تکنولوژیهای مدرن صنعت خودرو در سال ۲۰۱۵

23 شهریور 13930:00
11 دقیقه


تکنولوژیهای مدرن صنعت خودرو در سال ۲۰۱۵

سال آینده شاهد تجاری شدن تعدادی از فن آوری های مدرن در خودروها خواهیم بود. با این حال نباید انتظار وقوع جهش های بزرگ را در کوتاه مدت داشته باشیم. شاید مهمترین انقلاب صنعت خودرو، راننده خودکار باشد که تا سال 2020 احتمالا تجاری نخواهد شد. با این وجود اصلاحات و بهبودهای آرامی در ارتقای خودروها و راندمان مصرف سوخت را شاهد خواهیم بود.

تکنولوژی های مدرن

سیستم فرمان انطباقی

فورد با همکاری شرکت «تاکاتا» سیستمی را طراحی و توسعه داده‌اند که بازه تغییرات گسترده‌ای از نسبت فرمان را با استفاده از یک غربیلک فرمان معمولی فراهم می‌کند. یک موتور الکتریکی DC به نسبت ورودی راننده به سیستم فرمان، سرعت فرمان‌پذیری را کم و زیاد می‌کند و این کار از طریق یک دنده کاهنده با نسبت 48:1 انجام می‌دهد. واکنش فرمان در سرعت‌های کم و برای مانور بیشتر در فضاهای کوچک پارکینگ تا ۳۵ درصد افزایش می‌یابد. در سرعت‌های بالاتر، نسبت فرمان کاهش یافته تا از تعویض خط‌های ناگهانی جلوگیری گردد. به علاوه، یک حالت تنظیم اسپرت برای سیستم وجود خواهد داشت که نسبت فرمان را در سرعت‌های بزرگراهی بالا نگه می‌دارد و برای رانندگان خاصی که حواسشان در جاده کاملاً جمع است و واکنش خوبی در فرمان دارند، مناسب است. فورد در این سال، سیستم فرمان انطباقی را معرفی خواهد کرد و کاربرد احتمالی آن در آینده در مدل‌های خودرو و تراک‌های سبک خواهد بود.

فرمان

اشراف کامل بر اتفاقات پشت‌سر

هر ساله در امریکا بیش از ۲۰۰ مرگ و ۱۵ هزار جراحت در اثر تصادف از پشت سر اتفاق می‌افتد. علاوه بر این، هزاران مورد از این تصادفات بر اساس ضعف در نقطه کور راننده رخ می‌دهند. دوربین‌های نمای عقب یکی از اقدامات مفید در این رابطه بود که در حال حاضر به صورت استاندارد یا آپشن در بسیاری از مدل‌های جدید صنعت خودرو استفاده می‌شود. آخرین برندی که از این قابلیت استفاده کره، بیوک است که این کار را در سال ۲۰۱۵ بدون هیچ هزینه اضافی انجام می‌دهد. NHTSA مشخص کرده که تا سال ۲۰۱۸ تمام خودروهایی که وزنی کمتر از ۱۰ هزار پوند (۴۵۳۵ کیلوگرم) دارند، باید از این تجهیزات استفاده کنند. در همین حال، پیش‌بینی می‌شود که ۷۰ درصد مدل‌های جدید تا قبل از این تاریخ به این تکنولوژی مجهز شوند.

بیوک 2015

همیِ نیرومند

انتخاب عنوان «هل‌کت» شایسته قدرتمندترین V8 ساخته شده توسط کرایسلر است. این موتور که به صورت آپشن در یک تریم از دوج چلنجر SRT به همین نام عرضه شده، یک موتور «همی» با سوپرشارژر و خنک‌کننده داخلی است که ۷۰۷ اسب‌بخار قدرت دارد و گشتاور خروجی‌اش نیز ۸۸۱/۳ نیوتن‌متر است. یک مکنده هوای IHI، فشار 11.6 psi را به دو خنک‌کننده داخلی مایع به گاز وارد می‌کند. بلوک چدنی تکیه‌گاه میل‌لنگ از جنس آلیاژ فولاد، میله‌های رابط و پیستون‌های آلیاژ آلومینیومی است. درپوش‌های آلومینیومی تحت عملیات حرارتی با سوپاپ‌های اگزوز خنک‌شونده با سدیم هماهنگ شده‌اند. سیستم پورت انژکتور می‌تواند ۱۸/۵ گالن سوخت را در طول ۱۳ دقیقه در حالت سطح عملکرد کامل به موتور وارد کند.

   موتور همی

دکمه آتش

قابلیتی که در هر فورد موستانگ GT جدید وجود خواهد داشت؛ وقتی راننده‌ای در منوی "Track Apps" گزینه "line lock" را انتخاب کند، بعد از اینکه فشار پدال رها شد، ترمزهای جلو به آرامی درگیر می‌شوند و این حالت را حفظ می‌کنند. در نتیجه، این موضوع منجر به واکنش بیشتر تایرهای عقب نسبت به پدال گاز می‌شود و این فاصله با دود و گاهی آتش‌گرفتن! قسمتی از لاستیک خودرو پر می‌شود. البته باید یک نکته را در راهنمای خودرو درنظر داشت؛ استفاده از خودرو در مسابقات، آن را از گارانتی خارج می‌کند.

  فورد موستانگ

مبدّل‌گشتاور برای گیربکس‌های دوکلاچه

سیستم‌های گیربکس دوکلاچه معمولاً به منظور کاهش لغزش، از مبدّل گشتاور معاف می‌شوند. ولی مدل جدید آکورا TLX اسپرت سدان با دیفرانسیل جلو، یک موتور ۲/۴ لیتری چهار سیلندر ۲۰۶ اسب‌بخاری و یک گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه را با یک مبدّل گشتاور که بین موتور کلاج‌های گیربکس قرار گرفته، همراه کرده است. سرمهندس، مت هارگت توضیح می‌دهد که استفاده از این ترکیب باعث حذف شرایط نامنظم در برخی گیربکس‌های دوکلاچه شده و در همین حال، گشتاور قابل‌دسترس در هنگام شروع حرکت را چندبرابر می‌کند. وی همچنین اضافه می‌کند که مصرف سوخت TLX جدید با این سیستم جدید بهتر شده و یک گالن سوخت را در شهر به میزان ۲ مایل بیشتر و در جاده به میزان ۴ مایل بیشتر مصرف می‌کند (مطابق تخمین‌های EPA).

  گیربکس دوکلاچه

خم‌شدن بدنه برای عبور از پیچ

در یک حرکت اساسی نسبت به سیستم‌های تعلیق معمولی، مرسدس‌بنز کلاس S، مانند یک موتورسیکلت در هنگام پیچیدن از یک قوس جاده خم می‌شود. دوربین سیستم کنترل هوشمند بدنه (ABC) تا ۱۵ متر در جلو، مسیر را اسکن می‌کند و تغییرات و انحرافات جاده از خط راست را بررسی می‌کند. وقتی شتاب‌سنج جانبی، درجه سختی یک پیچ را تشخیص داد، سیستم ABC مایع هیدرولیک را به درون پیستون شناوری که به صورت سری با کمک‌فنرها متصل است، پمپاژ می‌کند و باعث انحراف بدنه به میزانی تا حدّ ۲/۶۵ درجه به درون پیچ می‌شود. البته رانندگانی که ترجیح می‌دهند به صورت نرمال از پیج عبور کنند، می‌توانند حالت‌های رانندگی «کامفورت» یا «اسپرت» را انتخاب کنند.

  کمک فنر

همکاری سوپرشارژر و توربوشارژر

موتورهای T6 Drive-E ولوو با حجم ۲ لیتری قدرتی مثال‌زدنی به میزان ۳۰۲ اسب‌بخار و ۴۰۰ نیوتن‌متر ایجاد می‌کنند. در دور موتور زیر ۳۵۰۰، یک سوپرشارژر فشار ۲۳/۲ پوند ایجاد می‌کند؛ ولی در بالاتر از این سرعت موتور، کلاج سوپرشارژر از کار می‌افتد و یک سوپاپ مکش پروانه باز می‌شود و یک توربو کار خود را شروع می‌کند. این موتور که ساخت خود کمپانی ولوو است، یک موتور چهار سیلندر مقرون‌به‌صرفه و جمع‌وجور است که به احتمال زیاد در طیف گسترده‌ای از خط تولید این کمپانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

   سوپر توربو شارژر

موتورهای دیزل بهینه

موتورهای جدید ۲ لیتری چهار سیلندر EA288 توربو دیزل از فولکس‌واگن که در مدل‌های بیتل، گلف، جتا و پاسات ارائه می‌شوند، از یک ساختار نامتعارف برای برای صرفه‌جویی در وزن، هزینه، مصرف و آلودگی استفاده می‌کنند. یک نظم جدید برای سوپاپ‌ها در محفظه احتراق باعث می‌شود که هر میل‌بادامک نیمی از عملکرد خود را به کنترل مکش و نیمی دیگر را به کنترل اگزوز اختصاص می‌دهد. گردابه جریان هوا به داخل سیلندر نیز افزایش یافته و تنها یک تنظیم‌کننده بادامک برای تغییر زمان‌بندی سوپاپ مکش یا اگزوز لازم خواهد بود. فولکس‌واگن همچنین موفق شده تا ۱۵ درصد اصطکاک را کاهش دهد. در نتیجه حداکثر قدرت خروجی موتور TDI به میزان ۱۵۰ اسب‌بخار است که ۱۰ اسب‌بخار افزایش نشان می‌دهد. همچنین مدل‌های دستی و اتوماتیک گلف، هر دو در تست‌های سازمان حفاظت محیط زیست امریکا در شهر، مصرف سوخت ۳۱ مایل برای هر گالن (۷/۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) را نشان می‌دهند که یک مایل نسبت به خودروی دیزلی قبلی رشد نشان می‌دهد.

 دیزل

طراحی گیربکس اتوماتیک از نوع جنرال‌موتورز

جنرال‌موتورز پس از تجربه طراحی گیربکس‌های دوکلاچه، جذاب‌ترین مدل ۲۰۱۵ خود، یعنی شورولت کوروت Z06 را با ۶۵۰ اسب‌بخار قدر با یک مبدّل گشتار معمولی و یک گیربکس اتوماتیک دنده خورشیدی همراه کرده است. گیربکس جدید 8L90 Hydra-Matic متشکل از چهار گروه دنده و پنج کلاج درون یک محفظه از جنس آلومینیوم و منیزیوم، ابعادی به اندازه گیربکس ۶ دنده قبلی دارد و در همین حال، ۸/۸ پوند (۴ کیلوگرم) از آن سبک‌تر بوده و ۵ درصد نیز از لحاظ مصرف سوخت بهتر عمل می‌کند. یک کنترل الکترونیکی، دستورات را به تعداد ۱۶۰ بار در دقیقه اجرا می‌کند و در نتیجه می‌تواند در هنگام رفتن به دنده‌های پایین‌تر، مدیریت بهتری انجام دهد. مدیریت فشار کلاج نسبت به گیربکس‌های اتوماتیک قبلی جنرال‌موتورز بهتر عمل می‌کند و پدل‌شیفترها کنترل دستی کاملی برای راننده ایجاد می‌کنند. جنرال‌موتورز می‌گوید که این گیربکس در رفتن به دنده‌های بالاتر، نسبت به سیستم دوکلاچه پورشه 911 به میزان ۰/۰۸ ثانیه بهتر عمل می‌کند.

 گیربکس اتوماتیک

منبع: پدال