1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. ساینا چقدر ارزش خرید دارد؟

ساینا چقدر ارزش خرید دارد؟

13 بهمن 1395
  • 28
  • 24873

تنوع کم بازار خودرو در رنج قیمتی زیر 30 میلیون تومان، موجب شده تا خودروسازان سعی کنند با ارائه نسخه‌های مختلف از محصولات خود، به نوعی این کمبود تنوع را پوشش دهند. در میان انواع مدل‌های تولید شده از پراید، سمند و پژو 405، این‌بار قرعه به نام تیبا افتاده تا برای نخستین بار تغییر چهره را تجربه کند. در این نوشتار، ساینا را در مقابل تیبا قرار دادیم تا ببینیم چه تغییراتی در این خودرو رخ داده و آیا این تغییرات موجب بهبود بوده است یا خیر.

ساینا چقدر ارزش خرید دارد؟

آنچه که امروزه با نام ساینا عرضه شده، حاصل برنامه‌ای است که ابتدا به هدف بهبود مشکلات پایه‌ای تیبا شکل گرفته بود. با آغاز عرضه تیبا در بازار توسط سایپا، به مرور یک سری مشکلات این خودرو مشخص شد که شامل موارد کیفی، مونتاژی و البته طراحی بودند. در خصوص مشکلات مونتاژی و کیفی در گام اول سعی شد که این موارد روی تیبا رفع شود اما برخی مشکلات طراحی نظیر چهره ظاهری نه‌چندان جذاب و فضای کابین بی روح همچنان باقی بود. بنابراین کار روی مشکلات طراحی تیبا به صورت جدی‌تری پیگیری شد تا حاصل ساینای امروز باشد.

ساینا چقدر ارزش خرید دارد؟

از منظر طراحی، ساینا نسبت به تیبا دچار یک فیس‌لیفت عمده در نمای جلو و عقب شده اما پیکره کلی خودرو همانند اکثر فیس‌لیفت‌های وطنی حفظ شده است. اگر به تیبا دقیق نگاه کنیم، آن‌را خودرویی ساده و محافظه‌کار می‌یابیم که خودروهای ارزان‌قیمت ژاپنی و کره‌ای دهه‌های پیشین را در ذهن تداعی می‌کند و این مسئله ناشی از شکل‌گیری فرم آن به دست‌ هارادای ژاپنی در سال 1999 بر اساس تفکرات آن دوره است. اگرچه نسبت به زمان طراحی و هدف تعریف شده تیبا تناسبات قابل قبولی دارد اما این زبان طراحی و تناسبات حداقل برای زمان حال قدیمی به نظر می‌رسد. نسخه رشدیافته تیبا با نام ساینا با حفظ فرم پایه، سعی در به‌روز‌رسانی مجموعه قدیمی تیبا داشته که توسط طراحان وطنی شکل‌دهی شده است.

استفاده از خطوط تیز و شکسته در فرم‌دهی مجموعه جدید و تاکید بیشتر بر کشیدگی دماغه، موجب شده که ساینا به‌روزتر از تیبا به نظر برسد اما این در شرایطی است که بخواهید تنها از نمای رو‌به‌رو ساینا را مشاهده کنید چرا که در نمای سه‌رخ ترکیب خطوط خشک و شکسته‌ روی کلاف بدنه تیبا که از احجام نرم تشکیل شده، چندان دلنشین نیست. این مسئله در خصوص نمای عقب ساینا نیز صدق می‌کند و مجموعه نمای عقب طراحی شده نسبت به فرم قدیمی تیبا جذاب‌تر و مدرن‌تر است اما باز هم با نگاهی به نمای سه‌رخ، ادغام این طرح با پیکر خسته تیبا چندان متناسب به نظر نمی‌رسد. به عنوان یک نکته مثبت، طراحی جدید جلوپنجره تناسب بیشتری با ابعاد عرضی بدنه داشته و کاهش ابعاد درب موتور و ادغام‌شدن سپر و جلوپنجره، نمای بهتری در مقایسه با تیبا به ارمغان آورده است.

گفته می‌شود که این طراحی جدید موجب بهبود آیرودینامیک و نتایج تست برخورد با عابر پیاده ‌شده و رادیاتورها نیز شرایط بهتری از نظر هوارسانی دارند. استفاده از رینگ‌های آلومینیومی جدید با طراحی جذاب‌تر نیز به بهبود شرایط ظاهری ساینا کمک کرده‌اند هرچند در این میان فرم نه‌چندان هماهنگ پوسته رکاب جدید با مانورهای جانبی بدنه و دو‌تکه‌بودن آن کمی به نمای جانبی ساینا لطمه زده است؛ موردی که به نظر می‌رسد با کمی توجه و صرف هزینه ناچیز به سادگی مرتفع می‌شود. از جمله دیگر مواردی که در طول آزمایش جالب توجه بود، بهبود کیفیت ساخت و مونتاژ و کیفیت رنگ بدنه هر دو خودرو نسبت به گذشته است که در مقایسه با سری‌های اولیه تولید تیبا جلب توجه می‌کند.

فضای کابین

تقریبا می‌توان گفت که بیشترین بهبودها در فضای کابین صورت گرفته؛ جایی که تقریبا ساینا با حفظ موارد مثبت تیبا نظیر ارگونومی مناسب، عمده نقاط ضعف آن را ندارد. از همان لحظه ابتدایی با سوار‌شدن بر ساینا این موارد جلب توجه می‌کنند. مجموعه داشبورد جدید با استفاده از پلاستیک خشک با رنگ مشکی کیفیت بالاتری از تیبا دارد، چینش ادوات ‌روی آن اصولی‌تر بوده و نصب امکانات جدید و استفاده از افکت‌های کروم آن‌را کاملا مدرن‌تر از تیبا نشان می‌دهد. طرح جدید رودری‌ها و اضافه شدن دستگیره‌ جدید، موجب بهبود شیوه بسته‌شدن در نسبت به تیبا ‌شده و ارگونومیک‌تر است هرچند کمی فرم آن آشفته به نظر می‌رسد. در کنار این بهبودها، از نظر تجهیزاتی نیز ساینا مجهز‌تر از تیبا شده، در بالای داشبورد نمایشگر جدیدی نصب شده که طرحی مشابه نمایشگر تایپ A پژو 206 دارد و دمای هوا، ساعت و اطلاعات سیستم صوتی را نمایش می‌دهد.

ساینا چقدر ارزش خرید دارد؟

این امر موجب شده که نمایشگر هدیونیت پخش جدید ساینا حذف شود. کنترلرهای سلکتوری تهویه نیز حذف شده‌اند و جای خود را به پنل جدیدی داده‌اند که تهویه نیمه‌اتوماتیک آن‌را کنترل می‌کند و کار با آن ساده و راحت است و از جمله موارد مثبت فضای کابین محسوب می‌شود. کلیدهای تعبیه‌شده ‌روی داشبورد نیز شامل فلاشر، قفل شیشه بالابر عقب، مه‌شکن‌ها و گرمکن است که فرم بهتری نسبت به کلید‌های داشبورد تیبا داشته و حس فشردن آنها خوشایندتر است هرچند جای خالی کلید قفل مرکزی در میان آنها حس می‌شود. برقی شدن آینه‌ها و شیشه‌های عقب و وجود سنسور دنده عقب نیز از موارد قابل ذکر هستند. از نظر مونتاژی، یک سری مشکلات در برخی قسمت‌ها وجود داشت که آنها را به حساب عدم طی شدن مراحل نهایی رفع ایراد خط تولید گذاشتیم.

ساینا چقدر ارزش خرید دارد؟

تجربه حرکت

وجود قوای محرکه، انتقال قدرت و اتاق و تعلیق یکسان نشان‌دهنده این است که نباید انتظار تجربه رانندگی متفاوتی را داشت. تیبا و ساینا در حین رانندگی کاملا رفتاری یکسان دارند. ‌حین رانندگی با ساینا سنگینی نسبی آن در برابر تیبا جلب توجه می‌کند ضمن آنکه طراحی جدید آینه‌های جانبی آن دید محدودتری نسبت به آینه‌های جانبی بزرگ و مناسب تیبا دارند.

با توجه به صفر کیلومتر بودن خودروها، نمی‌شد درباره شرایط عملکرد واقعی آنها اظهار نظر کرد اما نکته عجیبی که به چشم می‌خورد، مشکل جا رفتن دنده‌ها در هر 4 خودرویی بود که در اختیار داشتیم؛ مشکلی که به نظر می‌رسید ناشی از برودت هوا و تنظیم نبودن رگلاژ کلاچ خودروها بود. پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری 87 اسب بخاری تیبا و ساینا در کنار گیربکس خود عملکردی قابل قبول نسبت به کلاس خودرو دارد اما به صورت کلی سبک رانندگی هر دو آنها معمولی است.

عملکرد سیستم تعلیق تیبا و ساینا از جمله موارد مثبت هر دو آنهاست که کیفیت سواری مطلوبی نسبت به انواع پراید ارائه می‌دهد. ترمزها نیز اگر انتظار معجزه از آنها را نداشته باشید خوب عمل می‌کنند و کاملا قدرتمندتر از پراید هستند.

ساینا EX هم اکنون با قیمت نقدی 27.776 میلیون تومان توسط سایپا به فروش می رسد و در بازار با قیمت حدود 28 میلیون تومان خرید و فروش می شود.این در حالی است که تیبا SX در طرح فروش روز سایپا 24.856 میلیون تومان قیمت دارد.

ساینا چقدر ارزش خرید دارد؟

جمع‌بندی نهایی

ساینا به عنوان تلاش سازنده وطنی جهت بهبود مشکلات طراحی محصول خود، قابل تقدیر است و نتیجه کار خصوصا در فضای کابین نسبت به تیبا بهبود را نشان می‌دهد، اما خالی از ایراد نیست و همچنان جای بهبود دارد که شایسته است این روند اصلاح محصولات توسط سازنده ادامه‌دار باشد. ساینا در مقایسه با تیبا به‌روزتر و مجهزتر به نظر می‌رسد اما در هماهنگی جزئیات با کلیات همچنان نیازمند اصلاح است. گفته می‌شود که قرار است به زودی مدل اتوماتیک ساینا با گیربکس CVT ساخت Punch powertrain بلژیک و امکانات جدیدی همچون استارت بدون کلید، نمایشگر فشار باد تایر و سیستم کنترل پایداری تولید ‌شود که در صورت عرضه، می‌تواند گزینه‌ای مناسب نسبت به رقم پرداختی باشد و لقب ارزان‌ترین اتوماتیک بازار را یدک بکشد.

منبع:عصرخودرو




نظرات

  • مهرداد مهرداد (16 بهمن 1395 ساعت 08:38)

    من نفهمیدم چرا طراحان شرکت های خودروی ایران اینقدر بی سلیقه اند آقا جان یه نگاهی به محصولات کیا بندازین ببینی چقدر زیبا هستند. همین ساینا یا تیبا را حداقل زیبا درست کنید رو طراحیشون فکر کنید واقعا زشتن. البته با سیستم ****** که تو ایران هست آدم های نخبه نمی تونن استخدام شن یا باید برن خارج از کشور یا هم همین جا بموننو نقاشی کنن. به نظر می رسد شرکت های قطعه سازی ما در واقع قطعه ای تولید نمی کنند بلکه مثلا همان گلگیر و یا کاپوت 405 و امثال این را یه کم برش می دن تا یه چیزی از توش در بیاد. حتی اگر اینجورم باشه بازم باز هم می تونن یه گلگیر زیبا و دایره ای شکل طراحی کنند. جالبه که بعدشم می گن هنر نزد ایرانیان است و بس!!!!؟؟؟؟

  • امیر امیر (16 بهمن 1395 ساعت 01:54)

    بروبابادلتان خوشه اینامردمو وبازارو مثل عراق سوریه افغانستان میبینن شعورشان همینقدرهست

  • حمید حمید (15 بهمن 1395 ساعت 01:10)

    اخه واقعا اون طراحی که اینو طراحی کرده چی فک کرده یا اصلا فکر کرده خودشونو مسخره کردن من که ترجیح میدم همون پژو ی سی سال پیشو سوار شم

  • سروش سروش (15 بهمن 1395 ساعت 00:38)

    !! ای کاش روزی بیاد که گمرک ماشینهای وارداتی برداشته شود آمین !!

  • علی سبزواری از تهران علی سبزواری از تهران (14 بهمن 1395 ساعت 21:49)

    قیمت این خودروها نباید از 15میلیون تومن تجاوز کنه،ساینا 14تومن،تیبا 12 تومن، پراید 10تومن، پژو405 و سمندو رانا وپژو206 18تومن بیشتر نباید باشه،حتی برخی هاشون این قیمت هم واسشون زیاده نمیدونم واقعا مسئولین کشور و خودروسازان قدرت مقایسه ندارن یا اینکه مردم رو خیلی ساده فرض میکنن،البته این مردم حقشونه ساینا رو بهشون بدن 28تومن وگرنه حتی **********.

  • حسین.امامی حسین.امامی (14 بهمن 1395 ساعت 20:00)

    ساینا ضعیف ونحیف ومردنی،فرغون،ارابه مرگ،بعدازپنجاه سال مایه تاسف وآبرو ریزی،نتیجه *****،سومدیریت،عدم،کفایت ،و.....

  • علی علی (14 بهمن 1395 ساعت 18:12)

    بله محصول جدیدی ار اشغالینا ...فقط با یه کمی زرق برق بیشتر

  • سیما سیما (14 بهمن 1395 ساعت 12:59)

    من فکرمیکنم بایدحداقل ده میلیون تومن هم همراه ماشین به مردم بدن تا مردم انگیزه پیداکنن که این ماشین را برای استفاده گهگاه بردارن اونم در شهر برای خرید سبزی

  • علی علی (14 بهمن 1395 ساعت 11:53)

    آخه کی میاد 30 میلیون پول بی زبونو بده به این اسباب بازی اونم با این شرایط جاده ای و کوهستانی که ما داریم 405slx گزینه بهتری نسبت به این اسباب بازیه مگر اینکه به عنوان یه خودروی داخل شهری قیمت 15 میلیونی داشته باشه

  • ایرانی ایرانی (14 بهمن 1395 ساعت 11:28)

    خودرو ها با این کیفیت مناسب کشورهای *********** است وقیمتهایشان مناسب کشورهای اروپایی اصلا کیفیت با قیمت تناسب نداره و هیچ کدوم زیبنده ایرانیان نیست ایرانی باید خودرویی با کیفیت تویوتا سوار بشه وبا قیمت اصلی نه با قیمیت کذایی

  • منتا منتا (14 بهمن 1395 ساعت 10:15)

    خیلی مهربانانه نوشتید !!!! ساینا هزاربار زشتر از تیباست اگه کسی هردو ماشین رو برای اولین بار کنار هم ببینه فکرمیکنه تیبا فیس لیفت جدیدی از سایناست

  • مهدی مهدی (14 بهمن 1395 ساعت 09:21)

    جای این کار ها، روی اون طرح های شاخص جوان های ایرانی سرمایه گزاری کنید که همیشه در بین طرح های صنعتی رتبه های اول رو دارند. چرا از طرح های افرادی مثل سعید فرگاه استفاده نمی کنید؟

  • علیرضا علیرضا (14 بهمن 1395 ساعت 08:26)

    آقا پدر من همیشه میگفت (آدمی که کباب بره نخورده به گوشت بز به به میگه)کشورای اروپا وامریکا وژاپن جای خودش .ببینین همین ترکیه وکشورای شمال دریای خزر امارات متحده وحتی عراق چه ماشینایی سوار میشن .اونوقت ما باید برای این اسباب بازیا این همه پول بدیم وبه شیشه بالابربرقی بگیم آپشن.کاری هم کردن جرات نکنیم طرف ماشین خارجی مثلا 10تا 15 سال کار کرد بریم.*****که میگن همینان

  • اصغر اصغر (14 بهمن 1395 ساعت 07:19)

    از قیمت مهمتر شرایط خرید است اگر خودرو را قسطی و با سود کم بدهند دیگر قیمتش خیلی مهم نیست. راه نجات صنعت خودرو کشور اجازه به خودرو سازان بزرگ است تا بیایند داخل و خودرو بسازند و بفروشند با نام و برند خودشان مثل تولیدات جهانی آنها

  • علی علی (13 بهمن 1395 ساعت 23:37)

    پنجاه میلیون پول *** در بانکه خواستم ماشین بخرم...گفتم چرا بدم *** خور سایپا و ایران خودرو ..گذاشتم بانک نزدیک یه تومن میاد ماهعی روش...بیمه هم نمیدم جریمه هم نمیشم آشغالم سوار نمیشم اب روم نمیره.هزینه تعمیر نگهداری ندارم..حمل و نقل عمومی رو خدا بده برکت..کمک به آلودگی هوا میشه دوستم میگه بیا خونمون مامورا هم راحت میشن استرسم ندارم ..شما هم***** این رو درج کنی

  • مجید مجید (13 بهمن 1395 ساعت 20:12)

    ماشینهای ایرانی همش لگنند مخصوصا رانا

  • اصغر اصغر (13 بهمن 1395 ساعت 19:06)

    سلام من دو سال تیبا داشتم پدرم را درآورداز بس مشکل سنسور داشت و فقط در تعمیرگاه شماره 1 تعمیر می شد حداقل در دو سال بیش از 30 بار مراجعه برای تعمیرات اساسی کردم . سایپا تکذیب کند مدارک پذیرش و اشکالات را رسانه می کنم آخرش هم از خیرش گذشتم و با 5 میلیون ضرر فروختم . ساینا هم همان تیبا است فقط جلوپنجره و سپرها را تغییر شکلی داده اند آخر این هم شد نوآوری و ماشین جدید! ساینا تیبای خوش خط و خالی است که به نظرم در حد پراید هم نیست فقط قیافه داده اند ضمناً شائبه تبلیغ برای سایپا هم می باشد این خبر

  • فرزاد فرزاد (13 بهمن 1395 ساعت 15:35)

    قیمتهای اعلامی دوستان در نظرات برای خودروهای داخلی واقعی است ولی ارزش پول ملی و برابری آن با ارز خارجی غیر واقعی و هدفمند است،
    انتظار ورود خودروی ارزان خارجی بی فایده است چونکه همین الان مردم به ناچار اونا رو دارن با قیمت بالای ۱۰۰ میلیون تومن میخرند، یه نمونه ساده همین اکسنت و النترا و رنو کپچر و خیل عظیم خودروهای وارداتی است که .،.؟

  • محمد محمد (13 بهمن 1395 ساعت 14:38)

    هموطن عزیز شایسته است بدونه سوگیری قضاوت کنیم و تولید کنندگان گرامی اگر مسائل را شفاف نمایید استفاده کنندگان
    با رغبت بیشتری از محصولات داخلی استفاده خواهند کرد با امید روزی کهدر جامه قضاوتها بدونه سوگیری و مسائل از شفافیت کافی برخوردار باشد

    یکی یکی (14 بهمن 1395 ساعت 09:21)

    بدونه؟

  • سعید سعید (13 بهمن 1395 ساعت 13:07)

    قیمت اصلی ماشینهای ایرانی بایستی این قیمتها باشد :1-پراید 5میلیون 2- تیبا وساینا 7 میلیون 3- پژو 405 8میلیون 4- پژو 206 و 207 10 میلیون ............غیر این قیمتها الکی می باشد .

    محسن محسن (13 بهمن 1395 ساعت 17:22)

    یادت رفت بگی دلار هم باید بشه 1000تومن !!!
    بهتره بیدار بشی!

    Alireza Alireza (13 بهمن 1395 ساعت 19:47)

    سلام ٤حلقه لاستیک ١ میلیون باطری ٢٥٠هزارچطوری پراید ٥میلیون میشه