این کمیته به ریاست دبیر کمیسیون امور زیربنایی دولت در همین هفته تشکیل خواهد شد
به گزارش «اخبار خودرو» ، فعالان بخش خصوصی در بخش تولید و واردات خودرو، برای بسیاری از مشکلات این صنعت که هماکنون در سطح وزارت صمت طرح و بررسی میشود، راهحلهایی دارند. در جلسه این فعالان با اعضای کمیسیون امور زیربنایی دولت که در روز چهارشنبه هفته گذشته تشکیل شد، نمایندگان انجمن واردکنندگان خودرو خواستار مشارکتجویی دولت از فعالان و کارشناسان دلسوز بخش خصوصی برای جلوگیری از تشدید مشکلات موجود در بازار خودرو شدند. آنها میگویند گرانی خودروهای داخلی و وارداتی و نوسانات فعلی بازار قابل پیشبینی بود و از سوی کارشناشان بخش خصوصی نسبتبه بروزشان هشدار داده شده بود. حتی خروج آمریکا از برجام و برخورد همپیمانان این کشور در قبال تشدید تحریمها نیز از پیش محتمل بود. درباره جزئیات این جلسه و مسائل روز بازار خودرو با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفتوگویی انجام دادیم که ماحصل آن را در ادامه میخوانید. دادفر معتقد است غفلت از تهدیدها ایجاد فرصت نخواهد کرد و برای تبدیل یک تهدید به فرصت نیازمند یک برنامه حسابشده هستیم. او میگوید: «بادر نظر گرفتن منافع همه طرفهای درگیر موضوع تولید و واردات خودرو، میتوان نتیجه بسیاری از فشارها را تغییر داد.» به نظر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در شرایط بهوجودآمده بیشترین آسیب متوجه مصرفکنندگان صنعت خودرو اعم از داخلی و خارجی است.
جلسه هفته گذشته دبیر کمیسیون امور زیربنایی دولت با انجمن واردکنندگان خودرو به چه نتایجی رسید؟ آیا همچنان برگزاری جلسهای دیگر با شخص معاوناول رییسجمهور ضرورت دارد؟
با توجه به زمان کوتاهی که برای تشکیل این جلسه داشتیم و همچنین مصادفشدن آن با جلسه هفتگی هیات دولت، بهجای معاوناول رئیسجمهور، این جلسه با حضور آقایامیرمحمود غفاری، دبیر کمیسیون زیربنایی دولت و دیگر اعضای این کمیسیون تشکیل شد. همه واردکنندگان، نمایندگیها و اعضای انجمن نیز در این جلسه حضور داشتند و اعضای کمیسیون زیربنایی دولت تمام مسائل و پیشنهادهای ما را شنیدند. نتیجه جلسه هم تشکیل کمیتهای برای بررسی وضعیت بازار خودرو از سوی معاوناول رئیسجمهور بود. این کمیته به ریاست دبیر کمیسیون امور زیربنایی دولت در همین هفته تشکیل خواهد شد و هر یک از نمایندگان پیشنهادهای خود را برای برداشتن قفلی که به بازار زده شده است، بهصورت کتبی به کمیته اعلام خواهند کرد. در این مدت تمام پیشنهادها توسط انجمن واردکنندگان جمعآوری شده است. البته بهترین راهکاری که دولت میتواند بهکار بندد، استفاده از تشکلها و انجمنهای تخصصی در جهت خروج بازار از بنبست است. بهصورت منفرد نمیتوان تصمیمی راضیکننده برای مصرفکنندگان گرفت و باید جلوی این نوع تصمیمگیریها ازسوی تمام کسانی که بهنوعی در این خصوص درگیر هستند، گرفته شود.
طرح ساماندهی صنعت خودرو در کمیسیون صنایع مجلس بارها مورد بررسی قرار گرفت و درنهایت مقرر شد برای شش ماه مسکوت بماند. آیا انتظار رسیدن به یک نتیجه واحد از سوی نمایندگان دارید؟
طرح ساماندهی صنعتخودرو با درایت کمیسیونصنایع مجلس به نتیجهای قابلقبول خواهد رسید و کاهش تعرفهواردات خودرو اتفاق خواهد افتاد. با وجود اینکه اختلاف نظر در مجلس زیاد است اما نمایندگان مردم پیبردهاند این یک مساله اجتماعی است و مردم میخواهند از محصولات باکیفیت استفاده کنند. هرچند برخی هنوز شعار میدهند باید تنها از محصولات داخلی استفاده کنیم اما باید توجه داشت هر کشوری در تولید یک محصول توانایی دارد. همانطور که ما در خانه، صیفیجات یا لبنیات برای مصرف شخصی تولید نمیکنیم، در بخش کلان نیز باید برخی محصولات را براساس مزیت آن و از طریق واردات
تامین کنیم.
خودروسازی ایران با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریمها چه آیندهای پیش روی خود دارد؟
خودروسازی جزو صنایع دور اول تحریمهای آمریکا علیه ایران است. درحالحاضر آمریکا شرکتهایی را در فهرست اولیه تحریم قرار داده است که شرکای آنها کمترین سرمایهگذاری را در ایران داشتهاند. بدینترتیب کشورهای همپیمان آمریکا ضرر کمتری خواهند دید و تا شش ماه آینده برای خروج از ایران فرصت خواهند داشت. اما درباره خودروسازان داخلی سوال این است چرا در ۲۰سال گذشته به گونهای در این صنعت سرمایهگذاری نشده است که امروز خودکفا باشیم؟ جهان منتظر رشد صنعت خودرو ایران نخواهد ماند و ما باید برنامهای صحیح و دقیق ارائه دهیم تا بتوانیم به رشد و بالندگی برسیم.
دولت در قبال خودروسازی چه برنامهای در پیش دارد؟ آیا موضعگیری فعلی دولت به نفع خودرو سازان داخلی است؟
دولت بهدلیل اینکه خود را رقیب خودروسازان خارجی میداند، دنبال محدود کردن واردات خودرو است، در حالی که دولت باید سیاستگذار باشد. امروز بحث بازار خودرو جهان، ایجاد رضایت و خوشحالی برای مصرفکننده یک محصول است. در ایران اما هنوز خودروسازان به رفع نیاز فکر میکنند، نه به ارائه محصولات باکیفیتتر، متنوعتر و خدمات بهتر. به همین دلیل میخواهند خودروی ۵سال پیش فرانسه را در داخل تولید کنند. هرچند هنوز این محصولات نیز وارد بازار ایران نشده است و تا اجرایی شدن آن چند سال دیگر نیز می گذرد.
خودروهای وارداتی چه جایگاهی در بازار ایران دارد؟ آیا سهم آنها از بازار داخلی را میتوان قابل توجه دانست؟
جایگاه خودرو وارداتی از سوی مصرفکنندگان کاملا پذیرفته شده، حتی با گرانتر شدن هزینههای ترخیص و واردات خودرو این بازار از رونق خود نیفتاده است. شرکتهای خودروسازی خارجی که در ایران فعال هستند، باید از جایگاه حمایتی خاص خارج شوند. نباید بازاری با گستره کل کشور در انحصار دو خودروساز فرانسوی یعنی پژو و رنو باشد. بهویژه آنکه در چنین مواقعی بارها شاهد بدعهدی این شرکتها بودهایم. درصورت آزادسازی تجارت خارجی و دادن اجازه فعالیت به دیگر شرکتهای تولیدکننده خارجی و واردکنندگان خودرو، بازار مصرف ایران بهطور خودکار از درجازدن خودروسازان داخلی جلوگیری به عمل خواهد آورد.
آیا مشکل واردکنندگان خودرو در تامین منابع ارزی در مسیر رفع قرار گرفته است؟
واردکنندگان صنعت خودرو در تامین منابع ارزی مشکلی ندارند، زیرا بیشتر فعالان این صنعت در خارج از ایران، اعتبار خرید خودرو دارند و مقادیری از ارز آنها در خارج از ایران در گردشهای اقتصادی است. اگر دولت دست واردکنندگان را باز بگذارد، در مدت کوتاهی میتوانند نوسانات بهوجودآمده را کنترل کنند و از التهاب بازار بکاهند. به نفع هیچکس نیست خودروی ۲۰میلیونی، ۳۰میلیونتومان به فروش برسد.