حرف S در مدل این خودرو به معنای اسپرتی است. این مدل در نوع هاچبک 4 در و سدان عرضه می شود. مدل تست شده در این مقاله از نوع Grand Touring S می باشد هاچبک می باشد که با موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری با قدرت 184 اسب تولید می شود که نسبت به مدلهای 3 i (که موتور 2 لیتری دارند) 29 اسب قویتر است. مدل S تجهیزات استاندارد بیشتری و فضای اسپرتی تری دارد. برای این مدل گیربکس 6 دنده دستی و اتوماتیک در دسترس است اما مدلهای تولیدی اولیه همگی گیربکس اتوماتیک دارند.
ساختار سفت و مستحکم این خودرو مکمل ظاهر متناسب و هماهنگ آن است. سیستم تعلیق سفت این که خودرو که جذب ناهمواری خوبی دارد با شاسی سر زنده و بالانس شده و فرمانی مانند مزدا میاتا ادغام شده است. شتاب جانبی متوسط و مسافت ترمزگیری این خودرو که نه خوب و نه بد است، قضاوت ما راجع به هندلینگ مزدا در دنیای واقعی را زیاد خدشه دار نکرد. مزدا 3 شتابگیری چابکی دارد و در تست توانست در عرض 7.2 ثانیه با احتساب Roll-Out به سرعت 96.5 کیلومتر در ساعت برسد (شتاب 0 تا 96.5 کیلومتر واقعی آن حدود 7.5 ثانیه بدون Roll-Out به دست می آید). حالت تعویض دنده دستی گیربکس اتوماتیک این خودرو که از طریق اهرم دنده یا شیفترهای روی فرمان فعال می شود واکنش سریعی دارد. حالت اسپرت عکس العمل موتور را تیزتر می کند و حتی وقتی گیربکس را به حال خودش رها کنید تا برای خودش دنده عوض کند همیشه اینطور به نظر می رسد که دنده درست و صحیح را پیدا می کند. با اینکه مزدا 3 فوق بیشتر وقتش را نزد ما در حالی به سر برد که در جاده های غیر اصلی شتابزده و سریع با آن رانندگی کردیم به رقم قابل توجه 9.04 لیتر در 100 کیلومتر دست پیدا کرد که با رقم اعلام شده برای مصرف سوخت آن در شهر توسط EPA فقط 0.64 لیتر فاصله داشت.
مانند XC-5 و مزدا 6، کابین شیک و منحصر به فرد 3 دوست داشتنی است. درخشش کروم و قطعات پلاستیکی که مانند فیبرکربن به نظر می رسند، بخش های پلاستیکی سیاه رنگ و با کیفیت بالا را برجسته می کنند. در مدلهای S صفحه نمایش پشت آمپر که شبیه مک لارن 12 سی است از یک دور موتور سنج آنالوگ مرکزی که دو صفحه دیجیتال مربعی شکل در طرفین آن وجود دارد، جلوی غربالک فرمان 3 پره ضخیم که فرم و شکلی عالی دارد واقع شده اند. سیستم Head Up Display یا نمایش اطلاعات روی شیشه جلو نیز در این خودرو به کار گرفته شده که نظرات در مورد جذاب یا غیر جذاب بودن آن متفاوت بود. صندلیهای جلو حمایت جانبی خوبی از سرنشینان به ارمغان می آورند و هر سرنشین می تواند دکمه سیستم فرمانگیر مرکزی و دکمه تنظیم صدای سیستم صوتی را به کار بگیرد. برخلاف فورد فوکس هاچبک قسمت صندلی جلوی مزدا 3 فضای اضافی دارد ولی اگر 3 نفر در عقب مزدا بشینند جایگاه تنگی خواهند داشت.
خریداران می توانند با 19.740 دلار صاحب مدل پایه i Sport شوند (مدل سدان 19.240 دلار است) ولی مدل تست شده در این مقاله که تجهیزات کاملی دارد قیمتش به 29.185 دلار می رسد. این مبلغ بالا شامل پکیج تکنولوژی (قیمت 1600 دلار) می شود که سیستم بازیابی انرژی ترمز و سیستم مسدود کننده و باز کننده جلو پنجره به منظور کاهش مصرف سوخت از امکانات این پکیج هستند. همچنین مبلغ 295 دلار صرف صفحات نصب شده در پنل زیر درها، موکت فضای حمل بار و محافظ سپر عقب شده است. آپشن های استاندارد این تریم عبارتند از صندلی های چرمی (در جلو مجهز به گرم کن)، رینگهای 18 اینچی، سانروف، برف پاک کن مجهز به حسگر باران، سیستم تهویه مطبوع با قابلیت کنترل دمای مجزا برای سرنشین جلو و راننده، صندلی برقی راننده، چراغهای بی زنون با سازگاری خودکار با شرایط جاده، صفحه نمایش لمسی 7 اینچی، سیستم ناوبری و دوربین دید عقب.
بعید به نظر می رسد که همه مایل باشند قیمت حدود 30 هزار دلار برای این خودرو را بپردازند مخصوصا اینکه مرسدس قیمت مدل پایه CLA250 را در همین حدود در نظر گرفته است. با این قیمت حتی می توان گلف GTI نیز خریداری کرد که برتری های زیادی به مزدا 3 2.5 لیتری دارد.
در پایان توجه شما را به مشخصات و نتایج تست مزدا 3 هاچبک 2.5 لیتری و مقایسه آن با کیا سراتو هاچبک (که در بازار آمریکا Forte نامیده می شود) که در همین نشریه تست شده و قیمت آن حدود 2000 دلار از مزدا ارزانتر است جلب می کنیم: