ورود
روفور SE AWD مدل 2016 را باید یک پوسته درخشان برای پنهان نمودن قابلیتهای عملی دانست. یکی از بهترین هزینهها برای این خودرو، صرف 600 دلار برای رنگآمیزی کد S میباشد که رنگ زیبای آبی طوفان برقی با تم نقرهای را شامل میشود. با وجود این ترکیب چشم نواز، این خودرو را نمیتوان اسپرت قلمداد نمود آنگونه که از نام آن که مخفف اسپرت ادیشن است دریافت میگردد. در واقع در چنین ویژگیهایی این خودرو قافیه را به مزدا CX-5 میبازد. اما آن چیزی که روفور را باارزش میکند، ویژگیهایی عملکردی است که چندان جذابیت و هیجان ندارند.
در زیر کاپوت این مدل، موتور 2.5 لیتری 4 سیلندر با تنفس طبیعی قرار دارد که 176 اسب بخار نیرو و 172 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ منتقل میشود و شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت 8.7 ثانیهای را به ارمغان میآورد. خط ترمز آن نیز 37.8 متر است که با وجود احساس مناسب ترمز، در این کلاس در ردههای پایین قرار میگیرد. شتاب جانبی قابل تحمل تنها 0.78 جی میباشد اما حرکات و کج شدن بدنه چندان زیاد و نگران کننده نیست.
در عوض مصرف سوخت آن در این کلاس منحصر به فرد است. مصرف اندازه گیری شده توسط موتورترند در شهر 10.7 لیتر و در بزرگراه تنها 8.11 لیتر بوده که برای یک خودروی کراس اوور دو دیفرانسیل، شاهکار محسوب میشود.
تریم SE برای روفور چندان محبوب نیست و به گفته تویوتا تنها 10 درصد مشتریان آن را شامل میشود درحالی که 40 درصد مشتریان کمری، تریم SE را سفارش میدهند. این خودرو حتی بسیار انعطاف پذیر تر از هوندا CR-V بوده و فضای مناسبی را ارائه میکند. ظرفیت قسمت باران به 38.4 فوت مکعب میرسد که بهترین در این کلاس است. با تا نمودن صندلیهای عقب این فضا به 73.4 فوت مکعب افزایش خواهد بیافت. صندلیهای عقب نیز فضای کافی را ارائه میکنند. پشتی صندلیها نیز نرم است. متأسفانه دریچه هوای تهویه اختصاصی برای ردیف دوم حتی با پرداخت اضافی نیز در دسترس نیست. چراغها نیز همانند مدل لیمیتد از نوع LED میباشند.
کابین خودرو نیز طراحی محافظه کارانهای دارد. ترکیب رنگهای تیره با دوخت قرمز رنگ و نشانگرهای داشبورد با نور پس زمینه قرمز تنها نکات قابل ذکرند. یک نمایشگر لمسی 6.1 اینچی نیز برای سیستم اطلاعات و سرگرمی در نظر گرفته شده که برای یک خودروی 32 هزار دلاری، کوچک به نظر میرسد. در حالی که رقبای این خودرو از نمایشگرهای 7 و یا 8.0 اینچی بهره میبرند.
در بخش ایمنی هم تویوتا تقریباً همه موارد تکنولوژی جدید را برای این خودرو معرفی نموده است. این خودرو در تست ایمنی IIHS در سال 206 حائز رتبه ایمنی کامل شده و در آزمون تصادف NHTSA نیز 5 ستاره کسب نموده است.
در نهایت میتوان با پرداخت کمتر از 32 هزار دلار این خودرو را صاحب شد. خودرویی که در برخی جهات شاید از رقبای دیگر خود جذابیت و هیجان کمتری داشته باشد اما در عوض کارایی مناسب آن به همراه قابلیت اعتماد، جبران این کمبودها را خواهد نمود.
منبع: motortrend