کراس آور لوکس سری RX از سال 1997 تاکنون تولید میشود و یکی از محبوبترین خودروهای حال حاضر لکسس و پرفروشترین محصولات این شرکت میباشد. این SUV اندازه متوسط دو دیفرانسیل بر مبنای سدان ES ساخته میشود و بنابراین راحتی و سواری آن در حد خودروهای جاده خواهد بود اما ویژگیهای آفرود نسبتاً مناسبی هم در این خودرو گنجانده شده است. البته اگر دل آن را داشته باشید که لکسس خود را به مسیرهای رودخانه و گلآلود ببرید.
نکات تازه
طراحی
مقایسه طراحی لکسس RX 350 جدید با نسل اول آن نشان از بهبود مستمر و آرام چهره بیرونی آن است. نسل سوم این خودرو از سال 2008 وارد بازار شد و اینک خودرویی است که با بیشتر محصولات نسل جدید لکسس ناهماهنگ به نظر میرسد. در سال 2012 یک فیس لیفت یا تغییرات ظاهری روی این مدل انجام شد تا کمی هماهنگی بیشتری با سایر برادران خود پیدا کند. از جمله جلوپنجره دوکی شکل و چراغهای LED به نحوی در جلوی خودرو پیادهسازی شد. با این وجود هماهنگی این قسمتها در مدلهای قبل از فیس لیفت بیشتر و هارمونی زیباتری داشت و البته این یک معیار شخصی است و ممکن است بسیاری این طراحی جدید را ترجیح دهند. اما با مقایسه پهلو به پهلوی این خودرو با خودروهایی چون سری جدید کراس آور کوچک NX میبینید که چقدر هماهنگی اجزای بدنه با المانهای طراحی جدید لکسس میتوانست بهتر باشد.
ورود به کابین
در داخل اتاق لکسس RX 350 طبق انتظاری که از لکسس میرود با کابینی لوکس و مجهز و زیبا روبرو میشوید. کیفیت مواد مورد استفاده نیز بالاست. متأسفانه تنها 5 نفر میتوانند در این خودرو جای بگیرند و خبری از صندلیهای ردیف سوم نیست. البته سقف شیبدار هم چنین چیزی را غیرممکن میکند.
استفاده از چوب و چرم طبیعی و سیستم لمسی در کنسول وسط به عنوان جایگزین ماوس برای کنترل رادیو، تهویه و سیستم ناوبری از موارد جذاب این خودرو میباشند. اسپیکرهای 15 تایی مارک لوینسون هم همراه با صدای فراگیر یک تجربه موسیقیایی مطلوب و جذاب را میسر میکنند. بسته به مدل انتخابی، سیستمهایی چون کروز کنترل تطبیقی، نمایشگر سربالا، هشداردهنده و جلوگیری از برخورد، سنسورهای پارکینگ و رادیوی HD را نیز دریافت خواهید کرد.
برای سرنشینان عقب هم همین سطح لوکسی وجود دارد. تهویه جداگانه، روکش چوب، محفظه ذخیرهسازی، صندلیهای تاشوی با نسبت 40/20/40 و نمایشگرهای LED برای سیستم سرگرمی از موارد قابل توجه هستند.
جای پای سرنشینان پشتی هم برای افراد بزرگسال متوسط القامت مناسب است. صندلیهای عقب نیز راحت میباشند اما میزان حفاضت آنها کمتر از صندلیهای جلو میباشد.
همه مدلهای RX 350 به طور استاندارد از ترمز ضد قفل و سیستم ثبات و کنترل کشش، کیسه هوای جلو و عقب و پرده ای و زانو و دوربین دید عقب و سیستم اطلاعرسانی اورژانسی و نشان دادن سرقت خودرو بهره میبرند. این خودرو در تست تصادف 4 ستاره ایمنی از 5 ستاره ممکن را از موسسه ایمنی بزرگراهها به دست آورده است.
پیشرانه و مصرف سوخت
مدل 2015 لکسس RX 350 با موتور شش سیلندر V شکل 3.5 لیتری و گیربکس اتوماتیک 6 سرعته ارائه میشود. انتقال نیرو به تمام چرخها از طریق یک سیستم درایو با کنترل الکترونیکی باعث از بین بردن نیاز به دیفرانسیل مرکزی میشود.
این پیشرانه میتواند 270 اسب بخار نیرو و 248 پوند فوت گشتاور تولید کند. مدلهای پایه به صورت دیفرانسیل جلو میباشند. مدل F اسپرت هم دارای گیربکس هشت سرعته خودکار است.
طبق برآوردهای استاندارد EPA مصرف سوخت این خودرو در شهر 13 لیتر و در جاده 9.8 لیتر است. این ارقام در برابر رقبای این خودرو نظیر آکورا MDX و مرسدس بنز ML350 و ب ام و X5 قابل رقابت نیست. مصرف سوخت مدل هشت سرعته اندکی بهتر است. مثلاً در بزرگراه 9.05 لیتر سوخت مصرف مینماید.
عملکرد و رانندگی
در ابتدا باید این نکته را به خاطر داشته باشید که این یک خودرو اسپرت نیست و در واقع برای آسایش بیشتر سرنشینان طراحی شده است. سیستم تعلیق در جادههای خاکی نیز عملکردی نرم، انعطاف پذیر و با سواری آرام دارد. این همان چیزی است که از لکسس هم انتظار میرود. سیستم AWD نیز بهخوبی عمل میکند و مخصوصا در هوای برفی کارایی بالایی دارد. اما در روی جاده احتمالاً باعث افزایش مصرف سوخت میگردد.
سیستم نمایشگر سربالا هم که اطلاعات را روی شیشه جلوی خودرو میتاباند به راحتی توسط راننده دیده میشود و حتی در نور روز و تابش خورشید نیز عملکردی مناسب دارد.
در تست مجله ادموندز، شتاب صفر تا 90 کیلومتر این خودرو 7.1 ثانیه میباشد که رقمی متوسط برای این کلاس است. جالب اینکه مدل F اسپرت با وجود سیستم گیربکس پیچیدهتر خود اندکی کندتر هم میباشد.
نتیجهگیری
به طور کلی لکسس RX 350 یک خودروی لوکس و راحت با استفاده از آخرین امکانات روز میباشد. کابین آن فوقالعاده ساکت است و سواری راحتی بر روی تمامی سطوح جاده دارد. اگر به دنبال ویژگیهای اسپرت بیشتر هستید و زیاد با خارج از جاده سروکار ندارید بد نیست به سدان های GS نیز نگاهی بیاندازید. اگر هم به دنبال صندلیهای بیشتر و یا عملکرد اسپرت تری میگردید، آکورا، آئودی Q5 یا BMW و بنز هم انتخابهای بهتری میباشند.امتیاز نهایی این خودرو 4.3 از 5 اعلام شده است.