مرسدس بنز یکی از محبوبترین خودروسازان جهان است و در میان دیگر خودروسازان بزرگ آلمان مانند آئودی، بامو و فولکسواگن همواره حرف اول را در کیفیت و عملکردمی زند. بسیاری از مردم جهان با توجه به بودجه خود علاقه به خرید یک بنز را نشان دادهاند اما همواره سوالهای زیادی در خصوص کلاسها و مدلهای بنز در ذهن داشتهاند. لذا در این مطلب نگاهی داریم به مدل های مختلف بنز که تعداد زیادی از آنها نیز در ایران وجود دارند.
بنز یکی از پیچیدهترین نامگذاریها در جهان را دارد و هر کلاس خود را با ویژگی و ماهیت متمایزی ارائه میکند. خودروها و محصولات متفاوت در یک کلاس بنز با اعداد از هم متمایز خواهند شد و حروف مجزا بیانگر تفاوت بزرگتر در سبک و سیاق ساختاری و امکانات آنهاست.
جهت ذکر کردن مشخصات ویژه یک مدل در یک کلاس خاص از ترکیب حروف یا کلمه بعد از عدد نماینده حجم موتور استفاده میشود مثل L که به معنای طول بیشتر برای یک مدل خاص است و S500L نماینده یک مرسدس کلاس S با حجم موتور 5 لیتری با بدنهای با طول بیشتر از S500 استاندارد است.
کلاسبندی جدید مرسدس پس از دهه 90 میلادی صورت گرفت. اوایل دهه نود کمپانی ستاره نشان آلمانها تصمیم گرفت کلاسها و مدلهای خود را به شکلی استاندارد ارائه کند و این روند تا امروز اجرائی شده است.
کلاسهای بنز با ترکیب یک تا سه حرف مشخص خواهند شد. اعداد درج شده کنار این حروف نشانگر حجم موتور در خودرو هستند.
شماره سه رقمی روی هر خودرو حجم موتور را نشان میدهد. این اعداد حاصل تقسیم حجم موتور بر عدد 10 هستند که به شکلی سنتی روی خودروهای این کمپانی درج میشوند.
کلاسهای اصلی بنز با یک یا دو حرف به نمایش درمیآیند و کلاسهایی که سه حرف را در طبقهبندی خود دارند، گونههایی مشتق شده از دو کلاس متفاوتاند.
بنا براین تفاسیر، کلاس های اصلی بنز شامل:
کلاس A ، کلاس B، کلاس C که حرف اول کلمه Compact یا جمع جور را در خود جای داده است.
کلاس E حرف اول کلمه اقتصادی در آلمانی است .
کلاس S نیز حرف اول کلمه "ویژه "محسوب میشود و در طبقهبندی اصلی جای میگیرد.
کلاس SL (مخفف کلمه اسپورت بزرگ) کلاس CL (مخفف کلمه کوپه بزرگ) خواهد بود.
کلاس G معرف شاسی بلندهای بنز در ردهبندی اصلی است.
هر گاه در کنار هر حرف اصلی مرسدس حرف L را ببنید، نشانه لوکسبودن و بزرگتر بودن آن خودرو خواهد بود.
این خودرو به دلیل صرفهجویی مصرف سوخت به شدت بین مشتریان بنز محبوب است. خودروهای سابکامکپت کلاس A در نسلهای اول و دوم در کمپانی آلمانی تولید شدند. اولین نسل این خودرو در سال 1997 با کد تجاری W168 و نسل دوم آن در سال 2004 به بازارهای جهانی رسیدند. نسل سوم این کلاس نیز در سال 2012 معرفی شد و تولید آن تا سال 2018 ادامه یافت. از اوایل سال 2018 نیز بنز تصمیم گرفت نسل چهارم کلاس A خود را برای اولین بار در آمریکا و کانادا به فروش برساند. نسل چهارم کلاس A در بین طرفدارانش به "بنز دلبر" معروف و در دو مدل هاچبک و سدان ارائه میشود.
کلاس B بنز نیز نوع دیگری از خودروهای کامپکت بنز محسوب میشود که زیر ظاهر اسپورتتری ارائه شده است. سازمان مستقل ارزیابی خودروهای اروپا یا همان Euro NCAP این خودرو را یک مینیون چندمنظوره اجرایی در رده سابکامپکتها عنوان کرده که از سال 2005 در کارخانه آلمانی مرسدس تولید شده است.
این خودرو شباهت زیادی به کلاس A این کمپانی دارد اما از آن بزرگتر بوده و موتور بزرگتری نیز دارد .
کلاس B بنز همواره یک طراحی به نسبت جعبهای شکل را از آن خود کرده و به دلیل ارتفاع بیشتر، فضای پای بزرگتری را در اختیار سرنشینان قرار میدهد. کلاس B مرسدس با توجه به تکامل بیشتر نسبت به کلاس A، همچنان سبک و سیاق معروف به سبک" ساندویچی " مدل مفهومی خود را حفظ کرده است.
تمام مدلهای این خودرو در آخرین ورژن خود شامل سیستمهای ایمنی خودرو، ترمز ABS، ESP، کنترل کشش، چراغهای زاویهای، سیستم روشنایی محیطی و چراغهای کمکی برای راننده مجهز است.
نسل دوم این کلاس نیز در سال 2011 در مدلهای دیزلی و بنزینی ارائه شد. این نوع مرسدس ها به یک گیربکس 6 سرعته دستی یا یک مدل خودکار 7 سرعته 2 کلاچه هماهنگ شدند. ابعاد این خودرو افزایش یافته و ضریب کشش کاهش یافت.
نسل سوم این کلاس در نمایشگاه خودرویی پاریس 2018 در فرمتی عضلانیتر و با فضایی بزرگتر به نمایش درآمد.
کلاس C اقتصادیترین سدان بنز و احتمالا اقتصادیترین خودروهای تاریخ بنز را در زیرمجموعه خود جای داده است. کلاس C بنز نیز مانند کلاس های A و B خط تولید خودروهای اجرایی کامپکت در زیرمجموعه دایلمر AG است.
این خودرو در سال 1993 جایگزین طیف خودروهای 190 (W201) شد و تا زمان ورود مدلهای W168 کلاس A در سال 1997 کوچکترین خودروی بنز به شمار میآمد. اولین مدل نسل اول مرسدس کلاس C در 1 ژوئیه 1993 و اولین مدل از نسل دوم این خودرو در 18 جولای 7 سال بعد، یعنی در سال 2000 تولید شد. این خودرو با آپشن محرک 4 چرخ (4 ویلدرایو) در سال 2002 ارائه گشت و نسل سوم آن در سال 2007 وارد بازار شد. در سال 2014 نیز شاهد ورود آخرین نسل از این خودرو به بازارهای جهان بودیم.
کلاس C در ابتدا در قالب یک سدان و استیشن دیده شد اما در سال 2000 نسخههایی از فستبک کوپه این خودرو نیز ساخته شد. این خودرو با کمی جراحی و فیسلیفت به کلاس CLC تغییر ماهیت داد.
CLC تا سال 2011 در خط تولید باقی ماند و در سال 2012 یک مدل کوپه از کلاس C جایگزین آن شد.
خودروهای کوپه بنز با این حروف شناخته میشوند. در این کلاس شاهد CL550 و CL600 و همچنین CL63 AMG و CL65 AMG هستیم.
این خط تولید از بنز به ساخت خودروهای سایز بزرگ لوکس معروف است. در آلمانی CL مخفف کوپههای سبک یا لوکس است و در زیرساخت اشتراکات زیادی با پلتفرم کلاس S دارد.
CL در چرخه توسعه خود به دنبال S حرکت کرد و در این کلاس شاهد فاصله محوری کوتاه تر نسبت به S و موتورهای کلاس S هستیم که البته در کلاس CL با تنوع کمتری ارائه میشوند.
این کلاس سدانی است که از کوپههای CL مشتق شده و به دلیل مشخصات و گزینههای ویژه که از کلاس S قرض گرفته، این حرف را نیز یدک میکشد.
مرسدس در این کلاس سدان فول- سایز را ارائه داد و پس از آن مدلهای کوپه کلاس E وارد بازار شد. در این کلاس بنز خودروهای اجرایی را با موتورها و بدنههای مختلف تولید میکند و به نوعی در زمینه مصرف سوخت اقتصادی ترین کلاس بنز محسوب می شود. تولید خودروهای این کلاس از سال 1953 در کارخانه بنز آغاز شده و 5 نسل آن به فروش جهانی رسیده است. در دهه 1960 این کلاس به دلیل ردیف لوکس و مدل اسپورتش محبوبتر شد.
شاسیبلندها و SUVهای بنز در این رده قرار گرفته و با قابلیت محرک تمام چرخ ارائه میشود. از مشخصههای این بنز میتوان به ظاهر جعبهای آن اشاره کرد. در سال 2006 کلاس GL برای جایگزینی این خودرو ساخته شد. اما کلاس G همچنان با قدرت تولید میشود و یکی از قدرتمندترین آفرودرهای جهان است. تولید این خودرو از 35 سال پیش آغاز شد و بنابر این قدمت تولید آن طولانی است.
کلاس G به عنوان یک خودروی نظامی توسط شاه وقت ایران که در آن زمان یکی از سهامداران این شرکت بود توسعه یافت. پس از آن مرسدس در سال 1979 نسخه غیرنظامی این خودرو را ارائه کرد. برخی از مردم دنیا لقب "گرگ"را به این خودرو دادهاند.
این خودرو از کلاس G لوکستر ظاهر شد و یک کراساوور شیک محسوب میشود. اما هچنان قدرتمند و آفرودی است.
مرسدس GLE کلاس (M) یک SUV سایز متوسط لوکس است که در سال 1997 توسط کمپانی بنز ساخته شد. این خودرو از لحاظ ابعاد بین دو خودروی GLC و مدلهای بزرگتر کلاس GLS قرار میگیرد. مرسدس نسل چهارم این خودرو را در 11 ستامبر 2018 یعنی ماه قبل به بازارهای جهان ارائه کرد.
S پرچم دار کنونی خودروهای بنز است. آلمانها آن را کلاس ویژه مینامند. اولین مدل این خودرو به شکلی رسمی در سال 1972 ارائه شد و تاکنون با قدرت به حرکت خود ادامه میدهد. بنز هر چه خلاقیت دارد را در این کلاس رو کرده و بیشترین گزینه و فناوریها در کلاس قرار میدهد.
بنز در کلاس sl به تولید خودروهای "گرند تورینگ" میپردازد. Sl مخفف حروف "اسپورت سبک" در زبان آلمانی است و تولید خودروهای این کلاس از سال 1954 آغاز شده است.
در شمایل سنتی خودروهای این کلاس عموما خودروهایی با دو صندلی دیده میشود، البته این به آن معنا نیست که هیچ خودروی ۴ درِ جیتی وجود ندارد. این خودروها با خودروهای ورزشی تفاوتهای بسیاری دارند و آن قدر محبوب و پرتوان هستند که برایشان یک کلاس جداگانه در مسابقات رالی در نظر گرفته شده است.
خودروهای این کلاس بنز در بسیاری از نقاط جهان به دلیل داشتن درهای "گالوینگ" با همین نام معروف شدهاند.
کلاس لیموزین"میباخ" با کد تجاری شاسی W240 شناخته میشود. این خودرو بزرگترین و لوکسترین مرسدسی است که تا کنون ساخته شده و جهت ادای احترام به ویلهلم میباخ با این نام معروف است. در این کلاس تنها شاهد یک نوع موتور هستیم. میباخ معمولا با اعدادی مانند 57 یا 62 شناخته میشود که نشانگر تقسیم طول خودرو برحسب سانتیمتر بر عدد 10 است.