فولکسواگن تیگوان که در بدو ورود به بازار ایران با استقبال چشمگیر و البته افزایش قیمت عجیبی مواجه شده در دومین نسل خود از پلتفرم جدید استفاده کرده و با رشد ابعاد مواجه بوده است.
اولین نسل تیگوان طول عمر زیادی داشت که غیرعادی جلوه میکرد. اولین نسل این خودرو 10 سال کامل در بازار حضور داشت و برخی بهروزرسانیهای میانی در آن صورت گرفت اما تا زمانی که نسل دوم آن عرضه نشد هرگز بازطراحی کاملی را تجربه نکرد.
بخش اعظم قطعات زیر پوستی و کاراکتر تیگوان مشابه سالهای قبل بوده و البته علیرغم وجود برخی نقاط ضعف همچنان کراس اوور قابل محسوب میشود.
نسل دوم تیگوان اواخر سال 2017 معرفی شد و سریعاً دو مشکل نسل قبلی را برطرف نمود: فضای سرنشین کم و تجهیزات استاندارد کم
جودی لای یکی از نویسندگان نشریه اتوگاید درباره این خودرو میگوید: “کراس اوور تیگوان بهطور سورپرایز کنندهای چابک، پایدار و با اعتمادبهنفس احساس میشود.” او همچنین گفته سواری تیگوان درست همانند گلف بوده که موضوعی خوب است.
در ادامه شما را با نقاط قوت و ضعف این کراس اوور آلمانی آشنا میکنیم. با ما همراه باشید.
یکی از بزرگترین شکایتها که از نسل قبلی تیگوان صورت گرفته بود ابعاد کوچک آن مخصوصاً در مقایسه با رقبا بود. نسل جدید این خودرو کاملاً متفاوت عمل کرده است. طول و فاصله بین محوری این خودرو چند سانتیمتری افزایش را تجربه کرده و پهنای خودرو نیز رشد قابلتوجهی داشته که همین امر باعث شده کابین احساس فراختری داشته باشد. شایان ذکر است فضای بار این خودرو تقریباً در رتبه اول کلاس خود قرار دارد.
طول بیشتر نسل جدید تیگوان همچنین باعث شده نیمکت ردیف سوم بهصورت استاندارد در مدلهای دیفرانسیل جلو وجود داشته باشد و در مدلهای چهار چرخ محرک نیز به عنوان یک آپشن بتوان آن را انتخاب نمود. البته بدانید ردیف سوم تنها برای کودکان کاربرد دارد.
اولین نسل تیگوان دارای سواری فوقالعاده نرم و آرام حتی در سرعتهای بالا بود و میزان صدای ورودی به کابین بسیار پایین ارزیابی میشد. این خودرو در عبور از دستاندازها نیز عملکرد خوبی داشت. دومین نسل این کراس اوور آلمانی به همین سنت وفادار بوده و سیستم تعلیق مناسب به همراه پلتفرم جدید MQB باعث شدهاند سواری این خودرو بسیار رضایتبخش باشد. این تیگوان سواری خوبی داشته و همهچیز پایدار و مطمئن حس میشود.
فولکسواگن در یک حرکت قابل پیشبینی طراحی بالغ و شیکی را برای داشبورد در نظر گرفته است. همچنین کاکپیت مجازی خیالانگیز در تریم های فول تر عرضه شده است. در کل طراحی کابین رو به جلو بوده و کاملاً دلپذیر می باشد.
ارتباطات مدرن اندروید اتو و اپل کارپلی، سیستم استارت و استاپ، دوربین دندهعقب و ترمز پیشگیری از تصادف خودکار تنها بخشی از تجهیزات استاندارد تمامی تریم های تیگوان هستند. در صورت انتخاب پکیج کمکراننده تجهیزات بیشتری به دست میآورید که از جمله آنها میتوان به هشدار ترافیک عقب، کروز کنترل تطبیقی و دستیار پیشگیری از برخورد جلو با تشخیص عابران پیاده اشاره کرد.
یک پیشرانه 2 لیتری توربوی جدید به همراه گیربکس 8 سرعته جدید فعلاً تنها گزینه موجود برای تیگوان است. اگرچه قدرت 184 اسب بخاری آن نسبت به قدرت 200 اسبی نسل قبلی کاهش یافته اما گشتاور 300 نیوتون متری آن افزایش قابلتوجهی دارد؛ اما هنوز هم پیشرانه در زمان نیاز به مانورهای سریع کمی ریلکس عمل کرده و سبقتگیری سریع در بزرگراهها برای تیگوان جدید کمی سخت خواهد بود.
همه میدانیم که محصولات فولکسواگن از نظر طراحی ظاهری کاملاً ساده بوده و فاقد پیچیدگیهای هیجانی برخی خودروهای دیگر میباشند. در این خودرو نیز خطوط واضح و حداقل پیچیدگیهای رادیکال بکار رفته است. برخی افراد این روش را کاملاً میپسندند اما دیگران آن را پیش پا افتاده و کلافه کننده میدانند.
تیگوان چهار چرخ محرک در شهر/بزرگراه/ترکیبی مصرف سوخت به ترتیب 11.2/8.7/10.2 لیتر در هر صد کیلومتر دارد که در یک کلاس بسیار رقابتی باعث بالاتر رفتن رتبه این خودرو نمیشود. برای مقایسه باید گفت هوندا CR-V چهار چرخ محرک که پیشرانه 1.5 لیتری توربو دارد کاملاً کممصرفتر می باشد.