موضوع خودروهای لوکسی که قاچاق محسوب میشود، این روزها به مرحله تعیین تکلیف نزدیک شده و موانع صادرات مجدد آنها نیز در حال رفع است.
در همین رابطه مدیرعامل سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی با بیان اینکه مسئولیت کالاهای احتکارشده با ما نیست، گفت: «صادرات مجدد خودروهای لوکس مشکلاتی داشت. تاکنون تنها دو دستگاه بنز صادر شده است.» جمشید قسوریان جهرمی با اشاره به وضعیت کالاهای قاچاق و کشف انبار کالاهای احتکارشده اظهار داشت: «براساس قانون، کالاهایی که متروکه یا قاچاق باشند، برای تعیین تکلیف به سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی سپرده میشوند، اما کالاهای احتکارشده به این سازمان مربوط نیست و در اختیار سازمان حمایت تولیدکننده و مصرفکننده
قرار میگیرد.»
مدیرعامل سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی با اشاره به آییننامه اجرایی مواد 55 و 56 بیان کرد: «ما برای فروش کالاهای قاچاق در داخل مشکل داشتیم و این کالاها باید صادر میشد، اما برای فروش خودروهای موجود و کالاهای سرمایهای استقبالی برای صادرات وجود ندارد، چون مدل این خودروها پایین بوده، سند کمپانی و گارانتی نیز ندارد.» وی تاکید کرد: «تاکنون دو دستگاه بنز صادرات مجدد شده و 10دستگاه دیگر نیز فروخته شده است، اما خریدار کالا هنوز نتوانسته است آنها را به دلیل مشکلات ذکر شده، صادر کند.» قسوریان جهرمی در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که خودروهای فروختهشده مجددا به داخل کشور بازنگردد، تصریح کرد: «صاحب کالا باید بین 2 تا 10برابر ارزش کالا ضمانتنامه بگذارد. همچنین مامور بدرقه کالا را تا مرز مشایعت میکند و پس از آن نیز تاییدیه خروج از کشور اخذ شده و استعلامات گرفته میشود، تا بتوان ضمانتنامه را آزاد کرد.»
این مقام مسئول با اشاره به اینکه خودروهای متروکه نیز سه دسته هستند، گفت: «موتور تعدادی از این خودروها بالای 2500سیسی بوده که قابلفروش نیست و نیاز به صادرات مجدد دارد. چراکه اگر زیر 2500سیسی بوده و قاچاق نباشد، برای فروش آن نیاز به حکم دادگاه است. معمولا نیز خودروهایی متروکه میشوند که نمیتوانند استاندارد لازم را دریافت کنند یا بالای 2500سیسی هستند.» مدیرعامل سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی تصریح کرد: «تاکنون تنها 2 تا 3دستگاه از خودروهای متروکه بر اساس حکم دادگاه به فروش رسیده است و مابقی نیز مشکلاتی مشابه موارد ذکرشده دارند.» براساس این گزارش، حال باید دید که چه زمانی تکلیف نهایی این خودروهای لوکس قاچاق مشخص خواهد شد. به نظر میرسد تصمیمسازان این امر درصدد چارهجویی برای از میان برداشتن موانع صادرات اینگونه از خودروها هستند، اما شاید این مساله قدری نیاز به زمان دارد تا بتواند به نتیجه نهایی برسد. از سوی دیگر، با توجه به التهابات ارزی در چند وقت گذشته، صادرات مجدد این خودروها میتواند درآمد ارزی مناسبی برای کشورمان به همراه آورد.