بررسی شورولت اسپارک 2015

16 اردیبهشت 13946:02
7 دقیقه


بررسی شورولت اسپارک 2015

اسپارک، کوچکترین عضو خانواده شورولت است که ما نسل های قبلی آن را با نام دوو ماتیز می شناسیم. این خودرو از سویی، ارزان ترین خودروی امریکایی نیز محسوب می شود. هرچند شاید از نظر قوای فنی نیز یکی از ضعیف ترین ها باشد. با این وجود، لااقل در بازار فروش، خودروی قوی و پرطرفداری به نظر می رسد.

شروع قیمت اسپارک 2015 با گیربکس اتوماتیک از 13 هزار دلار می باشد. البته با افزودن چند آپشن، این قیمت در نمایندگی از 14 هزار دلار فراتر می رود. با این حال، این سوال مطرح است که با این قیمت ارزان، چه چیزی را به دست می آورید؟ حدس شما درست است. چیز زیادی نیست!

در سال 2015، اسپارک با حداقل تغییرات روانه بازار شده است. دلیل بزرگ این امر، تغییر نسل و معرفی مدل کاملا جدید آن در سال 2016 می باشد. بنابراین قبل از دیدن یک اسپارک کاملا متفاوت، می توان آخرین بازمانده آن را تست نمود.

همه مدل های 2015 اسپارک با یک موتور 4 سیلندر 1.2 لیتری 16 سوپاپ DOHC از سری اکوتک جنرال موتورز ارائه می شوند. این موتور با تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت چندگانه MFI قادر به تولید نیروی 84 اسبی و گشتاور 83 پوند فوتی می باشد. برای انتقال نیرو هم از یک گیربکس با انتقال پیوسته CVT استفاده می شود که چرخهای جلو را به حرکت وا می دارد. این قدرت برای تحرک خودروی 1070 کیلویی و شتاب گیری صفر تا 96 کیلومتر آن در 11 ثانیه و رسیدن به بیشینه سرعت 166 کیلومتر بر ساعت کفایت می کند. بنابراین باید در همین ابتدا قبول کنید که با یک خودروی آرام و سربه راه مواجه اید.

گواهی EPA برای مصرف سوخت اسپارک در شهر 7.84 لیتر و در بزرگراه 6.03 لیتر در هر صد کیلومتر است. با این وجود در طول تست این خودرو به صورت میانگین مصرفی معادل 8.71 لیتر داشت. شاید دلیل این موضوع، نداشتن کروز کنترل در مدل انتخابی باشد. نکته دیگر اینکه باک بنزین این خودرو تنها 34.8 لیتر گنجایش دارد و برای مسافت های طولانی، نیاز به سوخت گیری مجدد می باشد.

رانندگی با اسپارک و دینامیک رانندگی آن مادامی که سرعت آن در محدوده 48 تا 64 کیلومتر بر ساعت باشد، همراه با احساس خوبی است. اما در سرعت های بالاتر، ناپایداری خود را نشان می دهد و تغییر خط سریع می تواند لذت رانندگی را به سرعت تبدیل به هراس کند.

با این وجود در رانندگی داخل شهری نباید مشکلی وجود داشته باشد. ساختار تعلیق مک فرسون معمولی هم در جاده های صاف به خوبی عمل می کند. اما در جاده های قدیمی و ناهموار، کمبود و قدیمی بودن خود را نشان می دهد.

ترمزهای اسپارک در جلو دیسکی و در عقب کاسه ای می باشند. بنابراین آنها هم تنها در سرعتهای کم عملکردی مطلوب دارند. چرخهای این خودرو 15 اینچی آلومینیومی به رنگ نقره ای با تایرهای 4 فصل می باشند.

شورولت اسپارک با وجود طراحی نسبتا دلربا، برای سفرهای کوتاه و داخل شهری، گزینه ای مطلوب و با قیمتی مناسب است. پارک کردن و مانور با آن در فضاهای تنگ نیز آسان است. بهره وری سوخت آن در حد متوسط می باشد. نسخه دنده دستی آن نیز با قیمتی کمتر می تواند حتی بیشتر از این مطلوب رانندگان جوان باشد و کمی دینامیک بهتری نیز ارائه نماید.

 بررسی شورولت اسپارک 2015

 بررسی شورولت اسپارک 2015

 بررسی شورولت اسپارک 2015

 بررسی شورولت اسپارک 2015

 بررسی شورولت اسپارک 2015

 بررسی شورولت اسپارک 2015

 بررسی شورولت اسپارک 2015

 بررسی شورولت اسپارک 2015

 بررسی شورولت اسپارک 2015

 بررسی شورولت اسپارک 2015

 بررسی شورولت اسپارک 2015

 بررسی شورولت اسپارک 2015

 بررسی شورولت اسپارک 2015

 بررسی شورولت اسپارک 2015

 بررسی شورولت اسپارک 2015

 بررسی شورولت اسپارک 2015

منبع: پدال