فولکسواگن CC که در سال ۲۰۰۹ معرفی شده، در حال حاضر آنقدر سن و سال دارد که از کانسپت جایگزین آن در نمایشگاههای اتومبیل رونمایی میشود. این خودروی نمایشگاهی به نوعی احیای مدل «چهار در کوپه» است که بازار کنونی آن را تقریباً از سال ۲۰۱۳ کنار گذاشته است. در این مدل، سومین کمربند ایمنی به صندلیهای عقب افزوده شده و در طراحی آن، برخی زمینههای مشترک با پاسات نسخه تولیدی در امریکا دارد. با این حال، در زیر پوست این خودرو، شرایط با «پاسات» متفاوت است و بنابراین نام پاسات از روی آن افتاده و در حال حاضر، فقط با عنوان CC شناخته میشود. بازاریابهای فولکسواگن از این مدل، بهعنوان یک سدان اسپرت متوسط با ظاهری فوقالعاده و «حیرتآور» نام میبرند.
با این طراحی ظاهری شاید آنچنان «حیرتآور» نباشد، ولی هنوز از شرایطی مناسب برخوردار است و از تغییرات ساده جلوپنجره و سیستم روشنایی در چند سال پیش بهره میبرد. این مدل ۴ در ساخت آلمان، قطعات پاسات ساخت تنسی امریکا را به شیوه خودش در کنار هم قرار داده است. فولکسواگن CC، با ارتفاعی پایینتر، ظاهری فریبندهتر ایجاد کرده و هیجان بیشتری از خود نشان میدهد. داخل کابین نیز هنوز جذابیتهای خودش را دارد و کنترلهای موجود در آن، بهآسانی قابلدسترسی و استفاده هستند. البته تریم متالیک نواری بر روی داشبورد چندان دلچسب نیست و طراحی محل قرارگیری کنترلها، نشان از عمر بالای این مدل دارند. با این حال، این سادگی نسبت به مجموعه ابزارهای پیچیده در طراحیهای مدرن، برای بسیاری میتواند یک مزیت به حساب بیاید. همچنین رانندگی با CC بیشتر از یک سدان خانوادگی استاندارد درگیر کننده است؛ چیزی که باید هم از مدلی که قیمت پایهاش ۵۰ درصد نسبت به پاسات بالاتر است، انتظار داشته باشید.
مدل پایه CC که در اینجا نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است، شرایط متفاوتی دارد. امکانات اولیه برای راحتی راننده درنظر گرفته شدهاند، ولی در عین حال، خبری از حواسپرتیهای غیرضروری نیست. خودروی تستشده بهصورت رسمی کی مدل اسپورت 2.0T است که در آن از گیربکس ۶ دنده دستی استفاده شده است. برچسب قیمت ۳۳۵۵۰ دلاری در این مدل، نشان میدهد که خبری از هیچ آپشن اضافهای نیست. CC در گذشته، شروع قیمتی پایینتر از این داشته، ولی باید توجه داشت که در مدل جدید، امکانات استانداردی مانند صفحه نمایش لمسی ۵ اینچی، سیستم راهبری، یک دوربین نمای عقب و چراغهای نوربالای انطباقی زنون به آن اضافه شدهاند. آمار تستهای این تست، کمابیش مشابه مدل اتوماتیک تستشده در سال ۲۰۱۳ است. در این مدل، ۶/۵ ثانیه طول میکشد تا سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت ثبت شود؛ مسیر چهارم مایل در ۱۵/۱ ثانیه طی میشود، آن هم در حالی که سرعت در انتهای مسیر برابر ۱۵۱/۲ کیلومتر بر ساعت است؛ توقف کامل از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت در فاصله ۵۱/۲ متر رخ میدهد؛ و چسبندگی جانبی در پیچ برابر 0.86g است. همین آمار کافی است تا بدون آن که جلب توجه زیادی داشته باشید، از رانندگی لذت ببرید.
تعادل مناسب بین هندلینگ و سواری راحت، بازخورد خوب و کنترل در پدالها و شیفترها، و واکنش مناسب موتور که در بسیاری از محصولات فولکسواگن زبانزد است، از جمله خصوصیات بارز CC است. در همین حال، شاید بهتر بود حسَ فرمان بالاتری در آن داشته باشیم. البته CC یکی از اولین مدلهایی بود که از سیستم دستیار الکتریکی فرمان در جای درست با واکنشهایی متناسب و قابل پیشبینی استفاده کرد.
با پرداخت ۱۲۸۰ دلار اضافه میتوانید به نسخه R-Line با اندکی تغییرات ظاهری دسترسی داشته باشید. تنها تغییر کاربردی در این مدل، چرخهای ۱۸ اینچی به جای نمونه ۱۷ اینچی آنها در مدل پایه است. همچنین اگر آپشن گیربکس اتوماتیک DSG را انتخاب کنید، میتوانید از امکان پدلشیفتر نیز استفاده کنید. تریم سطح بالای «اکزکوتیو» به همراه این موتور، گیربکس DSG با پدلشیفتر را اضافه میکند و امکاناتی را مانند یک صفحه نمایش ۶/۵ اینچی لمسی، ورودی بدون کلید، طراحی چرم داخلی و یک تریم چوبی در اختیار قرار میدهد. در همین حال، میتوانید به سطح ۴۵ هزار دلار سرک بکشید و در تریم «اکزکوتیو لوکس» که امکاناتی چون حسگرهای پارکینگ، ماساژور صندلیها و … دارد، از یک موتور ۳/۶ لیتری VR6 با قدرت ۲۸۰ اسببخار و دیفرانسیل تمامچرخ متحرک فورموشن استفاده کنید. در همین حال، مدل اسپورت 2.0T میتواند به عنوان یک جایگزین قابلاتکا برای سدانهای خانوادگی متوسطی چون هوندا آکورد، مزدا 6 یا همتیمی کاربردیترش، پاسات درنظر گرفته شود.
• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
• قیمت مدل تست: ۳۳۵۵۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۳۵۵۰ دلار).
• نوع موتور: DOHC ۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، با خنککننده داخلی و دو توربوشارژر، بدنه آهنی و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
• گنجایش: ۱۹۸۴ سیسی.
• قدرت: ۲۰۰ اسب بخار در ۵۱۰۰ دور در دقیقه.
• گشتاور: ۲۸۰/۶۵ نیوتنمتر در ۱۷۰۰ دور در دقیقه.
• گیربکس: ۶ سرعته دستی.
• فاصله محوری: ۲/۷۱ متر.
• طول ماشین: ۴/۸۰۳ متر.
• عرض: ۱/۸۵۴ متر.
• ارتفاع: ۱/۴۱۷ متر.
• وزن کلی: ۱۵۲۱ کیلوگرم.
• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۵ ثانیه.
• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۷/۳ ثانیه.
• صفر تا ۱۹۳/۱ کیلومتر بر ساعت: ۲۷/۲ ثانیه.
• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۱ ثانیه.
• عبور از یکچهارم مایل: ۱۵/۱ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۱/۲۸ کیلومتر بر ساعت.
• سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۱۹۹/۵۶ کیلومتر بر ساعت.
• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۱/۲۰۶ متر.
• چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 86g.
• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۱/۲ لیتر در شهر و ۷/۳۵ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
• مصرف سوخت در تست: ۹/۰۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.