وقتی مرسدسبنز در سال ۲۰۰۵ سرمایهگذاری زیادی بر روی مدل «چهار در کوپه» با عنوان CLS550 انجام داد، بحثهای زیادی را برانگیخت. با این که اندکی زمان لازم بود تا آئودی و بامو نیز به این نتیجه برسند، ولی امروز مفهوم یک خودروی چهار در جمعوجور و در عین حال، با کارایی کمتر، حتی به کلاسهای خودرویی دیگر نیز کشیده شده است.
به گذشته که برگردیم، CLS550 سطح اولیه مرسدسبنز CLS بود که موتور توربوی V-8، آن را از نظر عملکرد کاملاً از آئودی با موتور سوپرشارژر V-6 متمایز میکرد. با این حال، قیمت بسیار بالاتر و عطش آن برای مصرف سوخت بیشتر، بر بسیاری از مزیّتهای دیگر غلبه میکرد.
برای مدل ۲۰۱۵، مرسدسبنز یک مدل در پایینترین سطح CLS اضافه کرده است: CLS400. در این مدل که به جای موتور V-8 از موتور دو توربوشارژر V-6 استفاده شده، با قیمتی ارزانتر، قدرتی کمتر و مصرف سوختی بهتر نسبت به CLS550، بیشتر آئودی هدف قرار داده شده است. همچنین مدل بامو 640i گرن کوپه با موتور شش سیلندر نیز در تیررس این خودرو قرار دارد. CLS400 برای انتقال قدرت از یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک استفاده میکند و سیستم دیفرانسیل نیز از نوع فورماتیک تمامچرخ متحرک است.
همانطور که انتظار میرود، شتاب موتور ۳ لیتری توربوشارژر شش سیلندر بهاندازه موتور «القای اجباری» یا تنفس طبیعی V-8 نیست. در پیست، نمونه تستشده سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت را در مدت ۵/۱ ثانیه ثبت میکند؛ یعنی حدود یک ثانیه بیشتر از زمان مشاهده شده برای CLS550 و در عین حال، معادل زمان آئودی. البته در اینگولشتات کار متوقف نشده و آئودی A7 مدل ۲۰۱۶ قدرتی به اندازه ۳۳۰ اسببخار پیدا کرده است؛ این قدرت به اندازه ۲۰ اسببخار نسبت به مدل قبلی بیشتر است.
این مدل با سیستم فورماتیک با وزنی به اندازه ۱۹۳۴ کیلوگرم، به اندازه ۴۵ کیلوگرم سنگینتر از مدل قبلی V-8 با دیفرانسیل عقب است. با این حال، شرایط هندلینگ و سیستم ترمز به شکلی قابلتوجه بهبود یافته است. استفاده از سیستم تعلیق گازی به اندازه ۱۶۱۰ دلار و چرخهای ۱۹ اینچی با تایرهای تابستانی کانتیننتال به اندازه ۵۰۰ دلار هزینه اضافی دارد. با کمک این آپشنها، چسبندگی جانبی برابر 0.94g در تست لغزش در پیچ از این خودرو مشاهده شد که 0.05g نسبت به مدل قبلی با دیفرانسیل عقب افزایش نشان میدهد. توقف کامل از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت نیز در فاصله ۴۶/۶۳ متر رخ میدهد که نسبت به قبل، حدود ۳ متر کوتاهتر است.
در مصرف سوخت خودرو در تست نیز میزان ۱۱/۸ لیتر مشاهده شده که اندکی از برآورد سازمان حفاظت محیط زیست امریکا برای مصرف در شهر کمتر است. البته شاید موضوعی مانند هزینههای سوخت برای خریداران خودروهای لوکس و گرانقیمت چندان مهم نباشد.
در حالی که این CLS از بسیاری جهات با معادل خود در آئودی مطابقت دارد، از لحاظ قیمت نیز میتواند رقابت بیشتری داشته باشد. قیمت مدل فورماتیک از نزدیکیهای ۷۰ هزار دلار شروع میشود که آپشنها قیمت مدل تست را تا ۸۶ هزار و ۲۸۰ دلار بالا بردهاند. آپشن عمده، پکیج «پرمیوم ۲» است که با هزینه ۶۹۰۰ دلاریاش، قیمت کلی را به اندازه ۱۰ درصد افزایش داده است. در این پکیج، تجهیزاتی مانند سیستم COMAND مجهز به سیستم راهبری، تلماتیک، کنترل صوتی و …، استارت بدون کلید، تهویه صندلیهای جلو، دستیار نور بالای انطباقی و چراغهای جلوی LED با «منحنی روشنایی هوشمند» و آینههای جمعشونده خودکار دیده میشوند. ۲۸۰۰ دلار دیگر صرف پکیج «دستیار راننده» شده است که در آن مجموعهای از سیستمهای حفظ خودرو در بین خطوط، هشدار برخورد و تشخیص نقطه کور به CLS اضافه میشوند. سیستم دستیار پارکینگ با دوربین پیرامون نیز هزینهای اضافی دیگری برابر ۱۲۹۰ دلار داشته است. طرح چرم سیاهرنگ به ارزش ۱۳۷۰ دلار، صندلیهای عقب جمعشونده به ارزش ۴۴۰ دلار و گرمکن صندلیهای عقب به ارزش ۶۲۵ دلار از دیگر آپشنهای مورد استفاده در خودروی تست بودهاند. سیستم «اکتیو مولتیکانتور» برای صندلی راننده از چیزهایی است که میبایست به صورت استاندارد در این خودرو ارائه شود، ولی در حال حاضر هزینهای برابر ۶۶۰ دلار داشته است.
البته شاید بهتر بود بسیاری از این سیستمهای مداخلهگر در رانندگی انتخاب نمیشدند، چرا که برای لذت بیشتر از رانندگی، آنها را باید خاموش کرد. همانند خودروهای کلاس E که CLS نیز دارای پلتفرمی مشترک با آن است، این خودرو نیز از تکنولوژی «رانندگی هوشمند» استفاده میکند که گامی بلند در جهت تکنولوژی راننده خودکار در آینده است. این تکنولوژیها در بین گزینههای محبوب خریداری خودروهای جدید هستند و میتوانند در شرایط بزرگراههای شلوغ و حواسپرتیهایی مانند دریافت پیام میتوانند استرس و نگرانی را از رانندگان دور کنند. البته در حال حاضر در محیط شهری، نمیتوان ۱۰۰ درصد به این سیستمها اعتماد کرد؛ چرا که شرایط پیشبینینشدهای میتواند برای خودرو در خیابانهای شهر پیش بیاید که سیستم نتواند به خوبی آن را بخواند.
یک دهه پیش، هنگامی که CLS اولین بار به کوپههای چهار در موجودیت بخشید، یک گزینه جمعوجور و فوقالعاده نسبت به کلاس E سدان و واگن به نظر میرسید. قیمت این مدل نیز بالا بود، ولی آنقدر ویژگیهای متمایز در خود داشت که این قیمت بالا را جبران میکرد. امروز نیز مدل V-6 در سطح اولیه قیمت CLS، سطح عملکردی مناسب در رانندگی از خود نشان میدهد. این شرایط باعث میشود که خریداران تمایل بیشتری به داشتن تمام تجهیزات آپشن در این خودرو داشته باشند. رانندگی با CLS400 نیز از هیجان خوبی برخوردار است؛ البته اگر اندکی وقت بگذارید و جایگاه خود را بهعنوان «راننده» برای آن مشخص کنید!
• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، ۴ سرنشین، ۴ در سدان.
• قیمت مدل تست: ۸۶۲۸۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۶۹۴۱۵ دلار).
• نوع موتور: DOHC ۲۴ سوپاپ V6، با خنککننده داخلی و دو توربوشارژر، بدنه و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
• گنجایش: ۲۹۹۶ سیسی.
• قدرت: ۳۲۹ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.
• گشتاور: ۴۸۰ نیوتنمتر در ۱۶۰۰ دور در دقیقه.
• گیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه با قابلیت شیفت دستی.
• فاصله محوری: ۲/۸۷۵ متر.
• طول ماشین: ۴/۹۴ متر.
• عرض: ۱/۸۸۲ متر.
• ارتفاع: ۱/۴۱۷ متر.
• وزن کلی: ۱۹۳۴ کیلوگرم.
• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵/۱ ثانیه.
• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۲/۹ ثانیه.
• صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۲۳ ثانیه.
• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵/۸ ثانیه.
• عبور از یکچهارم مایل: ۱۳/۷ ثانیه با سرعت نهایی ۱۶۵/۷۶ کیلومتر بر ساعت.
• سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۲۱۰/۸۲ کیلومتر بر ساعت.
• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۶/۶۳۴ متر.
• چسبندگی جانبی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 94g.
• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۲/۴ لیتر در شهر و ۹/۰۵ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
• مصرف سوخت در تست: ۱۱/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.