1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. تاخیر طولانی در تحویل ؛ فریاد مشتریان خودرو را درآورده است!

تاخیر طولانی در تحویل ؛ فریاد مشتریان خودرو را درآورده است!

16 مرداد 1397
  • 38

براساس ارزیابی صورت گرفته بیشترین انتقاد مصرف‌کنندگان از فرایند فروش خودروهای سواری در ایران مربوط به "تاخیر در تحویل خودرو" بوده است.

دیگر "تاخیر در تحویل" به واژه‌ای آشنا و البته تکراری و پرغصه برای مصرف‌کنندگان خودرو در ایران تبدیل شده است به‌گونه‌ای که خریداران خودروهای پرتقاضای داخلی و همچنین خریداران خودروهای وارداتی معمولا خودروی خریداری شده را با تاخیر قابل توجهی نسبت به آنچه که در قرارداد قید شده، دریافت می‌کنند.

 تاخیر در تحویل ؛ داد مشتریان خودرو را درآورد!

این وضعیت اخیرا در بازار خودروهای وارداتی نمود بیشتری داشته به‌گونه‌ای که با ممنوع شدن واردات خودرو و حدود ۱۴۰۰ قلم کالای غیرضروری دیگر از ابتدای تیر ماه، تقریبا تمام شرکتهای واردکننده خودرو در تحویل خودروهای پیش‌فروش شده تاخیر دارند.

خودروسازان نیز در تحویل برخی خودروهای پرتقاضا به‌ویژه خودروهایی که با مشارکت خودروسازان خارجی در ایران تولید می‌شوند تاخیرهای قابل توجهی داشتند که اخیرا این تاخیرها بیشتر نیز شده و نارضایتی مصرف‌کنندگان را به دنبال داشته است.

در این شرایط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گزارشی از وضعیت رضایتمندی مشتریان از خدمات فروش خودروهای سواری در طول سال ۱۳۹۶ منتشر کرده که بررسی آن نشان می‌دهد در سال گذشته نیز بیشترین انتقاد مشتریان از خدمات فروش خودروهای سواری در ایران مربوط به "تاخیر در تحویل خودروی فروخته شده" بوده است؛ تاخیری که در ماه‌های اخیر تشدید نیز شده است.

اما بعد از تاخیر در تحویل، بیشترین انتقاد مشتریان از فرایند فروش خودروهای سواری در طول سال گذشته مربوط به "ایراد داشتن خودرو در زمان تحویل" بوده است که اگرچه در گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران توضیح بیشتری درباره این موضوع داده نشده اما احتمالا این مشکل مربوط به خودروهای تولید داخلی بوده که با کیفیت پایینی تولید و عرضه می‌شوند.

پس از آن نیز "کم بودن تنوع آپشن‌ها" بیشترین میزان نارضایتی و انتقاد مشتریان از فرایند فروش خودروهای سواری در سال گذشته را به خود اختصاص داده است.

دو موضوع "عدم تناسب قیمت با کیفیت خودرو" و همچنین "تاخیر در تحویل پلاک و مدارک خودرو" نیز دو انتقاد دیگری است که مشتریان نسبت به فرایند فروش خودروهای سواری در طول سال گذشته، مطرح کرده‌اند.

البته با افزایش اخیر قیمت خودروهای داخلی از سوی خودروسازان و همچنین رشد شدید قیمت این محصولات در بازار آزاد به نظر می‌رسد که نارضایتی مصرف‌کنندگان از متناسب نبودن قیمت و کیفیت خودروها در سال جاری نسبت به وضعیت سال گذشته، تشدید نیز شده باشد.

در این شرایط باید منتظر تهیه و انتشار گزارش ارزیابی وضعیت رضایتمندی مشتریان از فرایند فروش خودروهای سواری در سال جاری (۱۳۹۷) ماند تا دید در این مدت نارضایتی‌ها و انتقادات مشتریان در این حوزه چه تغییراتی نسبت به وضعیت سال گذشته داشته است. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران برای تهیه گزارش ارزیابی وضعیت رضایتمندی مشتریان از خدمات فروش خودروهای سواری در طول سال گذشته با ۳۲۳ هزار و ۴۲۳ نفر از خریداران خودروهای داخلی و وارداتی در طول سال ۱۳۹۶، مصاحبه و از آنها نظرسنجی کرده است.

منبع ایسنا


نظرات

  • بهنام بهنام (15 مرداد 1398 ساعت 12:52)

    باسلام هیچ تعهدی در تحویل خودرو وجود ندارد بنده حدود یک ساله خودرو سفارش دادم با کد پذیرش 9182816 از سایپا شهریور 97. کل وجه رو هم تصویه کردم . الان تنها جوابی که میگیرم اینه شکایت شما منعکس خواهد شد ولی به هیچ امیدی به بررسی ان نیست.ومشتری گرامی هیچ پیش بینی دقیق یا زمان احتمالی برای تحویل خودرو نمیتونم بهتون بگم . حالم از تولید ملی و تولید کننده ملی بهم میخوره .برای نوشته هایم اماده دفاع هستم مشخصاتم در سایپا کاملا موجود است

  • مهدی مهدی (8 دی 1397 ساعت 15:24)

    پیش فروش اینترنتی مرداد انجام دادم با تحویل دی ۹۷هنوز هیچ خبری نیست

  • سعید سعید (4 دی 1397 ساعت 11:33)

    ثبت نامی اسفند 96 تحویل شهریور 97 تا الان که تحویل ندادن هیچ روز به روزم از آپشناش داره کم میشه . من چند جا شکایت کردم دوستان حتما شکایت خودتون به دادگاه ارائه بدین نگین ای بابا دلت خوشه این همه دستشون تو یه کاسه ست شاید حرف شما درست باشه ولی این یک سنده برای تاریخ دوره ماست . با پذیرش این خیانتها ملت ما کاملا پذیرای بدبختی ها دارن میشن شدیم یه کشوری مثل کره شمالی و ما هم الان داریم به زنان و مردان برزگ گذشته و آینده میهنمون خیانت میکنیم. نوکرصفت نباشیم با این شرایط پیش رو روزی میرسه بهترین حس درونی ما تملق و چاپلوسی و گوش به فرمانی میشه . تاریخ این همه کشته نداده من و شما بدتر از کبک باشیم

    مهدی مهدی (17 تیر 1398 ساعت 13:12)

    احسنت

  • رمضانی پور رمضانی پور (29 آذر 1397 ساعت 03:17)

    چهل دوملیون ایران خودرو از من گرفته ۷ ما پیش ۲ ما از تاریخ تحویل گذشته ای مردم ثبت نام نکنید همه********

    حامدf حامدf (27 مرداد 1398 ساعت 07:22)

    سلام. راست میگه این دوست عزیزمون
    تورو خدا پیش فروش نخرین من 4ماهه که منتظر ماشن ساینا از طرف سایپا هستم و هیچ جوابی نمایندگی نمیده و میگه قطعه نداریم. پس چرا پولمو گرفتین و منو اواره کوچه خیابون کردین 4ماهه که تکمیل وجه کردم و درمرحله تخصیص موندم و ماشینمو نمیدم.

  • 207 اتومات شهریور 207 اتومات شهریور (7 آذر 1397 ساعت 17:36)

    گروکشی خودروسازان و تاخیر در ارسال دعوتنامه ها به امید افزایش قیمت
    بنده و خیلی از افرادی که خودروی پیش فروش ثبت نام میکنند برای یک مدت طولانی در استرس و اضطراب هستند به خصوص اگر مصرف کننده واقعی باشند که قیمت خودرو هنگام صدور دعوت نامه چقدر خواهد بود. این روز ها این استرس به دلیل نامعلوم بودن افزایش قیمت کارخانه بسیار بیشتر شده. حال اگر زمان دعوت نامه خودروی شما یک یا دو ماه تاخیر داشته باشد بسیار سخت تر خواهد بود زیرا از طرفی حق با مشتری است اگر دعوت نامه را زودتر بفرستند مشمول قیمت جدید نمی شود و اگر گرو کشی کنند مثل الان مشتری ضرر خواهد کرد. لازم به ذکر است که در قرار داد امده است قیمت در زمان صدور دعوت نامه مشخص می شود که خود خودرو ساز زمان صدور را هفته اخر هر ماه اعلام کرده. حال که از مرداد یا شهریور یا مهر مدتی است گذشته سرنوشت مشتریان چه خواهد شد...
    من شکایت کردم به
    سایت سازمان بازرسی کشور
    سایت 124(حمایت از مصرف کننده)
    حضوری هم رفتم وزارت صمت
    از هیچکدومشون آبی گرم نمیشه ولی همتون این کارارو بکنید شاید یه حرکتی شد...

  • احمد احمد (5 آذر 1397 ساعت 01:59)

    من 15ماه پیش خودرو ثبت نام کردم اون موقع دلار 4000 تومن بود 20ملیون به ایرانخودرو دادم تحویل ماشین مرداد بود تا الان ی افزایش قیمت خوده برای بار دوم 206تیپ2قیمت کارخانه شده 57ملیون من چه گناهی کردم هم ارزش پولم کم شده هم ماشین نمیدن تا گرون کنن بعد تحولیل بدن من میگم اصلا ماشین نمی خواهم فقط قیمت ماشین بامن تموم بکنید جواب تاخیرشون با عرض پوزش از تاخیر بوجود امده . ی شبه دوبرابر میکنن دستمونم به هیچ کجا بند نیست فقط اسمشون اینکه مسلمونن

  • آرمان آرمان (27 آبان 1397 ساعت 21:13)

    باعث تمام مشکلات درتحویل و دیگر مشکلات اقتصادی رو خود مردم میدنم چرا که خود کردیم . حق مونه . مقصر خودت تویی که اعتراض الکی میکنی

  • ندا ندا (26 آبان 1397 ساعت 01:17)

    خیلییییی مسخره ست. من خرداد ماه تیبا2 اسم نوشتم واسه تحویل شهریور. هنووووز دعوت نامه هم نیومده واسم. حرفشونم اینه که تحریمیم. خداااایا نجاتمون بده از این دزد بازار.

  • مهدی مهدی (14 آبان 1397 ساعت 14:29)

    بنده که اردیبهشت ۹۷ یک خودرودنا معمولی ثبت نام کرده ام و می بایست طبق قرارداد ۹۷/۰۶/۳۱ تحویل میشده و تا الان دعوت نامه نیامده است چرا بابت تاخیر ایران خودرو باید قیمت اضافه بپردازم مگر مقصر تاخیر ایران خورو بنده بوده ام مگر سود تاخیر چقدر است ؟؟؟ در مقایسه با افزایش قیمت مد نظر ایران خودرو(چند ده ملیونی) عددی نیست که کاملا زیرکانه مدیرعامل ایران خودرو می گوید ما چون سود تاخیر می پردازیم دلیل ندارد ماشین را نگه داریم کاملا پرواضح است که قیمت باید در همان ماه که در قرارداد جهت واگذاری آمده پرداخت شود نه اینکه ایران خودرو به عمد تاخیر ایجاد کند تا در نهایت به قیمت دلخواه بفروشد.اگر مسئولین محترم و شورای رقابت و مجلس وصمت این بند مستبدانه و ظالمانه را از ایران خودرو حذف نمایند به نظر بنده بخش اعظم مشکلات حل خواهد شد به همین آسانی حالا چرا اصلا هیچ اشاره ای به این موضوع در گفتگوها
    نمی شود!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ .در ضمن اگر دقت کنید مبلغ 22میلیون پرداختی در اردیبهشت ماه معادل5500دلار بوده وحال اینکه در صورت انصراف 24میلیون معادل 1500دلار فعلی پرداخت می کنند .

  • سینا سینا (5 آبان 1397 ساعت 16:49)

    سلام
    من و دوستم یک پراید و یک تیبا تحویل مهر ثبت نام کردیم..الان مهرک کلا تموم شده هیچ تو آبانم رفتیم اما حتی هنوز دعوتنامه گ یک برگ کاغذ است بما تحویل ندادن...بابا حالا خودرو میگی کالاست یک برگ کاغذم نمتونین پرینت بگیرین..؟؟؟...به خودگفایی پرایدم نرسیدیم ک سر موقع تحویل بدین...کجا این خودروها رو انبار کردین...؟چقدر ملت اذیت میکنین...فقط پول خوب میگیرن؟خواهشا اگر کسایی ک دستشون میرسه صدا مردم تو رسانه برسونین

  • علی علی (1 آبان 1397 ساعت 07:50)

    سلام ولله من برج یک 405slx ثبت نام کردم تحویل برج پنج الان که برج هشت شده هنوز بهم ندادن هیچ کس هم جوابگو نیست فقط ایران خودرو داره دروغ تحویل من میده دیگه هیچ وقت تو عمرم به این شرکت اعتماد نمیکنم وقتی تماس میگیرم میگه تحریم سرعت تولیدو کم کرده من زمانی که ثبت نام کردم خبری از تحریم نبود زمان تحویل ماشینم هنوز تحریم نشده بودیم الان پول ماشین من شد پول یه موتور سیکلت تو دستشون خدا ازشون نگذره برج سه پنج میلیون تومان ماشین رو گرون کردن الانم حرف از گرون کردن میزنن آخه مگه میشه .حالا دنبال شکایت کردن از ایران خودرو هستم ولی نمیدونم از کجا شروع کنم مملکتم که بی صاحبه فعلا همش از صبح تا شب تو تلویزیون دروغ میگن که اوضاع خوبه مشکلی نیست لطفا اگه کسی میدونه چیکار باید انجام بدم راهنمایی کنه

    محمد محمد (2 آذر 1397 ساعت 01:33)

    عزیزان برین وزارت صنعتو معدن شهر خودتون،ازشون شکایت کنین

    آرش آرش (24 آذر 1397 ساعت 09:47)

    كه چي بشه اينا با اونا دستشون تو ي كاسست وگرنه تمام قراردادها مشخصه و دست وزارت صمت الان كه ديگه از قبل هم بدتر شده و اصلا به فكر مردم نيست . بدبخت مايي كه پيشخريد كرديمو هنوز خبري از تحويل نيست

  • وحید وحید (28 مهر 1397 ساعت 23:29)

    باسلام لطفا رسیدگی کنید در تحویل سایپا فروش نقدی تحویل ۲۰روزه که بر من شده ۶۵روزه
    دوستان از شرکت اریو تو صادقیه خودرو نخرید

  • انصاف انصاف (23 مهر 1397 ساعت 15:42)

    کاربران ومشتریان درحال انتظار ساندرو .
    نمایندگی میگه قراره دعوتنامه بزنن برای جایگزین ساندروبا برلیانس / نظر شما چیست لطفا کارشناسی شده جواب دهیدممنون میشم.

  • یونس یونس (21 مهر 1397 ساعت 11:33)

    هم ایران خودرو توزرد از آب در اومده هم سایپا کوییک تحویل خرداد که همون موقم تکمیل وجه شده و هنوز فاکتور نکردن تماس میگیریم میگن خط تولیدش جمع شده برین با قیمت جدید و با تیبا جایگزین کنید و یه سمند ef7 موعد تحویل مرداد هم که تو ایران خودرو ثبت نام کردم هنوز دعوت نامش صادر نشده میگن با پژو 405 بنزینی تعویضش کن عجبا مملکت که نیست شده برره پول زور میخوان.

  • شهرام شهرام (19 مهر 1397 ساعت 11:36)

    بنده در طرح دهه فجر 96از شرکت ایران خودرو یکدستگاه دنا پلاس توربو به تحویلی یکم مرداد متاسفانه تاکنون هنوز دعوتنامه صادر نشده تا برسه تحویل و کسی پاسخگو نیست لطفا شما پیگیری فرمایید

  • محسن محسن (6 مهر 1397 ساعت 10:11)


    3

    دوستانیکه از تاریخ صدور دعوتنامه و خودروی آنها گذشته میتوانند با مراجعه به دادگاه ایفای تعهد صدور دعوتنامه و تحویل خودرو به قیمت زمان تحویل در قرارداد را بخواهند. این حق مسلم و مکتسبه مشتری است و دادگاه مطمئن باشید به نفع مشتری رای خواهد داد. ضمنا شرایط فورس ماژور قرارداد در صورت تاخیر برخی از خودروهای خاص اونهم شاید قابل پذیرش باشه اما نه صدور دعوتنامه. کمبود قطعه و تحریم ربطی به صدور دعوتنامه نداره و شرکت باید در زمان قرارداد نسبت به صدور دعوتنامه اقدام می کرد و تاخیر را برای خودرو در نظر می گرفت نه اینکه دعوتنامه را به تاخیر بندازه این مصداق بارز کلاهبرداری از شرکتهای دولتی خودرو ساز هست . دوستان حتما با مراجعه به دادگاه خواستار حق خود باشید.

    ناصر ناصر (16 مهر 1397 ساعت 21:04)

    تو فکر میکنی اگه از سایپا یا ایران خودرو شکایت کنی با چند تا وکیل باید بری دادگاه که حریف تیم وکلای این دوتا شرکت بشی؟ حتی اگه محکوم هم بشن کافیه دو تا پراید به قاضی بدن تا تو رو محکوم کنند و تازه اعاده حیبثیت هم میکنن ازت خسارت هم میگیرن. این خانه از پایبست ویران است

    حسن حسن (30 آذر 1397 ساعت 11:46)

    مگه شما تا بحال از این شرکت ها شکایت کردی؟ چرا حدس و گمان میزنید؟ یکی از مشکلات ما همینه دیگه. همش ترس داریم و وحشت یکم از نسل قبلی ها یاد بگیرید اینقدر محافظه کار و ترسو ادم....

  • روزبه روزبه (18 شهریور 1397 ساعت 12:57)

    رسانه ها واقعا نمی خواهند این دزدی را علنی کنن .
    اون موقع که پول ملت را میگیرند مگر ظرفیت قطعات و انبارها را در نظر نمی گیرند که الان میگویند قطعه نیست .
    پس موقع پول گرفتن خوب پولها را میگیرید و الان میگوید قطعه نیست دروغ تا کی؟

    hossein hossein (9 آبان 1397 ساعت 15:01)

    دوست عزیز اگه شرایط توافق نامه رو خونده باشی چندتا تبصره برای این شرایط داره قرارداد شما کاملا یکطرفه به نفع کارخونست

    ایمان ایمان (9 آذر 1397 ساعت 06:30)

    کاملا درسته جهت ثبت نام خودرو ، خودرو ساز موظف هست مجوز لازم رو کسب کنه ، یکی از بندها تعهد به تامین قطعات ckdو cbu می باشد، حداکثر زمان در تحویل خودرو ۱۲ ماه و به هیچ عنوان بدون رضایت مشتری حق جایگزین کردن خودرو رو ندارد.

  • روزبه روزبه (18 شهریور 1397 ساعت 12:52)

    وقتی پولها رو پیش پیش میگیرند .
    و دلارها را میخرند . حالا هم می آیند میگویند ماشین نیست و براحتی پول مردم را هیچ میکنند .
    تمامی این بی عدالتی ها جواب دارد . جواب این همه بی عدالتی چیست؟

  • رضا رضا (17 مرداد 1397 ساعت 13:11)

    سلام مردم ایران
    خواستم بگم واقعا خودرو سازهای ما مخصوصاً ایران خودرو وسایپا تا کی می خواهند یکه تازی کنند وتو جاده ی گرونی ،تحریم
    ، احتکار ،افزایش نا عادلانه قیمت با توجه به کیفیت بد وبروز نبودن خودروها شون وبا حمایت همه جانبه سازززززززمان حامی به اصطلاح مصرف کننده ولی خوب باید بگیم تولید کننده چون تنها اونها هروقت درخواست افزایش دارند اقدام میشه من به شخصه الان دوماه است که از موعد تحویل خودروام(یک دستگاه دنا پلاس) میگذره که تا به امروز حتی دعوتنامه هنوز صادر نگردیده وهیچ کسی تواین خراب شده ---------- جواب گو من نیست حالا سازمان به اصطلاح حامی مصرف کننده لطفاً پیگیری فرمایید اگه راست میگید که شما حامی ملتید

  • رضا رضا (17 مرداد 1397 ساعت 10:35)

    آقا ،خانم ،عزیز ،بزرگوار،هموطن،برادر،خواهر،ای کسی این کامنت رو میخونی نخر ،نخر،نخر،اخر.دارید هم پول میدید هم جون نمیدونم کی قرار یخورده فکر کنیم بعد تصمیم به کاری بگیریم