1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. audi SQ7 , قویترین suv دیزلی دنیا

audi SQ7 , قویترین suv دیزلی دنیا

31 مرداد 1395
  • 0

در گذشته استفاده از پلت‌فرم مشترک عملاً مترادف با صرف تغییر برند و تغییراتی جزئی در خودروها بود و خودروسازان سعی می‌کردند با فرمول‌های ساده و جزئی خودروهایی یکسانی را که روی یک پلت‌فرم ساخته‌اند از هم متمایز نموده و آن‌ها را تا حدودی به ویژگی‌های برند سازنده نزدیک کنند. مثال بارز و ملموس این امر برای ما ایرانیان، شورلت نوا و بیوک اسکای لارک است که حدود 40 سال پیش توسط شرکت جنرال موتورز ایران (پارس‌خودروی فعلی) بانام شورلت ایران و بیوک ایران مونتاژ می‌شدند.

این دو خودرو ازلحاظ پلت‌فرم و اتاق کاملاً باهم یکسان بودند و فقط تغییراتی در چراغ‌ها، موتور و تجهیزات آن‌ها ایجادشده بود؛ اما این روزها همه‌چیز تغییر کرده است. امروزه خودروسازان به ساخت پلت‌فرم‌های ماجولار و تغییرپذیر روی آورده‌اند که اجازه می‌دهد خودروهایی که ازلحاظ شکل، کلاس و اندازه کاملاً باهم متفاوت‌اند روی یک پلت‌فرم ساخته شوند. به همین دلیل است که در حال حاضر نسل جدید آئودی Q7 در حالی با بنتلی بنتایگا روی یک پلت‌فرم ساخته‌شده است از بسیاری از جهات باهم تفاوت‌های فراوانی دارند.

بااین‌حال آئودی در مدل SQ7 به‌طور هوشمندانه‌ای از اجزا و قطعات بنتایگا استفاده کرده است ازجمله سیستم آنتی رول هوشمند آن؛ اما آئودی جهت تطابق گشتاور SQ7 با حداکثر گشتاور نیروگاه W12 بنزینی بنتایگا، از یک موتور دیزل V8 با سه توربوشارژر استفاده کرده است. بعلاوه SQ7 در اروپا کمی بیش از نیمی از قیمت بنتایگا قیمت دارد پس چرا آن‌را دوست نداشته باشیم؟

رانندگی با قوی‌ترین SUV دیزلی دنیا

آئودی SQ7 مجهز به پیشرفته‌ترین موتور درزمینهٔ احتراق و فشرده‌سازی است که تاکنون روی یک خودروی تولیدی نصب‌شده است. این یک موتور 4 لیتری V8 با دو توربوشارژر است. این توربوها از نوع هندسه متغیر بوده و هریک از منیفولد اگزوز یک ردیف از سیلندرها تغذیه می‌کنند. شاید با خود بگویید پیشرانهٔ SQ7 بسیار هوشمندانه است اما باید گفت هنوز به‌اندازهٔ کافی برای یک آئودی هوشمندانه نیست چراکه ارباب حلقه‌ها با استفاده از اولین توربوشارژر الکتریکی تماماً نبوغ و هوشمندی خود را نشان داده است.

این توربوشارژر الکتریکی طراحی خود آئودی بوده و در پایین اینترکولر به‌عنوان نزدیک‌ترین جای ممکن به موتور نصب‌شده است. کمپرسور این توربوشارژرِ سوم می‌تواند تنها در یک‌چهارم ثانیه به چرخش 70 هزار دور در دقیقه رسیده و شکاف و تأخیر توربوشارژرهای معمولی در دور موتور پایین را جبران کند. نتیجهٔ چنین سیستم فوق‌العاده‌ای رسیدن به حداکثر گشتاور خارق‌العادهٔ 900 نیوتن متر است که از دور موتور فقط 1000 rpm در دسترس قرار می‌گیرد. البته این گشتاور به خاطر گیربکس استاندارد 8 سرعتهٔ اتوماتیک (به دلیل گشتاور یکسان با بنتایگا، SQ7 از گیربکس مشترک با آن استفاده می‌کند) محدودشده است و اگر این محدودیت انتقال وجود نداشت موتور دیزل V8 فوق‌العادهٔ آئودی می‌توانست گشتاور خیلی بیشتری تولید نماید. به‌عنوان‌مثال آئودی نسخه‌ای از نسل قبلی Q7 را مجهز به موتور V12 دیزلی کرده بود که 1000 نیوتن متر گشتاور داشت.

رانندگی با قوی‌ترین SUV دیزلی دنیا

تغییرات ظاهری SQ7 نسبت به Q7 استاندارد نسبتاً جزئی است و آئودی بیشتر از تجهیزات S-Line خود در آن استفاده کرده است. ازجملهٔ این تغییرات می‌توان به استفاده از آلومینیوم بجای کروم، آینه‌های جانبی نقره‌ای، ورودی‌های هوای بزرگ‌تر سپر جلو و رینگ‌های استاندارد ویژهٔ 20 اینچی اشاره کرد که البته رینگ‌های نمونهٔ مورد آزمایش ما از نوع 21 اینچی سفارشی است درحالی‌که نمونهٔ 22 اینچی هم برای آن قابل سفارش است.

اولین چیزی که شما در مورد موتور SQ7 احساس می‌کنید گشتاور است. همچنین اگر پنجره‌ها را باز کنید می‌توانید سمفونی زیبای موتور را که مشابه صدای موتور خودروهای عضلانی است بشنوید. بااین‌حال SQ7 هرگز از آن صدای طنین‌انداز و هارمونیک یک SUV اسپرت برخوردار نیست؛ اما گشتاور عظیم موتور V8 خودرو همه‌جا حتی در پایین‌ترین دور موتور هم در دسترس است به همین دلیل تنها ظرف 4.7 ثانیه از حالت سکون به‌ سرعت 96 کیلومتر در ساعت دست پیدا می‌کند.

اما اوج لذت رانندگی با SQ7 هنگام قرار دادن آن در حالت اسپرت و به دست گرفتن تعویض دنده به‌صورت دستی است که می‌توان به‌راحتی و بدون هیچ تردیدی دنده‌ها را تا مرز کات‌آف 5100 rpm تعویض نمود. هرچند بنتایگا W12 به‌طورکلی سریع‌تر است اما آئودی در دنیای واقعی سریع‌تر خواهد بود. بقیهٔ قطعات SQ7 از Q7 استاندارد قرض گرفته‌شده‌اند همچون سیستم تعلیق بادی با قابلیت تنظیم ارتفاع، دامپرهای تطبیق‌پذیر، دیفرانسیل اسپرت که می‌تواند همهٔ قدرت را به محور عقب انتقال دهد، سیستم فرمان پذیری چرخ‌های عقب و البته سیستم آنتی رول الکترومکانیکی که از بنتایگا به عاریه گرفته‌شده است. این سیستم از بادی رول و نیروهای هنگام پیچیدن جلوگیری می‌کند.

در هنگام آزمایش سیستم آنتی رول تطبیقی کاملاً از حرکات اضافه جلوگیری کرده و حتی تحت‌ فشارهای شدید هم این SUV بزرگ را در مسیر نگه می‌داشت. به‌عنوان یک نتیجهٔ کلی باید گفت SQ7 یک SUV سریع و چالاک است اما نمی‌توان آن‌را یک ماشین اسپرت دانست. سواری این خودرو به‌طور قابل‌توجهی محکم‌تر و خشک‌تر از Q7 است حتی اگر نرم‌ترین حالت رانندگی آن یعنی حالت کامفورت را انتخاب کنید. هندلینگ آن نیز ظرافت کمتری دارد اما در هنگام حرکت با سرعت‌های بالا کاملاً پایدار احساس می‌شود.

در دنیایی که خریداران خواهان SUVهای لوکس سریع هستند، SQ7 دقیقاً آن چیزی است که مشتریان می‌خواهند. واقعیت این است که موتور دیزلی آن تقریباً سریع‌تر از همهٔ نمونه‌های بنزینی بوده و بوده و رفتار بهتری نسبت به آن‌ها دارد. البته رسوایی دیزلی فولکس‌واگن ممکن است SQ7 را در ایالات‌متحده تحت تأثیر قرار دهد. هرچند که به‌طور کامل متناسب با تمامی استاندارهای آلایندگی ایالات‌متحده طراحی‌شده است. بااین‌حال آئودی به موفقیت SQ7 در بازار ایالات‌متحده خوش‌بین است.

رانندگی با قوی‌ترین SUV دیزلی دنیا

رانندگی با قوی‌ترین SUV دیزلی دنیا

منبع:پدال



نظرات