مرسدسبنز SLK250 رودستر با گیربکس دستی؛ برای کسانی که میخواهند خودشان دنده را کنترل کنند و در همین حال، خودروی زیر پایشان چیزی غیر از مرسدسبنز نباشد. البته این گزینه تنها مخصوص بازار امریکا خواهد بود که در عین داشتن ستاره بنز، یک گیربکس دستی نیز به مشتری ارائه میکند. با این حال باید توجه داشت که خریدارانی که گیربکس دستی را انتخاب میکنند، درصد کمی از مشتریان SLK هستند؛ مشتریانی که خودشان تعداد زیادی نیستند. در سال ۲۰۱۳، تعداد ۴۷۵۷ خودروی مدل SLK جدید به فروش رسیده و این رقم برای سال ۲۰۱۴ به سمت ۴۳۵۳ دستگاه حرکت کرده است.
برای اینکه تمایز SLK250 با گیربکس دستی را در بین خودروهای موجود در بازار بیشتر درک کنیم، باید اشاره کنیم که نه تنها دیگر مدلهای مرسدسبنز در امریکا، بلکه تمام خط تولید با عملکرد بالای AMG نیز منحصراً به صورت گیربکس اتوماتیک ارائه میشوند. شاید مرسدس مدل SLK خود را در رقابت با اسپورتهایی مانند آئودی TT، بامو Z4 و پورشه باکستر میبیند و بنابراین برای ایجاد یک نوع اعتبار، به گیربکس دستی نیاز دارد.
گیربکس مورداشاره، مسلماً درگیری راننده را در هنگام راندن SLK بالا میبرد. حرکات دسته دنده بسیار خوب انجام میشوند و عملکرد کلاچ بسیار دقیق است. در همین حال، شاید بهتر بود این گیربکس با یک موتور ارتقا یافته همراه شود. موتور ۱/۸ لیتری چهار سیلندر توربو در ایجاد پیشرانه کُند عمل میکند و همین موضوع باعث میشود که تعویض دندهها شرایطی مخصوص به خود را پیدا کند. اگر قرار باشد به این صورت از گیربکسهای دستی استفاده کنیم، شاید بهتر باشد همان روال طبیعی صنعت خودرو را طی کنیم و به سراغ گیربکسهای اتوماتیک برویم. شاید اگر از گیربکس در کنار موتور توربوی ۲ لیتری چهار سیلندر کلاس C استفاده میشد، نتیجه بهتری گرفته میشد. البته این موضوع (کنار گذاشتن گیربکس دستی) ممکن است در هنگام آپدیت SLK در یک یا دو سال آینده عملی شود و باید درک کرد که دیر یا زود گیربکسهای دستی به طور کامل کنار خواهند رفت.
هر چقدر از عملکرد پیشرانه گلایه داشته باشیم، در مورد راحتی و کنترل مناسب شاسی SLK باید تعریف کنیم. در همین حال، اگر سیستم کنترل پایداری را غیرفعال کنید، دماغه SLK در هنگام ترمز به یک طرف کشیده خواهد شد و انتهای عقب آن در یک حالت کنترل شده خواهد ایستاد. خودروی تست شده در اینجا با یک پکیج آپشن هندلینگ داینامیک به ارزش ۹۹۰ دلار همراه بوده که در آن تجهیزات دامپر انطباقی با دو حالت «اسپورت» و «کامفورت» اضافه شده است. همچنین پکیچ اسپورت نیز با قیمت ۲۵۰۰ دلار اضافه شده که برای SLK امکاناتی چون چرخهای ۱۸ اینچی AMG، یک کیت بدنه و روشنایی قرمز پیرامونی کابین به همراه داشته است.
SLK در تست شتاب، سرعت ۹۶/۶ کیلومتر را در ۶/۳ ثانیه طی میکند و در تست لغزش در پیچی، نیروی چسبندگی 0.95g را از خود نشان میدهد. این آمار شتاب ۰/۹ ثانیه نسبت به SLK350 با موتور ۳۰۲ اسببخاری عقبتر است، ولی در عین حال، شتاب جانبی SLK250 به اندازه 0.06 بیشتر است. سیستم فرمان SLK تعادل وزنی مناسبی دارد و در مجموع حس خوبی به راننده منتقل میکند. سیستم ترمز نیز اطمینانبخش است و اگر پدال آن محکمتر عمل میکند، شرایط از این نیز بهتر میشد. در هر حال، این رودستر از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت میتواند در ۴۸/۷۷ متر کاملاً متوقف گردد.
در یک حالت پنهانی و غیر مستقیم، شاید SLK میخواهد خود را به شخصیت کلاس SL نزدیک کند و البته فقط در برخی زمینهها موفق عمل کرده است. این خودرو بسیاری از عناصر زیباییشناسانهاش را، بهجز جزئیات و بخشهای عجیب و غریب!، با SL مشترک است. ولی در عین حال، با شرایط لوکس برادر بزرگتر فاصله زیادی دارد. به عنوان نمونه، در سرعتهای بالا در بزرگراه سر و صدای زیادی از بیرون وارد کابین میشود. ولی در همین حال، باید به این نکته اشاره کرد که شیشههای بزرگ به کار رفته در این خودرو، شرایط دید بسیار خوبی در داخل کابین ایجاد میکنند؛ چیزی که در بسیاری از کانورتیبلهای دیگر از آن خبری نیست. در خودروی تست از یک سقف آفتابگیر الکتروکرومیک ۲۵۰۰ دلاری «مجیک اسکای کنترل» که آسودگی بیشتری برای داخل کابین به ارمغان میآورد.
کلاس رودسترهای کوچک امّا سطح بالا، خودروهای محجوبی هستند. در همین حال، SLK هنوز هم در سطوح بالای آن قرار گرفته است. شروع قیمت این مدل از ۴۴۸۷۵ دلار است که در آن مرسدس امکاناتی مانند صندلیهای تنظیمشونده، اتصال بلوتوث، برفپاککنهای حساس به باران، چرخهای ۱۷ اینچی با تایرهای تابستانی و سقف سخت کانورتیبل استاندارد ارائه میکند. برای خودروی تست، در مجموع ۱۵ هزار و ۶۹۵ دلار صرف آپشنهای مختلف شده است.
• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل عقب، ۲ سرنشین، ۲ در کانورتیبل.
• قیمت مدل تست: ۶۰۵۷۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۴۴۸۷۵ دلار).
• نوع موتور: DOHC ۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، با توربوشارژر و خنککننده داخلی، بدنه و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
• گنجایش: ۱۷۹۶ سیسی.
• قدرت: ۲۰۱ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه.
• گشتاور: ۳۱۰/۴۸ نیوتنمتر در ۲۰۰۰ دور در دقیقه.
• گیربکس: ۶ سرعته دستی.
• فاصله محوری: ۲/۴۳۱ متر.
• طول ماشین: ۴/۱۳۵ متر.
• عرض: ۱/۸۱۱ متر.
• ارتفاع: ۱/۳ متر.
• وزن کلی: ۱۵۰۱ کیلوگرم.
• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۳ ثانیه.
• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۶/۲ ثانیه.
• صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۳۳ ثانیه.
• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۳ ثانیه.
• عبور از یکچهارم مایل: ۱۴/۷ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۲/۸۹ کیلومتر بر ساعت.
• سرعت نهایی: تست نشده.
• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۸/۷۶۸ متر.
• چسبندگی در پیچ به قطر ۳۰۰ فوت: 95g.
• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۰/۷ لیتر در شهر و ۷/۳۵ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
• مصرف سوخت در تست: ۱۰/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.