقبال میکند.
قرار است که رئیس جیلی در هفته آینده با نمایندگان بلندمرتبه دایملر دیدار کند. او همچنین با مشاور اقتصادی صدراعظم آلمان گفتوگو خواهد کرد. شماره یکشنبه (۲۵ فوریه) روزنامه آلمانی "بیلد ام زونتاگ" درباره دیدار چندروزه میلیاردر چینی از آلمان و قرارهای احتمالی ملاقات او گزارش داده است.
فردیناند دودنهوفر، کارشناس اتومبیل، از خرید سهام دایملر توسط لی استقبال میکند و آن را در خدمت پیشرفت دایملر میداند. او تصریح میکند که رئیس شرکت جیلی در فکر سرمایهگذاری درازمدت است و میتوان روی او حساب کرد.
به گفته دودنهوفر، با توجه به آنچه لی در رابطه با شرکت وولوو انجام داده است، میتوان استراتژی او را شناخت. دودنهوفر میگوید: «میخواستند خودروهای فورد بسازند و نام وولوو را بر آن بگذارند. اما پس از آنکه جیلی سهام وولوو را خرید، وولوو ساختند و دانش و تجربه سوئدیها را به جیلی منتقل کردند.»
از این رو جیلی در سال گذشته با پلاتفرمهای جدید وولوو موفقیت بسیار در بازار به دست آورد و میزان فروشاش تا ۶۰ درصد افزایش یافت.