در طول رشد و نمو خانواده مرسدسبنز، دو کلاس بیشتر از همه نظرها را به خود جلب کردهاند؛ یکی سطح اولیه لوکس CLA و دیگری مدلهای سطح بالای مرسدس-AMG GT S. مهمتر از همه اینها، نحوه برخورد کلاس جدید C در برابر رقابت بیرحمانه در میان سدانهای کامپکت پرمیوم است. در این کلاس خودرو، معمولاً آئودی سرآمد طراحی و ویژگیهای لوکس است و بامو نماد عملکرد بهحساب میآید. این در حالی است که کادیلاک ATS، آکورا TLX و آخرین لکسس IS جدید، تازهواردان این عرصه هستند. امّا با توجه به عملکردی که بنزهای کلاس C در آزمایشها از خود نشان دادهاند، این خودروها همیشه در سطح بالای سدانها کامپکت پرمیوم قرار میگیرند. مرسدسبنز کلاس C بهعنوان پرفروشترینهای برند وظیفه دارد تا در مقابل تمام رقبای غرب و شرق و امریکایی بایستد.
مرسدسبنزهای کلاس C به لطف مهندسی زیرکانه و کاربرد آلومینیوم بیشتر در ساختار خود، در عین حال که فضای داخلی و ابعاد بدنه بزرگتری دارند، ولی سبکتر هستند. این خودروها همچنین به تکنولوژیهای بیشتر ایمنی و اطلاعات و سرگرمی مجهز شدهاند. در همین حال، قیمتها به بالاتر صعود کرده تا CLA کمی نفس تازه کند. وقتی مدل پایه C300 با دیفرانسیل عقب اوایل سال آینده میلادی از راه برسد، شروع قیمتی برابر ۳۹۳۲۵ دلار خواهد داشت. امّا در این زمان، مدل C300 4MATIC که در اینجا تست شده، دارای برچسب قیمت پایهای برابر ۴۱۳۲۵ دلار بوده که نزدیکترین چیز به کف قیمت کلاس C است.
البته آپشنهای مختلفی برای خودروی تست استفاده شده است؛ آپشنهایی مانند پکیج اسپورت به ارزش ۲۱۷۵ دلار شامل چرخهای ۱۸ اینچی AMG، صندلیهای اسپورت، دیسکهای ترمز روزنهدار در جلو و آرایش اسپرتی ابزارهای لمسی، پکیج ۲۸۰۰ دلاری «دستیار راننده» شامل سیستم کروز کنترل خودکار و مداخله ترمز، کنترل حرکت بین خطوط با دستیار فرمان، هشدار نقطه و دیگر ابزارهای ایمنی، پکیج مولتیمدیا به ارزش ۲۶۹۰ دلار شامل سیستم راهبری COMAND با نمایشگر ۸/۴ اینچی LCD و کنترل صوتی و دوربین نمای عقب، پکیج پرمیوم ۱۶۸۰ دلاری با امکاناتی چون سیستم صوتی Burmester همراه با رادیوی ماهوارهای، رنگآمیزی نقرهای به ارزش ۷۲۰ دلار و همچنین گرمکن صندلیهای جلو که هزینهای برابر ۵۸۰ دلار در بر داشت. تمام این آپشن، در مجموع قیمت خودروی تست را به ۵۱۹۷۰ دلار رساندهاند. البته این قیمت نهایی شامل طراحی داخلی MB-Tex برای کابین نیز میشد که مصالح وینیلی به کار رفته در آن، به سختی از یک چرم کیفیت بالا تشخیص داده میشود.
موتور ۲ لیتری چهار سیلندر C300 به صورت حداکثر ۲۴۱ اسببخار با استفاده از توربوشارژر برای این خودرو تولید میکند. یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک نیز برای انتقال این نیرو کمک میکند. در همین حال، دینامومتر نشان میدهد که گشتاوری به میزان ۳۷۰/۱ نیوتنمتر در دور موتورهای ۱۳۰۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه در دسترس قرار میگیرد. البته باید اذعان کرد که واکنش پدال نسبتاً کم است. از لحاظ عملکرد در شتاب، C300 کادیلاک ATS 2.0T را میگیرد ولی به بامو 328i نمیرسد. این خودرو در مدت ۶/۱ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و در تست یکچهارم مایل نیز این فاصله را در ۱۴/۶ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۴/۵ کیلومتر بر ساعت میپیماید که عملکردی ضعیفتر نسبت به رقبایش محسوب میشود. به عنوان مثال، یک بامو 328i xDrive با دیفرانسیل تمامچرخ متحرک که حتی ۷۰ کیلوگرم از C300 سبکتر است، در ۵/۸ ثانیه ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت را رد میکند و رکورد یکچهارم مایل آن نیز ۱۴/۳ ثانیه است.
در زمینه چسبندگی در پیچها، C300 با چسبندگی 0.88g بامو 328i سدان را پشت سر میگذارد. البته عملکردش نسبت به کادیلاک ATS 2.0T با چسبندگی 0.9g در پیچ ضعیفتر است. در تست ترمز، این مرسدسبنز که از تایرهای پیرلی سینتوراتو رادیالز استفاده میکند، فاصله توقف ۵۳/۹۵ متر از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت نشان میدهد که در واقع نسبت به میانگین کلاس خود پایینتر است. همچنین در طول تست، برخی نشانهها عدم کنترل لازم از سیستم ترمز دیده شد.
تیونینگ بینظیر سیستم تعلیق موجب کنترل بسیار خوب حرکات بدنه در هنگام رانندگی شده است. در همین حال، حالتهای مختلف رانندگی از جمله کامفورت و اسپورتپلاس برای این خودرو درنظر گرفته شده است. همچنین یک سوئیچ مجزا برای غیرفعال کردن حالت استاپاستارت موتور که از لحاظ محیط زیستی اهمیت دارد، درنظر گرفته است.
طراحی MB-Tex شرایط لوکسی مانند چرمهای دیگر مدلهای این برند دارد. کرومهای مات و طرحهای فلزی زیبا شبیه به کارهای «سیلور اسمیت» هستند. صندلیهای جلو که قابلیت تنظیم بسیار بالایی دارند، برای رانندگی طولانیمدت بسیار مناسب هستند. در همین حال، صندلیهای عقب فضای نسبتاً تنگی دارند؛ این صندلیهای جمعشونده میتوانند دو شخص بزرگسال یا سه کودک را در خود جای دهند. اگر وسیله اضافی یا جک در صندوق عقب خودرو نباشد، C300 میتواند ۰/۳۶۲ مترمکعب وسایل را در خود جای دهد. این صندوق عقب همچنین داری یک کف بزرگ برای قراردادن وسایل ضروری است.
در همین حال، یک گزارش عجیب و غریب را نیز باید از این خودرو بدهیم. همانطور که از هر خودروی بنز انتظار میرود، نوربالا موقعیت «خاموش» ندارد (یک تنظیم خودکار به این کار رسیدگی میکند). عملکرد گیربکس با استفاده از پدلها و پایه کنترل میشود که ابزار بسیار نچسبی است. در همین حال، با استفاده از روش بریل (خط مخصوص نابینایان) میبایست برای فعال کردن سیستم کروز کنترل اقدام کرد؛ زیرا پایه سمت چپ که برای کنترل آن پیشبینی شده توسط پره غربیلک فرمان پوشیده میشود.
همچنین راهنمای ۳۰۰ صفحهای خریداران را نباید فراموش کرد؛ چون همه قبل از نشستن پشت فرمان و کار با صفحه نمایش و سیستم COMAND باید به خوبی از اطلاعات آن آگاه شوند و اگر شده چند بار آن را بخوانند تا در کار با این سیستم احساس راحتی کنند.
البته مواردی که ذکر شد نمیتوانند گناهان نابخشودنی برای مرسدسبنز باشند. جدیدترین مرسدسبنز دارای بدنهای با ابعاد مناسب، طراحی زیبا و هیجان زیاد در دستان رانندگان است. یک محصول راضیکننده که میتواند زندگی را برای رقیبانش سختتر کند.
• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
• قیمت مدل تست: ۵۱۹۷۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۴۱۳۲۵ دلار).
• نوع موتور: DOHC ۱۶ سوپاپ و چهار سیلندر خطی با توربوشارژر و خنککننده داخلی، بدنه و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
• گنجایش: ۱۹۹۱ سیسی.
• قدرت: ۲۴۱ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه.
• گشتاور: ۳۷۰/۱۴ نیوتنمتر در ۱۳۰۰ دور در دقیقه.
• گیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.
• فاصله محوری: ۲/۸۴متر.
• طول ماشین: ۴/۶۸۶ متر.
• عرض: ۱/۸۱۱ متر.
• ارتفاع: ۱/۶۴۳ متر.
• وزن کلی: ۱۶۵۳ کیلوگرم.
• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۱ ثانیه.
• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۶ ثانیه.
• صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۳۲/۷ ثانیه.
• عبور از یکچهارم مایل: ۱۴/۶ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۴/۴۹ کیلومتر بر ساعت.
• سرعت نهایی (با محدودیت قانونی) : ۲۱۰/۸۲ کیلومتر بر ساعت.
• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۳/۹۵ متر.
• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۹/۸ لیتر در شهر و ۷/۶ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
• مصرف سوخت در تست: ۱۰/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.