1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی داج چارجر R/T اسکات پک

تست و بررسی داج چارجر R/T اسکات پک

20 خرداد 1394
  • 5
  • 6070

در سال ۱۹۹۸ دایملر-بنز کمپانی کرایسلر را تصرف کرده بود و کمپانی جدید با نام دایملر کرایسلر شناخته می‌شد. تسلط آلمانی‌ها تا سال ۲۰۰۷ ادامه داشت و شاید یکی از معدود محصولات خوبی که از این کمپانی در طی این مدت بیرون آمد، دوگانه کرایسلر 300 / داج چارجر بود که هر دو بر اساس استخوان‌بندی نسل دوم W210 مرسدس‌بنز کلاس E ساخته می‌شدند (دایملر در حال حاضر به نسل سوم کلاس E رسیده است). این دو مدل، به عنوان نقطه‌ای برای بازگشت خودروهای دیفرانسیل عقب با عملکرد بالا شناخته شدند و شرایط را برای افتخارآفرینی «موپار» فراهم کردند.

یک دهه بعد، داج چارجر همچنان به عنوان پرفروش‌ترین خودروی مسافری و یک عنصر نمادین درتصویر برند در بازار باقی مانده است. برای مدل سال ۲۰۱۵، یک سری تغییرات در طراحی باعث دمیده‌شدن روحی تازه در کالبد پلتفرم قدیمی شده است. فهرست نسخه‌های عملکردی چارجر، بیشتر از همه بر جذابیت آن افزوده است؛‌ مدل‌هایی مانند R/T، R/T رود اند ترک، SRT 392 و SRT هل‌کت در کنار مدل جدید R/T اسکت پک.

مدل جدید R/T اسکات‌پک نقش داج چارجر SRT8 سوپر بی مدل ۲۰۱۲ را بازسازی می‌کند و از همان موتور بزرگ ۶/۴ لیتری همی استفاده می‌کند و با قیمتی در سطح ۴۰ هزار دلار عرضه می‌شود. با این که این سطح از قیمت برای مدل ۲۰۱۲ چندان قانع‌کننده نبوده، ولی اسکات‌پک جدید در حال حاضر از بسیاری از المان‌های طراحی ظاهری مدل چارجر هل‌کت با قیمتی بیش از ۲۵ هزار دلار استفاده می‌کند؛ از جمله طرح کاپوت NACA، چراغ‌های جلوی LED، طراحی تهاجمی در جلو و … .

در مدل تست شده از اسکات‌پک، موتور ۶/۴ لیتری همی با قدرت ۴۸۵ اسب‌بخار با گیربکس جدید ۸ سرعته اتوماتیک ZF و با بهره‌گیری از سیستم کنترل شروع حرکت، در مدت ۴/۱ ثانیه به شتاب ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت می رسید. همچنین این خودرو، مسیر یک‌چهارم مایل را در مدت ۱۲/۴ ثانیه طی می‌کرد. آماری که ۰/۷ ثانیه در شتاب‌گیری و یک ثانیه کامل در تست یک‌چهارم مایل عقب‌تر از نسخه سوپرشارژر ۷۰۷ اسب‌بخاری هل‌کت است. با این حال، مدل اسکات‌پک در شتاب‌گیری تا سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت به اندازه یک ثانیه و در تست یک‌چهارم مایل به اندازه ۱/۲ ثانیه سریعتر از مدل چارجر R/T با موتور ۵/۷ لیتری همی با قدرت ۳۷۰ اسب‌بخار عمل می‌کند. آمار اسکات‌پک در چسبندگی جانبی و تست ترمز بیشتر از همه مشابه «هل‌کت» است. اسکات‌پک در حالی که از تایرهای تابستانی با ابعاد کوچکتر نسبت به هل‌کت استفاده می‌کند (تایرهای 245/45R-20 گودیر ایگل F1 سوپرکارز نسبت به 275/40R-20 پیرلی P Zeros در هل‌کت)، در تست لغزش در پیچ، چسبندگی 0.91g از خود نشان می‌دهد که تنها 0.03g با هل‌کت تفاوت دارد. همچنین اسکات‌پک در فاصله ۴۶/۶۳ متری از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت متوقف می‌شود که با مدل هل‌کت که بیش از ۹۰ کیلوگرم از آن سنگین‌تر است، مطابقت می‌کند.

چیزی که این آمار در خود نشان نمی‌دهند، طبیعت متمدنانه موجود در رانندگی با چارجر R/T اسکت پک است. البته باید اذعان کرد که در بسیاری جهات شبیه به هل‌کت است، ولی بیشتر اجزا پکیج عملکردی اسکت پک، در زمان‌های بیشتری قابل‌استفاده هستند. در واقع با یک سدان عضلانی روبرو هستیم که وزنی بیش از ۱۹۰۰ کیلوگرم دارد و در عین حال، شبیه به یک کوپه کوچک ۱۵۰۰ کیلوگرمی حرکت می‌کند؛ تقریباً‌ چیزی شبیه به یک نسخه چهار در از یک موستانگ GT.

تکیه‌گاه مناسب صندلی‌های جلو در داخل کابین چارجر باعث می‌شود تا راحتی مناسب در هنگام رانندگی تأمین شود. در مجموع، اسکات‌پک خودرویی سریع است که می‌توانید در تمام روز با آن سرعت بروید و در همین حال، از آن خسته نشوید.

سیستم تعلیق با تیونینگ عملکردی در اسکات‌پک، با اینکه از فاکتورهای تنظیم‌شوندگی موجود در هل‌کت یا SRT 392 برخوردار نیست، ولی هیچ وقت باعث ناراحتی سرنشین نمی‌شود و در هنگام حرکت در جاده، کنترل بدنه خوبی را فراهم می‌کند. سیستم کنترل فرمان الکترونیکی «اسکات‌پک» نیز از سیستم هیدرولیکی موجود در مدل «هلک‌کت» چیزی کم ندارد؛‌ در حالی که واکنش سریعی در پیچیدن دارد، ولی از وزن مناسبی برخوردار است و خودرو با دقت و اطمینان به پیش می‌رود. برای اسکات‌پک، از سیستم ترمز قدرتمند برمبو نیز استفاده شده که در اینجا به صورت چهار پیستونه است (ترمزهای هل‌کت از نوع صفحه دو تکه، با ۶ پیستون هستند). با این حال، هنوز هم همان عملکرد را در توقف خودرو از سرعت بالا نشان داده است.

داج برای مدل اسکات‌پک از سیستم صرفه‌جویی در مصرف سوخت (Fuel Saver) استفاده می‌کند که در شرایط کم‌فشار، چهار سیلندر از موتور ۶/۴ لیتری را از کار می‌اندازد تا به این وسیله، مصرف سوخت بهتری را برای خودرو ایجاد کند.

مدل تست‌شده در اینجا یک داج‌ چارجر R/T اسکت پک مدل ۲۰۱۵ به ارزش ۴۱ هزار و ۸۸۰ دلار بود که در آن تنها از دو آپشن استفاده شده است؛ یکی تایرهای تابستانی ۱۹۵ دلاری و دیگری پکیج «ترجیحات مشتری» با امکاناتی چون رادیوی ۲۱ وات HD، سیستم راهبری، صفحه نمایش لمسی Uconnect به ابعاد ۸/۴ اینچ و شبکه‌های SiriusXM ترافیک و Travel Link.

در حال حاضر به دلیل محدودتر شدن قوانین آلودگی محیط زیست و استاندارد‌های تولید دی‌اکسید کربن، اینکه تا چه زمانی خودروسازان بتوانند سدان‌ها و کوپه‌های کلاس متوسط قیمتی با موتورهای بزرگ V8 ارائه کنند، چندان مشخص نیست. بنابراین خودرویی مانند چارجر R/T اسکات‌پک، گزینه‌ای است که شاید به همین زودی‌ها از بازار خودرو کنار گذاشته شود و جا دارد که در حال حاضر بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

مشخصات:

• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل عقب، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.

• قیمت مدل تست: ۴۱۸۸۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۴۰۹۹۰ دلار).

• نوع موتور: pushrod ۱۶ سوپاپ V-8،بلوک آهنی و رویه آلومینیومی، پورتانژکتور سوخت.

• گنجایش: ۶۴۱۷ سی‌سی.

• قدرت: ۴۸۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.

• گشتاور: ۶۴۴ نیوتن‌متر در ۴۲۰۰ دور در دقیقه.

• گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.

ابعاد:

• فاصله محوری: ۳/۰۵۳ متر.

• طول ماشین: ۵/۱ متر.

• عرض: ۱/۹۰۵ متر.

• ارتفاع: ۱/۴۸۱ متر.

• وزن کلی: ۱۹۷۱ کیلوگرم.

تست‌های عملکرد:

• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۱ ثانیه.

• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۹/۳ ثانیه.

• صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۱۶/۳ ثانیه.

• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۷ ثانیه.

• عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۲/۴ ثانیه با سرعت نهایی ۱۸۵/۰۷ کیلومتر بر ساعت.

• سرعت نهایی (تخمین خودروساز): ۲۸۱/۸۳ کیلومتر بر ساعت.

• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۶/۶۳۴ متر.

• چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 91g.

مصرف سوخت:

• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۵/۷ لیتر در شهر و ۹/۴۱ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

• مصرف سوخت در تست: ۱۳/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

 تست و بررسی داج چارجر R/T اسکات پک

 تست و بررسی داج چارجر R/T اسکات پک

 تست و بررسی داج چارجر R/T اسکات پک

 تست و بررسی داج چارجر R/T اسکات پک

 تست و بررسی داج چارجر R/T اسکات پک

 تست و بررسی داج چارجر R/T اسکات پک

 تست و بررسی داج چارجر R/T اسکات پک

 تست و بررسی داج چارجر R/T اسکات پک

 تست و بررسی داج چارجر R/T اسکات پک

 تست و بررسی داج چارجر R/T اسکات پک

 تست و بررسی داج چارجر R/T اسکات پک

 تست و بررسی داج چارجر R/T اسکات پک

 تست و بررسی داج چارجر R/T اسکات پک

 تست و بررسی داج چارجر R/T اسکات پک

 تست و بررسی داج چارجر R/T اسکات پک

 تست و بررسی داج چارجر R/T اسکات پک

 تست و بررسی داج چارجر R/T اسکات پک

 تست و بررسی داج چارجر R/T اسکات پک

 تست و بررسی داج چارجر R/T اسکات پک

 تست و بررسی داج چارجر R/T اسکات پک

 تست و بررسی داج چارجر R/T اسکات پک

 تست و بررسی داج چارجر R/T اسکات پک

 تست و بررسی داج چارجر R/T اسکات پک

 تست و بررسی داج چارجر R/T اسکات پک

 تست و بررسی داج چارجر R/T اسکات پک

منبع پدال



نظرات

  • علی فلاحت علی فلاحت (23 خرداد 1394 ساعت 19:28)

    ولی من از طرحهای دوج قبل از ادغامش با قیات بیشتر لذت می بردم یه جور مردونه تر بودند

    اسکالید اسکالید (25 خرداد 1394 ساعت 16:07)

    طرح های دوج نسبت به قبل هیچ تفاوتی نکرده

  • اسکالید اسکالید (20 خرداد 1394 ساعت 15:12)

    چقدر جذاب و خوشگله بیشووووووووووووووور

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (20 خرداد 1394 ساعت 14:39)

    فقط با نگاه کردن بهش یه حسی میگه که برو بگیرش بعد با هاش برو خیابونارو به اتیش بکیش

  • حسین معمار حسین معمار (20 خرداد 1394 ساعت 05:41)

    چه قیافه وحشی داره...حالا یه سر به عکسهای نمایشگاه ماشین شیراز بزنید ببینید ما کجای کاریم...