1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی آئودی TT رودستر 2016

تست و بررسی آئودی TT رودستر 2016

3 آبان 1394
  • 0
  • 4297

آئودی TT رودستر یک خودروی اسپورت سقف‌باز است و این موضوع را با رانندگی با آن می‌توان کاملاً حس کرد. تعریفی که شاید با شک و تردیدهایی روبرو باشد، ولی چیزی است که نسل‌های قبلی این مدل توانسته‌اند خود را با آن جا بیندازند. همانند نسل سوم TT کوپه، رودستر جدید نیز ترکیبی از ویژگی‌های کاربردی و استایل را به نمایش گذاشته و قدرت عضلانی مناسبی را با اطمینان موجود در یک شاسی تمام‌چرخ متحرک همراه کرده است. این مدل در واقع، همانند گذشتگان خود، برای کسانی ساخته شده که به دنبال یک خودروی اسپورت معمولی نیستند.

اصول اولیه این مدل، مطابق با دو نسل قبلی باقی مانده‌اند. TT رودستر یک نسخه هنرمندانه از مدل کوپه است که صندلی‌های کوچک خود در عقب را از دست داده و صاحب یک سقف اتوماتیک شده که قادر است به شکلی جادویی در پشت خودرو پنهان شود. عملکرد این سقف واقعاً شگفت‌انگیز است؛ تنها در چند ثانیه می‌تواند باز و بسته شود و این کار را می‌تواند تا سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت نیز انجام دهد. استفاده از موقعیت پایین صندلی‌ها و ارتفاع بالاتر درها باعث شده تا در هنگام رانندگی سقف‌باز، شرایط مطبوعی ایجاد گردد. همچنین در این حالت، یک منحرف‌کننده باد بین صندلی‌های بالا می‌آید تا اثر آشفتگی (buffeting) بیشتر کاهش یابد. در نتیجه، در اینجا کابریولتی داریم که می‌توانید در سرعتی مانند ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت، بدون آن که مجبور شوید فریاد بزنید، با کسی صحبت کنید. وقتی سقف بالای سر شما قرار دارد، سر و صدای بیشتری در سرعت‌های بالا نسبت به مدل کوپه تجربه خواهید کرد، ولی باز هم احساس می‌کنید که به شکلی مناسب از فضای اطراف ایزوله شده‌اید.

مدل رودستر نسبت به کوپه، به اندازه ۳۵۰۰ دلار بیشتر هزینه دارد، صندلی‌های عقب را کنار گذاشته و حدود ۹۰ کیلوگرم نیز به وزن خود اضافه کرده است. در نتیجه، آمار سطح پایین‌تری برای تست‌‌های شتاب در این خودرو به‌دست آمده که این موضوع، اثبات بیشتری بر قوانین فیزیک نیوتنی است. وقتی بلافاصله پس از رانندگی با مدل کوپه، با رودستر رانندگی می‌کنید، حتماً احساس می‌کنید که این مدل با سقف نرم، سنگین‌تر عمل می‌کند و سرعت واکنش کمتری دارد. درعین حال، اگر با شدت مناسب رانندگی کنید و مخصوصاً اگر سقف در پایین قرار گرفته باشد، می‌توانید یک انعطاف‌پذیری متعادل را در ساختار TT رودستر بر روی سطوح ناهموار جاده حس کنید. ولی چیزی که بیشتر از همه ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد این است که مدل رودستر با اینکه قسمت‌های بزرگی از ساختار خود را از دست داده، ولی سطح عملکرد خود را در شرایطی نزدیک حفظ کرده است.

موضوعی که ما را دوباره به بحث پایه در مورد آئودی TT می‌‌رساند و اینکه این خودرو یک اسپورتِ «لایت» است که قابلیت‌های زیادی در چسبندگی و ایمنی دارد، ولی در زمینه واکنش و هیجان و لذت رانندگی، یعنی چیزهایی که معمولاً مشتریان را به سمت این کلاس خودرویی می‌کشانند، در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد. در این خودرو، موتور ۲ لیتری TSI در تیونینگ ۲۲۰ اسب‌بخاری است و عملکردی مطابق انتظار از خود نشان می‌دهد. در همین حال، نشانه‌ای از تأخیر در هنگام شروع به کار توربوشارژر احساس می‌شود که در ادامه، با یک قدرت متوسط در بالای ۶۰۰۰ دور بر دقیقه همراه است. همچنین با پایین آوردن سقف، می‌توانیم به راحتی تصدیق کنیم که تمایز زیادی بین صدای واقعی اگزوز و صدایی که از سیستم صوتی پخش می‌شود، وجود دارد.

مدل استاندارد TT رودستر با توجه به پافشاری شاسی‌اش بر چسبندگی بیشتر، خودروی چندان هیجان‌انگیزی نیست. زمان شتاب‌گیری این مدل که تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برابر ۵/۲ ثانیه است، به نوعی فقط ظاهر ماجراست. سیستم گیربکس استاندارد اتوماتیک دو کلاجه موجب می‌شود که در مواقع ناگهانی، عکس‌العمل‌های سریعی از این خودرو شاهد باشیم، ولی همین سیستم در حالت «دستی» و پس از چند درخواست برای رفتن به دنده پایین‌تر، ممکن است دچار سردرگمی شود. همچنین با اینکه سطح چسبندگی بالا در TT رودستر بالاست، ولی با اندکی آزاد کردن پدال گاز، می‌توان کنترل بیشتری در تنظیم مسیر خودرو داشت. در شرایط پیچ‌های سخت، یک بد فرمانی ملایم و پایدار مشاهده می‌شود. برای سیستم فرمان، حالت‌های مختلفی در «انتخاب رانندگی آئودی» درنظر گرفته که با تنظیم «کامفورت»، طبیعی‌ترین حالت برای فرمان ایجاد می‌شود. این در حالی است که تنظیم «داینامیک»، بدون اینکه حس‌های دیگری را ایجاد کند، نیروی بیشتری را برای هدایت خودرو می‌طلبد.

حقیقت این است که برای بسیاری از مشتریان احتمالی آئودی TT رودستر، «رانندگی» در رده پایین‌تری در لیست اولویت‌ها قرار می‌گیرد. همچنین با این که نسل سوم TT نمی‌تواند با زیبایی‌های حیرت‌انگیز اولیه این مدل مطابقت کند، ولی هنوز یک خودروی جذاب و خوش‌قیافه است. به‌علاوه، ارتفاع کم و پیش‌آمدگی‌های جمع و جور بدنه نشان از انعطاف‌پذیری بالای پلتفرم MQB گروه فولکس‌واگن دارد.

کابین TT رودستر بسیار خوب پرداخته شده و حسّ جادار بودن بیشتری نسبت به رقیبش «باکستر» دارد. دسته دنده در کمترین ابعاد ممکن قرار دارد، کنترل های سیستم HVAC در داخل دریچه‌های وسط تعبیه شده‌اند و بسیاری از عملکردهای خودرو توسط رابط کاربری MMI و نمایشگر «کابین مجازی» در جلوی راننده کنترل می‌شوند؛ ویژگی‌ای که می‌تواند بسیار بحث‌برانگیز باشد. این نمایشگر تقریباً توسط سرنشین کنار راننده دیده نمی‌شود و یک شرایط «غیردموکراتیک» در داخل خودرو ایجاد می‌کند. در همین حال، نمایشگر ۱۲/۳ اینچی با گرافیک‌های مناسب و قابلیت‌های تنظیم آن در حالت‌های مختلف، می‌تواند این موضوع را تا حدودی پوشش دهد. همانند مدل‌های مدرن آئودی، سیستم راهبری لحظه‌ای گوگل که به مانند یک پهپاد شخصی، تصاویری با کیفیت بالا از ارتفاع پایین در اختیار شما قرار می‌دهد، بسیار جالب‌توجه است.

در مجموع، TT رودستر دربرگیرنده تمام میراثی است که مدل‌های گذشته برای آن به جا گذاشته‌اند. البته مسلماً در حدّ یک پورشه باکستر نباید از آن انتظار داشت، ولی همچنان می‌تواند نگاه‌ها را به سمت خود جلب کند و اینکه شاید بسیاری علاقه‌ داشته باشند تا جنبه‌های بیشتری از آن را کشف کنند.

مشخصات:

• نوع خودرو: موتور جلو، دو دیفرانسیل ، ۲ سرنشین، ۲ در کانورتیبل.

• قیمت مدل تست: ۵۴۱۲۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۴۷۳۲۵ دلار).

• نوع موتور: DOHC چهار سیلندر تخت با ۱۶ سوپاپ، توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی،بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.

• گنجایش: ۱۹۸۴ سی‌سی.

• قدرت: ۲۲۰ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه.

• گشتاور: ۳۴۹/۸ نیوتن‌متر در ۱۶۰۰ دور در دقیقه.

• گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک دو کلاجه با حالت شیفت دستی.

ابعاد:

• فاصله محوری: ۲/۵۰۴ متر.

• طول ماشین: ۴/۱۸۳ متر.

• عرض: ۱/۸۳۱ متر.

• ارتفاع: ۱/۳۵۱ متر.

• وزن کلی: ۱۵۲۵ کیلوگرم.

تست‌های عملکرد:

• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵/۳ ثانیه.

• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۴/۵ ثانیه.

• صفر تا ۱۹۳/۱ کیلومتر بر ساعت: ۲۳/۵ ثانیه.

• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۷ ثانیه.

• عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۴ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۷/۷۲ کیلومتر بر ساعت.

• سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۲۰۴/۳۹ کیلومتر بر ساعت.

• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۶/۳۳ متر.

• چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 96g.

مصرف سوخت:

• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۰/۲ لیتر در شهر و ۷/۸۴ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

• مصرف سوخت در تست: ۱۱/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

 تست و بررسی آئودی TT رودستر 2016

 تست و بررسی آئودی TT رودستر 2016

 تست و بررسی آئودی TT رودستر 2016

 تست و بررسی آئودی TT رودستر 2016

 تست و بررسی آئودی TT رودستر 2016

 تست و بررسی آئودی TT رودستر 2016

 تست و بررسی آئودی TT رودستر 2016

 تست و بررسی آئودی TT رودستر 2016

 تست و بررسی آئودی TT رودستر 2016

 تست و بررسی آئودی TT رودستر 2016

 تست و بررسی آئودی TT رودستر 2016

 تست و بررسی آئودی TT رودستر 2016

 تست و بررسی آئودی TT رودستر 2016

 تست و بررسی آئودی TT رودستر 2016

 تست و بررسی آئودی TT رودستر 2016

 تست و بررسی آئودی TT رودستر 2016

 تست و بررسی آئودی TT رودستر 2016

 تست و بررسی آئودی TT رودستر 2016

 تست و بررسی آئودی TT رودستر 2016

 تست و بررسی آئودی TT رودستر 2016

 تست و بررسی آئودی TT رودستر 2016

 تست و بررسی آئودی TT رودستر 2016

 تست و بررسی آئودی TT رودستر 2016

 تست و بررسی آئودی TT رودستر 2016

 تست و بررسی آئودی TT رودستر 2016

منبع پدال



نظرات