ورود
نیسان ماکسیما برای ما ایرانیها یادآور خودرویی لوکس و در عین حال اسپرت است. خودرویی بزرگ با پیشرانهای قوی و البته محدودیتهایی در عبور از پیچهای تند. با این وجود هنوز هم از محبوبیت و خوشنامی این خودرو در کشورمان کاسته نشده است. اکنون اما دو نسل از خودرویی که ما میشناسیم سپری شده و نسل دید ماکسیما با هیبتی کاملاً متفاوت وارد بازارهای جهانی شده است. ماکسیمای جدید ترکیبی از یک سدان رده نخست لوکس، کابین مجلل و فانتزی و البته دینامیک رانندگی خوب را ارائه میکند.
بعد از وقفهای یک ساله در عرضه ماکسیما، شروع دوباره آن کاملاً غافلگیر کننده بود. طراحی بدنه تنومند و عضلانی با چراغهایی ساختارشکن در این رده از سدانها کاملاً جدید است. ابعاد خودرو نیز بزرگتر و حجیمتر از آن چیزی است که در واقع میباشد. طول خودرو 4.89 متر است و فاصله دومحور ان نیز 2.77 متر میباشد. در حالی که هنر طراحان باعث شده خودروی ماکسیمای جدید در نگاه بیننده بزرگتر از این به نظر برسد. با وجود ارتفاع 1.43 متری، کمی کوتاهتر از نسل قبلی شده و این به ایجاد تصویری پویا از آن کمک کرده است.
مدل SL ماکسیما با قیمت 36890 دلار شامل تجهیزات بسیار متنوعی نظیر سیستم ناوبری، کنترل اتوماتیک تهویه، صندلیهای جلوی برقی، دوربین دید عقب، اتصال بلوتوث، استارت فشاری و استارت از راه دور، روکش چرمی و گرمکننده صندلیهای جلو و سنسور پارک میشود.
بعلاوه این نسخه از ماکسیما به صورت استاندارد مجهز به سقف پانوراما، سیستم صوتی Bose با یازده بلندگو، سیستم هشدار برخورد از جلو، کروز کنترل تطبیقی، کنترل نقاط کور خودرو و غیره میباشد.
طراحی داخل کابین کاملاً لوکستر و مجللتر از قبل است. یک نمایشگر 8 اینچی لمسی برای کنترل تجهیزات و سیستم سرگرمی به کار گرفته شده است. فرمان نیز مجهز به گرمکن داخلی است و در فصل سرما به سرعت سرنشینان جلو از طریق گرمکن داخلی صندلیها و فرمان گرم میشوند. قابلیت استارت از راه دور همراه با به کار انداختن سیستم گرمایشی از راه دو بسیار جالب است و قبل از ورود به خودرو میتوان تمامی قسمتهای آن را گرم کرد و حتی از حافظه نیز برای تنظیم درجه حرارت غربیلک فرمان نیز پشتیبانی میشود.
بسیاری از قسمتهای کابین از مواد نرم و مرغوب ساخته شده و در این کلاس در رده نخست قرار میگیرد. فضاهای کافی نیز برای قرارگیری اشیای کوچک در نظر گرفته شده است. فضای داخلی نیز برای سرنشینان بزرگسال کاملاً راحت است. اما سرنشینان بلندقد در صندلیهایی که تنها در 4 جهت تنظیم میشوند، به سختی موقعیت مناسب را مییابند و باید به نوعی از برخورد سر به سقف نیز جلوگیری کنند. هرچند فضای پا در حد مرگآوری زیاد است!
در بخش پیشرانه، ماکسیمای 2016 مجهز به نسخه بهروز شده موتور 3.5 لیتری 6 سیلندر است که در حال حاضر قدرت آن به 300 اسب بخار و گشتاوران به 261 پوند فوت رسیده است. با وجود افزایش 10 اسبی قدرت، میزان مصرف سوخت کاهش یافته است. برای انتقال نیرو به چرخها نیز از یک گیربکس CVT اتوماتیک استفاده شده که به صورت متغیر و مداوم نیرو را به چرخهای جلو میفرستد. متأسفانه نسخه 4 چرخ محرکه ماکسیما در دسترس نیست و تمام این توان عظیم باید روی محور جلو اعمال شود.
تخمین مصرف سوخت این خودرو طبق استاندارد EPA در هر صد کیلومتر مسافت شهری 10.7 لیتر و در بزرگراه 7.84 لیتر و به صورت ترکیبی 9.4 لیتر میباشد.
دینامیک رانندگی ماکسیمای جدید همان چیزی است که از نیسان انتظار دارید. موتور پرشتاب و پرانرژی است. در حالت عادی صدای موتور اندک است اما اگر تحت فشار قرار گیرد صدایان نیز به خوبی شنیده میشود. ویژگیهای ایمنی خودرو نیز باعث قابلیت اطمینان بیشتر در رانندگی میشوند.
طراحی نیسان ماکسیمای جدید به عنوان یک خودروی سدان خانوادگی، چشمنواز و هیجانانگیزتر آر معمول است. اگر توان خرید یک سدان لوکس را نداشته باشید، نیسان یک انتخاب خوب تلقی میشود که همان ویژگیها را ارائه میکند. بنابراین امتیاز 4.5 از 5 بدان تعلق میگیرد و این امتیازات از دست رفته نیز بیشتر به دلیل نبود سیستم AWD و نیاز به سوخت با کیفیت بالا برای موتور و ابعاد اتاق برای سرنشینان بلندقد میباشد.