تست و بررسی هیوندا توسان مدل 2015

8 فروردین 13946:00
16 دقیقه


تست و بررسی هیوندا توسان مدل 2015

گرچه برخی از خودروها از مشهورترین و لوکس‌ترین برندهای روز دنیا نبوده و مدعی برتری تام و تمام نیز نیستند، ولی به آن اندازه رضایت خاطر مشتریانشان را فراهم می‌آورند که دگرباره به خریدشان بیندیشند. شاید مدل توسان هیوندای را بتوان از این زمره به‌حساب آورد؛ خودرویی که لوکس نیست و از توان آفرود چندانی هم برخوردار نیست و بالاتر اینکه، کیفیت و دوامش هم فروتر از همتایانی همچون تویوتا و هونداست، اما آنچه را که مشتری خواهان آن است در او به اعتدال می‌یابد؛ زیبایی نسبی، کیفیت نسبی و مهم‌تر از همه آپشن های رنگارنگ و بهایی درخور (البته به‌جز کشورمان!)، همه این‌ها حتی مشکل‌پسندترین سلایق را نیز راضی نگاه می‌دارد، چه برسد به خریدار معمولی که توقع چندانی از او نمی‌رود.

نسل اول هیوندای توسان در سال 2004 میلادی روانه بازارهای جهانی شد. با آنکه این سری از توسان از چهره دل‌نشینی برخوردار نبود اما در عین حال، تا حدی توانست موقعیت خود را به‌عنوان یک کراس اوور اقتصادی و تااندازه‌ای باکیفیت، در اقصی دنیا، تثبیت نماید. نسل دوم و یا کنونی این خودرو در اواخر سال 2009 میلادی به بازار معرفی شد و نخستین بار هم در نمایشگاه خودروی فرانکفورت به نمایش درآمد. کار طراحی آن نیز در استودیو طراحی هیوندای – که در روسلهایم آلمان واقع است – صورت پذیرفت. این مجسمه سیال به‌واسطه دستان هنرمند توماس بروکله، که از طراحان سابق ب ام و است، تراش خورده و بی‌تردید می‌توان آن را از یکی از زیباترین کراس اوورهای در حال حاضر دنیا برشمرد. این خودرو در کشور کره جنوبی با نام «توسان IX» عرضه می‌شود و در بازار اروپا به اسم IX35 و در آمریکا نیز با نام توسان. کل فرایند طراحی این خودرو نیز 36 ماه به طول انجامیده و مجموع هزینه ای که هیوندای برای خلق و آفرینش آن متقبل شده در حدود 225 میلیون دلار بوده است. این مدل علاوه بر کشور کره جنوبی در چین، برزیل، هندوستان، تایوان، مالزی، اسلوواکی وهمچنین مصر نیز تولید می‌شود.

خلاصه بررسی

امتیاز کلی این خودرو: 4 از 5

هیوندای توسان نیاز به معرفی چندانی ندارد، این خودرو یک کراس اوور کره ای است که نسبت به همتایانش از ارزش خرید بیشتری برخوردار است.

نمای ظاهری

گرچه بیشتر بخش‌های بدنه هیوندای توسان بدون تغییر مانده است ولی چند اصلاح جزئی که در آن صورت پذیرفته به نحو قابل‌توجهی جاذبه‌های بصری را در آن بهبود بخشیده است. روی هم رفته، پروژکتورهای دوکاره چراغ‌های جلو که هم‌اکنون به ویژگی استانداردی برای تمامی مدل‌های آن درآمده و همچنین رینگ‌های آلومینیمی جدید، سیمای ظاهری آن را شیک تر نموده‌اند.

کابین

با گام نهادن به درون کابین این خودرو،پیشرفت‌های شایان توجهی را شاهد خواهیم بود. برای شروع می‌توان به سامانه جدید GPS و سیستم صوتی آن اشاره کرد که به همراه صفحه نمایشگر اطلاعات – 4.2 اینچی و دوباره طراحی شده آن – عرضه می‌گردد. علاوه بر این، برای خلق حسی از تجمل در کابین، این امکان نیز فراهم است که هیوندای توسان پوشش چرمی قهوه‌ای‌رنگی را هم دارا گردد. با این وجود، تجهیزاتی همچون اتصالات بلوتوث و نیز کنترل‌های سیستم صوتی بر روی فرمان در تمامی مدل‌های پایه این خودرو نیز ارائه می‌شود، که مطمئناً وجود همین تجهیزات، خریداران را شگفت‌زده خواهد نمود.

مهندسی

خریداران نسخه جدید هیوندای توسان 2015، از مزیت «سیستم هدایت انعطاف‌پذیر» هیوندای بهره خواهند برد. در این سامانه سه حالت برای رانندگی وجود دارد که به راننده این اجازه را می‌دهد که سطوح متفاوت و متنوعی از راندن را تجربه نموده و بهترین بازخورد را در تناسب با محیط اطرافش به دست آورد.

آنچه که در این خودرو ارائه می‌شود

در حال حاضر، هیوندای توسان 2015 با هر دو پیشرانه 2 و 2.4 لیتری عرضه شود. زمانی که موتور 2 لیتری آن تنها قادر است توانی معادل 156 اسب بخار و گشتاوری برابر با 192 نیوتن متر را از خود ارائه دهد، پیشرانه 2.4 لیتری آن توانی برابر با 175 اسب بخار و گشتاوری معادل 227 نیوتن متر را عرضه می‌نماید. بهای تیپ‌های گوناگون نمونه 2 لیتری از 69,900 درهم شروع شده و به 77,900 درهم، در بالاترین تیپ آن، ختم می‌گردد. در حالی که، بهای رده‌های متفاوت نمونه حجیم‌تر 2.4 لیتری، از 75,900 درهم برای مدل پایه تا 97,900 درهم برای مدل فول آن متغیر است.

جمع‌بندی

در کل، هیوندای توسان 2015، ارزش مناسبی را در قبال بهای پرداختی ارائه می‌دهد. با توجه به عرضه تجهیزات استانداردی همچون دریچه‌های تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب و نیز رینگ‌های آلومینیومی 17 اینچی، روی هم رفته، این خودرو از ظاهری بهتر، بهایی مناسب‌تر و همچنین تجهیزات بیشتری نسبت به رقیب اصلی خود، تویوتا RAV4 برخوردار است.

نکات مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTO MIDDLEEAST»

LED چراغ‌های عقب به نحو مرتبی به آن ضمیمه شده است.

حجم فراوانی از تجهیزات استاندارد در آن وجود دارد.

دریچه‌های تهویه مطبوع به کار رفته در بخش پشتی آن به شما این اطمینان را می‌دهد که از گزند گرما در امان بمانید ( در متن اصلی: کباب نشوید).

نکته منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTO MIDDLEEAST»

بیش از آنچه که انتظارش را دارید در کابین آن پلاستیک‌های سخت را خواهید یافت.

مشخصات فنی

پیشرانه 2 لیتری:

توان: 156 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه

گشتاور: 192 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه

شتاب صفر تا 100: 11.5 ثانیه

حداکثر سرعت: 170 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت ترکیبی: 8.7 لیتر در هر 100 کیلومتر

پیشرانه 2.4 لیتری (نمونه ارائه شده در ایران):

توان:175 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

گشتاور: 227 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه

شتاب صفر تا 100: 10.4 ثانیه

حداکثر سرعت: 180 کیلومتر

مصرف سوخت ترکیبی: 9.5 لیتر در هر 100 کیلومتر

نوع جعبه‌دنده: گیربکس 6 سرعته (تیپ ترونیک)

سیستم تعلیق جلو: مک فرسون

سیستم تعلیق عقب: اتصالات چندگانه

ابعاد

طول / عرض /ارتفاع: 4410/1820/1655 میلی متر

فاصله بین دو محور: 2640 میلی متر

وزن: 1456-1598 کیلوگرم

اندازه تایرهای جلو و عقب: 225/55 R 18

ایمنی

4 ستاره ایمنی از موسسه NHTSA امریکا

این خودرو در موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌های امریکا (IIHS) نیز تست شد و در تمامی بخش‌ها اعم از استحکام سقف، برخورد از نیمه جلو، حفاظت از سر و صندلی‌ها و همچنین برخورد از بغل (بخش کناری خودرو) بالاترین امتیاز یا همان خوب (GOOD) را از آن خود نمود و تنها در تست هم‌پوشانی کوتاه (SMALL OVERLAP) نمره ضعیف (POOR) را به دست آورد.

6 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی، پرده ای)

سیستم ضد بلوکه ترمز ABS

سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

سیستم کمکی ترمز BAS

سیستم کنترل پایداری خودرو ESP

سیستم ضد لغزش TCS

سیستم کنترل سرعت در سراشیبی DBC

سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی HAC

برخی از امکانات رفاهی این خودرو (نمونه فول آپشن)

سقف پاناروما به همراه سان روف

آینه جانبی مجهز به گرمکن با امکان تاشوندگی برقی

سیستم تهویه مطبوع دوگانه (DUAL) به همراه سیستم کنترل کیفیت هوا (AQS)

کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 + پورت USB،AUX و IPOD به همراه ساب ووفر، آمپلی فایر،2 عدد تیونر و 4 عدد بلندگو

دارای کلید هوشمند (SMART KEY) و استارت دکمه ای

تنظیم برقی صندلی راننده در 8 حالت

برف‌پاک‌کن شیشه جلو مجهز به سیستم یخ‌زدا

سنسور پارک روی سپرهای عقب

مجهز به شیشه‌های سولار

چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع الکتریکی

سیستم روشن شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو (AUTO LIGHT)

مجهز به سنسور باران برای عملکرد اتوماتیک برف پاک کن

گرم‌کن صندلی‌های جلو

مجهز به دوربین عقب با قابلیت نمایش روی آینه داخلی خودرو

آینه الکتروکرومیک (ECM)

کروز کنترل

سیستم ضد سرقت (IMMOBLIZER)

قیمت

قیمت در ایران: 162.4 میلیون تومان (ثبت‌نام در نمایندگی)

قیمت در امارات: 69,900 الی 79,900 درهم (پیشرانه 2 لیتری)- 75,900 الی 97,900 درهم (پیشرانه 2.4 لیتری)

 بررسی هیوندا توسان مدل 2015

 بررسی هیوندا توسان مدل 2015

 بررسی هیوندا توسان مدل 2015

 بررسی هیوندا توسان مدل 2015

 بررسی هیوندا توسان مدل 2015

 بررسی هیوندا توسان مدل 2015

 بررسی هیوندا توسان مدل 2015

 بررسی هیوندا توسان مدل 2015

 بررسی هیوندا توسان مدل 2015

 بررسی هیوندا توسان مدل 2015

 بررسی هیوندا توسان مدل 2015

 بررسی هیوندا توسان مدل 2015

 بررسی هیوندا توسان مدل 2015

 بررسی هیوندا توسان مدل 2015

 بررسی هیوندا توسان مدل 2015

 بررسی هیوندا توسان مدل 2015

 بررسی هیوندا توسان مدل 2015

 بررسی هیوندا توسان مدل 2015

 بررسی هیوندا توسان مدل 2015

 بررسی هیوندا توسان مدل 2015

 بررسی هیوندا توسان مدل 2015

 بررسی هیوندا توسان مدل 2015

 بررسی هیوندا توسان مدل 2015

 بررسی هیوندا توسان مدل 2015

 بررسی هیوندا توسان مدل 2015

 بررسی هیوندا توسان مدل 2015

 بررسی هیوندا توسان مدل 2015

 بررسی هیوندا توسان مدل 2015

منبع: پدال