همهمان کمابیش آگاهیم که محصولات تویوتا از کیفیت درخوری برخوردارند، از طول عمرنسبتا بالایی بهره میبرند و درازمدت نیز کمهزینه هستند و… همه این موارد درست بوده و کمتر شکی درشان میتوان روا داشت اما مشکلی که در این بین وجود دارد نحوه قیمتگذاری انواع مختلف این برند در کشورمان است، بهویژه مدل یاریس. چه بسا ممکن است که این خودرو در برخی از ممالک همجوار، مدلی معمولی و یا حتی ارزان به نظر آید اما از هر جنبهای که به این قضیه بنگریم، بهای 118 میلیون تومانی آن، حتی با تناسب با بازار کشورمان نیز گران است، برای آنکه این قضیه بهتر شکافته شود چند مثال ملموس را خدمتتان ارائه میدهم.
شاید برخی از افراد جامعه خودروهای کرهای را قابل قیاس با انواع ژاپنی ندانند و بالاتر از آن نیز، خودروهای چینی را نیز ذرهای بیمقدار در برابر هر دوی آنها بهحساب آورند! اما چنانچه شما تجربه سواری با محصولات معمولی و غیر لوکس ساخت این سه کشور را داشته باشید، این نکته برایتان آشکار میگردد که به غیر از آیتم کیفیت و دوام که مبحث جداگانه ای را میطلبد، تفاوت بین آنها به لحاظ طراحی، تجهیزات رفاهی و حتی ایمنی و کیفیت سواری آنچنان فاحش نیست که هر نوع مقایسهای میانشان را غیرمنطقی و بیمعنا سازد، لااقل امروزه این را میدانیم که خودروهای کرهای شباهت بسیاری به رقبای ژاپنی خویش یافتهاند و چینیها هم نیز چند پلهای پایینتر از آنها، روزبهروز در حال کم کردن فاصله خویش با این دو رقیب هستند. با ارائه این مقدمه میخواهم این پرسش را مطرح سازم که با بهای 118 میلیون تومانی تویوتا یاریس چه گزینههای دیگری را میتوان در بازار فعلی ایران یافت که از آن ارزانتر بوده و در عین حال مجهزتر باشد؟ در مقایسه ذیل که بهاجمال صورت گرفته تنها فراوانی تجهیزات ایمنی و نیز بهای خودروهای دیگر را ملاک مقایسه با یاریس سدان قرار دادهام.
ابتدا به سراغ برندهای کره ایها میرویم. در حال حاضر نزدیکترین رقبای کره ای یاریس سدان، خودروهای همچون هیوندای اکسنت و کیا ریو هستند. هیوندای اکسنت از پیشرانه ای با حجم 1.6 لیتر بهره میبرد که توان خروجی آن معادل 124 اسب بخار میباشد، در حالی که موتور تویوتا یاریس 1.5 لیتر حجم دارد و توان آن نیز 107 اسب بخار است، از سوی دیگر، هیوندای اکسنت از شش کیسه هوا برخوردار است و نیز سیستم ترمزهای تمامی چهار چرخ آن دیسکی میباشد اما تویوتا یاریس تنها از دو کیسه هوا سود برده و سیستم ترمزهای عقب آن نیز از نوع کاسه ای است، علیرغم تمامی این موارد، در حال حاضر هیوندای اکسنت با بهای 104 میلیون تومان ثبتنام میشود که حدود 14 میلیون تومان ارزانتر از یاریس است. نکته جالبی که در این میان وجود دارد آن است که شما با 6 میلیون تومان پرداخت اضافی، یعنی با حدود 124 میلیون تومان، میتوانید گزینه بزرگتر و جادارتر و حتی مجهزتر هیوندای الانترا را خریداری نمایید که از جنبههای گوناگون بر تویوتا یاریس سدان برتری دارد. کیا ریو هم بهعنوان رقیبی که قرار است در آینده ای نزدیک به بازار عرضه گردد، از پیشرانه ای 1.4 لیتری برخوردار است و از توانی مشابه با تویوتا یاریس بهره میبرد، اما در عوض از 6 کیسه هوا سود برده و ترمزهای 4 چرخ آن نیز دیسکی میباشد، ریو با بهایی نزدیک به 101 میلیون تومان عرضه میشود که حدود 17 میلیون تومان کمتر از یاریس است.
اکنون به سراغ رقبای چینی میرویم! شاید از نظر شما مقایسه یک خودروی ژاپنی با برندهای نوپای چینی کاملاً بی وجه به نظر رسد ولی همانطور که پیش از آن نیز گفتهایم در درازمدت این کیفیت، طرح، زیبایی و در کل ارزش خرید یک محصول است که حرف آخر در هر بازاری و از جمله ایران میزند نه اسمورسم و یا سابقه آن. در آغاز میتوان خودروی جیلی امگرند را با توجه به کیفیت نسبتاً مطلوبش بهعنوان اولین هماورد در نظر گرفت. این خودرو از ابعاد بزرگتری نسبت به یاریس سدان برخوردار است و پیشرانه به کار رفته در آن 1.8 لیتر حجم و 137 اسب بخار توان دارد، در مؤلفه های ایمنی نیز از 6 کیسه هوا و ترمزهای دیسکی در چهار چرخ و باک ضد انفجار و …. بهره میبرد؛ علاوه بر این، تجهیزات رفاهی موجود در آن نیز از تویوتا یاریس سدان بیشتر است و…. همه این موارد در جیلی امگرند 2014 با بهایی در حدود 86 میلیون تومان عرضه میشود که 28 میلیون تومان ارزانتر از تویوتا یاریس سدان 2014 است (در حال حاضر یاریس سدان مدل 2014 نیز بفروش میرسد و هنوز نیز جیلی امگرند 2014 پیشفروش میشود!) کاری هم به این قضیه ندارم که برخی از افراد عادی جامعه طرح جیلی امگرند را نسبت به یاریس سدان بیشتر میپسندند و… در جایی دیگر، خودرویی همچون بسترن B50F یا همان آسا قرار دارد که با ابعادی بزرگتر و نیز با پیشرانه ای 1.8 لیتری که از توانی معادل 139 اسب بخار برخوردار است، عرضه میشود. علاوه بر آن، آسا از 4 کیسه هوا برخوردار است و از سیستم کنترل کشش (TCS) نیز بهره برده و تمامی ترمزهای چهار چرخ آن هم دیسکی میباشد و… در حالی که با بهای تقریبی 74 میلیون ثبتنام میشود، یعنی 34 میلیون ارزانتر از تویوتا یاریس سدان.
تویوتا یاریس سدان محصولی قابل احترام و باکیفیت از یک برند با سابقه و خوشنام است اما بهای فروشش در کشورمان نیاز به یک تجدیدنظر اساسی دارد، بهخصوص در بازاری که در آن اولویت بیشتر مشتریانش برای خرید یک خودرو، قیمت، طراحی و تجهیزات رفاهی موجود در آنهاست نه لزوماً کیفیت و یا کلاسبندیهای مرسوم در دنیای امروز، پس در این عرصه پیشینه نیک یک برند و یا حتی کیفیت برتر آن بهتنهایی نمیتواند در مقابل یورش توفنده رقبایی تاب بیاورد که هم از طرحهای جوانپسند تری برخوردارند و هم گزینههای رفاهی و ایمنی در آنها بیشتر است و مهمتر آنکه از قیمتهای پایینتری نیز برخوردارند.
مدل کنونی تویوتا یاریس سدان که در بازار کشورهای آسیای جنوب شرقی و چین به نام VIOS به فروش میرسد، سومین نسل از این خودروست. این خودرو برای نخستین بار در سال 2013 میلادی در نمایشگاه بینالمللی خودرو در بانکوک تایلند به نمایش درآمد. در حال حاضر نیز در کشورهایی همچون تایلند، مالزی، اندونزی، چین و فیلیپین مونتاژ میگردد که نمونههای عرضه شده در بازار امارات و همچنین کشورمان ساخت کشور تایلند میباشد.
خودروی مذکور در سایت «AUTOMIDDLEEAST» امارات هم مورد بررسی قرار گرفته است که برگردان آن را در ذیل تقدیمتان میکنم.
این خودرو یک خرید خوب با هر نوع بودجه ای میباشد، تویوتا یاریس 2015 ارزش پول را دوباره تعریف میکند. (البته در بازار امارات و نه کشورمان!)
تویوتا یاریس در نسل سوم خودش بهتر از همیشه به نظر میآید. پیش از هر چیز این چراغهای رسوخ کرده در جلوپنجره آن است که از شما استقبال میکند، چراغهایی که به سمت بخشهای فوقانی بدنه در حال صعودند. همچنین لامپهای عقب آن که کنارههای بدنه را فرا گرفتهاند، بهطور قطع، همه این موارد در قیاس با نسل پیشین اش، گام بزرگی در جهتی صحیح است.
با دوخت مصنوعی که در درون کابین آن صورت گرفته و بهموازات داشبورد و پانلهای دربها امتداد یافته، ترکیب ویژه ای از تریم مشکی و نقره ای به نمایش درمیآید. طرح داخل کابین این خودرو ستودنی ست، اگر چنانچه بتوان همین سخن را در باب مواد استفاده شده در آن گفت. سرتاسر داشبورد را پلاستیکهای سخت فرا گرفته است. کابین این خودرو ممکن است در یک نگاه عالی به نظر برسد، اما با یک لمس ساده پی به کیفیت آن خواهید برد و علاوه بر آن نمیتوانید سرنشینانتان را با این اندیشه فریب دهید که آنها در مدلی بیش از خودروی معمولی شهری نشستهاند.
یک کلید هوشمند نه تنها موجب میشود که درب خودرو و نیز صندوق بار آن بینیاز از قفل گردد، بلکه به راننده این امکان را میدهد که در زمانی که کلید در جیب و یا کیف دستی او قرار دارد خودرویاش را روشن نماید، این تجهیز ممکن است که کوچک به نظر رسد اما بسیار کاربردی است.
تویوتا یاریس 2015، از یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری نیرو میگیرد. این موتور توانی معادل 107 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و گشتاوری برابر با 141 نیوتن متر در 4200 دور در دقیقه را، به همراه یک گیربکس 4 دنده اتوماتیک ارائه میدهد. شتاب صفر تا صد این خودرو ژاپنی معادل 11.5 ثانیه میباشد و قادر است به سرعتی معادل 175 کیلومتر بر ساعت، پیش از آنکه از نفس بیفتد، دست یابد.
زمانی که خودروهایی همچون میتسوبیشی ATTARAGE و نیسان سانی را برای این تست تجهیز میکردیم تویوتا یاریس گرانترین عضو این گروه بود. یک دلیل بسیار خوب که خرید آن را توجیه میکند وجود بالاترین توان و نیز بیشترین تجهیزات در محدوده قیمتی بین 53/500 درهم الی 59/500 درهم در این خودروست.
طراحی این مدل یک گام بزرگ در مسیری صحیح است.
تنها یک نوع پیشرانه جهت انتخاب وجود دارد.
حجم موتور: 1497 سی سی
توان: 107 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
گشتاور: 141 نیوتن متر در 4200 دور در دقیقه
شتاب صفر تا 100 کیلومتر: 11 – 11.5 ثانیه
حداکثر سرعت: 175 کیلومتر بر ساعت (در برخی منابع 180 کیلومتر هم ذکر شده است)
مصرف ترکیبی: 7-7.2 لیتر در هر 100 کیلومتر
نوع جعبهدنده: 4 دنده اتوماتیک
سیستم تعلیق جلو: مک فرسون
سیستم تعلیق عقب: محور پیچشی
سیستم ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
سیستم ترمز عقب: کاسه ای
طول/عرض/ارتفاع: 4300/1690/1460 میلیمتر
فاصله بین دو محور: 2550 میلیمتر
وزن خالص: 1045 الی 1060 کیلوگرم
گنجایش صندوق عقب: 476 لیتر
ظرفیت باک: 42 لیتر
اندازه تایرهای جلو و عقب: 185/60 R 15
2 ایربگ ایمنی (راننده و سرنشین جلو)
سیستم ضدبلوکه ترمز ABS
سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمز EBD
سیستم کمکی ترمز BAS
سیستم هوشمند ورود بدون کلید (KEYLESS) + دکمه استارت
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 + پورت USB + AUX
6 عدد بلندگو
آینههای جانبی راهنما دار با قابلیت تاشو برقی
فرمان و سر دنده از جنس چرم
سنسور پارک جلو و عقب
فرمان برقی با قابلیت تنظیم
فرمان سه پره یوروتن + سیلور
سیستم ضد سرقت (IMMOBLIZER)
چراغهای مه شکن جلو و عقب
سیستم تهویه مطبوع تماماتوماتیک
صفحه نمایشگر چندمنظوره
برفپاککن تناوبی قابل تنظیم
قیمت در ایران:118 میلیون (ثبت نامی، مدل 2015) و 114 میلیون تومان (ثبت نامی، مدل 2014)
قیمت در امارات: 53,900 الی 76,500