با اینکه صنعت خودرو نسبت به صنایعی چون IT با رشد کندتری به پیش میرود، اما همچنان میتوان سرعت رشد فنآوری این صنعت را نیز بالا قلمداد نمود. در اینجا ده تکنولوژی که میتواند خودروهای آینده را متحول کند، فهرست کردهایم.
بله این عبارتی است که بیشتر در مورد لوازم دیجیتالی نظیر عینک گوگل گلس و ساعتهای هوشمند به کار میرود. شاید در آینده با نگاه از پشت شیشه عینک گوگل گلس، ایرادات خودروی خود را بهتر بیابید یا اجزای آن را به صورت شماتیک ببینید.
فنآوری خورشیدی دارای محدودیتهایی در هزینه تمام شده و انرژی قابل کسب نسبت به سطح میباشد. شاید نتوان به عنوان نیرومحرکه روی این انرژی حساب کرد اما تأثیر آن در تأمین انرژی دستگاهها و لوازم جانبی خودرو نظیر تهویه مطبوع قابل بررسی است.
فکر میکنید در غیاب میل بادامک، چه چیزی سوپاپها را باز و بسته خواهد کرد؟ نیروی مغناطیس میتواند از طریق یک سیمپیچ القایی این وظیفه را بر عهده بگیرد. در این صورت کنترل بسیار بهتری روی زمانبندی باز و بسته شدن سوپاپها اعمال میشود که مصرف سوخت و آلایندگی را به شدت کاهش میدهد.
سیستمهایی خازن مانند برای ذخیره انرژی چون سیستم KERS در خودروهای فرمول یک و هایپرکاری چون لافراری بکار گرفته میشوند اما خودروهای عادیتری چون مزدا هم از تکنیکهای ارزانتر و مشابهی چون ELOOP بهره میبرند.
اگر خودرو تنها در زمان سفارش مشتری تولید و تحویل شود، بسیاری از فرایندهای انبارداری و هزینههای سربار تولید کاسته خواهد شد. بعلاوه سفارشیسازی خودروها توسط مشتریان با انتخابهای بسیار متنوعتر حتی در ظاهر خودرو نیز باعث میشود تا شاهد تنوع بسیار بیشتر و حق انتخاب بهتری برای مشتریان باشیم.
چند سالی است که رانندگی هوشمند و خودکار مورد توجه خودروسازان و حتی شرکتهایی نظیر گوگل قرار گرفته است. خودروهای هوشمند کمتر دچار حوادثی چون تصادف و سقوط به دره میشوند. بنابراین ایمنی بالاتر همراه با آسایش و ایمنی بهتری دارند. ترافیک را تشخیص میدهند پس کمتر سوخت مصرف میکنند. بهینهتر رانندگی میکنند پس استهلاک و خرابی خودرو کاهش مییابد. و البته با این وجود، احتمالاً گرانتر خواهند بود.
این مجموعه عظیم که بزرگترین مزرعه یا نیروگاه تولید انرژی پاک در دنیا محسوب میگردد توسط شرکت تسلا ایجاد میشود. این مجموعه بیش از 500 هزار باتری را در سال برای خودروهای الکتریکی تولید می کندو علاوه بر آن انرژی لازم را از طریق سلولهای خورشیدی برای شارژر خودروهای الکتریکی تأمین مینماید.
تا چند سال پیش تصور نمیرفت که خودروهای الکتریکی بتوانند عملکردی نزدیک به خودروهای درونسوز را به دست آورند. اما تسلا مدل اس، نیسان لیف، تویوتا پریوس و شورولت ولت، این تصور را باطل کردند و استقبال از آنها نیز نشان داد که توجه به چنین تکنولوژی فارغ از هزینه آن میتواند چشمگیر باشد. دست آوردهایی در خودروهای هیبریدی نظیر مک لارن P1، پورشه 918 و لافراری ثابت کرد که کارایی و عملکرد با کمک نیروی الکتریکی قابل دستیابی است.
پلتفرمهای تغییرپذیر مدولار، باعث کاهش بسیار زیاد هزینه تولید شرکتها میشوند. فولکس واگن روی پلتفرم MQB خودروهای مختلفی چون فولکس گلف، آئودی TT، سئات لئون، اشکودا اکتاویا، آئودی A3 و غیره را میسازد. امروزه دیگر سرمایهگذاری روی یک پلتفرم غیرقابل انعطاف بیهوده و دور ریختن پول به نظر میرسد.
این راه حل بسیار ساده است. کاهش وزن با کمک فیبر کربن باعث کاهش مصرف سوخت، افزایش استقامت خودرو، افزایش راندمان و هندلینگ بهتر آن خواهد شد. ب ام و برای مدلهای رؤیایی الکتریکی و هیبریدی i3 و i8 خود به سراغ فیبر کربن رفته است. مشکل اینجاست که هزینه تولید فیبر کربن، وحشتناک است و هنوز راهی برای تولید ارزانقیمت آن یافت نشده است. شاید پرینترهای سه بعدی در آینده این روند را تسهیل کنند.