فورد از سال 2013 تغییرات بسیاری در این مدل خود اعمال نموده است. فورد برخلاف مدل قبلی اسکیپ با مزدا هیچ فعالیت مشترکی برای تولید این محصول نداشته و مدل جدید را از پلتفرم فورد فوکوس توسعه داده است. همچنین فورد موتور V6 نسل قدیمی این خودرو را کنار گذاشته و بهجای آن یک موتور 2.0 لیتری توبوشارژر چهار سیلندر از سری اکوبوست را استفاده کرده است. در تستی که توسط سایت caranddriver بر روی سه خودروی کراس آور انجام شده فورد اسکیپ رتبه سوم را بعد از مزدا CX-5 و هوندا CR-V بهدست آورده است. در این تست مشخص شد که رانندگی با مزدا لذتبخش تر بوده و هوندا کارایی بیشتری دارد. هوندا CR-V بیشترین سهم فروش در بازار را در این سگمنت در اختیار دارد و با ارائه مدل 2015 جای پای خود را محکمتر نیز نموده است. فورد در حال حاضر رتبه سوم در فروش را از آن خود کرده درحالیکه نزدیکترین رقیب شانهبهشانه این خودرو تویوتا RAV4 است.
ما در مورد تغییرات موجود در مدل 2017 مطالب زیادی شنیدهایم ولی در حال حاضر امکان دسترسی به آن و راندن آن وجود ندارد. مدل 3 لیتری این خودرو با اضافه شدن 5 اسب بخار توان و 6.8 نیوتن متر گشتاور، اضافه شدن یکپارچگی بهتر سیستم خودرو با گوشیهای هوشمند، سیستم روشن/خاموش شدن موتور بهمنظور ارتقاء مصرف سوخت و کروز کنترل تطبیقی به همراه هشدار تصادف از جلو، واجد ویژگیهای برجستهتری نسبت به نسخه فعلی فورد اسکیپ خواهد شد.
در مدل 2016 این خودرو از صفحهنمایش 8 اینچی با نرمافزار Sync3 استفاده شده است. برای سیستم ناوبری و سیستم صوتی 9 بانده مستلزم پرداخت 795 دلار خواهید بود. البته امکان اضافه شدن پکیج کروم در مدل SE وجود دارد که 1445 دلار هزینه بر میدارد. این پکیج شامل تزئینات کرومی و درخشان شدن جلوپنجره، دستگیره درها، درب صندوق عقب، قاب آینههای جانبی و رینگ 19 اینچی میباشد. برای سفارش چرمی شدن کامل فضای داخلی خودرو میبایست 1595 دلار دیگر پرداخت نمود که البته شامل پاور ویندوز، گرمکن صندلی و آینههای خارجی نیز میشود.. تمام این بستهها را در صورت سفارش میبایست به قیمت پایه این خودرو که 30995 دلار است اضافه کرد.
با وجود موتور 240 اسب بخاری و 366 نیوتن متری زیر کاپوت، شتابگیری صفر تا صد این کراس آور 1630 کیلوگرمی در 7.2 ثانیه انجام خواهد شد که در مدلهای چهار چرخ محرک که از موتور 1.6 لیتری بهره میبرد این عدد به 9.1 ثانیه خواهد رسید. بیشتر خریداران این کلاس از خودروی فورد ترجیح میدهند تا نسخه 2 لیتری توربو تهیه نمایند تا عملکرد بهتری را شاهد باشند.
استفاده از شاسی فوکوس بر روی اسکیپ که بر اساس رانندگی اسپرتی است خودرو را به هندلینگ بهتر وادار میکند. عملکرد این خودرو بر سر پیچهای تندوتیز بهطور خیره کنندهای عالی است و پاسخ مناسبی از خودرو را شاهد خواهیم بود. این خودرو توانایی تحمل شتابهای جانبی 0.85g بر روی پیچها را دارد. تحمل این شتاب جانبی بزرگ در خودرو را باید مدیون سیستم کنترل الکترونیکی سر پیچ و سیستم پایداری رول بدانیم. اسکیپ عملکرد فوقالعادهای در جاده از خود نشان نمیدهد بهطوریکه تأخیر آشکاری در هنگام فشردن پدال ترمز به نسبت ترمزگیری واقعی وجود دارد. این خودرو 54 متر مسافت نیاز دارد تا از سرعت 110 کیلومتر در ساعت به طور کامل متوقف شود.
در این سگمنت مزدا CX-5 همچنان گزینه مورد علاقه ما و خریداران است. تنها مزیتی که فورد نسبت به رقیب ژاپنی خود دارد وجود گیربکس شش سرعت اتوماتیک است که به نسبت گیربکس CVT دارای رجحان است.
ازنظر کیفیت سواری فورد در جایگاه خوبی قرار دارد و این مزیت باعث میشود تا دسترسی به صفحه نمایش لمسی امکانپذیرتر و کاربرد بیشتری داشته باشد. در مدل 2013 عملکرد لمس دقت کمتری داشت و از مولتی تاچ پشتیبانی نمیکرد در صورتی که در مدل 2016 سیستم Sync3 عملکرد رضایتبخشتری از خود نشان میدهد.
حتی در مدل جدید هم از سیستمهای ایمنی جدید همچون هشدار برخورد، هشدار تعویض لاین، هشدار حفظ لاین و هشدار نقاط کور خبری نیست. کسانی که منتظر این سیستمهای ایمنی جدید هستند، میبایست تا مدل 2017 منتظر بمانند. EPA مصرف سوخت این خودرو را 10 لیتر در هر 100 کیلومتر گزارش کرده است هرچند در طول آزمایش این مصرف تا 12.38 لیتر نیز رسید.
فورد مدل کراس آور خود را بهسرعت بهروزرسانی کرده است تا بتواند جایگاه خود را در بازار حفظ کند. فورد اسکیپ 2016 را میتوان مانند آیفون 6 یا تلویزیون LCD 55 اینچی دانست که از فناوری سه بعدی استفاده نمیکنند ولی کار خود را به خوبی انجام میدهند و کارایی خوبی دارند.