کوچکترین عضو خانواده کراساوورهای تویوتا، بازیگوشترین آنها به نظر میرسد. این البته برای این شرکت محافظهکار که به دنبال نمایش چهرهای متفاوت و جوان پسندتر از خود است، جای تقدیر دارد. همان گونه که ساختارشکنی نخست با تویوتا GT86 به خوبی جواب داد، این بار نیز تویوتا دریافت که باید محصولاتی برای طیف بزرگ خریداران جوانتر و پرشورتر خود نیز در سبد داشته باشد.
از آنجا که برند زیر مجموعه تویوتا یعنی سایون نیز به تاریخ پیوسته است، تویوتا از این فرصت برای تولید یک نسخه کانسپت سایون با برند تویوتا اقدام نمود. خودرویی که از همان ابتدا نظرها را به سوی خود جلب نموده است: تویوتا C-HR
وقتی به کلاس پرطرفدار و پر رونق کراساوورهای مینی نگاه میکنیم، غیبت طولانی مدت تویوتا را در این رقابت درک نمیکنیم. جایی که نیسان جوک، هوندا HR-V، مزدا CX-3، کیا سول، فیات 500X، شورولت تراکس، بیوک انکور، مینی کوپر پیسمن، جیپ رنگید و کیا نیرو حضور دارند.
در هر صورت تویوتا وارد این رقابت شده است. آن هم با خودرویی که خوشبختانه عادی، معمولی و محافظهکار نیست و میتواند نگاهها را به سوی خود جلب کند.
چهره C-HR تهاجمی و اسپرت است. سقف شیب مناسبی دارد و نمایی کوپه مانند به خودرو بخشیده است. ترکیب چراغهای جلو و جلوپنجره شلوغ و کمی پیچیده است. گلگیرها کاملاً متورم و برجسته هستند. خطوط کناری عمیق و یا برجسته نیز نمایی متفاوت بدان دادهاند. قسمت جلوی خودرو کاملاً عضلانی و قدرتمند طراحی شده است. در نمای پشتی، شیشه عقب با شیبی بسیار زیاد از یک سو به اسپویلر سقفی و از سویی به درب صندوق لبهدار منتهی میشود. چراغها به شکلی چنگالی شکل بوده و کمی به طرحهای هوندا شبیهاند. دستگیره دربهای عقب درون ستون جاسازی شده تا نمای خودرو بیشتر به کوپهها شبیه باشد. طرح کلی کاملاً گیرا و مجذوب کننده است و بزرگتر از چیزی که واقعاً هست به نظر میرسد.
درون کابین با طراحی عجیبی روبرو خواهید شد که البته این طراحی در برخی دیگر از خودروهای جدید تویوتا نظیر کرولای 2018 نیز دیده میشود. یک نمایشگر 7 اینچی در بالای کنسول مرکزی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی جای گرفته و یک نمایشگر 4.2 اینچی دیجیتالی هم در جلوداشبورد و در میان دو نمایشگر آنالوگ به چشم میخورد. در سمت راست نمایشگر مرکزی هم ساعت دیجیتالی و در پایین آن، خروجیهای هواکش سیستم تهویه دیده میشوند. طرحی که کوچکترین قرینگی در آن وجود ندارد. این طراحی قطعاً به زیبایی برخی رقبا نیست اما ویژگیهای ارگونومی و دسترسی آسان و ساده در آن بیشتر مد نظر بودهاند.
مدلهای XLE مجهز به فرمان با روکش چرم، سیستم هشدار نقاط کور، هشدار ترافیک از عقب، گرمکن صندلیهای جلو، صندلی الکتریکی برای راننده، چراغهای مه شکن و سیستم ورود بدون کلید میباشند. فضای کابین جمع و جور به نظر میرسد و البته فضای سر اندکی برای سرنشینان پشتی وجود دارد. صندلیهای عقب با نسبت 60 به 40 تا شده و فضای بار را افزایش میدهند.
زیربنای این خودرو، پلتفرم جهانی جدید تویوتا یا TNGA است که با تویوتا پریوس فعلی نیز مشترک است. این موضوع در آینده میتواند راه را برای نسخههای هیبریدی و پلاگین CH-R نیز باز بگذارد. در حال حاضر در زیر کاپوت یک موتور چهار سیلندر 2.0 لیتری با تنفس طبیعی قرار گرفته که 144 اسب بخار نیرو و 140 پوند فوت گشتاور تولید مینماید. برای انتقال نیرو هم از یک گیربکس اتوماتیک با انتقال پیوسته یا VCT با امکان تعویض دستی در 7 مرحله برنامهریزی شده، استفاده شده است. طبیعتاً دارندگان تویوتا کرولا در کشورمان با این مجموعه پیشرانه و انتقال نیرو آشنا هستند.
در حال حاضر این نیرو تنها به چرخهای جلو منتقل میشود و تویوتا هیچ گزینه دو دیفرانسیلی برای این خودرو آماده نکرده است. شتاب صفر تا 100 این مدل به 10.9 ثانیه میرسد. چرخهای 18 اینچی و شاسی که به گفته تویوتا در پیست نوربرگ رینگ مورد آزمون و تیون قرار گرفته باعث میشوند تا سطح انتظار از دینامیک این خودرو افزایش یابد. مرکز ثقل پایین، تعلیق مولتی لینک در عقب و ساختار مستحکم شاسی باعث میشوند تا رانندگی سرگرمکننده و مفرحی از این خودرو فراتر از سایر کراساوورها را شاهد باشیم. نسخههای اسپرت تری از CH-R که توسط TRD تیون شدهاند نیز قابل سفارش خواهند بود.
در بخش ایمنی هم CH-R از سیستم هشدار دهنده برخورد از جلو و تشخیص عابر پیاده و ترمز اضطراری اتوماتیک، هشدار خروج از لاین جاده و کروز کنترل تطبیقی و چراغهای نوربالای خودکار و در نهایت 10 عدد کیسه هوا سود میبرد. دوربین دید عقب نیز به صورت سفارشی ارائه میشود. تویوتا CH-R میتواند در ابتدا بزرگترین رقیب برای نیسان جوک به نظر برسد درحالی که ابعاد آن بیشتر به قشقایی نزدیک است. هرچند نمیتوان CH-R را به علت کابین نسبتاً تنگ آن یک خودروی خانوادگی نامید و برای چنین مشتریانی خودروهایی چون فیات 500X و آئودی Q2 مناسبترند. اما در نهایت شاید بتوان CH-R را برادر کوچکتر و کوپه تویوتا روفور نیز نامید. تویوتا همیشه خودرویی قابل اعتماد بوده و اکنون این اعتماد را با چهرهای متفاوت و جذاب ادغام نموده است.
منبع:topgear-caranddriver