1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. تشکیل کمیته ویژه بازار خودرو به دستور جهانگیری

تشکیل کمیته ویژه بازار خودرو به دستور جهانگیری

28 خرداد 1397
  • 6

این کمیته به ریاست دبیر کمیسیون امور زیربنایی دولت در همین هفته تشکیل خواهد شد

تشکیل کمیته ویژه بازار خودرو به دستور جهانگیری



جهانگیری دستور تشکیل کمیته ویژه بازار خودرو را صادر کرد

به گزارش «اخبار خودرو» ، فعالان بخش خصوصی در بخش تولید و واردات خودرو، برای بسیاری از مشکلات این صنعت که هم‏اکنون در سطح وزارت صمت طرح و بررسی می‏شود، راه‏حل‏هایی دارند. در جلسه این فعالان با اعضای کمیسیون امور زیربنایی دولت که در روز چهارشنبه هفته گذشته تشکیل شد، نمایندگان انجمن واردکنندگان خودرو خواستار مشارکت‏جویی دولت از فعالان و کارشناسان دلسوز بخش خصوصی برای جلوگیری از تشدید مشکلات موجود در بازار خودرو شدند. آن‏ها می‏گویند گرانی خودروهای داخلی و وارداتی و نوسانات فعلی بازار قابل پیش‏بینی بود و از سوی کارشناشان بخش خصوصی نسبت‌به بروزشان هشدار داده شده بود. حتی خروج آمریکا از برجام و برخورد هم‏پیمانان این کشور در قبال تشدید تحریم‏ها نیز از پیش محتمل بود. درباره جزئیات این جلسه و مسائل روز بازار خودرو با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت‏وگویی انجام دادیم که ماحصل آن را در ادامه می‏خوانید. دادفر معتقد است غفلت از تهدیدها ایجاد فرصت نخواهد کرد و برای تبدیل یک تهدید به فرصت نیازمند یک برنامه حساب‏شده هستیم. او می‏گوید: «بادر نظر گرفتن منافع همه طرف‏های درگیر موضوع تولید و واردات خودرو، می‏توان نتیجه بسیاری از فشارها را تغییر داد.» به نظر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در شرایط به‏وجودآمده بیشترین آسیب متوجه مصرف‏کنندگان صنعت خودرو اعم از داخلی و خارجی است.

جلسه هفته گذشته دبیر کمیسیون امور زیربنایی دولت با انجمن واردکنندگان خودرو به چه نتایجی رسید؟ آیا همچنان برگزاری جلسه‏ای دیگر با شخص معاون‏اول رییس‏جمهور ضرورت دارد؟
با توجه به زمان کوتاهی که برای تشکیل این جلسه داشتیم و همچنین مصادف‏شدن آن با جلسه هفتگی هیات دولت، به‏جای معاون‏اول رئیس‏جمهور، این جلسه با حضور آقای‌امیرمحمود غفاری، دبیر کمیسیون زیربنایی دولت و دیگر اعضای این کمیسیون تشکیل شد. همه واردکنندگان، نمایندگی‏ها و اعضای انجمن نیز در این جلسه حضور داشتند و اعضای کمیسیون زیربنایی دولت تمام مسائل و پیشنهادهای ما را شنیدند. نتیجه جلسه هم تشکیل کمیته‏ای برای بررسی وضعیت بازار خودرو از سوی معاون‏اول رئیس‏جمهور بود. این کمیته به ریاست دبیر کمیسیون امور زیربنایی دولت در همین هفته تشکیل خواهد شد و هر یک از نمایندگان پیشنهادهای خود را برای برداشتن قفلی که به بازار زده شده است، به‏صورت کتبی به کمیته اعلام خواهند کرد. در این مدت تمام پیشنهادها توسط انجمن واردکنندگان جمع‏آوری شده است. البته بهترین راهکاری که دولت می‏تواند به‌کار بندد، استفاده از تشکل‏ها و انجمن‏های تخصصی در جهت خروج بازار از بن‏بست است. به‌صورت منفرد نمی‏توان تصمیمی راضی‏کننده برای مصرف‏کنندگان گرفت و باید جلوی این نوع تصمیم‏گیری‏ها ازسوی تمام کسانی که به‌نوعی در این خصوص درگیر هستند، گرفته شود. طرح ساماندهی صنعت خودرو در کمیسیون صنایع مجلس بارها مورد بررسی قرار گرفت و درنهایت مقرر شد برای شش ماه مسکوت بماند. آیا انتظار رسیدن به یک نتیجه‏ واحد از سوی نمایندگان دارید؟

طرح ساماندهی صنعت‏خودرو با درایت کمیسیون‏صنایع مجلس به نتیجه‏ای قابل‌قبول خواهد رسید و کاهش تعرفه‏واردات خودرو اتفاق خواهد افتاد. با وجود این‏که اختلاف نظر در مجلس زیاد است اما نمایندگان مردم پی‏برده‏اند این یک مساله اجتماعی است و مردم می‏خواهند از محصولات باکیفیت استفاده کنند. هرچند برخی هنوز شعار می‏دهند باید تنها از محصولات داخلی استفاده کنیم اما باید توجه داشت هر کشوری در تولید یک محصول توانایی دارد. همان‌طور که ما در خانه، صیفی‏جات یا لبنیات برای مصرف شخصی تولید نمی‏کنیم، در بخش کلان نیز باید برخی محصولات را براساس مزیت آن و از طریق واردات تامین کنیم.

خودروسازی ایران با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‏ها چه آینده‏ای پیش روی خود دارد؟

خودروسازی جزو صنایع دور اول تحریم‏های آمریکا علیه ایران است. در‏حال‏حاضر آمریکا شرکت‏هایی را در فهرست اولیه تحریم قرار داده است که شرکای آن‏ها کمترین سرمایه‏گذاری را در ایران داشته‏اند. بدین‌ترتیب کشورهای هم‏پیمان آمریکا ضرر کمتری خواهند دید و تا شش ماه آینده برای خروج از ایران فرصت خواهند داشت. اما درباره خودروسازان داخلی سوال این است چرا در ۲۰سال گذشته به گونه‏ای در این صنعت سرمایه‏گذاری نشده است که امروز خودکفا باشیم؟ جهان منتظر رشد صنعت خودرو ایران نخواهد ماند و ما باید برنامه‏ای صحیح و دقیق ارائه دهیم تا بتوانیم به رشد و بالندگی برسیم.

دولت در قبال خودروسازی چه برنامه‏ای در پیش دارد؟ آیا موضع‏گیری فعلی دولت به نفع خودرو سازان داخلی است؟ دولت به‌دلیل این‏که خود را رقیب خودروسازان خارجی می‏داند، دنبال محدود کردن واردات خودرو است، در حالی که دولت باید سیاست‏گذار باشد. امروز بحث بازار خودرو جهان، ایجاد رضایت و خوشحالی برای مصرف‏کننده یک محصول است. در ایران اما هنوز خودروسازان به رفع نیاز فکر می‏کنند، نه به ارائه محصولات باکیفیت‏تر، متنوع‏تر و خدمات بهتر. به همین دلیل می‌خواهند خودروی ۵سال پیش فرانسه را در داخل تولید کنند. هرچند هنوز این محصولات نیز وارد بازار ایران نشده است و تا اجرایی شدن آن چند سال دیگر نیز می گذرد.

خودروهای وارداتی چه جایگاهی در بازار ایران دارد؟ آیا سهم آن‏ها از بازار داخلی را می‏توان قابل توجه دانست؟

جایگاه خودرو وارداتی از سوی مصرف‏کنندگان کاملا پذیرفته شده، حتی با گران‏تر شدن هزینه‏های ترخیص و واردات خودرو این بازار از رونق خود نیفتاده است. شرکت‏های خودروسازی خارجی که در ایران فعال هستند، باید از جایگاه حمایتی خاص خارج شوند. نباید بازاری با گستره کل کشور در انحصار دو خودروساز فرانسوی یعنی پژو و رنو باشد. به‏ویژه آن‏که در چنین مواقعی بارها شاهد بدعهدی این شرکت‏ها بوده‏ایم. در‌صورت آزادسازی تجارت خارجی و دادن اجازه فعالیت به دیگر شرکت‏های تولیدکننده خارجی و واردکنندگان خودرو، بازار مصرف ایران به‌طور خودکار از درجازدن خودروسازان داخلی جلوگیری به عمل خواهد آورد.

آیا مشکل واردکنندگان خودرو در تامین منابع ارزی در مسیر رفع قرار گرفته است؟

واردکنندگان صنعت خودرو در تامین منابع ارزی مشکلی ندارند، زیرا بیشتر فعالان این صنعت در خارج از ایران، اعتبار خرید خودرو دارند و مقادیری از ارز آن‏ها در خارج از ایران در گردش‏های اقتصادی است. اگر دولت دست واردکنندگان را باز بگذارد، در مدت کوتاهی می‏توانند نوسانات به‏وجودآمده را کنترل کنند و از التهاب بازار بکاهند. به نفع هیچکس نیست خودروی ۲۰میلیونی، ۳۰‌میلیون‌تومان به فروش برسد.



نظرات

  • وطن پرست وطن پرست (29 خرداد 1397 ساعت 10:00)

    آقای جهانگیری چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است شما هنوز متوجه نشدید اختلال و آشفتگی بازار توسط وزیر صنعت ومعدن انجام گرفت و بالای صد هزار میلیارد تومان(( یک چهارم بودجه کشور )) فقط چند نفر به جیب زدند بمردم ثابت شده تمام حرفهایی که میزنید حرفهای دروغ بی معناست عامل اصلی بی ارزش شدن پول ملی هنوز در کابینه دولت با حفظ سمت نشسته وشما دنبال راه حل هستید مردم اینقدر می فهمند که شما دارید دروغ میگویید لطفا به شعورشان توهین نکنید توی این چند ماه یکنفر از شماها از این آقا سئوال نکرده که چرا اینکارها را کرده ، دردنیا خیانت مسئول به مملکت ومردم سزاش اعدام هست آیا دولتی که با تفکر ایجاد تورم کذایی و راه اندازی بازار سیاه درسکه وارز کاسبی چند میلیارد دلاری راه اندازی میکند اسمش را چی باید گذاشت ؟

  • مجید مجید (29 خرداد 1397 ساعت 08:05)

    قشنگ معلومه که طرف فقط داره حرص واردات بیشتر خودرو با دلار 4200 و فروش به قیمت آزاد رو میزنه ! برای دونه درشتا نون داره این وضیعت که مپرس.

  • حمید حمید (29 خرداد 1397 ساعت 08:02)

    بعد از این همه مدت تازه میخواید کارگروه درست کنید، پیشنهاد دریافت کنید، بررسی کنید! حتما سال بعد هم اجرا کنید! همه اش هم شد که واردات خودروی خارجی! احتکار خودروساز ها و همین وارد کننده ها چی شد که با دلار جهانگیری میخرند با نرخ آزاد می فروشند. دنیا رو سیل ببره شما رو خواب میبره. جمع کنید مسخره بازی رو. جلسه جلسه دسدتور فلانی دستور فلانی!

  • صادق صادق (28 خرداد 1397 ساعت 13:24)

    احتمالا یا جلسه لغو میشه یا تصویب میکنن 6ماه طرح مسکوت بماند،فقط یک دلیل بیارید که این مملکت اسلامیه

  • علی علی (28 خرداد 1397 ساعت 12:29)

    . بازار راه خودشو بهتر و راحتتر پیدا میکنه اما دخالتها باعث افزایش و تشدید میشه و نمیتونن کاری بکنن . میشه مثل دلار که نمیشه به مبلغ 4200 جایی پیدا کرد و باید چند بربرشو بدی تا دلار رو بتونی پیدا کنی و فروشنده محترم ببینه کفایت مکفی داری که بهت دلار بده یا نه.

  • javad javad (28 خرداد 1397 ساعت 10:25)

    هنوز داستان دلار جهانگیری سر زبونهاست ...مسخره خودتی اقا.....